ساخت برج ۲۱ طبقه در باغ برره

سیامک احدی
سیامک احدی دوشنبه، ۷ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۵۵
ساخت برج ۲۱ طبقه در باغ برره

مالک باغی ۲۲ هزار متری در سعادت‌آباد که سریال محبوب شب‌های برره به کارگردانی مهران مدیری در آن ساخته شده است و این باغ اکنون به باغ برره معروف است، قصد دارد که در آن برجی ۲۱ طبقه بسازد.

در منطقه سعادت‌آباد، بلوار کوهستان، باغ ۲۲ هزار متری معروف به «برره» وجود دارد. اين باغ متعلق به خانواده «شاپور اردشیرچی» از نزدیکان محمدرضا پهلوی بوده است كه پس از انقلاب، مصادره می‌شود. پس از مصادره، مالكيت باغ «برره» در اختيار بنياد مستضعفان قرار می‌گیرد.

باغ برره در دهه ۸۰ به‌عنوان لوكيشن سريال ایرانی شب‌های برره مورد استفاده قرار گرفت و به گفته اعضای شورای شهر تهران اگر افكار عمومی نسبت به حفظ آن حساسيت نشان ندهد، محكوم به فنا است.

تصاویر گوگل نشان می‌دهد كه از اوايل دهه ۸۰ تاكنون باغ ۲۲ هزار متری برره آرام و پيوسته در حال خشک شدن است، بر اساس شواهد، درختان باغ به‌وسيله اسید و بنزین خشک شده‌اند.

پرونده خشک شدن این باغ برای بررسی‌های تكميلی به كميته معمارى و طرح‌هاى شهرى ارجاع داده شده است.

باغ برره

هنوز حاشيه‌های پرونده جنجالی مصادره كاخ‌های نياوران و سعدآباد توسط بنياد مستضعفان به‌پايان نرسيده كه خبر برج‌سازی در باغ برره بسياری از شهروندان را شوكه كرده است؛ بنيادی كه نام آن با تخريب باغ‌ها يا ميراث فرهنگی گره خورده است. پای بنياد مستضعفان در پرونده باغ سيب، باغ فرشته، فروش كاخ رضاشاهی و هتل گچسر، مصادره كاخ نياوران و سعدآباد و... در ميان بوده است.

پس از درخواست بنياد مستضعفان، شهرداری تهران برای باغ ۲۲ هزار متری بنیاد مستضعفان با وجود كاربری فضای سبز (G211) برای ۳۰ درصد از این ملک، پروانه ساختمانی برج- ‌باغ صادر می‌كند. بر این اساس، مالک مجاز به ساخت‌وساز تنها در هفت هزار متر است و طبق حکم دادگاه ۱۵ هزار متر آن بايد حفظ شود. این قانون با وجود تغيير شهردار تهران و لغو مصوبه برج-‌باغ توسط شورای شهر، همچنان قرار است اجرایی شود.

صدور پروانه برج، اعتراض گسترده فعالان محيط زيست را در پی داشت. اما در سكوت مسئولان هرروز تعداد بيشتری از درختان باغ خشک می‌شوند.

«احمد مسجدجامعی» عضو شورای شهر تهران گفته است:

آثاری از اسید، بنزین و... وجود دارد که نشان می‌دهد سودجویان قصد تخریب باقی‌مانده باغ را دارند.

مسجدجامعی گفت:

بر اساس قوانین اگر مشخص شود که مالک به‌طور عمد قصد تخریب باغ خود را دارد، باید این باغ با حکم دادگاه به نفع عموم مردم ضبط شود. همگان می‌دانیم که باید از باغات و فضای سبز باقی مانده تهران محافظت کنیم، اما واقعیت این است که شورا و شهرداری به‌تنهایی نمی‌توانند از این باغات انگشت‌شمار حفاظت کنند و لازم است افکار عمومی نیز پای کار بیایند. متاسفانه قوانین بازدارنده نیست، چراکه می‌بینید در ماجرای نگین خودرو در خیابان ولیعصر، که با هرس غیر اصولی درختان خیابان ولیعصر موجب از بین رفتن آن‌ها تنها برای نمایان شدن تبلیغاتش شد، با اینکه جریمه چندمیلیونی پرداخت شد اما این جریمه چه فایده‌ای داشت. آیا درخت‌ها برمی‌گردند! شاهد آن هستیم که مالک این باغ که یکی از سازمان‌های معروف است با دیوارکشی در قسمت جنوبی کار ساخت‌وساز را شروع کرده است. بنا بر اطلاعاتی که مدیرعامل سازمان بوستان‌ها داده است، شهرداری تهران بیش از ۵۵۰ پرونده شکایت از مالکان باغات به قوه قضايیه داده است که ۵۹ پرونده شامل حال تبصره یک ماده ۶ شدند. یعنی باید این باغات به نفع مردم ضبط می‌شد اما می‌بینیم که این مهم محقق نشده است.واقعیت این است که باید مردم پای کار بیایند و با کمک هم مانع از تخریب این باغ در منطقه دو و تبدیل شدنش به برج دیگر شویم.

«محمد حقانی» عضو سابق شورای شهر تهران در پرونده‌ای مشابه درباره قلع و قمع درختان باغ فرشته كه مالک آن نيز بنياد مستضعفان بوده است، درخواست مصادره باغ فرشته به‌نفع مردم را كرده بود؛ درخواستی كه تاكنون به آن توجهی نشده است و همچنان شاهد تخريب و خشكاندن درخت‌های آخرين باغ فرشته هستيم. راه‌حلی كه مسجد جامعی به آن اشاره كرده است پيش از اين شكست خورده و به‌نظر می‌رسد كه شورای شهر به‌عنوان نمايندگان مردم بايد پای خود را از اطلاع‌رسانی به شهروندان و امداد از آن‌ها فراتر گذاشته و از ابزارهای قانونی در اين‌گونه موارد استفاده كند.

این در حالی است که «محمد سعيدی‌كيا» رييس بنياد مستضعفان منکر تخریب باغ‌ها توسط اين بنياد شده و گفته است:

نه فقط موضوع تخریب باغ الهیه که باغ‌های دیگری مثل سعادت‌آباد و... هم بیشتر ناشی از جوسازی‌هاست. ما اصلا یک شرکت را گذاشته‌ایم مخصوص پیگیری وضعیت باغ‌ها و رسیدگی به آن‌ها. الان خیلی جاها باغ‌های‌مان را با تانکر آب می‌دهیم. آن وقت مگر امکان دارد که ما بخواهیم حتی یک درخت را هم قطع کنیم! باغ برره هم همین طور بود. خواهش می‌کنم یکی را بفرستید برود تحقیق کند. ما نیازی نداریم که بخواهیم درختان این باغ‌ها را قطع کنیم و جای آن برج و ساختمان بسازیم، ولی به‌عنوان مثال یک درخت پوسیده‌ای را باد انداخته اما بعضی رسانه‌ها می‌‌گويند که این‌ها دارند درخت قطع می‌کنند.

باغ‌ها را نگه می‌داریم تا سرسبز بمانند و مردم بتوانند از آن‌ها استفاده کنند. من زمانی که در وزارت جهاد بودم با وزیر نیروی آن زمان یعنی آقای مهندس بی‌طرف نشستیم و توافقی کردیم که آن‌ها به‌ازای هر درختی که هنگام سد‌سازی در گیلان قطع می‌کنند، معادلش درخت جدید بکارند. یعنی اگر درختی یک‌ساله است، درخت یک‌ساله به‌جای آن بکارند یا اگر ٢٠ ساله است معادل آن. حالا چرا باید درختان را قطع کنم؟ به چه دلیلی؟ مگر در باغ سیب می‌خواهیم ساخت وساز کنیم؟ بر اساس نقشه‌های گوگل، قسمت شرقی خیابان چهاربانده - در باغ سیب - کرج سال‌ها است که اصلا درختی نداشته است.

ما می‌خواستیم آنجا را برای مردم کرج بسازیم و تحویل‌شان دهیم. ضمن اینکه می‌خواستیم باقی آن را هم به شهرداری بدهیم تا بزرگ‌ترین پارک کشور را آنجا بسازد. ولی نخواستند! ما هم خودمان باغ را احیا کردیم. همچنين اشکالی وجود ندارد که باغ‌های بنياد مستضعفان به‌شکل باغ فروخته شود. اگر هم باغی را بفروشیم با همان کاربری باغ می‌فروشیم. ما شرکتی داریم که وظیفه‌اش تبدیل زمین‌های بایر به باغ است. بعد هم آن‌ها را می‌فروشد.

در پایان باید افسوس خورد از بی‌توجهی مسئولان نسبت به حفظ میراث فرهنگی کشور عزیزمان ایران و امیدواریم تدبيری برای حفظ اندک باغ‌های باقی‌مانده پايتخت شود چراکه در غیر این صورت ديدن آسمان آبی تهران برای همه شهروندانش رويایی دست نيافتنی خواهد شد.

مطالب مرتبط:

منبع قانون

دیدگاه