اولین چاه نفت ایران به موزه اکتشاف نفت تبدیل می‌شود

طیبه فلاحتی
طیبه فلاحتی یکشنبه، ۶ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۱۰
اولین چاه نفت ایران به موزه اکتشاف نفت تبدیل می‌شود

چاه شماره یک مسجد سلیمان بعد از ۱۱۰ سال به موزه تبدیل می‌شود.

۱۱۰ سال پیش بعد از این‌که مته حفاری دل زمین را در میدان نفتون منطقه دره خرسونِ مسجدسلیمان شکافت و نفت از زیرزمین فوران کرد، ویلیام دارسی که تا آن زمان چیزی حدود ۶۰۰ هزار پوند برای اکتشاف نفت در ایران هزینه کرده بود و ناامید قصد ترک ایران را داشت، توانست قراردادش با شاه قاجار را رسمیت ببخشد.

اکنون این چاه که به چاه شماره یک معروف شده، در مرکز شهر مسجدسلیمان در کنار منطقه‌ای که به همین عنوان شناخته می‌شود در حال تبدیل شدن به موزه است و تحت نظارت شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مسجدسلیمان، احداث خواهد شد.

ابوذر شجاعی‌برجوئی، رییس روابط عمومی شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مسجدسلیمان، در این زمینه گفت:

در حال حاضر بخشی از تاسیسات اولیه این چاه که متعلق به ۱۱۰ سال پیش است، مانند دیگ بخار، تلمبه رفت و برگشتی، گاری‌های حمل لوله و دکل ابتدایی نمادین چاه شماره یک یا دکل کوبه‌ای در این فضا وجود دارند.

شجاعی‌برجوئی اضافه کرد:

در بخش اکتشاف نفت که محوریت آن در موزه مسجد سلیمان است، وسایل و اسناد تاریخی، کلیپ، فیلم‌ها و تاسیسات فرآورشی نفت قرار دارند. از سوی دیگر نخستین مکان چاه شماره یک به عنوان یکی از شش نقطه پارک موزه صنعت نفت مسجد سلیمان در حال اجرا و بهسازی است که البته بخشی از فضا نیز به عنوان فضای خدماتی استفاده می‌شود.

شجاعی‌برجوئی، مسجدسلیمان را زادگاه نفت و شهری دانست که قدیمی‌ترین تأسیسات فرآورش آن برای نخستین بار در کشور و خاورمیانه در آن شکل گرفت و ادامه داد:

به منظور حفظ این بخش از تاریخ صنعت کشور، وزارت نفت تصمیم به ایجاد موزه گنجینه نفت در مسجد سلیمان گرفت و تأسیسات و اماکن تاریخی مانند چاه شماره یک، نخستین کارخانه تقطیر، نخستین پالایشگاه، نخستین کارخانه گوگردسازی، نخستین کارخانه تولید برق و چشمه‌های طبیعی نفت در منطقه سی‌برنج به‌عنوان اجزای این موزه تعریف و عملیات اجرایی ساختمان اصلی آن پس از یک وقفه در نیمه‌ی دوم سال ۱۳۹۵ آغاز شد.

ایشان با بیان این‌که ساختمان اصلی در چهار بخش اجرائی می‌شود و پیشرفت فیزیکی آن تاکنون  بیش از  ۸۰ درصد بوده و تا پایان نیمه‌ی نخست امسال آن به سرانجام می‌رسد، ادامه داد:

در این موزه اسناد و اشیای تاریخی مرتبط با تاریخچه صنعت نفت مورد بازدید علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

شجاعی در توضیح وضعیت اسناد و مدارکی که قرار است در این موزه به نمایش درآید نیز گفت:

تعداد زیادی از مکاتبات و اسناد اداری مربوط به دهه‌های گذشته که ارزش تاریخی و استنادی دارند از بایگانی این شرکت و شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب خارج و در اختیار مرکز موزه‌های وزارت نفت قرار گرفته‌اند تا کارشناسان آن مرکز نسبت به پایش و انجام اقدامات مربوط به آن اقدام و سپس برای استفاده عموم در اختیار موزه نفت مسجدسلیمان قرار گیرد.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه