چرا پنجره ساختمان های قدیمی بریتانیا با آجر پر شده است؟

الناز غفور
الناز غفور جمعه، ۴ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۰۰
چرا پنجره ساختمان های قدیمی بریتانیا با آجر پر شده است؟

در زمان‎های قدیم در بریتانیا پنجره‎های هر خانه هزینه‎ی زیادی روی دست مردم می‎گذاشتند. طبق قانون کلی هر خانه‎ای که تعداد پنجره‎ی بیشتری داشت، به همان اندازه مالیات بیشتری پرداخت می‎کرد.

حدود سال ۱۹۶۹ قانون مالیات پنجره تصویب شد که بر اساس این قانون صاحبخانه به ازای هر پنجره‌ای که در ملک خود داشت، مبلغی را بابت مالیات پرداخت می‎کرد. جزئیات این قانون با گذشت زمان تغییر کرد.

از نظر مجلس بریتانیا قانون مالیات پنجره روش خیلی مناسبی برای پول گرفتن از قشر مرفه جامعه بود. ثروتمندان معمولا خانه‎هایی بزرگ با تعداد زیادی پنجره داشتند و می‎توانستند مالیات پنجره را به راحتی پرداخت کنند. در مقابل قشر ضعیف جامعه در خانه‎هایی کوچک‎تر زندگی می‌کردند و مالیات کمتری می‎پرداختند.

مالیات پنجره در بریتانیا

مجلس بریتانیا در تلاش بود این قانون را به نفع قشر ضعیف جامعه تمام کند؛ از این رو اعلام کرد که خانه‎هایی که کمتر از ده پنجره دارند، نسبت به پرداخت مالیات معاف هستند.

به این ترتیب مبلغ مالیات به اندازه‎ی سابق تصاعدی نبود. در شهرها خیلی از خانواده‎های فقیر در آپارتمان‎های بزرگ پرپنجره زندگی می‌کردند و مالیات زیادی می‎پرداختند؛ در نتیجه فشار مالی بسیاری را متحمل می‎شدند. هزینه‎ی مالیات توسط مدیر ساختمان پرداخت می‎شد و بعد هزینه‎ها تقسیم می‎شد و هر کدام از مستاجرین علاوه بر اجاره، هزینه‎ی مالیات پنجره را هم پرداخت می‎کردند.

البته مردم در مقابل پرداخت مالیات مقاومت کردند و با اجرای روش‎های خلاقانه سعی کردند قانون را دور بزنند. ساکنان خانه‎های پر از پنجره، دست به کار شدند و پنجره‎ها را با آجر پر کردند. حتی زمانی که ساختمان جدیدی ساخته می‎شد، تعداد پنجره‎ی کمتری در نمای آن به چشم می‎خورد. با این حال باز هم مجبور بودند مالیات بپردازند.

مالیات پنجره در بریتانیا

در نهایت نه تنهای مستاجران هزینه‎ی زیادی پرداخت می‎کردند، بلکه تهویه و نور کافی هم در منزل خود نداشتند.

مشکل این بود که مجلس تعریف درستی از پنجره ارائه نداده بود و به ماموران مالیاتی اجازه داد که به ازای هر سوراخی که روی دیوار می‎بینند، پول دریافت کنند و این قانون به قشر خاصی محدود نمی‎شد.

اولین کسی که در مقابل این قانون اعتراض کرد، رمان‌نویس انگلیسی، چارلز دیکنز بود. او در این مورد نوشت: «قانون آزاد بودن هوا توسط پارلمان منسوخ شده است. از زمانی که این قانون وضع شده، هوا و نور آزاد نیست. ما باید برای آنچه که طبیعت به صورت رایگان در اختیار ما قرار می‎دهد، سالانه پول پرداخت کنیم و فقرا توان پرداخت این هزینه را ندارند. هوا و نور از احتیاجات ضروری زندگی ما هستند.»

مالیات پنجره در بریتانیا

 این قانون بعد از ۱۵۶ سال برداشته شد. مالیات پنجره تنها یکی از معدود مالیات‎های بی‌پایه‎ی دولت بریتانیا برای جمع‌آوری پول بود. یکی دیگر از قوانین، مالیات آجر بود که در سال ۱۷۸۴ وضع شد و این پول جهت کمک به جنگ جمع‌آوری می‎شد.

در مقابل مردم با بزرگ کردن سایز آجرها تلاش کردند آجر کمتری در ساخت خانه استفاده کنند تا مالیات کمتری بپردازند. خیلی از ساختمان‎ها با آجرهایی فوق العاده بزرگ ساخته شدند که هنوز هم در میزهم (Measham) تعدادی از آن‎ها دیده می‎شوند.

حدود سال‎های ۱۶۶۲ تا ۱۶۸۹ قانون دیگری وضع شد که بابت شومینه‎های هر خانه مالیات پرداخت می‎کردند. به این ترتیب مردم تشویق شدند در خانه‎های کوچک‎تر زندگی کنند یا شومینه‎ی کمتری در منزل بسازند.

در میان این قوانین مالیات پنجره در مدت طولانی‎تری نسبت به بقیه اجرا شد و مورد تنفر مردم قرار گرفت. حتی همین حالا هم می‎توانید اثرات مالیات پنجره را در بعضی از محله‎های بریتانیا ببینید.

 

مطالب مرتبط:

دیدگاه