پارک ملی یلواستون آمریکا، پارکی که همه چیز از آنجا آغاز شد

نگین توکلی
نگین توکلی سه شنبه، ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۲۰:۰۰
پارک ملی یلواستون آمریکا، پارکی که همه چیز از آنجا آغاز شد

چشم‌انداز خود را تغییر دهید و با طبیعت در پارک ملی یلوستون، دوباره ارتباط برقرار کنید.

پارک ملی یلواستون، اولین و مشهورترین پارک ملی در جهان تصاویر زیادی را در ذهن ما می‌آورد؛ تصاویری چون چشمه‌های آب جوشان، چشمه‌های آب گرم، کوهستان‌های با پوشش جنگلی و هزاران گوزن شمالی و گاومیش کوهان‌دار آمریکایی.

این پارک یکی از مهم‌ترین مناطق طبیعی دنیا و یک اکوسیستم بزرگ برای گیاهان و حیوانات به شمار می‌آید و همچنین چشم‌اندازی که ما به خاطر منحصر به فرد بودن و زیباییش آن را حفظ کردیم.

یلواستون

پارک ملی یلواستون در یک صبح سرد. عکس از دیمیتری ساویاک

یلواستون که از سال ۱۸۷۲ به خاطر ویژگی‌های عجیب و بی‌نظیر زمین‌شناسی، تحت محافظت است، هم‌اکنون چیزهای بیشتری برای ارائه کردن به ما دارد. این پارک ملی تبدیل به یکی از گنج‌های طبیعی ایالات متحده آمریکا شده است؛ پنجره‌ای به گذشته ما و راهنمایی برای نسل‌های آینده.

حفظ و نگهداری از منطقه‌ای با این وسعت، عملی غیرمعمول و تصوری غیر عملی بود، اما از کسانی که ارزش ذاتی این زمین خالی را متوجه شدند و از آن مراقبت کردند، ممنونیم. تصور کنید اگر در سال ۱۸۷۲ ارزش این منطقه کشف نمی‌شد، چه اتفاقی می‌افتاد.

این روزها، ما به شدت به مکان‌هایی چون یلواستون نیاز داریم تا بتوانند ما را تسکین دهند و آرام کنند. ما به فرجه‌ای برای دوری از کارهای شهری نیاز داریم، به  مکانی که بتوانیم خود را از تکنولوژی جدا کنیم و طبیعت و هر آنچه که برای پیشنهاد کردن به ما دارد را در آغوش بکشیم.

خانواده پونس (Ponce Family) که فرصت بازدید از یلواستون را داشته‌اند، در مورد سفر به این پارک ملی مشهور می‌گویند:

این تجربه قطعا بزرگ‌ترین ماجراجویی زندگی ما بود.

در گستره ۹۰۶۵ کیلومتر مربعی (۳۵۰۰ مایل مربع) پارک ملی یلواستون، مکان‌های دیدنی بسیاری برای کسانی وجود دارد که برای اولین بار به آنجا رفته‌اند. در روزهای اولی که این پارک به عنوان یک منطقه گردشگری به روی عموم باز شد، بازدیدکنندگان حدودا یک هفته و یا بیشتر به تفریح با فراغت در این منطقه می‌پرداختند. آن‌ها غالبا ماجراجویی خود را از چشمه‌های آب گرم ماموت (Mammoth Hot Springs) آغاز می‌کردند؛ که کماکان مکانی جذاب است، بخصوص اگر از شمال وارد پارک شوید.

شما به احتمال زیاد، گوزن‌های شاخ چنگالی (pronghorn) را در حال چرا در دشت‌ها و گوسفندهای کوهی آمریکایی (bighorn) را در صخره‌های نزدیک خواهید دید. به دنبال دیدن گوزن شمالی و استرآهو (mule deer) در میان تپه‌های پوشیده شده از گیاهان نیز باشید.

شیب‌های پلکانی مزین به تراورتن‌های (نوعی سنگ آهک متخلخل) سفید روشن با هزاران گالون آب در حال تبخیر که روی سطح زمین فواره می‌زدند، شکل گرفته‌اند؛ یکی از نشانه‌های بسیاری که نشان‌دهنده فعالیت‌های گرمایی زیرزمینی است که چشم‌انداز پارک را خلق کرده‌اند و همچنان خود را در چشمه‌های آب جوشان، فومارول‌ها و چشمه‌های آب گرم آشکار می‌سازند.

