راهنمای سفر به ایالت کلانتان

ایالت کلانتان در کشور مالزی، با فرهنگی متفاوت و طبیعتی غنی، یکی از مقاصد جالب و هیجان‌انگیز گردشگری است.

ایالت کلانتان را بهتر بشناسید:

معرفی ایالت کلانتان

تاریخچه ایالت کلانتان

سوغات ایالت کلانتان

جاهای دیدنی ایالت کلانتان

معرفی ایالت کلانتان

ایالت کلانتان که به دارالنعیم معروف است، در کشور مالزی و قاره‌ آسیا قرار دارد. این ایالت در شمال شرقی شبه‌جزیره مالایا واقع شده  و از شمال با استان ناراتیوات تایلند، از جنوب شرقی با ایالت ترنگانو، از غرب با ایالت پراک و از جنوب با ایالت پاهانگ همسایه است. شمال شرقی کلانتان با دریای چین جنوبی محاصره شده است. مرکز این ایالت کوتا بهارو نام دارد.

کلانتان ۱٫۷ میلیون نفر جمعیت دارد و مساحت این ایالت حدود ۱۵ هزار کیلومتر مربع است. ۹۵٪ مردم کلانتان را مسلمانان تشکیل می‌دهند و بعد از آن بودایی‌ها با ۳٪ قرار دارند. جمعیت پیروان ادیان دیگر مانند هندویسم و مسیحیت در این ایالت به کمتر از ۱٪ می‌رسند. کلانتان نسبت به دیگر ایالات شبه‌جزیره مالایا، دورافتاده و روستایی‌تر است و فرهنگ و زبانی متفاوت‌ دارد. زبان مردم این ایالت مالای کلانتانی است که فهم برخی لغات آن برای یک مالزیایی نیز مشکل است.

کلانتان

نوع حکومت در ایالت کلانتان پادشاهی مشروطه است. سلطان که در راس قرار دارد، رهبر مسلمانان و سرچشمه تمام افتخارات و شکوه ایالت است. قدرت و وظایف سلطان توسط قانون اساسی ایالت تعیین می‌شود.  

تاریخچه ایالت کلانتان

کلانتان محل فرود نیروی هوایی ارتش ژاپن در سال ۱۹۴۱ بود. در سال ۱۹۴۳، ژاپنی‌ها کلانتان را به تایلند واگذار کردند و این ایالت به استان تایلند تغییر نام یافت. در اواخر جنگ جهانی دوم، ایالت کلانتان دوباره به خاک مالزی که در آن زمان مستعمره انگلیس بود، بازگشت. سرانجام استقلال مالزی در سال ۱۹۵۷ به رسمیت شناخته شد و در سال ۱۹۶۳ کلانتان به‌عنوان یکی از ایالات مالزی ثبت شد.

سوغات ایالت کلانتان

از سوغات محبوب کلانتان می‌توان محصولات باتیک، دست‌ساز‌های چوبی، منبت‌کاری، پارچه‌های زربافت سونگکت و نقره‌جات کلانتان را نام برد.

کلانتان

جاهای دیدنی ایالت کلانتان

«موزه ایستانا باتو رویال» (Istana Batu Royal Museum) واقع در کوتا بهارو، یکی از جاهای دیدنی کلانتان به شمار می‌رود. بنای این موزه در سال ۱۹۳۹ ساخته شده است. بازدید از این موزه به شما درک بهتری از زندگی خاندان سلطنتی می‌دهد و شما می‌توانید از دارایی‌های شخصی آخرین سلطان مانند کلکسیون کلاه، کلکسیون ظروف چینی و عکس دیدن کنید.  

اگر به طبیعت علاقه دارید، حتما به «پارک ایالتی گونونگ استانگ» (Gunung Stong State Park) سر بزنید. این جاذبه‌ طبیعی که در نزدیکی کوتا بهارو واقع شده است، مساحتی بیش از ۲۰ هزار هکتار دارد. اطراف این پارک جنگلی با کوه‌های بسیار احاطه شده است و رودها و غارهای متعددی در پارک وجود دارد. گونونگ استانگ زیستگاه جانوران وحشی متنوع از جمله ببر، فیل و خرس است. همچنین آبشار استانگ در این پارک با ارتفاع ۴۹۵ متر، عنوان بلندترین آبشار را در جنوب آسیا دارد.

کلانتان

«ساحل ملودی» (Beach of Melody) یکی از زیباترین سواحل کوتا بهارو و از دیگر جاذبه‌های کلانتان محسوب می‌شود. دلیل نامگذاری این ساحل، صدای دلپذیر باد است. این ساحل معروف، مکانی مناسب برای خانواده و جمع‌های دوستانه به شمار می‌رود. در کنار آب شفاف و تمیز این ساحل، شما می‌توانید از امکانات اجاره قایق، باربیکیو و فعالیت‌های آبی در این ساحل برخوردار شوید.

از دیگر جاذبه‌های کلانتان می‌توان به «بازار سیتی خدیجه» (Pasar Besar Siti Khadijah) و «موزه ایستانا جاهار» (Istana Jahar) اشاره کرد.  

نویسنده: صنم وفقی

از کجا شروع کنیم

نقشه جاهای دیدنی، هتل‌ها و رستوران‌ها

map