راهنمای سفر به ایالت جوهور

جوهور با موزه‌های متعدد، معابد باشکوه، مراکز تفریحی بسیار و خوراکی‌های خوشمزه طرافداران زیادی را با سلایق متفاوت جذب خود کرده است و مقصدی ارزشمند در صنعت توریسم به شمار می‌رود.

ایالت جوهور را بهتر بشناسید:

معرفی ایالت جوهور

تاریخچه ایالت جوهور

سوغات ایالت جوهور

جاهای دیدنی ایالت جوهور

معرفی ایالت جوهور

جوهور نام ایالتی است که در کشور مالزی، در قاره آسیا قرار دارد. این ایالت که در بخش جنوبی شبه‌جزیره مالایا واقع شده، از شمال با پاهانگ، از شمال غربی با ملاکا و نگری سمبیلان و از جنوب با تنگه جوهور همسایه است. مرکز این ایالت، جوهور بهرو و شهر سلطنتی این ایالت، موار نام دارند.

جمعیت ایالت جوهور ۳.۷۵۴ میلیون نفر و مساحت آن حدود ۱۹ هزار کیلومتر مربع است. ۵۸٪ ساکنان این ایالت مسلمان و ۳۰٪ بودایی است. هندوان با ۶٪ و مسیحیان با ۳٪ کمترین جمعیت را به خود اختصاص داده‌اند. زبان مردم جوهور، مالای جوهوری است.

نوع حکومت در این ایالت مانند اغلب ایالات مالزی، پادشاهی مشروطه است. در راس شورا سلطان قرار دارد که تمام قدرت و حاکمیت در دستان او است. سلطان به‌صورت موروثی و از خاندان سلطنتی جوهور انتخاب می‌شود. همچنین جوهور تنها ایالتی است که ارتش مستقل خود را دارا است. این ارتش نیروی ارتش سلطنتی جوهور نام دارد.

جوهور

تاریخچه ایالت جوهور

در طول جنگ جهانی دوم، جوهور آخرین ایالتی بود که به ژاپنی‌ها تسلیم شد و نیروهای متفقین، مالزیایی، هندی و استرالیایی، ارتش ژاپن را ۴ روز بیرون از دروازه‌های شهر نگه داشتند. سرانجام این ایالت به تصرف ژاپنی‌ها درآمد و ژاپنی‌ها با استقرار در قصر سلطنتی بوکیت سرین، موفق به سرنگونی سنگاپور نیز شدند.

از دیگر شهرهای مهم این ایالت می‌توان از بندر پنگارام، موار و کلانگ نام برد.

سوغات ایالت جوهور

جوهور

اگر به موار می‌روید، خرید اوتاک اوتاک را فراموش نکنید. این خوراکی خوشمزه، ترکیبی از ماهی و ادویه تاپيوكا است. همچنین نان زغالی، کیک موز، شانگهای مون کیک و قهوه کلانگ از محبوب‌ترین سوغات جوهور به شمار می‌روند.

شما برای خرید می‌توانید به «بازار میدان شهر جوهور بهرو» (Johor Bahru City Square) و «کی اس ال سیتی مال» (KSL City Mall) سر بزنید. 

جاهای دیدنی ایالت جوهور

«موزه سلطنتی ابوبکر» (Royal Abu Bakar Museum) یکی از جاذبه‌های جوهور بهرو است. بنای این موزه را سلطان ابوبکر با سبک ویکتورین در سال ۱۸۶۶ ساخت. این موزه در سال ۱۹۹۰ برای بازدید عموم افتتاح شد. شما در این موزه شاهد گنجینه‌ی بی‌نظیر سلطان‌های جوهور خواهید بود. اطراف بنای موزه، باغ سلطنتی با ابعاد ۳۵ هکتار وجود دارد که گردش در آن آزاد است.

اگر به تفریح علاقه دارید، حتما به «لگولند» (Legoland) سر بزنید. لگولند در ۱۹ کیلومتری جوهور بهرو واقع شده است. امکانات این شهربازی تنها به لگو محدود نیست، بلکه می‌توانید با طناب از برج بالا بروید، با لیزر به مومیایی‌ها شلیک کنید و اژدها برانید. همچنین می‌توانید از پارک آبی این مجموعه لذت ببرید.

جوهور

«معبد آرولمیگو راجاماریامان دواستانام» (Arulmigu Rajamariamman Devasthanam) یکی دیگر از جاهای دیدنی ایالت جوهور به شمار می‌رود. این معبد هندو که در جوهور بهرو واقع شده، شامل برجی است با کنده‌کاری‌های بسیار و پرزرق‌وبرق. این برج در ورودی مرکز تجمع هندوان جوهور قرار گرفته دارد.

«کوه لامباک» (Mount Lambak) در حومه کلانگ، از جاذبه‌های محبوب برای دوستداران طبیعت و کمپینگ است. مسیرهای مناسب و پل‌های چوبی صعود را آسان می‌کند و نیمکت‌های متعدد و زمین بازی این منطقه را به مکانی مناسب برای پیک‌نیک تبدیل کرده است. امکانات اقامت و کمپینگ نیز در این مکان مهیا است.

از دیگر جاذبه‌های جوهور می‌توان به «مسجد سلطان ابوبکر» (Sultan Abu Bakar State Mosque)، «معبد آرولمیگو سری را جاکالیامان» (Arulmigu Sri Rajakaliamman Glass Temple) و «باغ‌وحش جوهور» (Johor Zoo) اشاره کرد.

نویسنده: صنم وفقی

از کجا شروع کنیم

نقشه جاهای دیدنی، هتل‌ها و رستوران‌ها

map