دیدنی های آلاسکا ویژه سافاری دوستان: پارک های ملی کتمای و کنای فیوردز

مریم اصلانی
مریم اصلانی شنبه، ۱۲ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۲۱:۳۰
دیدنی های آلاسکا ویژه سافاری دوستان: پارک های ملی کتمای و کنای فیوردز

رفته رفته و با فرا رسیدن فصل تابستان به بهترین زمان برای بازدید از آلاسکا نزدیک می‌شویم. در مرور دو جاذبه‌ی گردشگری این منطقه، همراه شما عزیزان هستیم.

آلاسکا از جمله مناطقی است که شاید به دلیل وجود پیش زمینه‌ای ذهنی در مورد مناطق قطبی و سرد چندان مورد توجه علاقه‌مندان به گشت و گذار قرار نگیرد، اما واقعیت این است که اتفاقا بسیاری به دنبال گشت و گذار در این منطقه‌ی سردسیر و تماشای جاذبه‌های گردشگری متفاوت آن هستند.

در بخش نخست مجموعه مقالات معرفی جاذبه‌های گردشگری آلاسکا ویژه علاقمندان سافاری، شما عزیزان را با دو پارک ملی و معروف این ناحیه یعنی «پارک ملی دنالی» (Denali National Park And Preserve) و «پارک ملی خلیج گلیشر» (Glacier Bay National Park) آشنا کردیم.

آلاسکا

در این مجال این گشت و گذار را ادامه داده و به مرور دو جاذبه‌ی دیگر گردشگری آلاسکا خواهیم پرداخت که بی‌شک برای دوستداران طبیعت‌گردی و مشاهده‌ی حیات وحش جذابیتی خیره‌کننده داشته و سافاری خاطره‌انگیزی را به علاقه‌مندان ارائه می‌دهد.

پارک ملی کتمای (Katmai National Park)

پارک ملی کتمای آلاسکا

«پارک ملی کتمای» از جمله پارک‌های ملی و معروف کشور آمریکا است که در بخش شمالی آلاسکا واقع شده و به دلیل ویژگی‌هایی چند مورد توجه سافاری دوستان قرار گرفته است. با وسعتی به میزان ۱۹٬۱۲۲ کیلومتر مربع (۴.۷ میلیون جریب)، این پارک پرفراز و نشیب و دورافتاده به نوعی ارائه کننده‌ی حال و هوای شمالی شبه جزیره‌ی آلاسکا است.

سرزمینی شکل گرفته از صخره‌های سراشیب، آتشفشان و شماری رودخانه‌ عمیق که به نوعی در نقطه‌ی مقابل «جزیره کودیاک» (Kodiak Island ) واقع شده است. این منطقه در اصل به عنوان مکانی حفاظت شده تأسیس شده تا از یکی از جاذبه‌‌ها و پدیده‌های بی‌بدیل این سیاره یعنی  «دره ده هزار دود» (Valley of Ten Thousand Smokes ) را در دل خود محافظت کند، مکانی که اکنون زیستگاه یکی از تأثیرگذارترین و جالب توجه‌ترین مخلوقات ساکن زمین، یعنی خرس‌های گریزلی است که در فصل تخم ریزی ماهی‌های سالمون، رفت و آمدی قابل توجه در این منطقه دارند.

پارک ملی کتمای آلاسکا

در این منطقه بازدیدکنندگان می‌توانند از تجربه‌ی حضور در کنار خرس‌ها به ویژه هنگام شکار ماهی در رودخانه‌ها لذت برده و هیجانی وصف ناپذیر را تجربه کنند. شکار ماهی کاری است که خرس‌ها اغلب با استفاده از پنجه یا حتی دهان خود به خوبی از پس انجامش برمی‌آیند. به طوری که گاهی ماهی از همه جا بیخبر در مسیر خود به سمت بالادست رودخانه، مستقیم به داخل دهان باز خرس شیرجه زده و زندگی را بدرود می‌گوید. بی‌شک تماشای این سبک خاص شکار خرس‌ها خالی از لطف نیست.

