تهیه اطلس میراث طبیعی کشور

طیبه فلاحتی
طیبه فلاحتی شنبه، ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۲۰
تهیه اطلس میراث طبیعی کشور

شناخت و معرفی مصادیق میراث طبیعی کشور و تهیه اطلس میراث طبیعی کشور از برنامه‌های گروه میراث طبیعی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در سال جاری است.

  ناصر رضایی مدیر گروه میراث طبیعی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، هدف از ایجاد گروه اطلس میراث طبیعی کشور را جهت تحقق اهداف و وظایف پژوهشی پژوهشگاه و ارتقاء سطح علمی طرح‌های پژوهشی در حوزه میراث طبیعی و هدایت آن‌ها در مسیر متناسب با نیازهای فکری و کارشناسی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور اعلام کرد.

او گفت:

با هدف بهره‌گیری از فرصت‌ها و توان علمی کارشناسی موجود در عرصه ملی و بین‌المللی به کمک ابزار مطالعه و پژوهش، پشتیبانی فکری(تولید فکر و دانش) بخش اجرائی و اداری سازمان، گروه میراث طبیعی در پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری تشکیل شده است.

 رضایی بیان کرد:

این گروه به‌منظور انجام پژوهش‌های بنیادی، توسعه‌ای و کاربردی و برگزاری سمینارها، همایش‌ها و نشست‌های علمی و تخصصی در راستای تحقق اهداف توسعه گردشگری پایدار و کمک به ارتقای فرهنگ و دانش فنی و تخصصی در امور میراث طبیعی گام برمی‌دارد.

مدیر گروه میراث طبیعی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، انجام پژوهش‌های مربوط به موضوع گروه پژوهشی میراث طبیعی در خارج از ایران بر اساس برنامه‌های ارائه شده سازمان و روابط و مبادلات فرهنگی دولت جمهوری اسلامی ایران با دیگر کشورها به‌ویژه کشورهای همسایه ایران که مشترکات فرهنگی یا طبیعی بیشتری با ایران دارند را از وظایف این گروه اعلام کرد.

به گفته وی، شناخت و معرفی مصادیق میراث طبیعی کشور، تهیه اطلس میراث طبیعی کشور، بانک اطلاعاتی رایانه‌ای و پایگاه میراث طبیعی ایران در شبکه جهانی اینترنت از جمله برنامه‌های  این گروه در سال جاری است.

رضایی، همکاری و هماهنگی با پژوهشکده‌ها و دیگر گروه‌های مستقل پژوهشی در راستای تبادل و انتقال دانش و دستاوردهای پژوهشی انجام شده و برنامه‌ریزی برای پژوهش‌های آتی و همچنین یافتن داده‌ها و راهکارهای جدید و ارائه طرح‌های پژوهشی تلفیقی و در نهایت رسیدن به یک شناخت کلی و جامع از میراث طبیعی کشور را از دیگر امور محوله این گروه برای امسال اعلام کرد.

ایشان در ادامه با اشاره به نشست‌های تخصصی که با حضور کارشناسان این حوزه با حضور پژوهشگران در سال ۹۶ توسط گروه میراث طبیعی برگزار شد تصریح کرد:‌

در سال ۹۷ نیز گروه میراث طبیعی ۴ نشست علمی تخصصی برگزار خواهد کرد که در آن‌ها به موضوعات مختلف و مرتبط با حوزه میراث طبیعی پرداخته خواهد شد.

 رضایی گفت:

در هر یک از این نشست‌ها به اقتضای موضوع از متخصصان، پژوهشگران و کارشناسان مربوطه برای ارائه سخنرانی در حوزه مرتبط با میراث طبیعی دعوت به عمل می‌آید.

رضایی، «فرهنگ میراث طبیعی»، «میراث طبیعی و ثبت ملی و جهانی»، «میراث طبیعی، حفاظت و مدیریت» و «میراث طبیعی، مردم، گذشته و مکان» را عناوین این نشست‌ها اعلام کرد و گفت:

برگزاری ۲ کارگاه در دو فصل مختلف سال (احتمالا تابستان و زمستان) و همایش میراث طبیعی و توسعه پایدار که در کنار همایش بزرگ‌تر «میراث فرهنگی و توسعه پایدار» در یک پنل تخصصی در شهریور ماه برگزار خواهد شد از دیگر برنامه‌های این گروه در سال جاری خواهد بود.

 

مطالب مرتبط:

منبع فانوس

دیدگاه