بهترین زمان سفر به مشهد

احمدرضا فرهبد
احمدرضا فرهبد چهار شنبه، ۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۰۰
بهترین زمان سفر به مشهد

مشهد، میزبان هشتمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت، جزو آن دسته از شهرهایی است که بسیاری از افراد می‌خواهند بدانند چه زمانی بهترین زمان سفر به این شهر است تا بیشترین بهره را از سفر خود ببرند.

بدون تردید حرم امام رضا (ع) برای بسیاری از پیروان آن حضرت تکه‌ای از بهشت آسمانی روی زمین است. فضای معنوی بارگاه ملکوتی امام رضا (ع) به‌قدری گیرا است که هر کس وارد آن می‌شود، بی‌اختیار از خود بی‌خود می‌شود و با احترام کامل به ضامن آهو عرض ارادت می‌کند. هر ساله میلیون‌ها نفر روانه مشهد می‌شوند تا سر بر آستان آن حضرت بسایند و به آرامشی وصف‌ناپذیر دست یابند.

مقاله‌هاي مرتبط:

بهترین زمان سفر به مشهد بر اساس هدف شما از سفر به این شهر مقدس متفاوت است. در ادامه به بررسی این موضوع از ابعاد مختلف می‌پردازیم:

بهترین زمان از نظر آب و‌هوا

مشهد

بهترین زمان سفر به مشهد از این نظر فصل بهار است؛ چراکه در این فصل، مشهد آب‌ و‌هوای دل‌انگیزی دارد. مشهد تابستان‌های گرم و خشکی دارد و در این فصل میزان مسافران به اوج خود می‌رسد. میزان متوسط دمای هوا در فصل تابستان در این شهر ۳۲ درجه سانتی‌گراد است.

زمستان‌ هم از این نظر اصلا فصل مناسبی برای سفر به این شهر نیست؛ زیرا سرمای جانسوزی بر این شهر حکم‌فرما است و دما گاهی اوقات به منفی ۲۰ درجه سانتی‌گراد هم می‌رسد که تحمل آن برای هر فردی سخت است؛ البته متوسط دمای این شهر در زمستان منفی ۴ درجه سانتی‌گراد است.

پاییز مشهد کمی سرد و خشک است؛ اما اگر کمی مقاومت بدن‌تان بالا باشد؛ پاییز هم فصل خوبی برای سفر به این شهر است؛ اما بهترین فصل همان بهار است؛ زیرا نه از شلوغی کلافه‌کننده تابستان خبری است و نه از هوای گرم آن.

بهترین زمان سفر از نظر مناسبت‌های خاص

مشهد

عکس از: رجانیوز

ماه رمضان حرم امام رضا (ع) با حال و هوای متفاوت خود در صدر فهرست جاهای دیدنی مشهد در شب قرار می‌گیرد؛ در این ماه جلسات تلاوت قرآن در چندین نوبت از بعد از اقامه نماز صبح تا پاسی از شب در مسجد گوهرشاد یا صحن امام خمینی برگزار می‌شود. از دیگر برنامه‌های مختص این ماه می‌توان به سخنرانی‌های مذهبی، مدیحه سرایی، جلسات تفسیر قرآن بعد از نماز ظهر و عصر در ایوان مقصوره مسجد گوهرشاد و برنامه‌های قرآنی دیگر در صحن جامع رضوی  اشاره کرد.

تلاوت قرآن در حرم امام رضا

از مراسم‌ مختص رمضان در حرم امام رضا (ع)، مراسم افطاری است که یکی از بزرگ‌ترین مراسم‌ افطاری جهان اسلام و خوان کرم گسترده امام رضا (ع) برای افراد بی‌بضاعت گسترده است که  با نظم بسیار خوبی برگزار می‌شود.

مراسم افطار حرم امام رضا (ع) یکی از بزرگ‌ترین مراسم افطاری در جهان اسلام است

در ماه رمضان هر شب ۱۳ هزار کارت دعوت مراسم افطاری در شهر توزیع می‌شود و افرادی که این کارت را دریافت کرده‌اند، می‌توانند در این مراسم شرکت کنند. در این ماه فیش غذا در فرودگاه، ایستگاه راه‌آهن و پایانه‌های مسافربری نیز توزیع می‌شود.