پارک ملی کتمای آلاسکا

اما چند حقایق جالب در مورد پارک ملی کتمای:

  • این پارک در سال ۱۹۸۰ تأسیس شده و هم اکنونی مساحتی معادل ۱۶ هزار کیلومتر مربع را پوشش می‌دهد.
  • پارک ملی کتمای به دلیل برخورداری از ۱۵ قله آتشفشانی که در گوشه و کنار آن به صورت پراکنده واقع شده‌اند، به شهرت رسیده است.
  • عمده فعالیت‌هایی که گردشگران از تجربه انجام آنها در این پارک لذت خواهند برد شامل کایاک سواری، ماهیگیری و نیز گشت و گذار در میان طبیعت مسحور کننده‌ی این ناحیه است. با این وجود عمده جاذبه‌ی اصلی این پارک تماشای خرس‌های قهوه‌ای حین شکار ماهی‌های سالمون است.
  • حدود ۲.۲۰۰ خرس در این پارک زندگی می‌کنند.

پارک ملی کتمای آلاسکا

پارک ملی کتمای چگونه شکل گرفت؟

در سال ۱۹۱۲ این منطقه شاهد فوران آتشفشان « Novarupt» بود. این فوران و جریان خاکستر‌های آتشفشانی حاصل از آن باعث شکل‌گیری ناحیه‌ای به وسعت صد کیلومتر مربع شد که امروزه با نام «دره ده هزار دود» شناخته می‌شود. عمق برخی از نقاط این دره حتی تا ۲۱۰ متر هم می‌رسد. این فوران مهیب در واقع همان دلیل اصلی شکل‌گیری پارک ملی و حفاظت شده کتمای است که در حدود  ۱۵ قله آتشفشانی را در خود جای داده که بعضی از آنها هنوز هم فعالیت داشته و  حتی شاهد خروج بخار از دهانه‌های‌شان هستیم.

کتمای هم اکنون به عنوان مقصد اولیه بازدید خرس‌های قهوه‌ای جهان شناخته شده است، به طوری که این پارک سالانه پذیرای حدود ۶۰ هزار بازدید کننده‌ای است که مایلند این موجودات بزرگ و پشمالو را در قلمروی طبیعی‌شان تماشا کنند.

علیرغم انزوای خاص این پارک دورافتاده و پهناور، یک پایگاه اصلی برای اقامت گردشگران تهیه و تدارک دیده شده که به نام «کمپ بروکس» (Brooks Camp) شناخته می‌شود. این اقامتگاه ویژه در کنار «رودخانه‌ی بروکس» واقع شده، جایی که نقطه تلاقی رودخانه‌ی «Naknek» و دریاچه‌ به همین نام است.

پارک ملی کتمای آلاسکا

در خلال ماه‌های فصل تابستان، «رودخانه ناکنک» زنده و در جریان بوده و به عنوان محلی برای تخم ریزی و تولید مثل ماه‌های سالمون شناخته می‌شود ، همین مسئله باعث جذب خرس‌ها به این منطقه شده که متعاقب آن، گردشگران نیز برای تماشای شکار خرس‌ها در طبیعت به این ناحیه سر می‌زنند. از سوی دیگر گونه‌های دیگر ساکن حیات وحش نیز در این ایام از حضور در کنار رودخانه لذت می‌برند. به جز کمپ بروکس، بازدیدکنندگان می‌توانند از «خلیج هالو» (Hallo Bay) دیدن کنند. همچنین جاذبه‌های دیگری همچون «Sheitof Strait»، تالاب «Swikshak Lagoon»، جاذبه تماشایی «Geographic Harbour» و دو نهر «Moraine Creek» و «Funnel Creek»  نیز از جمله جاذبه‌های طبیعی است که ارزش گشت و گذار و بازدید شدن را دارند.

