افتتاح کافه ای با مدیریت بیماران اتیسمی و سندرم داون در تهران

زلیخا رحمانیان
زلیخا رحمانیان پنجشنبه، ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۵۵
افتتاح کافه ای با مدیریت بیماران اتیسمی و سندرم داون در تهران

با همت و خودباوری بیماران اتیسمی و سندروم داون، اولین و خاص‌ترین کافه با مدیریت این بیماران در تهران افتتاح شد. 

ممکن است برای شما هم باورنکردنی به نظر برسد، اما افراد اتیسمی و سندرم داون در ۱۱ اردیبهشت ماه سال ۹۷ کافه‌ای با نام دانتیسم در میدان ونک، خیابان ونک، پاساژ آیینه، طبقه اول افتتاح کردند. دانتیسم مخفف دو کلمه سندرم داون و اتیسم است. این افراد نشان دادند که می‌توانند به‌راحتی به فعالیت‌های اجتماعی بپردازند.

کافه دانتیسم

این کافه اولین کافی‌شاپ خودگردان افراد اتیسم (اوتیسم) و سندرم داون کشور و خاورمیانه است که با حمایت بهزیستی استان تهران و اعطای تسهیلات و کمک ده خانواده این عزیزان افتتاح شده است.

برای سهیم شدن در موفقیت این عزیزان پیشنهاد می‌کنیم حتما به این کافه سر بزنید، ضمن اینکه کسانی که برای اولین بار به این کافه رفتند، اظهار رضایت کردند و به همت این بیماران دست مریزاد گفتند. این افراد مدت زیادی تحت آموزش درمانگر برای آموختن مهارت‌های حرکتی ذهنی بوده‌اند.

به گفته مسئولان سازمان بهزیستی، به ازای هر ۶۵ تولد زنده، یک کودک مبتلا به اختلالات طیف اوتیسم قابل شناسایی است و اوتیسم یک بیماری یا معلولیت نیست، بلکه طیف گسترده‌ای از اختلالاتی رفتاری از جمله در خود ماندگی، نداشتن ارتباط کلامی و چشمی، پاسخ ناهنجار دادن به محرک‌های خارجی، پرخاشگری و اختلالات رفتاری است.

 آماری از مبتلایان به اختلال سندروم دان (به دلیل اینکه خانواده‌ها، این افراد را معلول به حساب نمی‌آورند)، چندان دقیق در دست نیست، اما افراد مبتلا دارای نشانه‌های بیماری سندروم دان تفاوت شیارهای کف دست، چشم‌های مورب، فاصله زیاد بین دو چشم، گردن‌های کوتاه و...هستند.

این دو گروه از معلولان نیازمند حمایت‌های اجتماعی بوده و در این راستا باید خانواده‌های آن‌ها نیز حمایت شوند، چراکه اغلب این خانواده‌ها به‌ویژه دارای کودکان اوتیسم، کودکان‌شان را از خانه بیرون نمی‌آورند، چون خجالت می‌کشند. کسی هم از علائم این بیماری‌ها خبر ندارد، در نتیجه خانواده‌ها از حضور در میان جمع، خودداری می‌کنند.

کافه دانتیسم

محمدرضا اسدی، معاون امور توان‌بخشی بهزیستی استان تهران؛ با اشاره به اینکه یکی از مشکلات معلولان کشور ما خانه‌نشینی است و باید معلولان هم مانند سایر افراد جامعه در متن جامعه حضور فعال داشته باشند، گفت:

بر همین اساس و با هدف فرهنگ‌سازی در این زمینه اولین کافه معلولان اوتیسم و داون در تهران افتتاح می‌شود.

وی با اشاره به اینکه این اولین کافه‌ در منطقه خاورمیانه است که توسط معلولان مبتلا به اوتیسم و داون اداره می‌شود، گفت:

این کافه با حمایت اداره کل بهزیستی استان تهران افتتاح می‌شود و ۱۰ نفر از معلولان اوتیسم و داون در آن مشغول کار خواهند بود.

اسدی با تأکید بر اینکه چنین اقداماتی در راستای شناخت بهتر جامعه از معلولان صورت می‌گیرد، تصریح کرد:

در استان تهران چهار هزار خانواده اوتیسم داریم، حضور این خانواده‌ها در این کافه موجب امیدواری آن‌ها می‌شود و آن‌ها می‌بینند که با توان‌بخشی بچه‌های آن‌ها هم می‌توانند آینده خوبی در اجتماع داشته باشند. در میان این بچه‌ها، بچه‌های پیانیست و نوازنده نیز هستند که هنر خود را در این کافه به نمایش می‌گذارند.

 

مطالب مرتبط:

دیدگاه