تلاش عربستان صعودی برای شتاب بخشیدن به پروژه دریای سرخ

امید جعفری
امید جعفری سه شنبه، ۸ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۴۵
تلاش عربستان صعودی برای شتاب بخشیدن به پروژه دریای سرخ

پروژه دریای سرخ، قسمتی از پروژه بزرگ سعودی‌ها برای توسعه گردشگری در جزایر و سواحل است. گام جدید عربستان سعودی برای شروع این پروژه، بکارگیری مدیر سابق پروژه منطقه تجاری بزرگ شرق لندن است.

سخنگوی صندوق دارایی‌های عربستان سعودی، روز یکشنبه، اعلام کرد که پروژه ملی دریای سرخ که به‌عنوان یک برنامه توسعه گردشگری با هدف جذب سرمایه‌های مالی بیشتر بود، در غالب یک شرکت و پروژه مستقل با مدیرعامل جدید، به کار خودش ادامه خواهد داد. مدیر جدید این پروژه، مدیر سابق پروژه ناحیه تجاری کنری وورف در شرق لندن است. کنری وورف منطقه‌ای است که آسمان‌خراش‌های بلند اروپا نظیر وان کانادا اسکور، سیتی گروپ سنتر لندن در آن قرار دارد.

پروژه دریای سرخ

دولت سعودی، با همکاری صندوق سرمایه‌گذاری دولتی، صندوق بازنشستگان کشوری، سرمایه‌گذاران خارجی و داخلی و همچنین استفاده از خدمات هتلداری بین‌المللی، قصد توسعه و آماده‌سازی ۵۰ جزیره در حوضه ساحل دریای سرخ برای جذب گردشگر و توریست را دارد.

پروژه دریای سرخ، بخشی از پروژه بلند پروازانه سعودی‌ها برای توسعه گردشگری و فراهم کردن زمینه برای به وجود آمدن بازارهای گردشگری مابین دو شهر کمتر شناخته شده آملاج و وجه است. این منطقه دارای پتانسیل گردشگری بالقوه‌ای است. از جمله این پتانسیل‌ها وجود جزیره مرجانی است که می‌تواند در آینده جزئی از برنامه‌های توسعه گردشگری این منطقه به حساب آید. پروژه دریای سرخ در سه‌ماهه سوم سال جاری شروع خواهد شد و بر اساس برآوردها فاز اولیه آن تا پایان سال ۲۰۲۲ آماده بهره‌برداری خواهد بود.

پروژه دریای سرخ

صندوق سرمایه‌گذاری دولتی سعودی‌ها علاوه بر این پروژه دو برنامه دیگر هم در دست اجرا دارد. احداث منطقه تجاری و صنعتی نوئم (NEOM) با ۵۰۰ میلیارد دلار و کویدیا (Qiddiya) با سرمایه‌گذاری چند میلیارد دلاری که پارک تفریحی بزرگ‌تر از دیزنی خواهد بود، از جمله پروژه‌های در دست اقدام سعودی‌ها است.

جان پاگونو، مدیر سابق پروژه ناحیه تجاری کنری وورف طی ایمیلی به‌عنوان مدیرعامل شرکت توسعه منطقه دریای سرخ انتخاب شده است. آن‌گونه که اعلام شده است، منطقه تجاری و گردشی دریای سرخ دارای قوانین مخصوص به خودش خواهد بود. بنابراین برای ورود به منطقه تجاری که سعودی‌ها آن را یک منطقه آرام برای کسب‌وکار اعلام کرده‌اند، ویزا نیاز است. این امکانات و برآوردها، این منطقه را تبدیل به یکی از مقاصد گردشگری و تجاری بین‌المللی خواهد کرد. صندوق دارایی‌های تحت نظارت شاهزاده محمد بن سلمان، بالغ بر ۱۸۳ میلیارد دلار است. دارایی این صندوق، در سال جاری بعد از عرضه رسمی سهام شرکت نفتی آرامکو سعودی مسلما افزایش خواهد یافت.

مطالب مرتبط:

دیدگاه