آیا گردشگری باعث تخریب کوه رنگین کمان پرو خواهد شد؟

سحر ارجمند
سحر ارجمند شنبه، ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۰۰
آیا گردشگری باعث تخریب کوه رنگین کمان پرو خواهد شد؟

طبیعت زیبای کوه رنگین کمان، روزانه بیش از ۱٬۰۰۰ گردشگر را به این ناحیه‌ی دورافتاده جذب می‌کند. محققان محیط زیست نگران این هستند که رفت و آمد گردشگران به منطقه کوه رنگین کمان در پرو به چشم‌انداز زیبا و بکر آن آسیب برساند.

شاید در نگاه اول لایه‌های رنگارنگ این کوه واقع در رشته‌کوه آند که به رنگ‌های فیروزه‌ای، بنفش کمرنگ، ارغوانی و طلایی است، ساختگی به نظر برسد.

اما با توجه به ارتفاع ۱۶٬۰۰۰ فوتی این کوه سطح دریا، می‌فهمیم که این زیبایی می‌تواند واقعی باشد. ساکنین این منطقه، آن را «وینیکونکا» (Vinicunca)، کوه رنگین‌کمان می‌نامند.

به گفته مردم محلی، این کوه‌های رنگارنگ که طی میلیون‌ها سال از رسوبات ذخایر معدنی شکل گرفته‌اند، حدود پنج سال پیش کشف شدند؛ اما کوه رنگین‌کمان در طی این ۵ سال، به محبوب‌ترین جاذبه برای کوهنوردان تبدیل ‌شده و سرمایه‌ی نقدی بسیاری برای این منطقه به ارمغان آورده است. اما از طرفی هم در رابطه با آسیب‌های احتمالی به چشم‌انداز بکر و بی‌نظیر آن، باعث نگرانی شده است.

کوه رنگین کمان، پرو

کوه رنگین‌کمان واقع در جنوب شرقی پرو به محبوب‌ترین جاذبه گردشگری تبدیل شده است. اما فعالان محیط‌زیست نگران آسیب گردشگری بر این منطقه هستند.

به گزارش آسوشیتدپرس، روزانه حدود ۱٬۰۰۰ کوهنورد از این مکان بازدید می‌کنند و یک تالاب را برای ساخت پارکینگ وسایل نقلیه، پر کرده‌اند.

«سانتوس ماچاکا» ، ۲۹ ساله، راهنمای کوهستانی در منطقه «کاسکو» (Cusco) در جنوب شرق پرو است. به گفته او احتمالا کوه رنگین‌کمان به دلیل تغییرات آب و هوایی، به تازگی کشف شده است.

آقای «ماچاکا» (Machacca) اخیرا در مصاحبه‌ای گفت:

ما از ساکنان قدیمی شهری در نزدیکی وینکونکا، پرس‌وجو کردیم و آن‌ها گفتند که این کوه قبلا پوشیده از برف بوده است. گرمایش جهانی موجب آب شدن یخ‌ها شده و کوه رنگارنگ از زیر آن نمایان شده است.

آقای ماچاکا، عضو جامعه Q’ero  می‌گوید:

این کوه نه‌تنها به خاطر زیبایی‌اش، بلکه به خاطر شرایط آب و هوایی که دارد، مقصد جذابی برای مسافران بوده است.

کوه رنگین کمان پرو

اهالی منطقه در انتظار مسافران برای اجاره‌ی اسب‌هایشان در ابتدای مسیر به سمت کوه رنگین‌کمان، ایستاده‌اند

او همچنین با اشاره به افسانه‌های ارواح کوهستان آند می‌گوید:

آن‌ها دوست دارند به آنجا بروند، چون با رسیدن به بالای قله، می‌توانند هوای پاک را احساس، همه‌ چیز را فراموش و با «خدایان اوسانگیت» (Apus of Ausangate) ارتباط برقرار کنند.