مراسم افطاری در حرم امام رضا

عکس از: رامین صفری

دهه کرامت و روز میلاد امام رضا (ع) هم یکی از بهترین زمان‌های سفر به مشهد است؛ چراکه آذین‌بندی حرم مطهر و تزیین آن با انبوهی از گل‌های زیبا؛ زیبایی آن را دو چندان می‌کند. مراسم سرودخوانی و شعرخوانی در این روزها هم حال و هوای خاصی به حرم می‌بخشد.

آذین بندی حرم امام رضا

روز شهادت امام رضا (ع) هم می‌تواند زمان مناسبی به برای سفر به مشهد باشد. یکی از مراسم‌های جالبی که در این روز در مشهد برگزار می‌شود، آیین دیرینه حمل تابوت با نمادین امام رضا (ع) توسط عده‌ای از بانوان شهر است که با حضور ده‌ها هزار نفر از عاشقان امام رضا (ع) برگزار می‌شود. مراسم سوگواری در حرم هم حال و هوای خاصی به حرم در این روز می‌بخشد.

تصویری از حرم در روز شهادت امام رضا

تصویری از حرم در روز شهادت امام رضا (ع)

مراسم حمل تابوت نمادین امام رضا

مراسم نمادین حمل تابوت امام رضا (ع) توسط زنان

ایام سوگواری ماه محرم هم برای عاشقان سید و سالار شهدا بهترین زمان برای سفر به مشهد است؛ مخصوصا روز تاسوعا و عاشورا. در شب عاشورا مراسمی تحت‌عنوان خطبه‌خوانی برگزار می‌شود. در این مراسم خدام امام رضا (ع) در حالی که شمع در دست دارند، در اطراف صحن انقلاب اسلامی می‌چرخند و با قرائت خطبه مختص این شب عزاداری می‌کنند. در ضمن این مراسم شب شهادت امام رضا (ع) نیز بسیار باشکوه برگزار می‌شود.

مراسم خطبه خوانی حرم امام رضا

مراسم شام غریبان امام حسین (ع) نیز یکی دیگر از مراسم‌ ویژه و دیرینه‌ای است که هر ساله در شام روز عاشورا برگزار می‌شود. در این مراسم نیز تعدادی از خدام در حالی که شمع در دست دارند، از چهارراه شهدا به‌سمت حرم مطهر حرکت می‌کنند و پس از رسیدن به ورودی حرم با قرائت صلوات خاصه امام رضا (ع)، شهادت مظلومانه امام حسین (ع) را به جد بزرگوارش تسلیت می‌‌گویند و در صحن جمهوری اسلامی گرد هم جمع می‌شوند. این مراسم در شام شهادت امام رضا (ع) نیز برگزار می‌شود.

مراسم شام غریبان حرم امام رضا

در اعیاد مذهبی مختلف نیز مراسم‌های جشن و سرور در حرم مطهر برگزار می‌شود که حضور در آن‌ها باعث جلای روح زائران می‌شود.

بهترین ساعات برای حضور در حرم برای تماشای مراسم روزانه

مراسم نمادین جاروزنی هم از آیین‌های جذاب حرم امام رضا (ع) است که توصیه می‌کنیم بازدید از آن را از دست ندهید. در این مراسم نمادین برخی از خدام امام رضا (ع) با لباسی خاص و جاروهای دسته بلند سبز رنگ رو به قبله و مضجع شریف امام رضا (ع) می‌ایستند و یکی از آن‌ها که چاوشخوان نام دارد، اشعار زیبایی را می‌خواند و بقیه هم با ذکر رضا، جانم رضا او را همراهی می‌کنند و به‌ترتیب صحن‌های انقلاب، آزادی، قدس، جمهوری و مسجد گوهرشاد را جارو می‌زنند. خدام پس از جارو زدن صحن‌ها، مراسم را  با ایستادن در مقابل پنجره فولاد یکی از دو صحن آزادی یا انقلاب و ادای احترام به حضرت امام رضا (ع) این مراسم به پایان می‌رسانند.

مراسم جاروزنی در حرم امام رضا

این مراسم روزانه در سه نوبت، یک بار قبل از مراسم خطبه و تحویل کشیک و یک بار بعد از این مراسم و بار سوم یک یا دو ساعت قبل از اذان مغرب و در ماه رمضان یک ساعت قبل از سحر و یک ساعت بعد از اذان مغرب انجام می‌شود.

مراسم تحویل کشیک یکی دیگر از مراسم جالب روزانه حرم مطهر امام رضا (ع) است که هرروز  یک ساعت بعد از طلوع آفتاب در رواق دارالحکمه برگزار می‌شود. این مراسم با خطبه‌خوانی سر کشیکی که شیفت خدمتش به پایان رسیده و همچنین طلب مغفرت او برای مسلمین جهان آغاز می‌شود و با سجده شکر خادمانی که نوبت خدمت‌شان پایان یافته و دست دادن و روبوسی خادمان با یکدیگر به اتمام می‌رسد.

مراسم تحویل کشیک

کمتر کسی است که با مراسم نقاره زنی در حرم امام رضا (ع) آشنا نباشد. این مراسم به غیر از دو ماه محرم و صفر و ایام سوگواری هرروز در حرم برگزار می‌شود. این مراسم در ایام معمولی در دو نوبت یک بار ۲۰ دقیقه قبل از اذان صبح و ۲۰ دقیقه قبل از غروب آفتاب و در اعیاد دو ساعت بعد از غروب آفتاب انجام می‌شود. این مراسم واقعا جذاب است و توصیه می‌کنیم به‌هیچ‌وجه آن را از دست ندهید.

مراسم نقاره زنی

بهترین زمان برای استفاده از تفریحات و طبیعت اطراف مشهد

ییلاقات و روستاهای اطراف مشهد دارای چشم‌اندازهای زیبا و چشم‌نوازی هستند و در هر فصلی از سال زیبایی خاص خود را دارند؛ اما معمولا در فصل بهار زیباتر از سایر فصول هستند. در این فصل می‌توانید علاوه بر زیارت یا تفریح با سفر به روستاهایی اطراف مشهد مانند شاندیز یا طرقبه یا حتی پارک جنگلی وکیل‌ آباد از طبیعت زیبای مشهد نیز لذت ببرید. 

پارک جنگلی وکیل آباد

پارک جنگلی وکیل‌آباد

تنگه ارغوان مشهد یکی از جاهای دیدنی اطراف مشهد است که از اوایل تا اواسط فروردین به اوج زیبایی خود می‌رسد. در این زمان درختان ارغوان غرق در گل‌های بنفش می‌شوند و منظره حیرت‌آوری را خلق می‌کنند. همسایگی این درختان با برکه‌‌ها و چشمه‌های آب زیبایی این دره را دو چندان می‌کند. 

دره ارغوان مشهد

دره ارغوان

تصویری زیبا از گل های درخت ارغوان

اگر می‌خواهید هیجان را به‌معنای واقعی کلمه تجربه کنید و آدرنالین خون شما به اوج خود برسد، حتما سری هم به پارک های آبی مشهد بزنید که شامل پارک ساحلی آفتاب مشهد، سرزمین‌های موج‌های آبی، سرزمین موج‌های خروشان و پارک آبی ایرانیان می‌شود. پارک‌های آبی این شهر مهیج‌ترین و جذاب‌ترین جاذبه‌های گردشگری این شهر هستند. 

 پارک ساحلی آفتاب مشهد بزرگترین پارک آبی طبقاتی جهان بوده در فتح‌آباد انتهای بلوار خیام شمالی، ميدان بهارستان-، الماس، شرق، ایران واقع شده است. این پارک که دارای دو بخش اختصاصی مختص آقایان و بانوان است، از  ساعت ۸ تا ۲۳ پذیرای آقایان و از ساعت ۱۰ تا ۲۳ مختص بانوان است. سانس‌های این پارک آبی در ماه مبارک رمضان از ساعت ۲۰:۳۰ تا ساعت ۲:۳۰ بامداد است. طبیعی است که سفر در تابستان به رفتن به این مکان‌های تفریحی را ممکن می‌سازد. 

