سفر ۳ روزه به سامارا؛ شهری با پیشینه فضایی در روسیه

عادله حقیقت حسینی
عادله حقیقت حسینی دوشنبه، ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۲۳:۰۰
سفر ۳ روزه به سامارا؛ شهری با پیشینه فضایی در روسیه

سامارا از شهرهای میزبان جام جهانی 2018 و شهری با پیشینه تاریخی، به‌خصوص در صنعت فضایی است؛ با داشتن یک برنامه سفر در این شهر می‌توان از بسیاری از جاذبه‌ها بازدید کرد و سفری فوق‌العاده را در کنار این رویداد ورزشی تجربه کرد.

در آستانه‌ی جام جهانی روسیه شاید بسیاری از افراد، فکر شرکت در تور جام جهانی روسیه یا تور ترکیبی روسیه به سرشان زده باشد. سامارا یکی از آن شهرهایی است که مسابقات جام جهانی در آن برگزار می‌شود.

سامارا ششمین شهر بزرگ روسیه است که در قسمت جنوب شرقی روسیه اروپایی قرار دارد و از شهرهای میزبان جام جهانی 2018 در این کشور است.

این شهر یکی از بزرگ‌ترین مراکز صنعتی در روسیه است که در کنار موقعیت خوب اقتصادی، دارای جاذبه‌های تاریخی بسیار است و قرار گرفتن آن در کنار رود ولگا جذابیت بیشتری به آن بخشیده است.

برنامه سفر سامارا

در ادامه، برنامه سفر ۳ روزه به سامارا ارائه خواهد شد که در آن تلاش شده است علاوه بر ذکر دیدنی‌ها و جاذبه‌های مشهور و موردعلاقه گردشگران، عوامل موثر دیگری نظیر زمان بازدید، بعد سفر و سهولت در حمل و نقل در بهترین حالت ممکن لحاظ شود. بدیهی است این برنامه سفر از جانب کجارو تعیین شده است و طبیعتا گردشگران می‌توانند با توجه به زمان‌بندی خود و برنامه‌ای که دارند، نوعی دیگر برنامه‌ریزی کنند؛ دوستان کجارویی عزیز در این برنامه سفر و برای گشت و گذار در این منطقه زیبا و رویایی، با ما همراه باشید.

روز اول | روز دوم | روز سوم

روز اول

صومعه زنان ایورسکی (Iversky Women’s Monastery)

صومعه زنان ایورسکی (Iversky Women’s Monastery)

  • آدرس: Volzhskiy Ave., 1Samara 443010, Russia
  • ساعت بازدید: طلوع خورشید تا غروب خورشید
  • مدت زمان بازدید: ۱ ساعت و ۳۰ دقیقه

صومعه زنان ایورسکی، در گذشته خانه ۳۸ خواهر ارتدوکس روسی بوده است که قدمت آن به سال ۱۸۵۰ میلادی می‌رسد. سال‌های زیادی از این صومعه به‌عنوان یتیم‌خانه و مدرسه دخترانه استفاده می‌شده است که توسط راهبه‌ها اداره می‌شد.

نمای صومعه زنان ایورسکی بسیار زیبا است و به همین دلیل یکی از جاذبه‌های توریستی شهر سامارا به شمار می‌آید که حتما باید از آن دیدن کنید.

تندیس شاپف یا چاپائف (Monument to Vasily Chapaev)

تندیس شاپف یا چاپائف (Monument to Vasily Chapaev)

  • آدرس: Ulitsa Chapayevskaya, Samara, Samarskaya oblast', Russia, 443010
  • ساعت بازدید: ۲۴ ساعت شبانه روز
  • مدت زمان بازدید: ۳۰ دقیقه
  • فاصله از جاذبه قبلی: ۱ دقیقه با ماشین – ۸ دقیقه پیاده‌روی

تندیس شاپف، به افتخار «واسیلی شاپف» (Vasily Chapaev)، فرمانده ارتش سرخ در طول جنگ داخلی روسیه ساخته شده که در فرهنگ مردم روسی از محبوبیت بسیاری برخوردار است و یادبودی برای قهرمانان جنگ محسوب می‌شود. این تندیس زیبا یکی از دیدنی‌های جذاب شهر سامارا است که دیدن آن را نباید از دست دهید.

سالن تئاتر آکادمیک ماکسیم گورکی (Maksim Gorky Samara Academic Drama Theatre)

سالن تئاتر آکادمیک ماکسیم گورکی (Maksim Gorky Samara Academic Drama Theatre)

  • آدرس: пл. Чапаева, д.1, Samara, Samarskaya oblast', Russia, 443010
  • ساعت بازدید: نمای خارجی ۲۴ ساعت شبانه روز
  • مدت زمان بازدید: ۳۰ دقیقه
  • فاصله از جاذبه قبلی: ۲ دقیقه پیاده‌روی

سالن تئاتر آکادمیک ماکسیم گورکی یکی از قدیمی‌ترین سالن‌های تئاتر حرفه‌ای در شهر سامارا و همچنین یکی از جاذبه‌های دیدنی آن است. این سالن دارای نمایی طرح‌دار و زیبا، شبیه یک شیرینی است و به همین دلیل به آن «خانه شیرینی» نیز می‌گویند. این سالن در سال ۱۸۸۸ میلادی توسط معماری به نام «شیکاگف» (Chichagov) طراحی و بنا شده است.

پیشنهاد ناهار

رستوران سامارا

در سفر به روسیه یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی که نباید ساده از آن گذشت تست غذاهای محلی روسی است. غذاهای محلی روسی عمدتا محصول شرایط خاص آب و هوایی و زیست محیطی روسیه هستند. کوتاه بودن فصل کشت و در مقابل طولانی بودن زمستان‌های سخت و سوزان، باعث شده رژیم غذایی روسیه به‌طور سنتی بیشتر ترکیبی از دانه‌های آسیاب شده، محصولات انباری (مانند سیب‌زمینی، چغندر، هویج و کلم)، به‌علاوه ماهی، مرغ و گوشت گاو باشد. رستوران‌های پیشنهادی زیر را با توجه به موقعیت آن‌ها نسبت به جاذبه‌ها خواهیم داشت:

رستوران الیویه (Olivye)

رستوران الیویه (Olivye) سامارا

اگر می‌خواهید غذا خوردن در یک رستوران مجلل و شیک را تجربه کنید و غذاهای ترکیبی روسی و فرانسوی نوش جان کنید، بدون تردید رستوران مجلل الیویه را انتخاب کنید. فضای این رستوران بسیار شیک و جذاب است و از آنجایی که در نزدیکی رود ولگا قرار دارد، تازه‌ترین غذاهای دریایی را سرو می‌کند. غذاهای دریایی تازه مستقیما از آکواریوم صید می‌شوند. این رستوران یک نانوایی و قنادی اختصاصی هم دارد که بهترین دسرها را تهیه می‌کند. این رستوران، یک رستوران ترکیبی فرانسوی روسی است و این تنوع سبک آشپزی را به غیر از منوی غذا در منوی نوشیدنی‌های آن نیز خواهید دید. 

پاربرگ برگر بار (Parburg Burger Bar)

پاربرگ برگر بار (Parburg Burger Bar)

رستوران پاربرگ برگر بار البته از سایر رستوران‌های این فهرست، گران‌تر است. بهترین جا برای امتحان کردن برگرهای مختلف با قیمت معقول است و جزو اولین رستوران‌های مختص برگر در شهر است. درمجموع رستورانی نسبتا گران است ولی در منوی آن برگرهای ارزان هم پیدا می‌شود. منوی رستوران بسیار متنوع و مفصل است و حتی برگرهای گیاهی برای گیاه‌خواران دارد. انواع برگر با گوشت‌های مختلف مرغ، گوساله، بوقلمون و حتی ماهی با بهترین سس‌های متنوع و پنیرهای آب شده در این رستوران با بهترین کیفیت سرو می‌شود. انواع نوشیدنی در این رستوان سرو می‌شود تا تکمیل‌کننده‌ی یک غذای عالی باشد.

