۱۳ واحد بومگردی در تنکابن فعالیت می‌کنند

زلیخا رحمانیان
زلیخا رحمانیان یکشنبه، ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۲۵
 ۱۳ واحد بومگردی در تنکابن فعالیت می‌کنند

اقامت بیش از سه میلیون مسافر شب نوروزی در ایام نوروز نشان از رونق صنعت گردشگری در روستاهای مازندران دارد. فراهم شدن زیرساخت‌های مناسب می‌تواند سهم روستاها را از اقتصاد گردشگری رشد دهد.

روی آوردن به صنعت گردشگری در چند سال اخیر باعث شده است مردم مناطق زیبا و سر سبز شمال کشور دیگر زمین‌های ارزشمند خود را نفروشند و از طریق رواج گردشگری به درآمدزایی بپردازند. آن‌ها می‌توانند از زندگی سنتی روستایی، طعم غذاهای محلی و بومی هر منطقه، آب و هوا، معماری سنتی، آداب و سنن و پوشش خود جذابیت‌های زیادی را برای گردشگران ایجاد کنند.

تنکابن یکی از شهرهای استان مازندران است و بزرگ‌ترین شهر غرب استان مازندران محسوب می‌گردد.

نادر سحرخیز رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تنکابن بابیان اینکه در حال حاضر در شهرستان تنکابن ۱۳ واحد بومگردی فعال هستند، گفت:

نزدیک به ۸۰ پرونده هم در دست اقدام است.

وی افزود:

واحدهای بوم‌گردی تنکابن دارای معماری اصیل و سنتی بوده که در دل روستاهای شناسایی و احیا شدند و به بهره‌برداری رسیدند.

سحرخیز با بیان اینکه این واحدها علاوه بر به نمایش گذاشتن معماری اصیل و سنتی، به شناساندن خرده فرهنگ‌هایمان بسیار کمک می‌کنند، گفت:

واحدهای بوم‌گردی فعال به‌نوعی باعث شدند تا امید به اقتصادی پویاتر در دل اهالی روستا زنده شود و آنان نیز تشویق به راه‌اندازی این شاخه از گردشگری شوند.

رئیس اداره میراث فرهنگی تنکابن با اشاره به راه‌اندازی دو مزرعه گردشگری در تنکابن، خاطرنشان کرد:

مزرعه گردشگری سبب می‌شود تا محصولات کشاورزی از وضعیت رکود فعلی رهاشده و علاوه بر معرفی میوه‌هایی که در منطقه ما رویش دارند، سبب رونق اقتصاد کشاورز نیز می‌شود.

این مسئول بابیان اینکه ۴ روستای لات سیاه مشته، مازیچال، یوج و مران از تنکابن به‌عنوان روستای هدف بومگردی معرفی شدند، تصریح کرد:

لات سیاه مشته به‌عنوان روستایی با اصیل‌ترین معماری بومی، جاده‌ای تاریخی و بسیار زیبا، مران به‌عنوان دومین روستای تاریخی مازندران، یوج و مازیچال هم به‌عنوان روستاهایی با بهترین طبیعت و آب و هوا هرکدام در نوع خود کم‌نظیر هستند.

وی اضافه کرد:

مسئولان بخش‌ها باید به موضوع بوم‌گردی توجه ویژه داشته باشند و بدانند که تقویت صنعت‌هایی چون بوم‌گردی، طبیعت‌گردی و مزرعه گردشگری و غیره سبب می‌شود تا روستاییان زمین‌ها و خانه‌هایشان را حفظ کرده و مهاجرت معکوس داشته باشند.

سحرخیز با تاکید بر اینکه دهیاران و شوراها کمتر به این موضوع مهم می‌پردازند، بیان داشت:

به نظر می‌آید در طی این سال‌ها دهیاران و شوراها منابع درآمدی روستا را فقط در ساخت‌وساز می‌بینند در حالی که فعال کردن شاخه‌های گوناگون گردشگری سبب می‌شود تا منابع درآمدی پایداری برای روستا به وجود بیاید.

وی گفت:

واحدهای بوم‌گردی نساء، پرداروم، آوای سرخ جنگل، چام و چاشت، کلچال، مادرجون و چلاسر و... هرکدام سبب شدند تا در آن روستا جنب‌وجوشی به وجود بیاید و روستاییان محصولات خود را با انگیزه بیشتری تولید کرده و در این واحدها بفروش برسانند.

بر این اساس تقویت این شاخه از صنعت گردشگری با حمایت‌های مدیران مرتبط، اعمال سیاست‌های تشویقی و تسهیل در واگذاری مجوز سبب می‌شود تا صنعت اشتغال، تقویت اقتصاد بومی و انگیزه بیشتر برای تولید محصول جانی تازه بگیرد.

 

مطالب مرتبط:

دیدگاه