از سوی دیگر مسیرهای دیدنی و نقاط تماشایی متعددی در این پارک وجود دارند که به ویژه در حدود کمپ بروکس و محل مشاهده خرس‌ها واقع شده‌اند که مشهورترین آنها -البته به دلایلی کاملا منطقی- یک آبشار است. جایی که دست کم دو هزار خرس در آنجا سکونت داشته و گاهی برای شکار ماهی تن به آب می‌زنند.

خرس گریزلی

 پارک ملی کتمای همچنین منطقه‌ای حفاظت شده برای دیگر گونه‌های جانوری است که از آن جمله می‌توان به جمعیت‌های گوزن آمریکایی، گوزن کانادایی، روباه قرمز، گرگ، مینک، سمور رودخانه و سنجاب‌های قرمز اشاره کرد. این پارک همچنین زیستگاه پستانداران دریایی همچون شیر دریایی، سمور دریایی و نیز خوک‌های آبی است. در امتداد سواحل این منطقه همچنین ماهی خاویار، وال‌های خاکستری و نیز نهنگ قاتل نیز قابل مشاهده است. این زیستگاه بکر گونه‌های مختلف پرندگان را نیز به خود جذب می‌کند، از مرغان دریایی و باقرقره گرفته تا پرندگان نغمه سرا، به طوری که حدود ۴۰ گونه از پرندگان در خلال ماه‌های تابستانی در این منطقه قابل مشاهده هستند.

پارک ملی کتمای آلاسکا

کناره‌های دریاچه و نیز مرغزارهای این نواحی همچنین مکانی امن و ایده‌آل برای ساخت آشیانه قو، مرغابی شانه به سر و چلچله‌ی قطبی است. همچنین می‌توان در این نواحی شاهد حضور عقاب‌های طاس، شاهین، جغد و قوش بود. در مجموع این پارک به نوعی در مسیر آنتراکتیکا به سمت قطب شمال واقع شده و زیستگاه مناسبی برای پرندگان مهاجر است.

بهترین زمان برای بازدید از این منطقه در طول ماه‌های تابستان است که فصل تخم ریزی ماهی سالمون فرا رسیده و خرس‌ها برای خواب زمستانی آماده می‌شوند، یعنی حد فاصل ماه ژوئن تا سپتامبر بهترین زمان سفر به کتمای برای کسانی است که مایل به تماشای حیات وحش این منطقه هستند. بازدیدکنندگان می‌توانند در تورهای برگزار شده در امتداد سواحل این ناحیه شرکت کرده و سوار بر کشتی‌های کروز به تماشای خرس‌های گریزلی بروند. همچنین می‌توانند در «اقامتگاه آبشار بروکس» (Brooks Falls Lodge) حضور پیدا کنند، جایی که نقطه‌ای ایده‌آل برای تماشای فعالیت‌های تابستانی خرس‌ها به ویژه شکار ماهی است.

پارک ملی کتمای آلاسکا

در این منطقه بینهایت مسیرهای مناسب راهپیمایی وجود دارند که در کنار آنها می‌توان از فعالیت‌های مفرحی همچون ماهیگیری، رفتینگ، همراهی با رنجرها، بازدید از نقاط جالب باستان شناسی استفاده کرد، مجموعه‌ای از فرصت‌های طلایی که این پارک در اختیار بازدید کنندگان خود قرار می‌دهد.

دورنمایی جذاب برای آن دسته که دوست دارند سافاری را در شکل و شمایلی کاملا متفاوت تجربه کنند. پس اگر شما نیز از علاقمندان این نوع سیر و سفر هستید، پیشنهاد می‌کنیم تابستان امسال به بازدید پارک ملی کتمای بروید.

اما جاذبه دومی که مقصد امروز سیر و سیاحت ما است نیز از خصوصیاتی مشابه با پارک ملی کتمای بهره می‌برد.

