۷ دلیل که بمبئی را شهر رویاها می‌دانند

عاطفه کماسی
عاطفه کماسی یکشنبه، ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۰۰
۷ دلیل که بمبئی را شهر رویاها می‌دانند

بمبئی هم برای مردم هند و هم برای تمام کشورهای مرزی و غیرمرزی به معنای شهر رویاها است. در ادامه با دلایل شهرت و اهمیت این شهر آشنا می‌شویم.

بمبئی یا همان شهر رویاها، نه تنها در گذشته بلکه امروزه نیز یکی از مهم‌ترین شهرهای دنیا است. این شهر بزرگ که از اتصال ۷ جزیره تشکیل شده است، به دلیل اهمیت سیاسی و حکومتی آن را دروازه هند می‌نامیدند و امروزه مرکز تجاری، فرهنگی و هنری هند به شمار می‌آید. اما چرا در ذهن مردم شهری رویایی است؟

۱. مرکز اقتصادی هند

بورس اوراق بهادار ملی هند

بمبئی یکی از ثروتمندترین شهرهای دنیا است. اینجا جایی است که دفاتر مرکزی موسسه‌های مالی بسیاری از جمله بورس اوراق بهادار بمبئی، بانک مرکزی هند، بورس اوراق بهادار ملی (NSE)، مینت (Mint) و غول‌های تجاری هند چون Tata Group (یک شرکت چندملیتی و خوشه‌ای است که در سال ۱۸۶۸ تاسیس شد و محصولات آن شامل هتل‌داری و گردشگری، تولید برق، صنعت خودروسازی، مواد اولیه، مواد شیمیایی، فولاد مخابرات و فناوری اطلاعات است)، Aditaya Birla Group (یک شرکت خوشه‌ای است که در سال ۱۸۵۷ تاسیس شد و محصولات آن شامل پارچه، سیمان، مواد شیمیایی، استخراج معادن و فلزات، تولید برق از انرژی بادی و عایق‌های الکتریکی، ارائه خدمات کشاورزی تجاری، عایق‌های الکتریکی، مخابرات، خدمات مالی و فناوری اطلاعات و خرده‌فروشی است)، Essel Group و شرکت Relience (یک شرکت خوشه‌ای است که در سال ۱۹۶۶ تاسیس شد و محصولات آن شامل نفت خام، گاز طبیعی، صنایع شیمیایی، پلی‌استر و مخابرات است) است.

۲. مکانی جذاب برای مهاجران

بمبئی به عنوان پایتخت تجاری کشور، یکی از بهترین شهرها برای افرادی است که به دنبال کار و آینده شغلی خوب هستند. روزانه مهاجران بسیاری برای یافتن یک زندگی بهتر از سراسر کشور به این شهر می‌آیند، به همین خاطر است که نام آن را «شهر رویاها» نهاده‌اند. این شهر برخلاف داشتن محله‌های فقیرنشین و توزیع ناعادلانه ثروت، پاداش خوبی برای افراد سخت‌کوش درنظر می‌گیرد.

۳. بالیوود

بالیوود

بالیوود بزرگ‌ترین صنعت فیلم‌سازی هند و یکی از بزرگ‌ترین صنعت‌های فیلم سازی دنیا، با نام بمبئی عجین شده است. این شهر منزلگاه فیلم‌نامه‌ها، استودیوهای عالی، کارگردان‌ها، تهیه‌کنندگان و بازیگران مشهور است. همین باعث شده است تا تمام هندی‌ها جذابیت بالیوود را برای بمبئی صادق بدانند.

۴. معماری

پل کابلی bandra worli sea link

معماری‌های بمبئی از پل کابلی Bandra Worli Sea Link گرفته تا درگاه حاجی علی (آرامگاه یکی از بزرگان تصوف)، معماری‌هایی پیچیده، باشکوه و استثنایی هستند. وقتی چراغ‌های بلوار Marine Drive (بلواری به طول ۳٫۶ کیلومتر در جنوب بمبئی که به شکل C در امتداد ساحل قرار دارد) روشن می‌شوند، طاقی شبیه به مرواریدهای گردنبند ملکه را تداعی می‌کنند. پایانه چاتراپاتی شیواجی که در سال ۲۰۰۴ در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفت، یک ایستگاه قطار با معماری ویکتوریایی است که بیش از یک قرن در برابر اتفاقاتی چون حملات وحشتناک مقاومت کرده است. تمام مکان‌هایی که نام بردیم نماد فریبندگی بمبئی هستند.

۵. گذشته و آینده

غارهای کانهری

ویژگی رویایی بودن بمبئی هم به گذشته و هم به آینده آن مربوط می‌شود. همانطور که امروزه به خاطر پیشرفت اقتصادی  روزبه‌روز بر اهمیت جهانی آن افزوده می‌شود، در گذشته نیز (حتی ۲۰۰۰ سال پیش) این شهر مرکز تمدن و تجارت با تمدن‌های بزرگ دیگر بوده است. غارهای کانهری (Kanheri) و الفنتا (Elphanta) غارهایی بسیار قدیمی و حجاری‌شده، بقایای گذشته‌ای غنی هستند که نشان می‌دهند بمبئی مرکز تجارت بوده است.

۶. شهر اولین‌ها

هتل قصر تاج محل

از اولین هتل ۵ ستاره هند به نام قصر تاج محل تا اولین فیلم ساخته‌شده در کشور (توسط برادران لومیر در سال ۱۸۹۶) همگی باعث شده‌اند تا بمبئی به شهر «اولین‌ها» و «پیشگامان» تبدیل شود. اولین قطار مسافربری شبه‌قاره‌ای (شبه‌قاره هند که شامل هند، پاکستان، بنگلادش، نپال، بوتان و میانمار می‌شود) در سال ۱۸۵۳ از ایستگاه Bori Bunder (که اکنون بسته شده است) به ایستگاه Thane حرکت کرد و اولین فرودگاه هوانوردی غیرنظامی در سال ۱۹۲۸ در منطقه Juhu افتتاح شد. تمام این افتخارات باعث شد تا بمبئی نسبت به دیگر شهرهای هند آینده روشن‌تری پیش روی ساکنانش قرار دهد.

۷. پایتخت هنر و سرگرمی

گالری هنری جهانگیر

بمبئی فقط پایتخت فیلمسازی نیست، بلکه بسیاری از آژانس‌های تبلیغاتی بزرگ، شرکت‌های رسانه، استودیوهای تلویزیون، شرکت‌های تولید موسیقی و جنبش‌های فرهنگی همگی در این شهر قرار دارند. برخی از موسسه‌های هنری مهم مانند گالری هنری جهانگیر (Jehangir Arts Gallery) که نقش مهمی در جنبش هنری مدرن کشور دارد، در این شهر قرار گرفته‌اند.

اگر علاقه‌مند به سفر به هند و بمبئی هستید، انواع تورهای هند و تورهای بمبئی را می‌توانید در کجارو مشاهده کرده و بهترین و ارزان‌ترین تور را از فروشنده‌های معتبر همکار کجارو انتخاب و خریداری کنید.

مطالب مرتبط:

منبع theculturetrip

دیدگاه