موزه هنرهای مدرن سامارا (Museum of Modern Art)

موزه هنرهای مدرن سامارا (Museum of Modern Art)

  • آدرس: Ulitsa Frunze, 159, Samara, Samarskaya oblast', Russia, 443010
  • ساعت بازدید: ۱۰ صبح تا ۶ بعد از ظهر
  • مدت زمان بازدید: ۱ ساعت و ۴۵ دقیقه
  • فاصله از جاذبه قبلی: ۴ دقیقه پیاده‌روی – ۱ دقیقه با ماشین

موزه هنرهای مدرن سامارا به ارائه آثار هنری مدرن در زمینه طراحی داخلی و مدرن، در محیط‌های خانگی می‌پردازد. بخش مورد توجه بازدیدکنندگان سالن آثار مرتبط به معماری قرن بیستم است که علاوه بر آثار معماران روسی، آثار معماران محلی شهر سامارا را نیز در معرض دید عموم قرار می‌دهد و در این بخش بیشتر می‌توان با معماری مختص این شهر آشنا شد.

پناهگاه زیرزمینی استالین (Stalin’s Bunker)

پناهگاه زیرزمینی استالین (Stalin’s Bunker)

  • آدرس: Ulitsa Frunze, 167, Samara, Samarskaya oblast', Russia, 443010
  • ساعت بازدید: ۹:۳۰ صبح تا ۳ بعد از ظهر
  • مدت زمان بازدید: ۲ ساعت
  • فاصله از جاذبه قبلی: ۱ دقیقه پیاده‌ روی

پناهگاه زیرزمینی استالین یکی از جاذبه‌های گردشگری سامارا است که ۳۷ متر عمق دارد و ارتفاع آن اندازه یک ساختمان دوازده طبقه است. این پناهگاه در زمان جنگ جهانی دوم در زیر ساختمان مدرن آکادمی هنر و فرهنگ بنا شده است.

روز دوم

کلیسای جورج ویکتوریوس (The Temple of George the Victorious)

کلیسای جورج ویکتوریوس (The Temple of George the Victorious)

  • آدرس: Mayakovskogo, 11, Samara 443071, Russia
  • مدت زمان بازدید: ۱ ساعت و ۴۵ دقیقه

کلیسای جورج ویکتوریوس، کلیسایی زیبا و منحصربه‌فرد است که از گنبدهای طلایی باشکوه و پیکرنگارهای ظریف مثال‌زدنی تشکیل شده است. با بازدید از این کلیسای پرابهت که به سبک دوره باروک طراحی شده است، می‌توانید شاهد‌ چشم‌اندازهای بی‌نظیری از رودخانه ولگا نیز باشید.

تندیس پیتر و فورونیا (Monument to Peter and Fevronia)

تندیس پیتر و فورونیا (Monument to Peter and Fevronia)

  • آدرس: Ulitsa Sukhe-Batora, 2, Irkutsk, Irkutskaya oblast', Russia, 664011
  • ساعت بازدید: ۲۴ ساعت شبانه روز
  • مدت زمان بازدید: ۲۰ دقیقه
  • فاصله از جاذبه قبلی: ۲ دقیقه پیاده‌روی

تندیس پیتر و فورونیا در نزدیکی کلیسای جورج ویکتوریکس در پارکی زیبا جای گرفته است. این تندیس باشکوه در بزرگداشت مقدسات خانواده و ازدواج در مذهب ارتدوکس روسی ساخته شده است و از جمله جاذبه‌های گردشگری شهر زیبای سامارا به شمار می‌رود.