پارک ملی کنای فیوردز (Kenai Fjords National Park)

پارک ملی کنای فیوردز آلاسکا

دیگر پارک طبیعی و ملی ایالات متحده که باز هم مقصدی ایده‌آل برای علاقمندان گشت و گذار به سبک سافاری است. اینجا بی‌شباهت به یک سرزمین جادویی نیست، جایی که قطعات بزرگ یخ به داخل اقیانوس‌ سرازیر شده و آبدره‌های عمیقی را در طول سواحل این منطقه حکاکی می‌کنند. پارک ملی کنای فیوردز یک پدیده‌ی شگفت انگیز زمین شناختی است که در لبه «شبه جزیره‌ی کنای» (Kenai Peninsula) و در بخش جنوبی آلاسکا واقع شده و تاریخ تشکیل آن به اواخر عصر یخبندان بازمی‌گردد.

پارک ملی کنای فیوردز تقریبا بیش از ۲.۷۰۰ کیلومتر مربع (معادل ۷۰ هزار جریب) وسعت دارد. در حدود نیمی از پارک توسط «دشت یخی هاردینگ» (Harding Ice Field) پوشیده شده است و از این لحاظ این پارک به عنوان دارنده‌ی یکی از ۴ «آیس کپ» (Ice Cap) اصلی ایالات متحده شناخته می‌شود. آیس کپ از انواع یخچال‌ بوده و به قطعات بزرگ یخی اطلاق می‌شود که کمتر از ۵۰ هزار کیلومتر مربع از سطح زمین را پوشانده باشند.

پارک ملی کنای فیوردز آلاسکا

علیرغم برخورداری از تاریخچه‌ای قدیمی، این پارک محل تغییرات و دگرگونی‌های دائمی بوده است. چرا که این منطقه محل برخورد صفحات تکتونیکی مهم (زمین ساخت صفحه‌ای) آمریکای شمالی و صفحه اقیانوس آرام است که باعث ایجاد شماری آبدره‌ عمیق در امتداد سواحل این ناحیه شده و زیبایی چشمگیری به این مکان می‌یخشند که حتی هم اکنون نیز، از محیط زیستی نفسگیر و تماشایی بهره‌مند بوده و چشم‌ها را خیره خود کرده است.

دشت یخی هاردینگ شامل چیزی در حدود ۴۰ یخچال است که بزرگترین آنها به نام «یخچال بیر» (Bear Glacier) شناخته می‌شود.

پارک ملی کنای فیوردز آلاسکا

چند حقیقت جالب در مورد این پارک ملی:

  • از ملی شدن این پارک مدت چندانی نگذشته و به اصطلاح این جاذبه‌ی طبیعی هنوز جوان است. پارک ملی کنای درسال ۱۹۸۰ تأسیس شده و بیش از ۲.۷۰۰ کیلومتر مربع وسعت دارد.
  • همچون دیگر پارک‌های آلاسکا فعالیت‌هایی همچون اسکی، کوهنوردی، کایاک سواری، راهپیمایی از جمله برنامه‌های مرسوم این منطقه است که عمدتا توسط رنجرهای محلی مدیریت و برگزار می‌شوند.
  • در حدود ۶۰ درصد از مساحت این پارک با برف و یخ پوشیده شده است.
  • در نهایت اینکه این منطقه مکانی ایده‌آل برای مشاهده‌ی انواع گونه‌های نهنگ همچون نهنگ گوژپشت و نهنگ قاتل و نیز سمورهای آبی و هزاران پرنده از جمله دسته‌های بزرگ پافین است که در این محدوده زندگی می‌کنند.

پارک ملی کنای فیوردز آلاسکا

مسیرهای دسترسی و فعالیت‌ها:

بهترین مسیر دسترسی به پارک از طریق قایق و از سمت «سیوارد» (Seward) ، شهری ساکت که در کنار دریا واقع شده است. این منطقه دارای خطوط ساحلی تماشایی و حیات وحش جالب توجه است که به نوعی رویای هر دوست‌دار محیط زیست و طبیعت گرد عاشق را به خوبی تعبیر می‌کند. این پارک در نزدیکی «انکوریج» (Anchorage) قرار گرفته است.

از سوی دیگر پارک کنای فیوردز یکی از سه پارک ملی آلاسکا است که امکان دسترسی به آن از طریق جاده نیز مهیا شده است. همچنین علاقمندان می‌توانند از طریق شبکه‌ای از مسیرهای ریلی و نیز «یخچال اگزیت» (Exit Glacier) نیز به پارک دسترسی داشته باشند.

یخچال اگزیت

آب‌های این ناحیه غنی از حضور پلانکتون‌ها بوده و از این رو اینجا مکانی ایده‌آل برای تغذیه و حضور انواع نهنگ‌ها است به طوری که اغلب بازدیدکنندگان قادر به مشاهده‌ی نهنگ‌های قاتل و نهنگ‌های گوژپشت خواهند بود. دیگر ساکنان حیات آبی این منطقه شامل سمورهای آبی، شیرهای دریایی، انواع سیل و دیگر موجودات آبزی است. همچنین پافین‌ها از جمله بزرگترین دسته‌های پرندگان حاضر در این منطقه هستند که آسمان این ناحیه را خانه‌ی خود دانسته و در سطح آب‌های کریستالی و البته یخی این منطقه، آزادانه به شنا مشغولند.

پارک ملی کنای فیوردز آلاسکا

از سوی دیگر ۱۸ گونه از پرندگان دریایی مهاجر در این پارک و در جزایر اطراف آن آشیانه سازی می‌کنند که از آن جمله می‌توان به مرغ‌های نوروزی پا سیاه و «مِر» (murres) اشاره کرد. علیرغم اینکه بیشتر آب‌های این ناحیه شور مزه هستند، اما در این میان تعدادی جریان آب شیرین نیز وجود دارد که به صورت طبیعتی به عنوان زیستگاه ماهی‌های سالمون شناخته می‌شوند.

گشت و گذار با کشتی‌ کروز یکی از بهترین راه‌ها برای تماشای زیبایی‌های واقعی این منطقه است در خلال این سفر بازدیدکنندگان می‌توانند از جاذبه‌هایی همچون خلیج «Resurrection Bay» ،«Holgate Arm» و آبراهه‌های شمال غربی این ناحیه بازدید کنند. علاقمندان همچنین می‌توانند از یک اقامت رویایی در «جزیره روباه» (Fox Island)، آن هم به صورت کاملا خصوصی بهره‌مند شوند. بدین ترتیب گشت و گذار علاقمندان می‌تواند گاهی تا یک هفته نیز به طول بیانجامد.

پارک ملی کنای فیوردز آلاسکا

اقامتگاه «Kenai Wilderness Lodge» یک مکان معتبر و شناخته شده است که به لطف بافت روستایی و دوستدار محیط زیست خود، موفق شده یک فضای شاد و مفرح را در میان زیبایی‌های جزیره فاکس فراهم کرده و اقاماتی رویایی را برای علاقمندان مهیا کند.

پارک ملی کنای فیوردز آلاسکا

گردشگران می‌توانند از تورهای یک روزه کشتی سواری در اطرف این جزیره لذت برده، در مسیرهای سرسبز جنگلی قدم زده و در سواحل رویایی استراحت کنند. همچنین تماشای حیات وحش غنی منطقه یا شرکت در یک گفتگوی آموزنده دیگر فرصت‌های نابی است که در اختیار سافاری دوستان قرار دارد.

پارک ملی کنای فیوردز در آلاسکا

به پایان این مطلب رسیدیم. در مجالی دیگر با مرور دیگر جاذبه‌های گردشگری و تفریحی آلاسکا همراه شما عزیزان خواهیم بود. امیدوارم این نکات به شما در انتخاب یک سافاری ایده‌آل و فراموش نشدنی و تجربه حضوری واقعی و بی‌واسطه در طبیعت کمک کند.

مطالب مرتبط:

دیدگاه