کنترل تبخیر آب دریاچه ارومیه در تابستان

فرناز رهبران رنجبر
فرناز رهبران رنجبر سه شنبه، ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۵۵
کنترل تبخیر آب دریاچه ارومیه در تابستان

با اجرای طرح خط انتقال آب از تصفیه‌خانه فاضلاب به دریاچه ارومیه، تبخیر آب این دریاچه در تابستان کنترل خواهد شد.

برای رفع کم‌آبی دریاچه ارومیه طرح خط انتقال آب از تصفیه‌خانه فاضلاب به دریاچه ارومیه را اجرا خواهند کرد. این خط انتقال ۱۱ کیلومتر طول دارد.

فرهاد سرخوش رئیس دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی، با اشاره به کاهش تراز دریاچه ارومیه بیش از ۷۰ سانتی‌متر در تابستان گفت:

این طرح سالانه ۵۲ میلیون مترمعکب آب تصفیه خانه فاضلاب ارومیه را به پیکره دریاچه ارومیه منتقل می‌کند.

بنا به گفته وی برای اجرای این طرح تاکنون ۲۴۰ میلیارد ریال هزینه شده و ۱۱۰ میلیارد ریال نیز برای اتمام آن هزینه لازم است.

همچنین این طرح فاقد مشکل تامین اعتبار بوده و هم‌زمان با فاز سوم این تصفیه‌خانه در ۲۲ بهمن سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد. 

میزان BOD تصفیه خانه فاضلاب ارومیه ۱۰ میلی‌گرم در لیتر است که نشان‌دهنده استانداردهای بالای به کار رفته در این طرح است، چراکه بر اساس مجوز سازمان حفاظت محیط زیست میزان BOD خروجی تصفیه خانه فاضلاب باید بیشتر از ۳۰ میلی‌گرم در لیتر نباشد.

ستاد احیای دریاچه ارومیه موظف به ایجاد هماهنگی در اجرای طرح‌های احیای نگین آبی آذربایجان بوده و اعتبار اختصاص یافته به این ستاد برای اتمام طرح‌های احیای دریاچه در اختیار دستگاه‌های اجرایی دخیل از جمله شرکت آب منطقه‌ای، سازمان جهاد کشاورزی، اداره کل حفاظت محیط زیست و اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری قرار می‌گیرد.

سرخوش بیان کرد:

ستاد احیای دریاچه ارومیه طرح‌های متعددی نظیر لایروبی رودخانه‌ها، انتقال پساب تصفیه شده فاضلاب به دریاچه، ساماندهی سردهنه های رودخانه ها، انسداد یک‌هزار و ۲۰۰ چاه غیرمجاز و اصلاح آبیاری در ۶ هزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی را در دستور کار قرار داده و برخی از این طرح‌ها در ورود آب به دریاچه مفید بوده است.

۲۱ رودخانه دائمی و ۳۹ رودخانه دوره‌ای حوضه آبریز دریاچه ارومیه را سیراب می‌کند. این دریاچه یک حوضه آبی بسته است که بارش مستقیم و روان آب ورودی از آب راهه‌ها و رودخانه‌ها آب را تامین می‌کند.

در اولین مرحله، مطالعاتی برای احیای این دریاچه توسط ستاد احیای دریاچه ارومیه انجام شد و در سریع‌ترین زمان ممکن طرح‌های ۴۴ گانه نهایی برای احیای این دریاچه در دستور کار قرار گرفت. 

یکی از راهکارهای احیای دریاچه ارومیه، رسیدن آن به تراز اکولوژیک خود در مدت ده سال است، لازم به ذکر است کاهش ۴۰ درصدی مصرف آب کشاورزی در حوضه آبریز این دریاچه به واسطه انتقال آب با لوله‌های پلی اتیلنی از منبع تا سر مزرعه یکی از مهم‌ترین مصوبه‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه است. 

مطالب مرتبط:

منبع ایرنا

دیدگاه