تایلند به جمع کشورهای گردشگری مدافع حقوق فیل پیوست

امید جعفری
امید جعفری چهار شنبه، ۹ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۳۸
تایلند به جمع کشورهای گردشگری مدافع حقوق فیل پیوست

گردشگری فیل‌ها در کشورهای آسیایی نظیر تایلند، اندونزی و هند یکی از شاخه‌های صنعت گردشگری است. به تازگی قوانین بین‌المللی جدیدی برای حمایت از فیل‌ها در مقابل آسیب‌های گردشگری برای این فیل‌ها در این کشورها وضع شده است.

هفته گذشته، بحث بر سر موضوع اخلاق‌مداری استفاده از حیوانات در صنعت گردشگری، صدر اخبار گردشگری بود. گفتگوها پیرامون همین موضوع در هفته جاری، همه جاذبه‌های گردشگری که بر اساس حیوانات بودند را تحت تأثیر قرار داد.

از جمله این جاذبه‌ها، دهکده مراقبت از فیل‌های شاد (Happy Elephant Care Valley) تایلند است که تصمیم گرفته است به سوی گردشگری مدافع حقوق فیل قدم بردارد تا بتواند در آینده نزدیک به عنوان یکی از نمونه‌های برتر در این زمینه از صنعت گردشگری باشد. در همین راستا، تمامی ارتباطات مستقیم بین فیل‌ها و گردشگران تا اطلاع ثانوی قطع خواهد شد. این خبر خوبی برای حیوان دوستان، مخصوصا دوستداران فیل‌ها است.

گردشگری فیل

فیل‌ها در بیشتر مراکز گردشگری تایلند به عنوان یک وسیله تفریح نگه‌داری می‌شوند که عموما صاحبان‌شان از آن‌ها به عنوان سوارکاری و انجام حرکات نمایشی برای گردشگران استفاده می‌کنند. در طی انجام این اعمال، رفتار بی‌رحمانه‌ای غالبا با حیوانات صورت می‌گیرد. این در حالی است که حدود هشت نفر از ده نفر گردشگر، دوست دارند که فیل‌ها را در محیط زندگی اصلی خودشان، مشاهده کنند که نشان از گسترش گردشگری حیوان دوستانه است.

فیل‌هایی که در دهکده مراقبت از فیل‌های شاد زندگی می‌کردند عموما از مزارع و مراکز مخصوص سوارکاری آورده شده بودند و سابق بر این، مردم می‌توانستند، با فیل‌ها در این مکان ارتباط نزدیک داشته باشند. گردشگران می‌توانستند، با فیل‌ها سوارکاری کنند، به گردش بروند یا به آن‌ها غذا دهند اما تصمیم جدید باعث خواهد شد که هیچ تعامل مستقیم بین حیوانات و گردشگران برقرار نشود.

با این وجود این اقدامات زمانی اجرا شد که اتحادیه صنعت گردشگری، برنامه اقتصادی و تجاری به همراه قوانین جدید حمایت از گردشگری حیوانات برای مراکز گردشگری نظیر آنچه در تایلند بود، صادر کرد. گردشگران بر اساس این برنامه می‌توانند در فاصله معینی از مکان زندگی فیل‌ها در طبیعت، حضور داشته باشند و شاهد زندگی واقعی فیل‌ها از نزدیک باشند.

مطالب مرتبط:

دیدگاه