دیدنی های آلاسکا ویژه سافاری دوستان: پارک ملی سن الیاس و جزیره کودیاک

مریم اصلانی
مریم اصلانی دوشنبه، ۱۴ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۲۱:۳۰
دیدنی های آلاسکا ویژه سافاری دوستان: پارک ملی سن الیاس و جزیره کودیاک

آلاسکا سرزمینی سردسیر است که در عین حضور برف و یخ و سرما، از جاذبه‌های متعددی برای جلب توجه سافاری دوستان برخوردار است.

نام آلاسکا ناخودآگاه شما را به قلب سرما و یخ هدایت می‌کند. مناظری پوشیده با برف که با حضور خرس‌های قطبی و کوه‌های یخی شناور معنا و مفهومی خاص به خود گرفته است. اما آلاسکا در حین تأثیرپذیری از همسایگی خود با قطب شمال، دارای طبیعت بکر و مسحورکننده است که باعث شده رفته رفته آلاسکا به عنوان یک مقصد گردشگری ایده‌آل برای سافاری دوستان معرفی شود.

در دو مطلب قبل چند جاذبه‌ی طبیعی و معروف آلاسکا را معرفی کردیم، در این مجال با مرور دو مکان تفریحی و جاذبه توریستی دیگر این منطقه همراه شما عزیزان هستیم.

جزیره کودیاک (Kodiak Island)

جزیره کودیاک در آلاسکا

«جزیره کودیاک» از جمله جزایر آلاسکا است که بواسطه «Shelikof Strait» از سرزمین اصلی جدا شده است. بزرگترین جزیره از مجمع‌الجزایری به همین نام که به عنوان دومین جزیره بزرگ ایالات متحده آمریکا نیز شناخته می‌شود. این جزیره با یخچال‌های متعدد، چشم‌انداز خاص و تماشایی، حضور قلل مرتفع، دره‌های وسیع، آبراهه‌های عمیق و خلیج‌های تماشایی خود شناخته می‌شود. حیات وحش بی‌نظیر این جزیره نقشی پررنگ در حمایت و حفاظت از حیات آبی و خشکی این منطقه بازی کرده که در قالب «پناهگاه حیات وحش ملی کودیاک» نمودی عینی یافته است.

جزیره کودیاک در آلاسکا

جزیره کودیاک وسعتی در حدود ۹ هزار کیلومترمربع را به خود اختصاص داده و در عین حال به تاریخچه غنی خود می‌بالد، تاریخچه‌ای که نباید حین بازدید از طبیعت این منطقه به دست فراموشی سپرده شود. این سرزمین میراث‌دار مردمان «Alutiq»  و نیز مستعمره نشین‌های روس متعلق به دهه ۱۷۰۰ است. فوران آتشفشان  «Novarupta» در سال ۱۹۱۲، تقریبا سه روز تیره و تار را بر این سرزمین حکمفرما کرده و حدود یک متر خاکستر آتشفشانی شهر را پوشاند. امروز شهر کودیاک در مقام یک دهکده‌ ماهیگیری فعال و موفق و برخوردار از یک بندر مناسب، غرق در ضرباهنگ آرام زندگی است. کودیاک یک جزیره زیبا و بهشتی در دنیای برف و یخ است که حقیقتا لایق ستایشی ماندگار و فراموش نشدنی است.

جزیره کودیاک در آلاسکا

کوهستان و جنگل‌ انبوه، وجهی فانتزی و خاص به حیات وحش بی‌نظیر این جزیره بخشیده، مکانی که امروزه بیش از هر چیز دیگری به خاطر حضور یکی از بزرگترین پستانداران ساکن خشکی به شهرت رسیده است.

چند حقیقت جالب در مورد جزیره کودیاک:

  • دو سوم این جزیره در اختیار پناهگاه حیات وحش ملی کودیاک است.
  • مردمان بومی «Alutiq» از حدود هفت هزار سال پیش ساکن این نواحی بودند.
  • اینجا خانه‌ی اصلی خرس‌های قهوه‌ای کودیاک است که یکی از بزرگترین گونه‌های خرس به شمار می‌آیند. همچنین خرس‌های قطبی نیز در این منطقه مشاهده می‌شوند. در مجموع تخمین زده می‌شود حدود سه هزار  خرس در جزیره کودیاک سکونت دارند.
  • رودخانه‌های واقع در این منطقه بسیار غنی بوده و مکانی ایده‌آل برای ماهیگیری هستند که لبریز از انواع ماهی همچون قزل‌آلا، راک‌فیش، هالیبوت، کاد و نیز ۵ گونه مختلف از ماهی سالمون هستند.
  • علاقه‌مندان می‌توانند از یک راهپیمایی آرامش‌بخش به سمت یخچال‌های قطبی لذت برده و یا اوقات خود را به کایاک و اسب‌سواری اختصاص دهند.

جزیره کودیاک در آلاسکا

مکان و فعالیت‌ها:

پناهگاه حیات وحش ملی کودیاک در حدود دو سوم از مساحت کل جزیره کودیاک را به خود اختصاص داده است. این جزیره نیز همچون دیگر جزایر شبه جزیره آلاسکا همچون «Uhanik» و «Afognak»، به خاطر قله‌های سرخ به شهرت رسیده است. این زیبایی منحصربفرد شامل هفت رودخانه اصلی و حدود یک صد نهر و رودخانه‌های کوچک‌تر است. هیچ جاده‌ای در محدوده این پناهگاه ساخته نشده است. پناهگاه حیات وحش کودیاک در سال ۱۹۴۱ و در جهت حمایت و حفاظت از خرس‌های گریزلی و جلوگیری از افزایش شکار این پستانداران تأسیس شد.

تقریبا ۳ هزار خرس گریزلی در این مجمع‌الجزایر زندگی می‌کنند. قد این موجودات غول‌پیکر گاهی تا ۵ متر هم می‌رسد که حقیقتا شگفت‌انگیز و قابل توجه است. بهترین راه برای گشت و گذار در این منطقه استفاده از قایق‌های کوچک است، البته از طریق زمینی نیز فرصت‌های بی‌نظیری برای گشت و گذار در امتداد صخره‌ها، بازدید از تعدادی غار سنگی و لذت قدم زدن در جاده‌های پوشیده از گل‌های وحشی و زیر سایه سار درختان برگ سوزنی فراهم است.

جزیره کودیاک

بهترین زمان برای بازدید از خرس‌ها در فاصله ماه‌های جولای تا سپتامبر است، هرچند مهاجرت وال‌ها اغلب پیش از این زمان و در ماه آوریل آغاز می‌شود. در ابتدا نهنگ‌های خاکستری حضور خود را اعلام می‌کنند و در ادامه و در ماه ژوئن سروکله‌ی وال‌های گوژپشت، وال‌های «Sei» و باله ماهی نیز پیدا می‌شود. دیگر پستانداران دریایی همچون دلفین‌های پهلو سفید، شیر دریایی و نیز سمورهای دریای شمالی هم قابل مشاهده هستند. علاقه‌مندان حیات وحش می‌توانند در خشکی به تماشای خفاش‌های کوچک قهوه‌ای، موش‌های صحرایی، روباه قرمز، سمورهای آبی و نیز راسوهای دم کوتاه بروند.

جزیره کودیاک

گونه‌هایی همچون گوزن روزولت، بز کوهی، سنجاب قرمز و موش‌های آبی نیز در این منطقه ساکن بوده و شاید فرصتی برای تماشای آنها نیز برای علاقه‌مندان مهیا شود. همه ۵ گونه ماهی سالمون در آب‌های این منطقه یافت می‌شوند، به علاوه میلیون‌ها پرنده دریایی از جمله ۶۰۰ جفت عقاب‌ آشیانه ساز ثبت شده، در این پناهگاه سکونت دارند.

بهترین راه برای کندوکاو در این منطقه استفاده از قایق‌های کوچک است که راهی بی‌نظیر برای لذت بردن از سکوت حاکم بر این منطقه را در اختیار گردشگران قرار می‌دهد، سکوتی که گاه گداری تنها با صدای عقاب‌ها شکسته می‌شود.

جزیره کودیاک

همچنین تعدادی کابین کوچک و دورافتاده و نیز اقامتگاه‌های در امتداد جاده‌های اصلی پذیرای گردشگران هستند. از منطقه انکوریج و از راه هوایی نیز می‌توان به این منطقه دسترسی داشت، همچنین می‌توان از قایق‌های موتوری نیز استفاده کرد. این منطقه مملو از فرصت‌های نامحدود برای لذت بردن از سفر به سبک و سیاق سافاری است. پیاده‌روی، کایاک‌سواری در کنار حضور قلل مرتفع، جنگل‌های کاج و خطوط ساحلی سنگی در ادغام با محیط زیست توندرا و سواحل ماسه‌ای که در مجموع چشم‌اندازی مرموز و در عین حال جادویی به این منطقه بخشیده‌اند، فرصتی ناب برای بهره‌بردن از حضور در طبیعت فراهم کرده است. مناطقی که البته هنوز آنگونه که باید و شاید مورد بازدید علاقه‌مندان قرار نگرفته‌اند.

یکی از بهترین و قابل توجه‌ترین امتیازات گشت و گذار در طبیعت بکر این ناحیه، حضور در تور تفریحی گریزلی (Grizzly Cruiser) است.

عکاسی از خرسهای گریزلی

دنبال کردن ردپای خرس‌ها و حضور داشتن تنها چند متر دورتر از این موجودت عظیم‌الجثه، آدرنالین را در بدن بازدیدکنندگان به جریان انداخته و آن‌ها را غرق هیجانی دیوانه‌کننده می‌کند. این مکان همچنین یکی از بهترین نقاط برای عکاسی کردن از خرس‌های گریزلی است، جایی که افراد می‌توانند مهارت خود را در ثبت تصاویری به یادماندنی به چالش کشیده و دستاوردهای تماشایی خود را با دیگران به اشتراک بگذارند.

مقصد بعدی ما منطقه‌ای کوهستانی است که به دلیل قلل مرتفع خود به شهرت رسیده است.

پارک ملی سن الیاس ( St Elias National Park)

رنگل سنت الیاس، پارک تفریحی پهناور آلاسکا

پارک ملی سن الیاس وسیع و تماشایی در حدود ۵ میلیون و سیصد کیلومترمربع ( ۱۳٫۲ میلیون جریب) وسعت داشته و به عنوان بزرگترین پارک ملی این منطقه شناخته می‌شود. اگر وسعت این پارک را در کنار «پارک ملی خلیج گلیشر» و نیز دو پارک‌ ملی کانادا یعنی «Kluane» و پارک تاتشنشینی آلسک «Tatshenshin-Alsek» قرار دهند، بزرگترین سرزمین حفاظت شده‌ی کره زمین را تشکیل می‌دهند که در نوع خود بی‌نظیر است. حیات وحش و طبیعت منزوی این پارک اگرچه در مقایسه با دیگر جاذبه‌های آلاسکا بازدید آنچنانی ندارد، اما به دلیل برخوداری از کلکسیونی از مناطق کوهستانی بکر و شماری یخچال‌ تماشایی، حقیقتا تأثیرگذار و جادویی است.

«رنگل (Wrangell)- سن الیاس» و سلسله جبال «Chugach Mountains» ستون فقرات اصلی این پارک را تشکیل داده و از جمله دیدنی‌های برجسته حیات وحش و طبیعت بکر این منطقه هستند. بیش از ۱۵۰ یخچال و نیز ۹ عدد از ۱۶ قله‌ مرتفع ایالت متحده، در این منطقه واقع شده است. از این تعداد، چهار قله مرتفع‌تر از بقیه هستند، از جمله سنت الیاس که دومین قله کوهستانی مرتفع بعد از «قله مک کینلی» (Mount McKinley) است.

پارک ملی رنگل سن الیاس در آلاسکا

 این محیط طبیعی بی‌نظیر مملو از یخچال و نیز جریان‌های رودخانه‌ای و نهرهای پرجوش و خروش بوده و فرصتی نامحدود را برای جستجو در میان طبیعت کوهستانی این منطقه فراهم آورده است. محیطی سرشار از تغییر و دگرگونی که در عین حال غیرقابل پیش‌بینی بوده و سفری فراموش‌نشدنی و درعین حال شگفت‌انگیز را برای علاقه‌مندان مهیا کرده است.

دو جاده اصلی با نام‌های «Nabesha» و «مک کارتی» (McCarthy)، در سرتاسر پارک امتداد یافته و هر کدام به نوبه‌ی خود دارای چشم‌اندازهای خارق‌العاده‌ای هستند که چشم بیننده را مجذوب خود می‌کنند. این دو مسیر در نهایت بازدیدکنندگان را مستقیم به سمت قلب طبیعت بکر و وحشی این منطقه هدایت می‌کنند.

با این وجود بسیاری ترجیح می‌دهند برای بازدید از این پارک از هواپیما استفاده کرده و به تماشای مناظر هوایی این منطقه بنشینند که حقیقتا تماشایی و نفس‌گیر است.

پارک ملی رنگل سن الیاس در آلاسکا

چند نکته و حقیقت جالب در مورد پارک ملی سنت الیاس:

  • اینجا یکی از پارک‌های دورافتاده و بسیار منزوی آلاسکا بوده و در عین حال مکانی ایده‌آل برای راهپیمایی، رفتینگ و صحرا نوردی است.
  • چهار سلسله کوه در این منطقه واقع شده که از جمله دلایل شهرت این پارک به شمار می‌روند. در این میان بلندترین قله این منطقه به نام «قله سنت الیاس» شناخته می‌شود که در مرز دو کشور آمریکا و کانادا واقع شده و ۵,۴۸۹ متر ارتفاع دارد.
  • این پارک سکونتگاه خرس‌های گریزیلی، خرس‌های سیاه، بزکوهی، کاریبو و گوزن‌های آمریکایی است.

حیات وحش در جای جای این منطقه حضوری چشمگیر و جالب توجه دارد. اما اغلب این خرس‌های گریزلی هستند که در جستجوی ماهی‌های سالمون در رودخانه‌ها پرسه زده و برای شروع سرما و موعد خواب زمستانی آماده می‌شوند.

از سوی دیگر بزهای کوهی در میان چشم‌اندازهای بکر و وحش این ناحیه آزادانه این سو و آن سو می‌روند، گوزن‌های آمریکایی اغلب در حوالی رودخانه‌ و مرغزارها قابل مشاهده هستند. در این میان گوزن آمریکای شمالی و نیز گاومیش‌های وحشی نیز از دیگر گونه‌های جانوری قابل مشاهده این منطقه هستند. بازدیدکنندگان می‌توانند همچنین بزرگترین جمعیت قوچ‌های آمریکای شمالی را در این ناحیه ببینند. در عین حال بهتر است علاقه‌مندان مراقب بوده و حواس‌شان را جمع کنند تا از تماشای موجودات کوچکتری همچون سنجاب‌های قطبی، سگ‌های آبی، خرگوش‌های برفی، روباه و جوجه تیغی محروم نشوند. از سوی دیگر این پارک به عنوان یکی از مسیرهای شناخته شده مهاجرت پرندگان شناخته شده و هر ساله شاهد حضور گونه‌های مختلف پرندگان است. تالاب‌های این منطقه بهترین مکان برای آشیانه‌سازی قو، اردک و غازهای وحشی است و بازدیدکنندگان حتی ممکن است شاهد حضور عقاب‌های کله طاس و نیز عقاب‌های طلایی نیز باشند.

پارک ملی رنگل سن الیاس در آلاسکا

اینجا یکی از بهترین مکان‌ها برای جستجوی تاریخچه منطقه‌ی آلاسکا است. کایاک‌سواری در میان جریان تنداب‌های رودخانه‌ای آن هم حین مشاهده‌ی خرس‌ها در حال شکار ناهارشان، بخشی از جذابیت‌های غیرقابل انکار این منطقه است.

همچنین رفتینگ (قایق‌سواری در موج‌های خروشان) یا راهپیمایی کردن در مناطق بکر و زیبا دیگر جاذبه‌های جالب توجه این منطقه است، بویژه که گاهی خورشید به مدت بیست ساعت در آسمان خودنمایی کرده و فرصتی ایده‌آل برای لذت بردن هرچه بیشتر از حضور در طبیعت بکر را برای علاقه‌مندان مهیا می‌کند.

رنگل سنت الیاس، پارک تفریحی پهناور آلاسکا

نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی درمورد قدرت واقعی طبیعت در این منطقه داشت، بویژه هنگامی که گردشگران از شهرها خارج شده و جاده‌ها را ترک می‌کنند در میان مسیرهای ثبت نشده و فاقد امکانات خاص به گشت و گذار خود ادامه می‌دهند. این جاده‌ها به خصوص از نظر امکانات جستجو چندان مجهز و پیشرفته نیستند و ممکن است خطراتی جان بازدیدکنندگان را تهدید کند. به همین خاطر توصیه اکید شده که افراد به محض شروع سفر، مسیر حرکت خود را از پیش اعلام کرده و برنامه‌های ارائه شده خود را به دقت دنبال کنند، همچنین بهتر است از مسافرت به تنهایی در این مناطق اجنتناب کرده و خطرات طبیعی را به حداقل رساند.

پارک ملی رنگل سن الیاس در آلاسکا

بهترین مکان برای اقامت در این پارک اقامتگاه «Ultima Thule Lodge» است که یکصد مایل از نزدیک‌ترین جاده فاصله داشته و توسط یک زوج ماجراجو اداره می‌شود. «پال» یکی از بهترین خلبان‌های این منطقه است که به همراه همسرش «دانا»، اداره و مدیریت این اقامتگاه را بر عهده دارد. این مکان شاید فاقد امکانات لوکس و رویایی باشد، اما در عوض مجهز به هواپیمایی کوچک است که می‌تواند هر روزه بازدیدکنندگان را به یک گشت و گذار هوایی خاطره‌انگیز بر فراز مناظر و چشم‌اندازهای بکر این منطقه ببرد. شاید یک روز مهمانان ناهار خود را برفراز یک یخچال غول‌پیکر صرف کنند و روزی دیگر، قدم به نقطه‌ای از این پارک بگذارند که تا به حال پای کس دیگری به آنجا نرسیده باشد. یک سفر حقیقتا ماجراجویانه و لبریز از تجربیات مهیج و فراموش‌نشدنی.

رنگل سنت الیاس، پارک تفریحی پهناور آلاسکا

تابستان این منطقه بسیار کوتاه بوده و فعالیت‌های تفریحی و سرگرم کننده‌ی آن کاملا وابسته به وضعیت آب و هوا هستند. در میان اسکی کردن اغلب یکی از انتخاب‌های همیشگی علاقه‌مندان حین بازدید از این منطقه در فصل سرما است.

پارک ملی رنگل سنت الیاس- آلاسکا

به پایان این مجموعه مطالب پیرامون معرفی بهترین جاذبه‌های گردشگری آلاسکا رسیدیم. در خلال این گشت و گذار پی بردیم آلاسکا علی‌رغم واقع شدن در نزدیکی قطب شمال و برخورداری از آب و هوایی سرد و چشم‌اندازهای عمدتا یخ‌زده، از ویژگی‌های خاص و جالب توجه بهره برده که باعث شدند اینجا یکی از مناطق ایده‌آل برای طبیعت دوستان و عاشقان حیات وحش باشد. جایی که یک سافاری خاطره‌انگیز در دل طبیعت را تجربه کرده و از همراهی با یکی از جالب‌ترین پستانداران این کره، یعنی خرس‌های گریزلی، لذت خواهند برد.

امیدوارم این اطلاعات برای شما عزیزان نیز مثمرثمر واقع شده باشد. خوشحال خواهیم شد شنونده نظرات شما عزیزان باشیم، پس آن را از ما دریغ نکنید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه