میزان مرمت و حفاظت آثار تاریخی در آذربایجان غربی افزایش یافته است

فرناز رهبران رنجبر
فرناز رهبران رنجبر شنبه، ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۱۰
میزان مرمت و حفاظت آثار تاریخی در آذربایجان غربی افزایش یافته است

به گفته مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان غربی میزان مرمت و حفاظت آثار تاریخی در سطح استان آذربایجان غربی افزایش یافته است

جلیل جباری مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان غربی امروز شنبه ۱۵ اردیبهشت گفت:

در سال ۹۵ از محل اعتبارات ملی و استانی ۴۱ بنای تاریخی با اعتباری حدود ۵۷ میلیارد ریال ازسوی اداره‌کل میراث فرهنگی استان مورد مرمت و حفاظت قرار گرفت.

وی افزود:

با هماهنگی‌های انجام شده در سطح استان و سازمان متبوع میزان اعتبارات ملی و استانی در سال ۹۶ بالغ بر ۱۲۰ میلیارد ریال شده و تعداد ۹۰ اثر تاریخی مورد مرمت و حفاظت قرار گرفته است که روند این اقدامات در سال ۹۷ نیز ادامه دارد.

جباری اضافه کرد:

هدف اصلی از حفاظت و مرمت این آثار حفظ هویت تاریخی و معرفی آثار و ابنیه تاریخی استان به گردشگران، پژوهشگران و علاقه‌مندان است.

وی عنوان کرد:

اقدامات مرمتی و حفاظتی این آثار در قالب ۹۰ اثر در حال اجرا است که مهم‌ترین آن‌ها ساختمان مسکن طبیب، سه گنبد، جداره تیمچه نصیرزاده، ساختمان دیزج سیاوش، کاروانسرای شرکت نفت ارومیه، مسجد حمامیان و مقبره سردار بوکان، مدرسه خسروی و حمام محمد بیگ خوی، کلیسای قریس و مهلذان و مقبره آل‌یعقوب خوی، کلیسای هفتوان، درشک، آفتارخانه و حمام شیخ در سلماس، گنبد کندال در شوط و حمام و حوضخانه‌های تاریخی مهاباد، پل تاریخی ساروق و مسجد جامع و یخچال الوغ بیگ و عمارت رشید‌الدوله در تکاب، حمام و پل تاریخی میرزا رسول میاندوآب، مقابر تاریخی زاکاریا، ساندوخت، ساندورک، آسیاب آبی در چالدران، مسجد و یخچال قدیمی چورس و حمام بیگ جوان در چایپاره، حمام بیستون سردشت، پل تاریخی رزقاری در پیرانشهر و مرمت خانه کاظم خان قوشچی هستند.

مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان غربی گفت:

امر مرمت به‌ویژه حفاظت آثار ابنیه تاریخی موضوع بسیار مهمی است که باید همه در این زمینه اداره‌کل میراث فرهنگی استان را یاری کرده و سعی در حفظ این آثار داشته باشیم.

وی تصریح کرد:

با توجه به اعتبارات ملی و استانی تأمین شده، پروژه‌های مهمی با هدف تقویت زیرساخت‌های مقاصد، جاذبه‌ها و مناطق نمونه گردشگری در حال اجرا است.

او ادامه داد:

در مجموع تعداد ۲۱ پروژه در سطح استان با هدف تقویت زیرساخت‌های گردشگری در حال اجرا بوده و برخی در چند روز آینده شروع خواهد شد.

وی بیان کرد:

برای این تعداد از پروژه‌های زیرساختی بالغ بر ۱۵۰ میلیارد ریال اعتبار تخصیص یافته که عملیات اجرایی آن‌ها در سال ۹۷ ادامه داشته یا به اتمام خواهد رسید.

جباری خاطرنشان کرد:

تعداد پروژه‌های زیرساخت گردشگری در سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵ سه برابر شده است. در توزیع اعتبارات به نحوی برنامه‌ریزی شده تا بتوانیم پروژه‌های مهم زیرساختی گردشگری شهر‌های مختلف استان را اجرا کنیم.

او تصریح کرد:

از مهم‌ترین این پروژه‌ها می‌توان به راه دسترسی آبگرم قینرجه و احمد‌آباد تکاب، تقویت زیرساخت‌های گردشگری در تکاب، ادامه عملیات جاده سلامت کوه سیر در ارومیه و زیرساخت‌های لازم منطقه نمونه گردشگری کاظم داشی ارومیه، عملیات اجرایی کمپینگ گردشگری واوان و زیرساخت‌های گردشگری آبشار شلماش سردشت، زیرساخت‌های منطقه نمونه گردشگری پردانان و خورج پیرانشهر، اجرای زیرساخت‌های گردشگری قرنقو و شرشر آواجخ در چالدران و ادامه عملیات کمپینگ گردشگری شاهین‌دژ و سامان‌دهی مجموعه تفریحی میر‌آباد سردشت اشاره کرد.

مطالب مرتبط:

دیدگاه