صادرات حصیر ایرانی به کشورهای حوزه خلیج فارس

سیامک احدی
سیامک احدی چهار شنبه، ۹ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۲۰
صادرات حصیر ایرانی به کشورهای حوزه خلیج فارس

حصیر ایرانی برای نخستین بار در کشور از خوزستان به امارات متحده عربی و قطر صادر شد.

«امیرمهدی طاهری‌فر» مجری طرح کاروان پیوند حصیر از صادرات ۸۰۰ قطعه کالای حصیری از خوزستان، که بیشتر شامل کپوبافی می‌شود، برای نخستین بار به امارات متحده عربی و قطر خبر داد و گفت:

طرح کاروان پیوند در سال گذشته با هدف حمایت از حصیربافان استان‌های جنوبی و همین طور اشتغال‌زایی برای آن‌ها آغاز شد و امسال برای نخستین بار در ایران حصیر ایرانی توسط شرکت حامیان در قالب کاروان پیوند، به خارج از مرزهای کشور صادر شد.

حصیر ایرانی

سازمان گمرک سال گذشته اعلام کرده بود که ۱۳۸ تن محصولات حصیری از کشورهایی چون چین، ویتنام و ترکیه به کشور وارد شد و این نخستین بار است که از ایران حصیر صادر می‌شود.

طاهری‌فر با بیان اینکه اشتغال‌زایی برای حصیربافان تنها در صورتی رخ می‌دهد که محصول آن‌ها برای فروش تقاضا داشته باشد، افزود:

کیفی شدن محصولات حصیری از برنامه‌های اصلی است که کاروان پیوند حصیر امسال در پی دستیابی به آن است و همین طور برای ورود به بازار رقابتی دنیا، نخستین گام صادرات است.

حصیر ایرانی

او همچنین از راه‌اندازی یک فروشگاه صنایع دستی در آنتالیا ترکیه خبر داد که در حال تجهیز است و قرار است صنایع دستی ایران نظیر خاتم، حصیر، ترمه، مینا، گلیم، فرش و اشیای قلم‌زنی را بفروشد.

طرح کاروان پیوند حصیر در سال گذشته از سوی معاونت صنایع دستی کشور کلید خورد و سال ۹۶ سال حصیر نامیده شد.

ساخت حصیر با دست در مناطق مختلف ایران بسته به نوع مواد خام در دسترس با یکدیگر متفاوت است. برای نمونه در در نوار جنوبی ایران از الیاف نخل خرما و در نوار شمالی ایران از ساقه‌های برنج و گندم استفاده می‌شود. از سوی دیگر نوع کاربری لوازم تولیدی بسته به نیاز اهالی آن منطقه از نظر شکل و اندازه تفاوت دارند. در استان اصفهان، حصیربافی در مناطق بیابانی و خشک مانند خور و بیابانک و نایین انجام می‌شود و مواد خام مورد استفاده الیاف نخل خرما است؛ ولی در شهرستان نجف‌آباد برای بافت سبدهای حصیری از ترکه‌های نرم درختان یک ساله یا دو ساله استفاده می‌شود. سبدهای ساخته شده در نجف آباد، لوده نام دارد و کاربرد آن‌ها در حمل محصولات باغی و میوه است. در قصر شیرین برای حصیربافی از شاخه‌های جوان پاجوش درخت خرما استفاده می‌شود که به آن «فَسیل» گفته می‌شود.

مطالب مرتبط:

منبع مهرنیوز

دیدگاه