کشف سکه های عصر اشکانی در پاکستان

طیبه فلاحتی
طیبه فلاحتی یکشنبه، ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۴۰
کشف سکه های عصر اشکانی در پاکستان

در حفاری از محل تاریخی تخت باهی ایالت خیبرپختونخواه پاکستان، تعدادی سکه متعلق به سلسله پارتیان (اشکانیان) کشف شده است.

 

حکومت اشکانیان در شمال شرق ایران، مناطقی وسیع از ایران، عراق امروزی، آذربایجان، ارمنستان، گرجستان، قفقاز، شرق ترکیه، شرق سوریه، ترکمنستان، افغانستان، تاجیکستان، پاکستان، کویت و سواحل خلیج‌فارس در عربستان سعودی، بحرین و امارات متحده عربی را تحت قلمرو خویش داشتند.

این دوره هم‌زمان است با حکومت موریا و کوشانیان در هند و از نظر فرهنگی عصر بسیار بااهمیتی در شبه قاره هند است.

حدود سال ۲۰ میلادی گندوفارس یکی از فاتحان پارتی از امپراتوری پارتیان اعلام استقلال کرد و حکومت و پادشاهی هندی - پارتی را در سرزمین‌های متصرف شده در افغانستان و پاکستان امروزی و شمال هند ایجاد کرد و شهر تاکسیلا را مرکز حکومت خود قرار داد.

اشکانیان کنترل جاده‌ تجاری بین شرق و غرب، جاده ابریشم و جاده شاهی را در دست داشتند که این تسلط موجب افزایش قدرت و ثروت اشکانیان شده بود.

منطقه تخت باهی در ایالت خیبرپختونخواه درب ورودی به تمدن‌های باستانی در شبه قاره هند محسوب می‌شود.

شاهنشاهی اشکانیان یکی از قدرت‌های سیاسی و فرهنگی ایرانی در ایران‌زمین بود که ۴۷۱ سال بر بخش عمده غرب آسیا حکومت کرد. مؤسس و بنیانگذار این دودمان، اشک نام داشت.

حکومت اشکانی در اثر اختلافات داخلی و جنگ‌های خارجی در مدت حدود پنج قرن در شرق و غرب به‌تدریج ضعیف و سرانجام به دست اردشیر اول ساسانی منقرض شد.

حفاری از محل تاریخی تخت باهی ایالت خیبرپختونخواه برای حفاظت و کشف آثار باستانی از خرابه‌های عصر بوداییان با ۲ هزار سال قدمت در شمال غرب پاکستان آغاز شده است.

به گفته رئیس اداره تحقیقات باستان‌شناسی و امور موزه ایالت خیبرپختونخواه در شمال غرب پاکستان،از محل حفاری تعدادی سکه متعلق به سلسله پارتیان (اشکانیان) کشف شده است.

نوازالدین گفت:

کارشناسان باستان‌شناسی توانسته‌اند ۲۰ درصد عملیات حفاری و نگهداری آثار و اشیاء باستانی در محل را انجام دهند.

حفاری در منطقه تخت باهی که از مکان‌های باستانی پاکستان است و در ۱۹۸۰ میلادی در فهرست سازمان فرهنگی یونسکو ثبت شده است، با همکاری سازمان کمک‌های بشردوستانه و تسهیل‌گر صورت می‌گیرد.

مسئول پاکستانی گفت:

این پروژه که در اول ژوئیه ۲۰۱۷ آغاز شده بود، قرار است تا اواخر سال میلادی جاری به پایان برسد.

وی گفت:

سکه‌های کشف شده متعلق به حکومت گندوفارسی در زمان سلسله پادشاهان اشکانی در اوایل سال میلادی است.

مطالب مرتبط:

منبع ایرنا

دیدگاه