جمعیت بزرگی، جان تازه‌ای به اقتصاد این منطقه دورافتاده در اطراف کوهستان بخشیدند و برای ساکنین آن شغل ایجاد کردند که بسیاری از آن‌ها چوپان گله‌های آلکاپا بوده‌اند.

بر اساس گزارش آسوشیتدپرس، حدود ۵۰۰ روستایی، اکنون به سرزمین اجدادی خود بازگشته‌اند تا به عنوان راهنمای گردشگران در کوهستان آند مشغول به کار شوند. آن‌ها به ازای هر نفر ۳ دلار دریافت می‌کنند و سالانه حدود ۴۰۰٬۰۰۰ دلار به ارمغان می‌آورند.  

اما ممکن است، هزینه‌ی این توسعه گردشگری، بسیار بالا باشد.

«دینا فارفان» (Dina Farfan)، زیست‌شناس اهل پرو، به آسوشیتدپرس گفت:

از نظر زیست‌محیطی، این کار باعث آسیب و خسارت به محیط‌زیست می‌شود.

به گفته‌ی آقای فارفان، تأثیر شدید آن بر محیط‌زیست آشکار است. تالابی که پناهگاهی برای اردک‌های مهاجر بود، به پارکینگ بزرگی برای اتومبیل‌های توریستی تبدیل ‌شده است. یک مسیر ۵٫۲ مایلی بر اثر رفت و آمد کوهنوردان ایجاد شده است.

یک شرکت معدن کانادایی به نام Camino Minerals Corp هم امتیاز استخراج معدن در منطقه را دریافت کرده است.  

از «گابینو هیامن» (Gabino Huaman)، راهنمای محلی «پامپاچیری» (Pampachiri)، پرسیده شد که آیا اقدامات لازم برای آماده‌سازی اعضای جامعه برای میزبانی و هدایت جمعیت گردشگران به کوهستان آند انجام شده است یا خیر.

او در پاسخ به آسوشیتدپرس گفت:

ما چیزی درباره‌ی کمک‌های اولیه یا حتی یک کلمه انگلیسی هم نمی‌دانیم.

کوه رنگین کمان پرو

 گردشگران برای حرکت به سمت وینیکونکا (کوه رنگین‌کمان) جمع شده‌اند، اما به دلیل شرایط هوای نامناسب و وضعیت مسیر، تمایل کمتری به کوهنوردی دارند

مسیرهای طولانی و ارتفاع زیاد ممکن است کوهنوردی را با چالش روبرو کند و گردشگران معمولا باید قبل از شروع حرکت، به آب و هوای منطقه خو بگیرند.

برخی افراد مخازن کوچک اکسیژن را برای غلبه بر ارتفاع زدگی حمل می‌کنند و برخی دیگر هم به جویدن برگ کوکا مشغول می‌شوند.

«جان ویدمر» (John Widmer)، توریست آمریکایی که در آوریل ۲۰۱۷ از وینیکونکا بازدید کرده است، در وبلاگی با ناراحتی گفته است:

تجربه خیلی زیبایی نبود.

آقای ویدمر در این وبلاگ نوشته است:

هوا بسیار بد و راهنما وظیفه‌نشناس بود، کوهنوردان آمادگی نداشتند و وضعیت مسیر آن‌قدر ترسناک بود که می‌توان گفت یکی از بدترین مسیرهایی بود که تا به حال تجربه کردم.

او از تخریب زیست‌محیطی ناشی از رفت و آمد تعداد زیاد گردشگران انتقاد کرد و افزود:

به خاطر انبوه مسافران مشتاقی که به این کوه سفر می‌کنند، محیط‌زیست زیبا و بکر آن کاملا تخریب ‌شده است. من واقعا شرمنده‌ام که در طول سفرم، در مسیر کوه رنگین‌کمان باعث تخریب بخش کوچکی از کوهستان آند شدم.

 

مطالب مرتبط:

منبع nytimes

دیدگاه