پیشنهاد ناهار

رستوران اوکی توکی (Oki Toki)

رستوران اوکی توکی (Oki Toki)

با نگاهی گذرا به منوی رستوران اوکی توکی متوجه می‌شوید که این رستوران، بسیار فراتر از یک رستوران ژاپنی است. در منوی این رستوران به غیر از سوشی و نودل، انواع برگر، غذاهای گرجستانی و حتی پیتزا هم پیدا می‌شود که همه‌ی سلیقه‌ها و ذائقه‌ها را راضی می‌کند. دکوراسیون موضوعی رستوران یکی دیگر از دلایل جذابیت آن است و البته بخش‌های خصوصی هم دارد برای اینکه در کمال آرامش بتوانید در محیطی دنج‌تر و خصوصی‌تر غذا بخورید. وسایل و میز و صندلی رستوران به زیبایی انتخاب شده‌اند و بر جذابیت دکور رستوران افزوده‌اند.

رستوران پرچینی (Perchini)

رستوران پرچینی (Perchini)

رستوران پرچینی، رستورانی محبوب است که به‌خصوص برای وعده‌ی شام به سرعت پر می‌شود. منوی رستوران ترکیبی از غذاهای انگلیسی و روسی است و البته انواع غذاهای اروپایی و شرقی هم در آن دیده می‌شود. گوشت‌های کبابی، غذای دریایی، انواع کباب، استیک‌های آبدار با سس‌های متنوع و انواع غذا با مرغ، از مهم‌ترین و محبوب‌ترین غذاهای این رستوران متنوع است. به غیر از غذاهایی که معرفی کردیم، تنوع پاستاها و پیتزاهای این رستوران هم بسیار جالب توجه است. حتی غذای کاملا گیاهی نیز در منو پیدا می‌شود. 

میدان کوباشیف (Kuibyshev Square)

میدان کوباشیف (Kuibyshev Square)

  • آدرس: Kuybysheva, Samara, Samarskaya oblast', Russia, 443010
  • ساعت بازدید: ۲۴ ساعت شبانه روز
  • مدت زمان بازدید: ۳۰ دقیقه
  • فاصله از جاذبه قبلی: ۵ دقیقه پیاده‌روی – ۲ دقیقه با ماشین

میدان کوباشیف، بزرگ‌ترین میدان شهری در سراسر اروپا است و به‌عنوان نمادی از عظمت و شکوه نظام اتحاد جماهیر شوروی سابق بنا شده است. این میدان که یکی از جاذبه‌های گردشگری سامارا به شمار می‌رود، امروزه به‌عنوان محل اصلی برگزاری کارناوال سالانه این شهر شناخته می‌شود.

سالن باله و اپرای سامارا (Samara Academic Opera and Ballet Theatre)

سالن باله و اپرای سامارا (Samara Academic Opera and Ballet Theatre)

  • آدرس: Ploshchad' Kuybysheva, 1, Samara, Samarskaya oblast', Russia, 443010
  • ساعت بازدید: نمای خارجی ۲۴ ساعت شبانه روز – برای خرید بلیط با توجه به زمان برنامه‌ها
  • مدت زمان بازدید: بازدید از نمای خارجی ۳۰ دقیقه
  • فاصله از جاذبه قبلی: ۲ دقیقه پیاده‌ روی

سالن باله و اپرای سامارا یکی از بزرگ‌ترین سالن‌های تئاتر دولتی در کشور روسیه است که از دیدنی‌های آن نیز به شمار می‌آید. نمایش‌های باله و اپرای کلاسیک از اجراهای ثابت این سالن هستند و به‌تازگی اجراهای مدرن و معاصر نیز در این سالن بزرگ اجرا می‌شوند.

موزه هنر منطقه ای سامارا (Samara Regional Museum of Art)

موزه هنر منطقه ای سامارا (Samara Regional Museum of Art)

  • آدرس: Kuibysheva St., 92Metro MoskovskayaSamara 443099, Russia
  • ساعت بازدید: ۱۰ صبح تا ۶ بعد از ظهر
  • مدت زمان بازدید: ۲ ساعت
  • فاصله از جاذبه قبلی: ۴ دقیقه با ماشین

موزه هنر منطقه‌ای سامارا، مجموعه‌ای از هنر هنرمندان روسی در سبک‌ها و دوره‌های مختلف را به نمایش گذاشته است و مکانی فوق‌العاده و بی‌نظیر برای گردشگران هنر‌دوست و فرهنگ‌دوست در سفر به سامارا به حساب می‌آید.

خیابان سامارا آربات (Arbat of Samara)

خیابان سامارا آربات (Arbat of Samara)

  • آدرس: Arbat of Samara
  • ساعت بازدید: ۲۴ ساعت شبانه روز
  • مدت زمان بازدید: ۱ ساعت و ۴۰ دقیقه
  • فاصله از جاذبه قبلی: ۲ دقیقه پیاده‌روی

خیابان سامارا آربات یا لنینگرادسکایا (Leningradskaya) یکی از خیابان‌های معروف شهر سامارا است که نام خود را از خیابان سنگ‌فرش شده مشهور شهر مسکو به نام «خیابان قدیمی آربات» گرفته است. این خیابان مخصوص عابرین پیاده است و از فواره‌های زیبا، باغچه‌های پرگل، فروشگاه‌های کوچک و موزیسین‌های خیابانی تشکیل شده است. در دو طرف این خیابان، بناهایی با قدمت چند هزار ساله جای گرفته‌اند که امروزه به بوتیک‌ها، رستوران‌ها و کافه‌های زیبا تبدیل شده‌اند.

روز سوم

پارک گالیله سامارا (Wonderland Park Galileo)

پارک گالیله سامارا (Wonderland Park Galileo)

  • آدرس: Ulitsa Dachnaya, 2, к.1, Samara, Samarskaya oblast', Russia, 443013
  • ساعت بازدید: ۱۰ صبح تا ۸ شب
  • مدت زمان بازدید: ۲ ساعت

پارک گالیله یکی از پارک‌های علم و فناوری بزرگ دنیا و روسیه است که شهرت جهانی دارد. این پارک اینتراکتیو مساحتی برابر با هزار مترمربع دارد. بازدیدکنندگان می‌توانند پدیده‌های طبیعی و نحوه شکل‌گیری را به‌ صورت مستقیم مشاهده کنند.

موزه تاریخی فضا سامارا (Samara Space Museum)

موزه تاریخی فضا سامارا (Samara Space Museum)

  • آدرس: Prospekt Lenina, 21, Samara, Samarskaya oblast', Russia, 443110
  • ساعت بازدید: ۱۰ صبح تا ۶ بعد از ظهر
  • مدت زمان بازدید: ۲ ساعت
  • فاصله از جاذبه قبلی: ۷ دقیقه با ماشین

موزه تاریخی فضا سامارا یکی از موزه‌هایی است که در سفر به شهر سامارا حتما باید بازدید کرد. سامارا از اولین شهرهایی بود که صنایع فضایی در جهان در آن شکل گرفت و اولین راکت حمل فضاپیمای حامل فضانوردان به فضا که در شهر سامارا ساخته شد و در مأموریت «یوری گاگارین» برای سفر به ماه مورد استفاده قرار گرفت. این موزه دارای صدها آیتم و تجهیزات فضایی است که بی‌شک حس کنجکاوی شما را برمی‌انگیزد؛ موتورهای مدل موشکی، بخش‌هایی از فضاپیماهای Yantar-4K1 و Resurs F-1 تنها بخشی از دیدنی‌های این موزه بزرگ است.

پیشنهاد ناهار

رستوران Staraya Kvartira

رستوران Staraya Kvartira

رستوران Staraya Kvartiraرا به‌عنوان موزه رستوران می‌شناسند. در این رستوران یادگاری‌ها و اشیای قدیمی از دوران شوروی به نمایش درآمده و دکوراسیون سنتی دارد. در این رستوران غذاهای سنتی شوروی سرو می‌شود که دستور تهیه‌ی آن‌ها دستورهای خانوادگی است که نسل به نسل از مادران به دختران منتقل شده است. قبل از غذا خوردن می‌توانید اتاق‌های مختلف این موزه رستوران را بازدید کنید و سپس غذاهای سنتی و انواع سالاد را امتحان کنید. اگر گیاه‌خوار هستید در این رستوران می‌توانید انواع سوپ‌ها، سالادها و استارترهای گیاهی را نوش جان کنید.

