ارغنون استالاکتیتی؛ بزرگترین ساز زیرزمینی جهان

رضا اردو
رضا اردو پنجشنبه، ۱۰ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۲۰:۴۵
ارغنون استالاکتیتی؛ بزرگترین ساز زیرزمینی جهان

نواختن با این ساز مانند تجربه‌ی یکی شدن با زمین و پدیده‌های طبیعی آن است.

ارغنون استالاکتیتی، یکی از بزرگ‌ترین سازهای جهان است که در زیر زمین قرار دارد. ارغنون همان سازهای ارگ‌مانندی است که معمولا در کلیساها و مراسم مذهبی مسیحیان استفاده می‌شود. اما این ارغنون علاوه بر بزرگی‌ و قرارگیری‌اش در زیر زمین، یک تفاوت اساسی با دیگر ارغنون‌ها دارد؛ آن هم این است که به جای استفاده از لوله‌های فلزی از استالاکتیت‌های طبیعی درون غار لورای (Luray) در ویرجینیا برای تولید صدای لطیفش استفاده می‌کند.

چگونه کار می‌کند؟

وقتی نوازنده کلیدی از این ارغنون بزرگ استالاکتیتی را فشار می‌دهد، سیمی که به چکش‌های ارگ وصل است، بر استالاکتیت‌های با طول‌های مختلف، که بیش از ۳٫۵ هکتار از سطح غار را تشکیل داده‌اند، ضربه می‌زند. للاند اسپرینکل (Leland Sprinkle)، ریاضی‌دان و مهندس الکترونیک، ایده‌ی ساخت این ساز را در ذهن پرورد.

غار لورای ویرجینیا

او در سال ۱۹۵۴ شروع به ساختش کرد و سه سال بعد آن را به پایان رساند. چکش‌های کوچک با ضربه‌هایی که بر این ستون‌ها می‌زنند راهروهای زیرزمینی را آهنگین می‌کنند. فضای تولید شده واقعا جادویی به نظر می‌رسد. امروزه دیدار از این ساز عجیب برای عموم آزاد است.

آهنگی که به گوش می‌رسد

خیلی از بازدیدکنندگان به این غار می‌روند تا صدای ساز را بشنوند و به نظرشان می‌آید که دارند یکی از عجایب طبیعی جهان را تجربه می‌کنند. مسافران به اینجا نمی‌آیند تا از دنیا و پدیده‌هایش فرار کنند، بلکه برای یادآوری آنکه جزوی از دنیا هستند رفتن به این غار را انتخاب می‌کنند.

ارغنون استالاکتیتی

همانطور که در ویدیوی زیر توضیح داده شده ارگ زدن با این ساز، که از پدیده‌های زمینی استفاده می‌کند، مثل آن است که دارید با ساز و طبیعت یکی می‌شوید.

دانلود ویدیو

مطالب مرتبط:

منبع curiosity

دیدگاه