یلواستون

چشمه بزرگ آب گرم پریزماتیک (Grand Prismatic Spring ) یلواستون. عکس از اشلی کدلر

زمانی که در بخش شمالی پارک هستید، می‌توانید در یک مسیر با شیب ملایم کوهنوردی کنید و از زیباترین چشم‌اندازهای یلواستون بهره‌مند شوید.

این مسیر از میان چمنزارهای آلپ و درخستان‌های سرو و کاج تا قله ۳۱۲۲ متری کوه واشبورن (Mount Washburn) ادامه می‌یابد؛ چشم‌اندازی که از آن می‌توانید سرخپوست‌های تیتان (Tetons) را در جنوب، ردهای بخار آب در مکان‌های متعدد و همچنین گستره‌ای از مناظر کوهستانی را مشاهده کنید. در این ارتفاع در روزهای صاف تا ۱۶۱ کیلومتر دورتر را می‌توانید تماشا کنید.

جاده جنوبی، رودخانه یلواستون را در دره عمیق و باریک یلواستون (the Grand Canyon of the Yellowstone) تعقیب می‌کند؛ جایی که مسیر آن به دو آبشار خارق‌العاده و خروشان سرازیر می‌شود.

برای پیاده‌روی در لبه دیوارها و دیدن چشم‌اندازهای خارق‌العاده این منطقه، برنامه‌ریزی کنید. این دره عمیق و باریک در مسیری ۳۲ کیلومتری در صخره‌های زرد و قهوه‌ای، ۳۶۶ متر ارتفاع و بیش از ۱٫۲ کیلومتر عرض دارد.

به نواحی چشمه‌های آب گرم در چشمه‌های شمالی باسین(North Geyser Basin)، فعال‌ترین دسته چشمه‌های آب گرم در پارک بروید. در ابتدا برای دیدن شگفتی‌های زمین‌شناسی این منطقه در موزه نوریس (Norris Museum)، مکانی که در دهه ۱۹۳۰ توسط شرکت‌های غیر نظامی حفاظت از منابع طبیعی ساخته شد، توقف کنید. پس از موزه نوبت بازدید از الد فیتفول باستانی (Old Faithful)، آب‌فشان واقع در پارک ملی یلواستون است.

برای روبه‌رویی با جمعیت کمتر بازدیدکنندگان در سپیده دم یا غروب به پارک بیایید تا بتوانید از این چشمه‌های آب جوشان مرموز باستانی در آرامش دیدن کنید. وقتی هوا سرد است، مه در جو پارک غلیظ‌تر می‌شود و با چرخش و حرکت در فضای پارک مانند جلوه‌های ویژه یک فیلم فانتزی، چشم شما را به خود خیره خواهد کرد.

از قله‌های سنگی و پر از پرتگاه و دره‌های عمیق و باریک تا دریاچه‌های در ارتفاع و جنگل‌های پر از حیات وحش، پارک ملی یلواستون تجربه‌ای را به شما پیشنهاد می‌کند که می‌تواند تمام دیدگاه شما نسبت به زندگی را تغییر دهد. اهل هر نوع ماجراجویی که باشید، پارک ملی یلواستون شما را شگفت‌زده خواهد کرد.

در مناظری دیدنی در روز به کوهنوردی بپردازید. به سفر خانوادگی بروید که همیشه آرزویش را داشته‌اید. با یک تور خصوصی از شرکت یلواستون برای همیشه (Yellowstone Forever، یک شریک غیردولتی پارک) به کاوش در پارک بپردازید. دوچرخه‌سواری کنید، به ماهیگیری بپردازید، اسکی کنید یا فقط در یک جاده بی‌نظیر موتورسواری کنید. در هر نوع سفری به پارک ملی یلواستون، با شگفتی و تعجب بسیاری از درام طبیعت و قدرت آن در درمان، بازسازی و الهام به خانه بازخواهید گشت

 

مطالب مرتبط:

دیدگاه