رستوران بالکان گریل (Balkan Grill)

رستوران بالکان گریل (Balkan Grill)

رستوران محبوب بالکان گریل فاصله‌ی کمی از رود ولگا دارد. وعده‌های غذایی مفصل و کارکنانی مودب با رفتاری دوستانه از ویژگی‌های این رستوران است. همان طور که از اسم رستوران مشخص است، بیشتر غذاهای منوی رستوران را غذاهای گوشتی تشکیل می‌دهد البته گیاهخواران هم در این رستوران بی‌نصیب نمی‌مانند. انواع سبزیجات گریل شده و سالاد و استارتر برای گیاه‌خواران در این رستوران در نظر گرفته شده است. منوی نوشیدنی‌های رستوران بسیار مفصل است و البته قهوه‌ی ترکی هم دارد. سوپ پیاز و پای پنیری این رستوران را از دست ندهید.

تندیس زاسیکین (Zasyekin Monument)

تندیس زاسیکین (Zasyekin Monument)

  • آدرس: Volzhskiy Prospekt, 43, Samara, Samarskaya oblast', Russia, 443071
  • ساعت بازدید: ۲۴ ساعت شبانه روز
  • مدت زمان بازدید: ۳۰ دقیقه
  • فاصله از جاذبه قبلی: ۶ دقیقه با ماشین

تندیس زاسیکین در نزدیکی ساحل رودخانه ولگا جای گرفته و یادبودی از «گریگوری زاسیکین» (Grigory Zasyekin)، سوارکار برنزی و پایه‌گذار شهر سامارا است.

مسیر پیاده‌روی کنار رود ولگا (River Side Embankment)

مسیر پیاده روی کنار رود ولگا (River Side Embankment)

  • آدرس: просп 443071, Volzhskiy Prospekt, 43, Samara, Samara Oblast, Russia, 443071
  • ساعت بازدید: ۲۴ ساعت شبانه روز
  • مدت زمان بازدید: ۲ ساعت
  • فاصله از جاذبه قبلی: ۱ دقیقه پیاده‌روی

در شهر زیبای سامارا اغلب بسیاری از مسیرها به رود ولگا و مناظر زیبای آن خلاصه می‌شود. مسیر پیاده‌روی کنار رود ولگا به‌خصوص در فصل‌های خوش آب و هوای بهار و تابستان یکی از محبو‌ت‌ترین سرگرمی‌های مردم محلی و یکی از جاذبه‌های گردشگری فوق‌العاده برای مسافران است. بعد از قدم زدن در این فضای فوق‌العاده می‌توان به ساحل سامارا رفت و از دیدن منظره غروب خورشید در آن لذت برد.

کوه‌های ژیگولی

پس از سفری ۳ روزه در سامارا به انتهای سفر خود می‌رسیم. اگر در سفر به شهر سامارا فرصت بیشتری داشتید حتما به تونل های شیریوو (Shiryaevo Tunnels) یا همان «مروارید ژیگولی» که قسمتی از پارک ملی سامارا است و در کوه‌های ژیگولی واقع شده‌اند و از جمله دیدنی‌های این شهر به شمار می‌روند سر بزنید.

برنامه سفر سامارا

خاطر نشان می‌شویم که در ساعات آزاد و شب‌ها می‌توان به مراکز خرید برویم و از تفریحاتی که در داخل شهر وجود دارد، بهره ببریم. این تنها یک برنامه پیشنهادی سفر است و شما می‌توانید با توجه به علایق خود و تعداد روزهایی که در این شهر اقامت دارید، برنامه سفر دیگری برای خود تنظیم کنید. اگر به این شهر زیبا سفر کردید، تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

 

مطالب مرتبط:

دیدگاه