پارک ساحلی آفتاب مشهد

سرزمبن موج‌های آبی یکی دیگر از پارک‌های آبی مشهد است که در قاسم‌آباد، بلوار اندیشه، نبش اندیشه ۸۳ واقع شده است. این مجموعه آبی روزهای فرد و روز جمعه مختص آقایان و روزهای زوج مختص بانوان است. ساعات کاری این مجموعه در تابستان از ساعت ۹ صبح تا ساعت ۲۴ و سایر فصول از ساعت ۹ صبح تا ۲۱ به‌صورت یکسره است. ساعات کاری این مجموعه در ماه مبارک رمضان از ساعت ۱۹:۳۰ تا ۳ بامداد است.

پارک آبی سرزمین موج های خروشان

سرزمین موج‌های خروشان، بزرگ‌ترین پارک آبی سرپوشیده جهان، جدیدترین پارک آبی مشهد بوده که در کیلومتر ۲ جاده شاندیز واقع شده است و سانس‌های آن به شرح زیر است:

  • آقایان شنبه تا سه‌شنبه ۹ تا ۲۱ (تمام وقت)
  • آقایان چهار شنبه تا جمعه ۹ تا ۲۱ (تمام وقت)
  • آقایان شنبه تا سه‌شنبه ۱۵ تا ۲۱ (نیمه وقت)
  • آقایان چهار شنبه تا جمعه ۱۵ تا ۲۱ (نیمه وقت)
  • بانوان شنبه تا سه‌شنبه ۹ تا ۲۱ (تمام وقت)
  • بانوان چهار شنبه تا جمعه ۹ تا ۲۱ (تمام وقت)
  • بانوان شنبه تا سه‌شنبه ۱۵ تا ۲۱ (نیمه وقت)
  • بانوان چهارشنبه تا جمعه ۱۵ تا ۲۱ (نیمه وقت)

پارک آبی سرزمین موج های خروشان

پارک آبی سرزمین موج‌های خروشان

ساعات کاری این مجموعه در ماه مبارک رمضان برای آقایان و بانوان همه‌روزه از ساعت ۲۰:۳۰ تا ۲:۳۰ بامداد است.

سرزمین ایرانیان یکی دیگر  از  پارک‌های آبی این شهر بوده که در بلوار حجاب، نبش حجاب ۸ واقع شده است و سانس‌های آن به شرح زیر است:

  • آقایان روزهای فرد و جمعه ها از ساعت ۹ تا ۲۱ تمام وقت
  • آقایان روزهای فرد و جمعه ها از ساعت ۱۵ تا ۲۱ نیمه وقت
  • بانوان روزهای زوج ۹ تا ۲۱ تمام وقت
  • بانوان روزهای زوج ۱۵ تا ۲۱ نیمه وقت

پارک آبی ایرانیان

پارک آبی ایرانیان

توصیه می‌کنیم از شهربازی ملت، قدیمی‌ترین و مهیج‌ترین شهربازی مشهد نیز بادید کنید. ساعات کاری این شهربازی از ساعت ۱۵ تا ۲۳:۳۰ و در  ایام نوروز از ساعت ۹ تا ۲۴ است. پارک ملت مشهد در بوستان ملت، در غرب شهر مشهد و در حاشیه بزرگراه وکیل‌آباد و در ضلع شمال غربی تقاطع آزادی قرار گرفته است.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره جاذبه‌ها و دیدنی های مشهد،‌ فهرست کاملی از جاهای دیدنی مشهد را در کجارو ببینید.

پارک ملت مشهد

بهترین زمان از نظر خلوت بودن شهر  و کاهش هزینه

در زمستان معمولا مشهد خلوت است و تورهای مسافرتی این شهر نیز با قیمت‌های ارزان‌تری ارائه می‌شوند. به‌طور کلی به چند دلیل که در ادامه بیان خواهیم کرد، بهترین زمان سفر به مشهد ۱۳ فروردین تا ۱۵ خرداد است؛ ۱. آب و هوای معتدل ۲. کاهش هزینه سفر به میزان قابل‌توجه ۳. زیبایی چشم‌نواز ییلاقات مشهد در این فصل ۴. کاهش قیمت برخی از اجناس بازارها ۵. کاهش بار ترافیکی در سطح شهر و عدم اجرای طرح ترافیک در اطراف حرم

مطالب مرتبط:

دیدگاه