بازدید از برج کتابخانه مرموز کمبریج برای عموم آزاد شد

امید جعفری
امید جعفری شنبه، ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۲۲:۲۰
بازدید از برج کتابخانه مرموز کمبریج برای عموم آزاد شد

دانشگاه کمبریج با عناوین علمی شناخته شده است، اما برجی در این دانشگاه وجود دارد که تا قبل از آزاد شدن دیدار عموم مردم از آن، برای دانشجویان و ساکنان کمبریج یک راز کشف نشده بود.

دانشگاه کمبریج تاریخ و فرهنگ پرآوازه‌ای دارد؛ همان طور که می‌دانید این دانشگاه، دانشمندان، فیلسوفان و اندیشمندان بزرگی همانند چارلز داروین، لرد بایرون، استیفن هاوکینگ و کریستوفر مارلو را تقدیم جامعه بشری کرده است. با وجود این چهرهای شاخص و برجسته، نباید از وجود تاریخ مرموز پشت درهای بسته محوطه دانشگاه، تعجب کنید.

یکی از این درهای بسته مربوط به برج افسانه‌ای کتابخانه دانشگاه است. این ساختمان مرموز در ۱۷ طبقه سر به فلک کشیده و برای بسیاری از دانشجویان مقیم دانشگاه، سال‌های زیادی قلمروی دست‌نیافتنی و سرمنشأ بسیاری از داستان‌های عجیب آن‌ها بوده است؛ اما دانشگاه به‌تازگی اجازه بازدید از داخل برج را برای عموم صادر کرده است. نمایشگاه همانند داستانی با «رازهای برج و کورسویی برای گنج پنهان» است. بیش از نود درصد اشیاء کتابخانه تابه‌حال دیده نشده‌اند و مابقی آخرین بار در سال ۱۷۱۰ در معرض دیده بوده‌اند.

برج کتابخانه مرموز کمبریج

برخی از نسخه‌های اولیه کتاب‌های معروفی همانند هابیت و کازینو رویال به‌علت ارزش تحقیقاتی و کمیاب بودن به نمایش عموم درآمده‌اند. از دیگر وسایلی که در گنجینه کتابخانه می‌توانید ببینید، وسایلی هستند که بنا به‌دلایل خاصی آنجا جمع شده‌اند، از عروسک‌های ویکتوریا، پوسترهای تاریخی تا کتاب‌های کودکی و کارت‌های ولنتاین. برخی از قسمت‌های کتابخانه که جزئی از نمایشگاه هستند، عناوین خنده‌دار و هجوآمیزی دارند که برای بسیاری از بازدیدکنندگان تعجب‌آور هستند. چرا باید کتابخانه دانشگاه برتر دنیا، کمبریج کتاب‌هایی با عناوین خنده‌داری همانند پرورش مرغ، راهنمای فرستادن پیام‌های سری از طریق تمبر را داشته باشد.

در ادامه برنامه نمایشگاه برج کتابخانه می‌توانید همراه با توری مخصوص به دیدار برج بروید و برخی از اسرار آن را برای خودتان حل و فصل کنید. جسی گاردنر کتابدار دانشگاه می‌گوید:

برای اولین بار، ما به مردم دو شانس برای کشف مجموعه متمایز کتابخانه کمبریج و نگاه اجمالی به داخل این مرموزترین نقطه شهر را داده‌ایم. برج محتوای غیرقابل‌جایگزینی از تاریخ ملت انگلیس به‌صورت مکتوب در خود دارد.

حقیقت برج کتابخانه کمبریج

کتاب‌های موجود در داخل برج برای عموم دانشجویان قابل‌دسترسی نیست، بر این اساس شایعه‌های زیادی از وجود کتاب‌های هجو زمان ویکتوریا در این کتابخانه وجود دارد. در واقع کمدین استفان فری که یکی از فارغ‌التحصیلان همین دانشگاه بوده، داستانی می‌نویسد که کاراکتر اصلی به این مجموعه دست پیدا می‌کند و از آن روز گمانه‌زنی‌ها برای وجود داستان‌هایی با عناوین مشابه در داستان فری به وجود می‌آید؛ اما واقعیت چیز دیگری است.

برج کتابخانه مرموز کمبریج

دانشگاه کمبریج از هر کتابی که در انگلیس چاپ‌شده، یک جلد جمع‌آوری می‌کند و طبیعتا پیدا کردن جایی برای نگه‌داری این تعداد کتاب سخت است. برج با یک‌میلیون کتاب پر شده که دیگر جای خالی برای کتاب در مجموعه اصلی باقی نگذاشته است.

هرچند باز شدن درهای کتابخانه به روی مردم باعث از بین رفتن داستان‌های اسرارآمیز در مورد برج خواهد شد، اما فرصتی برای دانشجویان کمبریج فراهم خواهد که دوباره شروع به داستان‌پردازی و گردش در این مجموعه بپردازند. این نمایشگاه در روزهای شنبه تا دوشنبه برای بازدید عموم رایگان است.

مطالب مرتبط:

منبع lonelyplanet

دیدگاه