پاکترین هوای دنیا متعلق به کدام کشور است؟

نیکا قره گوزلویان
نیکا قره گوزلویان شنبه، ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۴۵
پاکترین هوای دنیا متعلق به کدام کشور است؟

بررسی شاخص‌های آلودگی هوا در مناطق مختلف جهان بسیار مهم است، زیرا آلودگی هوا تاثیر مستقیم بر سلامت انسان‌ها دارد. آیا می‌دانید پاک‌ترین کشور جهان کجاست؟

یکی از عوامل اصلی آلودگی هوا بر طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی (WHO)، میزان PM 2.5 به‌معنای ذرات معلق با قطری برابر ۲.۵ میکرون یا کوچک‌تر است که توسط احتراق مواد سوختنی وسایل نقلیه، نیروگاه‌ها، آتش‌سوزی در جنگل‌ها و برخی فرآیندهای صنعتی تولید می‌شود. در این مقاله میزان PM 2.5 به‌عنوان شاخص اصلی آلودگی شهرها و کشورهای مختلف استفاده شده است.

از جمله آلوده‌ترین شهرهای دنیا می‌توان به دهلی اشاره کرد که میانگین غلظت ذرات PM 2.5 در آن معادل ۱۵۰ میکروگرم در هر مترمکعب هوا است. این مقدار زمانی بسیار به چشم می‌آید که بدانیم این شاخص در شهر لندن برابر با ۱۶ است.

آلودگی در دهلی

زمانی که بحث در مورد آلوده‌ترین کشورهای دنیا می‌شود، این مقایسه کمی سخت‌تر خواهد بود. سازمان بهداشت جهانی کیفیت هوا را در ۱۶۲۲ منطقه‌ی شهری از ۹۲ کشور ارزیابی می‌کند. بنابراین، در حالی که پاکستان، مصر و مغولستان در میان آلوده‌ترین کشورهای جهان قرار دارند، باید بدانیم که شاخص آلودگی تنها در شهرهای آن‌ها بررسی شده است و کیفیت هوای مناطقی نظیر کوه کاراکورام یا کویر گوبی با این میزان شاخص تفاوت دارد. به‌طور مشابه، به نظر می‌رسد روسیه جزو کشورهایی با هوای آلوده باشد؛ اما این نتیجه تنها از بررسی شهر مسکو به‌دست آمده‌ است.

شکل زیر نقشه‌ای است که سایت دولتی ناسا منتشر کرده‌ و در آن شاخص آلودگی هوا بر اساس میانگین غلظت ذرات PM 2.5 در نقاط مختلف جهان نشان داده شده‌ است.

نقشه آلودگی هوای جهان

بنابراین، اگر بزرگ‌ترین شهر یک کشور از وضعیت هوایی مناسب برخوردار باشد، اما تعداد انگشت شماری از شهرهای کوچک‌تر آلودگی‌های شدید داشته‌ باشند، در نهایت وضعیت هوای این کشور خوب گزارش خواهد شد. از جمله آلوده‌ترین نقاط دنیا می‌توان به مناطق شهری کشور پاکستان و پس از آن قطر و مغولستان اشاره کرد. آلوده‌ترین شهرهای اروپا نیز در کشورهای ترکیه، بلغارستان و صربستان هستند.

آلودگی هوای جهان

۲۰ کشور دنیا که بیشترین میزان آلودگی را بر حسب میانگین غلظت PM 2.5 در مناطق شهری دارند:

از میان ۹۲ کشور دنیا، استرالیا دارای کمترین مناطق شهری آلوده است و پس از آن برونئی و نیوزیلند در جایگاه دوم و سوم هستند. پاک‌ترین شهر اروپا از نظر کیفیت هوا نیز در کشور استونی قرار دارد. کشور انگلستان در جایگاه بیست و یکم قرار گرفته است.

هوای پاک

۲۰ کشور با کمترین مناطق آلوده‌ی شهری:

متوسط غلظت PM 2.5:

مطالب مرتبط:

دیدگاه