قلعه گبری جهرم در راه ثبت ملی

فرناز رهبران رنجبر
فرناز رهبران رنجبر شنبه، ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۲۲:۴۰
قلعه گبری جهرم در راه ثبت ملی

به منظور ثبت شدن قلعه گبری جهرم در فهرست آثار ملی ایران، به شورای ثبت آثار ارسال می‌شود.

علی لطفی‌پور رییس اداره‌ی میراث فرهنگی جهرم گفت:

پرونده‌ی ثبت قلعه گبری شهرستان جهرم با توجه به ارزش تاریخی و ویژگی‌های معماری اسفند ۱۳۹۶ با همکاری جمعی از دوستداران میراث فرهنگی تکمیل شد.

وی با بیان ارسال پرونده به شورای ثبت آثار تا پایان اردیبهشت برای ثبت در فهرست آثار ملی ایران، افزود:

بنای معروف به قلعه گبری از قلعه‌های مربوط به اواخر ساسانی و اوایل اسلامی است که در جبهه‌ی جنوبی شهر جهرم درست در کوهی مشرف به شهر و در پشت غار سنگ‌شکن (بزرگترین غار دست‌ساز ایران) قرار گرفته است.

لطفی‌پور با اشاره به پراهمیت‌تر شدن قلعه گبری به وسیله غار سنگ‌شکن جهرم، اضافه کرد:

ویژگی‌های ساختاری قلعه گبری به عنوان یک قلعه مسکونی با ویژگی‌های دفاعی معرفی می‌شود.

او عنوان کرد:

در این قلعه تعداد زیادی ساختار معماری، یک چاه سنگی با عمق نامشخص، دو حوضچه‌ی تصفیه‌ی آب، سه برکه‌ی مشهود، یک دیوار سنگ‌چین سراسری در جبهه جنوبی، سنگ آسیاب ناتمام، تعدادی علائم کنده‌کاری بر سنگ و آبراهه‌های کوچک وجود دارد.

رییس اداره‌ی میراث فرهنگی جهرم تصریح کرد:

اولین و شاخص‌ترین اثر مشهود در قلعه گبری، ساختار دو ستون آجری برافراشته برسر چاه دستکند عظیمی است که در بالا دارای عرض تقریبی ۲۶۰ سانتی‌متر است و در ارتفاعات مختلف عرض‌های متفاوتی دارد، همچنین در بین اهالی در مورد عمق زیاد این چاه روایات مختلفی وجود دارد.

او یادآور شد:

فضاهای معماری گسترده‌ای نیز در سطح قلعه در حد پی باقی مانده که بزرگترین آن‌ها معروف به شاه‌نشین است. این فضا تقریبا در بالاترین قسمت و مشرف به دره و راه دسترسی ساخته شده است.

بنا به اعلام لطفی‌پور، وجود حوضچه‌های تصفیه‌ی آب از ویژگی‌های این قلعه است که در کمتر قلعه‌ای دیده شده است و ساکنان جهرم با بهره‌گیری از این حوضچه‌ها، آب باران را تصفیه و به چاه سنگی هدایت می‌کرده‌اند.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه