افتتاح مرکز فرهنگی ایران در شهر پل‌ها

زلیخا رحمانیان
زلیخا رحمانیان چهار شنبه، ۹ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۰۰
افتتاح مرکز فرهنگی ایران در شهر پل‌ها

مرکز فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در شهر موستار، دومین شهر مهم فدراسیون بوسنی و هرزگوین که به شهر پل‌ها معروف است با برپایی نمایشگاه هنری قرآن کریم افتتاح شد.

علی اصغر عامری ـ رایزن فرهنگی کشورمان ـ در آیین افتتاح مرکز فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در موستار، دومین شهر مهم فدراسیون بوسنی و هرزگوین، بیان کرد:

امروز افتخار داریم که مرکز فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در شهر موستار را با برپایی نمایشگاه هنری قرآن کریم که با همکاری سازمان جمعیت اسلامی و مفتی‌گری موستار سامان یافته، افتتاح کنیم.

نمایشگاه فرهنگی ایران

قرآن کریم به‌عنوان برترین معجزه پیامبر گرامی اسلام (ص)، هم سو با دیگر کتب ادیان آسمانی همچون تورات و انجیل تمامی انسان‌ها را به تفکر و وحدت حول محور عبادت پروردگار برای رسیدن به سعادت دنیوی و اخروی فرا می‌خواند.

عامری افزود:

شهر موستار شهر پل‌ها است (واژه موستار به معنی نگهبان پل است) و امیدوارم این مرکز فرهنگی مانند پلی بین ایران و بوسنی و هرزگوین، اهالی فرهنگ و ادب و دیگر علاقه‌مندان و فرهیختگان دو ملت را به یکدیگر مرتبط کند و در خدمت تمامی ساکنان و نیز گردشگران این شهر باشد.

سپس راشد حاجویج وزیر آموزش و فرهنگ کا نتون ها. ان. کا. بیان کرد:

باعث افتخار است که سفارت جمهوری اسلامی ایران، شهر موستار را برای برگزاری این نمایشگاه هنری انتخاب کرده و این فرصت گران‌قدر را برای دیدن آثار عرضه‌شده در این نمایشگاه فراهم آورده است. امیدوارم که در آینده نیز چنین نمایشگاه‌های ارزنده‌ای با مدت زمان بیشتر در موستار برگزار شود.

او ادامه داد:

به یاد دارم که تقریباً دو سال قبل رایزن فرهنگی ایران در جلسه‌ای درباره اختصاص این ساختمان به فعالیت‌های فرهنگی و برگزاری برنامه‌های فرهنگی در موستار مذاکره کرد و وقتی اطلاع دادند که این نمایشگاه در ساختمان سفارت ایران در موستار برگزار می‌شود و به قول خود عمل کرده‌اند بسیار خوشحال شدم. امیدوارم همه‌ی شما از آثار هنری که در نمایشگاه عرضه شده لذت ببرید.

نمایشگاه فرهنگی ایران

محمود حیدری ـ سفیر جمهوری اسلامی ایران در سارایوو ـ نیز به‌عنوان سخنران دیگری ضمن گشایش این مرکز فرهنگی و برگزاری نمایشگاه قرآنی و هنری و همزمانی آن با ماه رمضان را به فال نیک گرفت و تأکید کرد:

هنر معطوف به ارزش‌های مشترک الهی و انسانی می‌تواند در تحکیم دوستی میان ملت‌ها نقش برجسته‌ای ایفا کند.

سفیر کشورمان با اشاره به سفر اخیر شهردار موستار به اصفهان و امضاء تفاهم‌نامه همکاری میان این دو شهر زیبا و تاریخی ابراز امیدواری کرد که این گونه مناسبت‌ها موجب ارتقاء همکاری بخش‌های خصوصی و اقتصادی دو کشور شود.

اجرای دو گروه تواشیح از سارایوو و موستار از جمله برنامه‌های انجام شده مرکز فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در شهر موستار بود.

در این نمایشگاه علاوه بر آثار خوشنویسی استاد سید ابوالقاسم بهشتی و استاد سعیدرضا کامرانی، چند اثر تذهیب استاد محسن آقا میری به نمایش گذاشته شده است. همچنین چند قطعه از آثار خاتم استاد غلامعلی اطمینانی قصرالدشتی نیز در معرض دید علاقه‌مندان قرار دارد.

شریف شپاگو رئیس مجلس کانتون هرتسگو واچکو نرتوانسکی (ها. ان. کا)، سانلا کامریچ معاون شهردار موستار، رامیز یلوواتس رئیس مجلس جمعیت اسلامی، دینو افندی ماکسومیچ امام جمعه موستار از جمله مسوولان حاضر در این مراسم بودند.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه