کارت گردشگری، روشی سودمند یا بی‌فایده برای کمک به گردشگران؟

احمدرضا فرهبد
احمدرضا فرهبد یکشنبه، ۱۳ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۰۰
کارت گردشگری، روشی سودمند یا بی‌فایده برای کمک به گردشگران؟

کارت گردشگری روشی برای کاهش هزینه‌های گردشگران، ارائه مناسب خدمات گردشگری، تسهیل بازدید از جاذبه‌ها یا تسهیل تردد در محبوب‌ترین مقاصد گردشگری جهان است؛ اما آیا این کارت‌ها می‌تواند به بهتر شدن سفر شما کمک کنند؟

قطعا اولین دغدغه هر گردشگری پس از سفر به مقاصد گردشگری محبوب مانند پاریس، لندن، رم، ونیز و...، کاهش هزینه‌های مختلف از جمله هزینه بازدید از جاذبه‌های گردشگری و تردد در شهر، استفاده از خدمات گردشگری و دستیابی به اطلاعات ضروری در مورد جاذبه‌ها و سایر اطلاعات ضروری است. با خرید کارت گردشگری (City Pass  یا  Travel Card) تا حدودی می‌توانید این نیازها را برطرف کنید و از مزایای مختلفی بهره‌مند شوید.

کارت‌های گردشگری معمولا با هدف ارائه خدمات سودمند به گردشگران، همچون کاهش هزینه بازدید از شاخص‌ترین جاذبه‌های گردشگری یا استفاده از جذاب‌ترین تفریحات، استفاده رایگان از تورهای شهر با راهنمایی صوتی به زبان‌های مختلف یا راهنمایان مجرب، استفاده رایگان از وسایل حمل‌و‌نقل عمومی  جهت تسهیل تردد در شهر (در برخی از موارد) و ارائه تخفیفات و پیشنهادات ویژه جهت خرید از فروشگاه‌های معتبر، استفاده از رستوران‌ها، بازدید از برخی از جاذبه‌ها، شرکت در برخی از تورها و استفاده از برخی از تفریحات، در محبوب‌ترین شهرهای گردشری اروپا و سایر نقاط جهان عرضه می‌شوند.

همچنین این کارت‌ها به کاهش اتلاف وقت هم کمک زیادی می‌کنند؛ زیرا با خرید آن‌ها دیگر مجبور نیستید در صف‌های طولانی خرید بلیط منتظر بمانید؛ این مزیت به شما کمک می‌کند تا بیشترین بهره را از زمان خود ببرید؛ مخصوصا در ایام اوج سفر به شهر.

کارت گردشگری

یکی دیگر از مزایای قابل توجه این کارت‌ها، ارائه یک دفترچه راهنمای رایگان همراه با کارت بوده که دربردارنده اطلاعات ضروری از جمله موقعیت دقیق جاذبه‌ها، ساعات بازدید از آن‌ها، نقشه‌ها، بهترین مسیرها برای بازدید از جاذبه‌ها و سایر اطلاعات ضروری است؛ در کل می‌توان گفت که با خرید کارت‌های گردشگری می‌توانید از مزایایی همچون صرفه‌جویی در زمان و هزینه سفر و بازدید از شاخص‌ترین جاذبه‌ها و موزه‌ها بهره‌مند شوید.

اتوبوس های روباز

تور شهری با استفاده از اتوبوس‌های روباز، یکی از بهترین تورهای شهری است که با استفاده از بیشتر کارت‌های گردشگری می‌توانید به صورت رایگان در آن‌ها شرکت کنید.

شاید شما هم با این تفاسیر برای خرید این کارت‌ها وسوسه شوید؛ اما دست نگه دارید! این کارت‌ها در کنار مزایای خود معایبی نیز دارند و تنها برای برخی از افراد مناسب هستند و مهم‌تر از همه اینکه، قبل از خرید آن‌ها باید از برخی نکات مهم مرتبط با آن‌ها اطلاع داشته باشید.

معایب کارت گردشگری

کارت گردشگری

ممکن است شما تنها متمایل به بازدید از چند جاذبه خاص یا استفاده از برخی از تفریحات خاص باشید؛ در این صورت خرید این کارت‌ها را به چند دلیل اصلا به شما توصیه نمی‌کنیم؛ نخست اینکه با خرید این کارت‌ها هزینه زیادی به شما تحمیل می‌شود؛ دوم اینکه با خرید این کارت‌ها مجبورید از چندین جاذبه در یک روز دیدن کنید که باعث خستگی شما می‌شود و همچنین مجبور به بازدید از جاذبه‌هایی هستید که علاقه چندانی به آن‌ها ندارید. سوم اینکه با خرید این کارت‌ها فرصت گردش در فضای شهر و تعامل با مردم بومی و همچنین شرکت در رویدادها و برنامه‌هایی را که شرکت در آن‌ها برای عموم مردم رایگان است؛ از دست خواهید داد.

کارت گردشگری برای چه افرادی مناسب است؟

کارت‌ گردشگری تنها برای گردشگرانی با اهداف خاص مناسب هستند که به صورت موردی به بیان آن‌ها می‌پردازیم.

  • افرادی که به صورت گروهی یا خانوادگی سفر می‌کنند.
  • گردشگرانی که برای نخستین بار به یک شهر سفر کرده‌اند.
  • افرادی که قصد دارند به صورت فشرده از شاخص‌ترین جاذبه‌ها بازدید کنند.
  • افرادی که اطمینان دارند می‌توانند از تمام جاذبه‌ها یا بیشتر جاذبه‌هایی که امکان بازدید رایگان از آن‌ها با کارت گردشگری وجود دارد، بازدید کنند.
  • افرادی که بیشتر به دنبال بازدید از جاذبه‌های شاخص هستند تا صرفه‌جویی در هزینه‌ها.

کارت گردشگری برای چه افرادی مناسب نیست؟

  • افرادی که برای چندمین بار به یک شهر سفر کرده‌اند.
  • افرادی که قصد دارند تنها یک یا دو روز در یک شهر اقامت کنند.
  • افرادی که تمایلی به بازدید فشرده از جاذبه‌های مختلف ندارند و می‌خواهند در یک روز تنها از تعداد معدودی از جاذبه‌ها دیدن کنند.

مواظب باشید!

نکته‌ بسیار مهم دیگر در رابطه با کارت‌های گردشگری این است که گاهی اوقات تبلیغات زیادی برای آن‌ها در وب‌سایت آژانس‌های مسافرتی و سایر وب‌سایت‌‌ها انجام می‌شود که اصلا نباید تحت‌تاثیر آن‌ها قرار بگیرید؛ زیرا این تبلیغات بیشتر برای کسب سود هستند و هر چقدر تعداد بیشتری از آن‌ها به فروش برسد، پورسانت بیشتری به سایت تبلیغ‌کننده پرداخت می‌شود؛ البته در برخی از سایت‌ها این کارت‌ها تنها معرفی می‌شوند و هدف آن‌ها از این کار، تبلیغ و فروش کارت‌های گردشری نیست.

نکات ضروری

کارت گردشگری

در پایان به بیان یک‌سری از نکات ضروری در رابطه با این کارت‌ها خواهیم پرداخت:

  • کارت‌های گردشگری در انواع مختلف و پکیج‌های چند روزه عرضه می‌شوند و شما باید بر اساس هدف و مدت زمان اقامت خود، مناسب‌ترین کارت گردشگری را انتخاب کنید؛ مثلا برخی از آن‌ها تنها مختص بازدید از موزه‌ها هستند؛ برخی دیگر همه جاذبه‌ها را شامل می‌شوند و برخی هم تنها برای استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی عرضه می‌شوند.
  • در صورت خرید این کارت‌ها، بازدید از جاذبه‌ها را از صبح زود آغاز کنید (حداقل در چند روز اول اعتبار کارت) و برنامه مشخصی برای بازدید از جاذبه‌ها داشته باشید.
  • با استفاده از برخی از کارت‌‌های گردشگری می‌توانید به صورت نامحدود از آن‌ها برای بازدید رایگان از جاذبه‌ها، شرکت در تورها یا سایر مزایای آن‌ها استفاده کنید.
  • باید حتما طی چند روز متوالی از این کارت‌ها استفاده کنید. معمولا مهلت استفاده از این کارت‌ها از زمانی که در نخستین جاذبه استفاده می‌شوند، آغاز می‌شود.
  • امکان انصراف از استفاده از برخی از کارت‌های گردشگری پس از خرید آن‌ها وجود دارد؛ البته باید ۲۴ یا ۴۸ ساعت قبل از مراجعه برای دریافت وجه، این موضوع را به اطلاع مسئولان برسانید (و در برخی از موارد قبل از صدور کارت).
  • معمولا امکان استفاده از کارت‌ها به دو صورت نسخه دیجیتالی یا نسخه چاپی وجود دارد. برای استفاده از نسخه دیجیتالی این کارت‌ها، تنها کافی است این نسخه را روی گوشی هوشمند خود ذخیره کنید.
  • امکان خرید کارت به دو صورت آنلاین و حضوری وجود دارد؛ معمولا در صورت خرید آنلاین کارت، نسخه دیجیتالی کارت یا رسید خرید آن از طریق ایمیل برای خریدار ارسال می‌شود. همچنین امکان دریافت کارت در محل زندگی شما یا محل اقامتتان در شهر مورد نظر نیز وجود دارد؛ البته در صورت تمایل برای دریافت کارت به این شیوه، باید هزینه بیشتری پرداخت کنید.
  • برخی از کارت‌های گردشگری را می‌توانید به عنوان هدیه‌‌ای ارزشمند به دوستان خود هدیه دهید.
  • قبل از خرید کارت باید تاریخ مورد نظر را مشخص کنید.

مطالب مرتبط:

منبع priceoftravel

دیدگاه