فرودگاه بیرجند؛ معرفی فرودگاه های ایران

سعیده خلیلی‌صفا
سعیده خلیلی‌صفا دوشنبه، ۷ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۰۰
فرودگاه بیرجند؛ معرفی فرودگاه های ایران

فرودگاه بیرجند یکی از قدیمی‌ترین فرودگاه‌های ایران است و روزانه پروازهای داخلی و بین‌المللی از طریق آن انجام می‌شوند.

بیرجند مرکز استان خراسان جنوبی و مرکز شهرستان بیرجند در شرق ایران است. این شهر در سال ۱۳۸۵، تعداد ۱۵۷٬۸۴۸ نفر جمعیت داشته و چهل و هشتمین شهر ایران بوده‌ است. همچنین، بیرجند دومین شهر در ایران است که در سال ۱۳۰۲ و پیش از تهران از لوله‌کشی آب شهری برخوردار شد. باغ اکبریه یکی از مشهورترین جاذبه‌های گردشگری بیرجند است که در نشست سی و پنجم یونسکو در سال ۲۰۱۱ (میلادی) به‌عنوان میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

بیرجند

باغ اکبریه بیرجند

به‌دلیل موقعیت سیاسی و استراتژیک بیرجند، سومین فرودگاه کشور در سال ۱۳۱۲ پس از قلعه‌مرغی و فرودگاه بوشهر، در این شهر ساخته شد و تا پیش از جنگ جهانی دوم، کنسولگری‌های انگلستان و روسیه در بیرجند مشغول فعالیت بوده‌اند. این فرودگاه تا به امروز به فعالیت خود ادامه می‌دهد و طبق آمار در سال ۲۰۱۶ میلادی، ۱,۲۰۵ نشست و برخاست هواپیما در این فرودگاه انجام شد و ۱۱۷,۲۰۸ کیلوگرم بار و  یک ملیون و ۲۸ هزارو ۹۴۲ نفر مسافر از طریق آن جابه‌جا شدند.

تاریخچه فرودگاه بیرجند

فرودگاه بیرجند

در سال ۱۳۱۲ شمسی، فرودگاه بیرجند به همت محمدابراهیم علم، به‌عنوان سومین فرودگاه کشور تاسیس و مورد بهره‌برداری قرار گرفت. فرودکاه بیرجند در زمینی به ابعاد دو کیلومتر در دو کیلومتر (چهار میلیون متر مربع) از طرف دولت وقت تهیه و در آن با تسطیح اراضی و ایجاد یک باب ساختمان دو اطاقه فرودگاهی احداث شد. از تاریخ تاسیس اداره‌کل هواپیمایی کشوری (مهرماه ۱۳۲۷) این فرودگاه در اختیار سازمان مذکور قرار گرفته و در این تاریخ باند خاکی شرقی، غربی به طول حدود هزار متر (۱۰۰۰ متر) با علائم دو طرف باند ساخته شده است.

از مجموعه باند و تاسیسات و تجهیزات تا سال ۱۳۴۴ استفاده می‌شد و هواپیماهای یک موتوره در آن نشست و برخاست می‌کردند. در سال ۱۳۴۴ مشخص شد که باند مذکور جوابگوی ترافیک هواپیماهای آینده نیست؛ از این‌رو، در امتداد باند قدیم (خاکی) باند دیگری به طول دو هزار و دویست متر (۲۲۰۰ متر) و به عرض چهل و پنج متر (۴۵ متر) در جهت شرقی، غربی که ۱۶ متر آن در وسط آسفالت سرد و بقیه عرض باند شنی بوده احداث و بعدها دو مرتبه روکش آن آسفالت سرد شد. همچنین، در سال ۱۳۴۱ یک دستگاه آشیانه توسط ژاندارمری منطقه بیرجند به این مجموعه اضافه شد که مورد استفاده هواپیماهای یک نفره قرار می‌گیرد.

فرودگاه بیرجند

روند توسعه فرودگاه بیرجند در سال‌‌های پس از انقلاب اسلامی نیز ادامه داشت. در اردیبهشت ماه سال ۱۳۸۷، با انجام پرواز بیرجند-مدینه به فرودگاه بین‌المللی بیرجند ارتقا یافت. در تاریخ ۱۳۸۹/۰۵/۱۲ اولین پرواز از فرودگاه بیرجند به مقصد دمشق انجام شد. در تاریخ ۱۳۹۰/۰۲/۲۸ اولین پرواز به مقصد بغداد انجام شد.

پایانه‌‌ها و امکانات رفاهی

فرودگاه بیرجند

پایانه جدید فرودگاه بیرجند

فرودگاه بیرجند دارای یک پایانه جهت تردد مسافران پروازهای وروردی و خروجی است. این پایانه دارای غرفه‌‌های تجاری و شعبه‌‌های بانکی است.

مشخصات فرودگاه

  • نوع فرودگاه: مشترک (مسافری)
  • کد یاتا: XBJ
  • کد ایکائو: OIMB
  • ارتفاع از سطح دریا: ۱,۵۰۹ متر
  • فاصله هوایی تا تهران: ۷۴۷ کیلومتر معادل یک ساعت و بیس و شش دقیقه پرواز

موقعیت جغرافیایی و شماره‌‌های تماس

موقعیت فرودگاه بیرجند روی گوگل مپ

فرودگاه بیرجند در بلوار فرودگاه، واقع در شمال شهر بیرجند، قرار دارد.

  • مدیرکل فرودگاه: ۳۲۳۱۶۹۶۱ (۰۵۶)
  • معاونت اجرایی: ۳۲۳۸۹۲۴۱
  • روابط عمومی: ۳۲۳۸۹۲۱۷
  • دبیرخانه: ۳۲۳۸۹۲۳۶
  • اطلاعات پرواز: ۱۹۹و ۳۲۳۸۹۰۰۰۰

شرکت‌‌های هواپیمایی و مقصدهای پروازی

فرودگاه بیرجند

در حال حاضر ۱۵ پرواز در هفته و توسط ۶ شرکت هواپیمایی هما، ماهان، آسمان، تابان ایر و کیش ایر در مسیرهای بیرجند- تهران، بیرجند-مشهد، بیرجند-دمشق، و بیرجند-مدینه و بیرجند - بغداد انجام می‌شود. هواپیماهای مورد استفاده این شرکت‌ها به‌ترتیب فوکر ۱۰۰، ام دی، بوئینگ ۷۲۷، ایرباس ۳۲۰ و ایرباس ۳۰۰ و توپولوف-۱۵۴ است.

مطالب مرتبط:

دیدگاه