خسارت های طوفان گرد و غبار به گردشگری ایالت های راجستان و اوتار پرادش هند

حمید گنجی
حمید گنجی جمعه، ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۹:۴۰
خسارت های طوفان گرد و غبار به گردشگری ایالت های راجستان و اوتار پرادش هند

طوفان گرد و غبار قدرتمندی که به‌تازگی در ایالت‌های شمالی و غربی هندوستان آغاز شده، خسارت‌های زیادی را به صنعت گردشگری ایالت‌های راجستان و اوتار پرادش وارد آورده است.

این طوفان سهمگین باعث قطعی برق در بسیاری از مناطق نواحی مجاور راجستان و اوتار پرادش نیز شده است. در جاده‌ها حدود ۳۰۰ خط الکتریکی خالی دیده می‌شود و سقوط درختان، آسیب به خطوط انتقال برق و منازل از دیگر خسارت‌های این طوفان بوده‌اند.

اداره ملی مدیریت فجایع هند به ساکنان و گردشگران اوتار پرادش در مورد احتمال طوفان‌های سهمگین، تگرگ و وزش بادهای شدید هشدار داده است. با وجود این هشدارها به نظر نمی‌رسد که آمادگی برای مقابله با این وضعیت که تاکنون جان ۱۲۵ نفر را گرفته& وجود داشته باشد.

در شهر آگرا که بنای تاج محل نیز در آن وجود دارد، تاکنون ۴۳ مورد فوتی گزارش شده است و حداقل ۳۳ نفر نیز در ایالت راجستان جان سپرده‌اند. البته انتظار می‌رود با آغاز عملیات آواربرداری از خانه‌های ویران شده، تعداد تلفات افزایش یابد. به گفته تی راوی کانت، کمیسیونر منطقه‌ای، سقوط دیوار و سقف خانه‌ها در میانه شب یکی از دلایل اصلی افزایش آمار فوتی‌ها بوده است. به همین جهت از گردشگران درخواست شده است تا از حضور و گشت و گذار در خیابان‌های آگرا اکیدا خودداری کنند.

طوفان روز گذشته سه منطقه توریستی در همسایگی راجستان، الوار، براتپور و دلپور را تحت تاثیر خود قرار داده است. در حال حاضر مشخص نیست که آیا در اثر این طوفان خسارتی به جاذبه‌های توریستی مانند تاج محل وارد شده است یا خیر. در طوفان گرد و غبار ماه آوریل که با بادهایی با سرعت ۸۰ مایل در ساعت همراه بود، به دو مناره دروازه‌های ورودی تاج محل خساراتی وارد شد. تاج محل یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری هند است و سالیانه ده‌ها هزار گردشگر از آن بازدید می‌کنند.

به گفته کارشناسان، عملیات بازسازی مناره‌های آسیب دیده تاج محل آغاز شده است، اما آن‌ها هشدار می‌دهند که افزایش آلودگی هوا در آگرا می‌تواند آسیب‌های قابل توجهی را به این بنای تاریخی در سال‌های آینده وارد کند.

اما هندوستان همچنان باید با این طوفان‌ها دست و پنجه نرم کند و علی‌رغم خسارت‌ها و تلفات جانی این طوفان، هیمانشو شارما که یک دانشمند هواشناسی است، هشدار داده است که در ۴۸ ساعت آینده افزایش سرعت باد در ایالت راجستان می‌تواند باعث به وجود آمدن یک طوفان گرد و غبار دیگر شود. به گفته این دانشمند هواشناسی، این طوفان اکثر مناطق مرز اوتار پرادش و راجستان، به خصوص کراولی و دلپور، را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

IMD هشدار داده که این طوفان باعث تشکیل جریان سیکلون در منطقه شده است. تصاویر ماهواره‌ای نیز این ادعا را تایید کرده‌اند که افزایش فشار باد در راجستان می‌تواند منجر به طوفان گردوغبار دیگری شود.

مطالب مرتبط:

دیدگاه