غارهای یخی که در تابستان هم آب نمی‌شوند

نیکا قره گوزلویان
نیکا قره گوزلویان سه شنبه، ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۰۰
غارهای یخی که در تابستان هم آب نمی‌شوند

غارهای یخی از جمله جاذبه‌های فصلی طبیعی هستند. برخی از این غارها در چهار فصل سال مانند زمستان سرد هستند.

بزرگ‌ترین غارهای یخی کشور چین در کنار کوه‌های شهر شانشی قرار دارند. این غارها ساختاری شبیه به میله‌های بولینگ و عمقی برابر با ۸۵ متر دارند. دیوارها و کف این غارها با لایه‌های ضخیم یخ پوشانده شده است، همچنین قطعه‌های یخ و استالاکتیت‌های بزرگ از سقف به سمت کف امتداد یافته‌اند.

غار نینگو (Ningwu) خاصیت منحصر به فردی در حفظ دما دارد، به طوری که حتی در  طول تابستان نیز این غار یخ‌زده باقی می‌ماند.

غار نینگو

در گستره‌ی پهناور قاره‌های اروپا، آسیای مرکزی و آمریکای شمالی، غارهای یخی بسیاری وجود دارند که تمام سال در فصل زمستان هستند.

اکثر این غارهای یخی در مناطق سردسیر کره‌ی زمین مانند آلاسکا، ایسلند و روسیه قرار دارند؛ در این مناطق درجه‌ی حرارت پایین سالانه، به طور طبیعی به حفظ غارهای سرد و یخ‌زده کمک می‌کند. با این حال، در مناطق گرم‌تر نیز غارهای یخی وجود دارند.

در ساختار اکثر این غارها دودکش‌ها و خروجی‌هایی وجود دارد که اجازه می‌دهد هوای سرد در زمستان به داخل وارد شود؛ اما در تابستان از ورود هوای گرم جلوگیری می‌کند. به همین دلیل این غارها به عنوان تله‌های سرما شناخته می‌شوند.

در فصل زمستان هوای سرد متراکم به داخل غار وارد می‌شود و هوای گرم به دلیل سبک‌تر بودن، به بالای غار رفته و از خروجی‌ها خارج می‌شود. در تابستان نیز چون هوای گرم سبک‌تر است، نمی‌تواند به داخل غار وارد شود و درون غار سرد باقی می‌ماند.

همچنین یخ درون غار به عنوان بافر عمل کرده و به ثابت ماندن دمای درون غار کمک می‌کند. به محض ورود هوای گرم به داخل غار، یخ‌ها این هوا را سرد می‌کنند و بنابراین دمای داخل غار تغییر محسوسی نمی‌کند. عکس این موضوع نیز در زمستان اتفاق می‌افتد؛ با ورود هوای سرد، آب‌های داخل غار یخ می‌زنند و این امر مانع کاهش بیش از حد دمای درون غار می‌شود.

برای تشکیل غارهای یخی باید در طول دوره‌ی مناسب، آب کافی در منطقه وجود داشته باشد. همچنین در فصل زمستان آب و هوا باید به گونه‌ای باشد که کوه‌ها به اندازه کافی در برف پوشیده شوند. در تابستان نیز درجه‌ی حرارت باید تا حدی بالا برود که برف‌ها آب شوند و به داخل غار نفوذ کنند؛ اما دما نباید آنقدر بالا باشد که باعث گرم شدن درون غار شود. برای تشکیل یک غار یخی به تعادلی ظریف میان این عوامل نیاز است.

آیس‌ریزن‌ولت

بزرگترین غار یخی در جهان، «آیس‌ریزن‌ولت» (Eisriesenwelt) در استرالیا ( ۴۰ کیلومتری شهر سالزبورگ) قرار دارد. طول این غار بیش از ۴۲ کیلومتر است.

غار یخی «دکورا» (Decorah) در آیوا (ایالات متحده‌ی آمریکا)، یکی از بزرگتر‌‌ین غارهای یخی در غرب میانه‌ی آمریکا است. داخل این غار در طول پاییز و اوایل زمستان یخی وجود ندارد. در طول این دوره هوای سرد وارد غار شده و دمای درون غار و دیواره‌های آن را سرد می‌کند. هنگامی که در بهار برف‌‌ها شروع به آب شدن می‌کنند، به درون غار نفوذ کرده و روی دیواره‌های غار به یخ تبدیل می‌شوند. در ماه می و ژوئن ضخامت دیواره‌های این غار به حداکثر می‌رسد. این یخ اغلب تا اواخر ماه آگوست بر دیواره‌های غار وجود دارد و این در حالی است که دمای بیرون تا حدود ۳۰ درجه‌ی سانتی‌گراد می‌رسد.

معدن یخ کیودراسپرت

پدیده‌ی مشابهی در معدن یخ «کیودراسپرت» (Coudersport Ice Mine) در پنسیلوانیا دیده می‌شود. این غار که گودالی کوچک است، در تابستان از یخ پوشیده می‌شود اما در زمستان همه‌ی یخ‌ها آب می‌شوند.

غاری با فضای آکوستیک

فستیوال (Booming Ice Chasm) در کوه‌های کانادا در آلبرتا به دلیل فضای آکوستیک بی‌نظیر آن شناخته شده است. گفته می‌شود سقوط یک سنگ از بالای غار و برخورد آن با کف غار باعث ایجاد صدایی شبیه به صدای انفجار می‌شود. این غار در سال ۲۰۰۵ و با بررسی گوگل ارث کشف شد.

مطالب مرتبط:

منبع amusingplanet

دیدگاه