عوارض گران ترین آزادراه‌ ایران گران تر شد

زلیخا رحمانیان
زلیخا رحمانیان شنبه، ۵ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۲۰
عوارض گران ترین آزادراه‌ ایران گران تر شد

افزایش عوارض در گران‌ترین آزادراه‌ ایران باعث شده تا رانندگان با استفاده از محور قدیمی و کم‌عرض خرم‌آباد -پل‌دختر به دلِ خطر بزنند و آزادراه  خرم‌آباد-پل زال هر روز خلوت‌تر شود.

آزادراه ۱۰۴ کیلومتری خرم‌‌آباد- پل زال که عنوان گران‌ترین عوارضی‌ کشور را یدک می‌کشد، این بار با افزایش ۱۵ تا ۲۵ درصدی عوارض گوی سبقت را در افزایش عوارض آزادراهی ربود.

عوارض ۱۵ تا ۶۰ هزارتومانی موجب شده تا کمتر از ۵۰ درصد خودروهای عبوری از شاهراه ترانزیتی شمال-جنوب، تردد در این آزادراه را به مسیر قدیمی خرم‌آباد -پل‌ دختر ترجیح دهند.

عوارضی

اعتصاب، تجمع و اعتراض دسته‌جمعی کامیون‌داران و رانندگان خودروهای سنگین که مجبور به پرداخت عوارض ۵۰ تا ۶۰ هزارتومانی در آزادراه خرم‌آباد-پل زال هستند، باعث شد تا مسئولان استان کارگروه ایمنی راه‌های لرستان را با محوریت بررسی علل افزایش عوارض این آزادراه و راهکارهای کاهش این عوارض برگزار کنند، اما این جلسه نیز توفیق چندانی در رسیدگی به موضوع نداشت.

این در حالی است که مسئول بهره‌برداری آزادراه خرم‌آباد -پل زال می‌گوید:

نرخ پیشنهادی عوارض از سوی ما کمتر از مبلغ اعمال شده بوده است، اما وزارت راه و شهرسازی پس از بررسی موضوع در جلسات متعدد به این نتیجه رسیده که نرخ عوارض را تا میزان کنونی افزایش دهد.

 

در همین مدت اندک پس از افزایش عوارض آزادراه، بسیاری از رانندگان مسیر خود را از آزادراه به سمت راه کم‌عرض خرم‌آباد-پل‌دختر تغییر دادند تا خطرات این مسیر پرپیچ‌وخم را به جان بخرند؛ به‌ویژه سواری‌های کرایه که با افزایش عوارض در آزادراه خرم‌آباد-پل زال دیگر سود چندانی از جابه‌جایی مسافر در مسیر آزادراه کسب نمی‌کنند؛ به‌سوی تردد در جاده خرم‌آباد- پل‌دختر که به «جاده مرگ» مشهور است پیش رفته‌اند.

جاده قدیم مسیری پر پیچ‌وخم و محصور در کوه و رودخانه است و باوجود مسیر کوهستانی و پیچ‌های خطرناک حادثه‌خیز بوده و تصادفات ناگوار زیادی در این محور اتفاق می‌افتد. از طرفی عوارض بالای آزادراه خرم‌آباد -پل زال به‌نوبه خود تردد و بار ترافیکی در این مسیر را افزایش داده و این امر میزان تصادفات و تلفات جانی را افزایش داده است. افزایش نرخ عوارض در آزادراه خرم‌آباد -پل زال به‌طورقطع موجب تردد بیشتر در جاده قدیم و درنهایت افزایش تصادفات می‌شود.

عوارضی خرم آباد

یکی از اهالی ساکن در «قلعه نصیر» پلدختر در حاشیه آزادراه خرم‌آباد -پل زال گفت:

اهالی روستاهای «میانکوه شرقی» زمین‌های کشاورزی خود را در اختیار بخش خصوصی قرار داده‌اند، به امید این‌که احداث آزادراه در منطقه تحول و اشتغال‌زایی ایجاد کند، اما نه‌تنها زمین‌های مرغوب ما را از دست‌مان گرفت بلکه کشاورزی را لنگ کرد و با از بین بردن چشمه‌ها، زمین‌های آبی را به دیم تبدیل کرد.

هم‌اکنون اهالی روستاهای منطقه «میانکوه شرقی» پل‌دختر مانند «قلعه نصیر» و «آبسرد» و امثال آن‌که آزادراه جاده قدیم و راه دسترسی آن‌ها را تخریب کرده، مجبورند برای عبور از بخشی از آزادراه عوارض کل آزادراه را پرداخت کنند که این ظلم در حق مردم ساکن این روستاها است. ساکنان منطقه درحالی‌که تنها از ۳۰ کیلومتر آزادراه عبور می‌کنند، باید عوارض ٩٠ کیلومتر را پرداخت کنند.

افزایش عوارض آزادراه موجب افزایش تصادفات و تلفات جانی بیشتر شده و همچنین واژگونی تانکرهای حامل سوخت، آلودگی رودخانه کشکان را سبب می‌شود.

مطالب مرتبط:

دیدگاه