راهنمای سفر به ایالت پاهانگ

پاهانگ، بزرگترین ایالت شبه‌جزیره مالایا، با تعداد زیادی از جاذبه‌های تاریخی، طبیعی و فرهنگی یکی از مقاصد مهم گردشگری به شمار می‌رود.

درباره ایالت پاهانگ بیشتر بدانید:

معرفی ایالت پاهانگ

تاریخچه ایالت پاهانگ

سوغات ایالت پاهانگ

جاهای دیدنی ایالت پاهانگ

معرفی ایالت پاهانگ

ایالت پاهانگ، سومین ایالت بزرگ مالزی و بزرگترین ایالت شبه‌جزیره مالایا است. این ایالت از شمال با ایالت کلانتان، از غرب با ایالات پراک، نگری سمبیلان و سلانگور، از جنوب با ایالت جوهور و از شرق با ایالت ترنگانو و دریای جنوبی چین همسایه است. مرکز این ایالت، کوانتان نام دارد.

ایالت پاهانگ با جمعیتی بالغ بر ۱,۶۳ میلیون، نهمین ایالت پرجمعیت در مالزی است. مساحت این ایالت ۳۵,۸۴۰ کیلومتر مربع است. ۷۵٪ از مردم ایالت پاهانگ مسلمان، ۱۴٪ بودایی، ۴٪ هندو و کمتر از ۲٪ مسیحی هستند. زبان رسمی این ایالت مالزیایی است.

بر اساس قانون اساسی، نوع حکومت در ایالت پاهانگ پادشاهی مشروطه است. بر این اساس، سلطان دارای اختیارات تام در تمام ایالت محسوب می‌شود و سرچشمه عدالت و قدرت حاکمیت است. همچنین رهبر مسلمانان ایالت پاهانگ نیز به شمار می‌رود.

پاهانگ

تاریخچه ایالت پاهانگ

پاهانگ مانند دیگر ایالات مالزی از سال ۱۹۴۲ در اشغال نیروهای ژاپنی بود. سلطان ابوبکر که آن زمان در پاهانگ حکم می‌راند، پشت قصر سلطنتی ترنتانگ یک مزرعه‌ سیب‌زمینی ایجاد کرد تا با کمبود غذا در شهر مبارزه کند. او همچنین به حمایت از نیروهای مقاومت پرداخت. این ایالت سرانجام در سال ۱۹۴۵ آزاد شد و در سال ۱۹۵۷، به‌صورت ایالتی مستقل به رسمیت شناخته شد.

از شهرهای مهم ایالت پاهانگ می‌توان از تمرلوح، بنتونگ، بوکیت تینگی و «پکان» (Pekan) که پایتخت سلطنتی پاهانگ به شمار می‌رود، نام برد.

سوغات ایالت پاهانگ

پاهانگ

قهوه‌ی سفید، انواع ادویه‌جات، محصولات باتیک و ابریشم و ظروف پویتری را می‌توانید به‌عنوان سوغاتی از بازارها و فروشگاه‌های پاهانگ خریداری کنید. اگر به خوراکی‌های محلی و البته گران‌قیمت علاقه دارید، دنبال لانه پرنده بگردید. این خوراکی بسیار ارزشمند، برای کودکان و به‌خصوص زنانی که به پوست خود اهمیت می‌دهند، مفید و مغذی است.

همچنین برای خرید می‌توانید به «ایست کوست مال» (East Coast Mall) و «فرست ورلد پلازا» (First World Plaza) سر بزنید.

جاهای دیدنی ایالت پاهانگ

«موزه‌ ایالت پاهانگ» (Pahang State Museum) واقع در کوانتان، یکی از جاهای دیدنی پاهانگ محسوب می‌شود. این موزه که در ساختمانی از دوران استعمار برقرار شده است، روی فرهنگ، تاریخ و هنر پاهانگ تمرکز دارد. در این موزه می‌توانید از آثار سرامیک و مجسمه‌های معاصر دیدن کنید. همچنین نمایشگاهی از مردمان اولیه مالزی، اورنگ اصلی در این موزه دایر است.

اگر به حیوانات علاقه دارید، حتما به «مرکز حفاظت فیل‌ کوالا گندا» (Kuala Gandah Elephant Orphanage Sanctuary) سر بزنید. ورود به این مکان رایگان است و در صورت تمایل می‌توانید به این موسسه کمک مالی کنید. شما در این پناهگاه می‌توانید به فیل‌ها غذا بدهید و آن‌ها را در رودخانه بشویید. همچنین می‌توانید با حضور در سخنرانی، در مورد زندگی فیل‌ها بیشتر یاد بگیرید.

پاهانگ

«ساحل چراتینگ» (Cherating Beach) مکانی مناسب برای خانواده‌ها است. این منطقه ساحلی که در فاصله ۳۰ کیلومتری کوانتان واقع شده، برای دوستداران غذا به جاذبه‌ای محبوب تبدیل شده است. در چراتینگ، علاوه بر فعالیت‌های ساحلی، می‌توانید از پناهگاه لاک‌پشت چراتینگ نیز دیدن کنید.

«پارک کنونگ ریمبا» (Kenong Rimba Park) یکی دیگر از جاذبه‌های پاهانگ به شمار می‌رود. جنگل‌های استوایی در کنار تعدادی زیادی از آبشار‌ها، این مکان را به مقصدی رویایی برای دوستداران کمپینگ و شنا تبدیل کرده است.

از دیگر جاذبه‌های پاهانگ می‌توان به «تله کابین گنتینگ» (Genting Skyway)، «موزه تونل زمان» (Time Tunnel Museum)، «معبد چین سویی کیو» (Chin Swee Cave Temple)، «مزارع چای کامرون باهارات» (Cameron Bharat Tea Estate) و «جنگل موسی» (Mossy Forest) اشاره کرد. 

نویسنده: صنم وفقی

از کجا شروع کنیم

نقشه جاهای دیدنی، هتل‌ها و رستوران‌ها

map