قبرستان دوچرخه ها در چین، حاصل بحران سو مدیریت

نگین توکلی
نگین توکلی یکشنبه، ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۲۱:۳۰
قبرستان دوچرخه ها در چین، حاصل بحران سو مدیریت

ایده اشتراک دوچرخه با امکان برداشتن و رها کردن آن‌ها در هر نقطه دلخواه، در ابتدا ایده بسیار خوبی در کشور چین بود؛ اما هم‌اکنون میلیون‌ها دوچرخه رها شده، مشکلات زیادی را برای مسئولین و مردم به وجود آورده‌اند.

شاید در تور چین، با دوچرخه‌هایی روبرو شوید که در سطح شهر رها شده‌اند. این امر مشکلات زیادی در این کشور به وجود آورده است.

در چند سال گذشته، پدیده اشتراک دوچرخه، جهان را مانند طوفان درنوردیده است. بر اساس گزارش‌های یک رسانه رسمی، بیش از ۷۰ کمپانی خصوصی اشتراک‌گذاری دوچرخه با مجموعه‌ای از ۱۶ میلیون دوچرخه و ۱۳۰ میلیون نفر کاربر، در حال کار هستند.

این دوچرخه‌ها، به خصوص، با سیستم داکلس (dockless) را می‌توان از هر نقطه‌ای در خیابان برداشت، قفل آن را با گوشی هوشمند باز کرد و پس از استفاده، در هر نقطه‌ای بدون نیاز به پارک در مکان بخصوصی، آن را رها کرد.

استفاده‌کنندگان دائمی این سیستم می‌گویند که این دوچرخه‌ها را خدا فرستاده است؛ زیرا این وسایل نقلیه به آن‌ها اجازه می‌دهد که از حرکت در مسیرهای پرترافیک حمل و نقل شهری، اجتناب کنند و هزینه‌های حمل و نقل خود را به طرز قابل توجهی کاهش دهند؛ البته این سیستم همچنین به کاهش تولید آلاینده‌های زیست محیطی و تشویق کاربران برای تناسب اندام، کمک می‌کند.

اگرچه در این مورد، عرضه تقریبا از تقاضا فراتر رفته است. بسیاری از شهرهای کشور چین، برای مدیریت سیل میلیونی ناگهانی دوچرخه‌های اشتراکی که زیر توده‌های عظیم دیگر دوچرخه‌ها دفن می‌شوند، دچار بحران شده‌اند. پارک غیرقانونی دوچرخه‌ها، منجر به مسدود شدن پیاده‌روها شده‌ و روبه‌رو شدن با دوچرخه‌های خراب و معیوب، تبدیل به رخدادی عادی شده است.

چین

توده عظیمی از دوچرخه‌های خراب در ژیامن (Xiamen) در جنوب غربی کشور چین. عکس از چن ژیژیانگ در مجله گاردین

اخیرا تعدادی از کمپانی‌های اشتراک‌گذاری دوچرخه، از جمله بلوگوگو (Bluegogo یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های فعال) این تجارت را کنار گذاشته‌اند. تقریبا در یک شب، وب‌سایت‌ها از بین رفتند و اپلیکیشن‌ها از کار افتادند.

چین

هزاران دوچرخه، در خیابان‌ها رها شدند و دوچرخه‌های جمع نشده، باعث خرابکاری و سوء استفاده شدند. زمانی که شهرها شروع به توقیف دوچرخه‌های رهاشده و بدون صاحب کردند، قبرستان دوچرخه‌ها، یعنی منظره‌هایی مانند آنچه در عکس بالا مشاهده می‌کنید، تبدیل به یک چشم‌انداز آشنا در کلان‌شهرهای بزرگ چین شدند.

مردم، مسئولین و کمپانی‌های دوچرخه‌های اشتراکی فعال، هم‌اکنون امیدوار هستند که بتوانند از اشتباهات ایده‌های قبلی خود، درس بگیرند و از پدیده‌های فوق اشباعی مانند این ایده در چین، اجتناب کنند.

مطالب مرتبط:

منبع amusingplanet

دیدگاه