اعلام دستاوردهای «تبریز ۲۰۱۸» توسط مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان شرقی

فرناز رهبران رنجبر
فرناز رهبران رنجبر پنجشنبه، ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۰۰
اعلام دستاوردهای «تبریز ۲۰۱۸» توسط مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان شرقی

روز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۹۷ دستاوردهای «تبریز ۲۰۱۸» از سوی مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان شرقی در نشست خبری گفته شد.

مرتضی آبدار مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی، با تشکر از فعالیت مستمر اصحاب رسانه استان در اطلاع‌رسانی و معرفی گسترده ظرفیت‌های گردشگری تبریز و استان، در نوروز ۹۷ و همچنین مراسم رسمی رویداد «تبریز ۲۰۱۸»، گفت:

خوشبختانه در نوروز ۹۷ شاهد میزبانی شایسته تمامی شهرهای استان آذربایجان شرقی و به‌خصوص کهن شهر تبریز از گردشگران داخلی و خارجی با اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی و هنری بودیم که اهتمام اصحاب رسانه در اطلاع‌رسانی جذابیت‌ها و اقدامات صورت گرفته، استقبال دوچندان گردشگران از سفر و بازدید از جاذبه‌های گردشگری استان را رقم زد.

او خبر از بهبود قابل ملاحظه شاخص‌های حوزه گردشگری استان در سال جدید با توجه به تقارن آن با رویداد «تبریز ۲۰۱۸» داد و اضافه کرد:

با توجه به انتخاب تبریز به‌عنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام در سال ۲۰۱۸، تمام شاخص‌های تخصصی برای بررسی سوابق تاریخی و فرهنگی این کهن شهر مورد ارزیابی قرار گرفت و معرفی تبریز به‌عنوان پایتخت گردشگری، بار دیگر، تبریز را در عرصه بین‌الملل مطرح کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان شرقی، از مهم‌ترین رهیافت‌های انتخاب تبریز به‌عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی را گسترش سطح تعاملات تبریز با جوامع بین‌المللی، مطرح شدن نام تبریز در عرصه گردشگری، حضور گسترده و مداوم هیئت‌های خارجی، بهبود کیفی و کمی زیرساخت‌های گردشگری، تغییر نگاه مردمی به مقوله گردشگری بیان کرد.

وی از دیگر دستاوردهای مهم جهانی این کهن شهر در کنار رویداد بزرگ تبریز ۲۰۱۸ و پایتخت گردشگری جهان اسلام را معرفی تبریز به‌عنوان پایتخت جهانی فرش دست‌باف، شهر خلاق در حوزه صنایع دستی نیز برشمرد.

او با اشاره به افتتاح رسمی تبریز ۲۰۱۸ با حضور ریاست جمهوری، وزیران و سفرای گردشگری کشورهای خارجی، این برنامه را نقطه عطف توسعه گردشگری تبریز و استان دانست و افزود:

پنجم اردیبهشت، با اعلام رسمی رویداد «تبریز ۲۰۱۸» از سوی رئیس‌جمهوری، تبریز بار دیگر از طریق تریبون‌های بین‌المللی، جهانی شد و نام و آوازه تبریز در کانون توجه بین‌المللی قرار داد.

آبدار در ارتباط با رویدادهای فرهنگی پیرامون افتتاح رسمی «تبریز ۲۰۱۸» ادامه داد:

هم‌زمان با افتتاح رسمی «تبریز ۲۰۱۸» با حضور رئیس‌جمهوری، شاهد افتتاح نخستین هتل کاروان‌سرا در محل کاروانسرای عباسی یام، نخستین نمونه خانه ایرانی در محل خانه صلح‌جو و موزه صدا در تبریز بودیم، که مورد توجه و استقبال گردشگران واقع شده است و در کنار آن تور رسانه‌ای برای خبرنگاران ملی و بین‌المللی نیز برگزار شد.

وی به راه‌اندازی کاروان سفیران گردشگری «تبریز ۲۰۱۸»  اشاره کرده و عنوان کرد:

کاروانی از صنایع‌دستی و سوغات آذربایجان با هدف معرفی ظرفیت‌های گردشگری تبریز و استان و با شعار حمایت از کالای ایرانی به‌منظور حرکت در کشور به دستور رئیس‌جمهوری به راه افتاد که در استان‌های مختلف به اجرای برنامه‌های هنری پرداخته‌اند و استقبال بسیار خوبی نیز به عمل آمده است.

آبدار با اشاره اقدامات صورت گرفته در راستای اهداف رویداد «تبریز ۲۰۱۸» و با تأکید بر به نمایش گذاشته شدن تبریز با چهره‌های متفاوت در سال جدید، بیان کرد:

طبق مصوبه کمیسیون نظارت و هماهنگی صورت گرفته مابین میراث فرهنگی و اتحادیه‌های صنفی، به‌منظور افزایش پویایی شهر اجازه فعالیت شبانه صنوف مرتبط با گردشگری واقع در مسیرها و کریدورهای گردشگری شهر صادر شده است.

او در ارتباط با سایر اقدامات صورت گرفته، خاطرنشان کرد:

با توجه به تقارن ایام نوروز ۹۷ با رویداد «تبریز ۲۰۱۸» شاهد افزایش ۴۰ درصدی بازدید گردشگران داخلی و خارجی از استان بوده ایم که در این راستا با ارتقا سطح کیفی خدمات و معرفی ۵ مسیر گردشگری، آمار ماندگاری گردشگران از ۱٫۷ شب به ۴٫۳ شب را سبب شده است.

بنا به گفته این مسئول مجوز فعالیت ۲۶ اقامتگاه بوم‌گردی در شهرستان کلیبر در جهت توسعه بوم‌گردی و گردشگری روستایی منطقه صادر شده است، همچنین ادامه داد:

توسعه بوم‌گردی از اهداف اداره‌کل میراث فرهنگی استان است که در این راستا، اخیرا مجوز فعالیت ۲۶ اقامتگاه بوم‌گردی در شهرستان کلیبر صادر شده است.

آبدار با اشاره به مراحل پایانی ثبت جهانی جنگل های ارسباران تصریح کرد:

امیدواریم با تحقق این ثبت جهانی عنوان ارزشمند بین‌المللی دیگری را در کنار سایر عناوین تبریز عزیز شاهد باشیم.

مطالب مرتبط:

دیدگاه