فوت و فن پرواز با بالون هوای گرم

الناز غفور
الناز غفور سه شنبه، ۱۲ تیر ۱۳۹۷ ساعت ۲۲:۱۵
فوت و فن پرواز با بالون هوای گرم

عاشقان بالون هوای گرم همه جای دنیا پیدا می‌شوند. این افراد حاضرند برای سوار شدن روی بالون پول پرداخت کنند یا حتی به عنوان کارمند جذب این کار شوند.

اگر شما هم تجربه‌ی پرواز با بالون را داشته‌اید و تمایل دارید طناب آن را بکشید یا آتش بالون را روشن کنید باید پیش از پرواز مجوز دریافت کنید. بهتر است قبل از هر چیزی با طرز کار بالون هوای گرم آشنا شوید و در مورد باقی قضایا بعدا تصمیم‌گیری کنید.

بالون هوای گرم

قوائد پایه‌ای پرواز با بالون هوای گرم

بالون چگونه به پرواز در می‌آید؟

بالون هوای گرم بر اساس قائده‌ی ساده‌ای کار می‌کند. هوا یا هر گاز دیگری وقتی گرم می‌شود چگالی کمتری پیدا می‌کند. هوای گرم از روی هوای سردتر عبور می‌کند و به بالا می‌رود. در‌صورتی که هوای داخل بالون به‌اندازه‌ی کافی گرم شود می‌تواند تمام مسافران را به‌همراه جایگاه سبد مانند و خود بالون، به آسمان ببرد.

بالون تنها تا جایی بالا می‌رود که فشار هوای بیرون بالون و داخل بالون یکسان شوند.

با ساختار بالون هوای گرم آشنا شوید

ساختار بالون ساده است و ممکن است از قبل با آن آشنایی داشته باشید. بالون از نوعی پارچه‌ی ضدآب تهیه می‌شود. در قسمت بالایی بالون یک سوراخ وجود دارد که توسط پارچه‌ی دیگری پوشیده شده است. این پارچه به یک طناب بلند متصل می‌شود. یک سبد بزرگ با چندین طناب از بالون آویزان می‌شود و سرنشینان درون آن می‌ایستند. در قسمت بالایی سبد، شعله قرار می‌گیرد و با زیاد و کم کردن آن، ارتفاع بالون تنظیم می‌شود.

بالون هوای گرم

لباس راحتی بپوشید

هدایت‌کننده‌ی بالن باید عینک‌ ایمنی داشته باشد؛ چون قرار است در نزدیکی شعله قرار بگیرد. بقیه‌ی افراد باید لباس‌های آستین بلند و شلوار بلند بر تن داشته باشند و از پوشیدن لباس‌هایی با جنس نایلون، پلی استر و سایر موادی که در نزدیکی شعله ذوب می‌شوند، خودداری کنند. بالون ممکن است هر جایی فرود بیاید، پس لباس مناسب داشته باشید.

یاد بگیرید بالون را در ارتفاعی مناسب نگه دارید

بالون هم مثل سایر اجسام داغ پس از مدتی سرد می‌شود و طبیعتا به‌آرامی پایین می‌رود. برای ثابت نگه داشتن آن در ارتفاع مورد نظر، سوخت وارد شده به مشعل را بیشتر کنید.

پایین بردن بالون با یک طناب انجام می‌شود

اگر به‌خاطر داشته باشید حفره‌ی بالایی بالون توسط پارچه پوشیده شده است و این پارچه با طناب در کنترل شما قرار می‌گیرد. وقتی این قسمت به حال خودش رها می‌شود حفره کاملا پوشیده می‌شود؛ ولی زمانی که طناب را می‌کشید هوای گرم از بالای بالون خارج می‌شود و شما به سمت پایین می‌روید. طناب را به قدری نگه دارید که به ارتفاع مناسب برسید و بعد آن را رها کنید.

در کل هیچ روش مشخصی برای راندن بالون هوای گرم وجود ندارد. هدایت آن به تجربه و برنامه‌ریزی احتیاج دارد. شما باید جهت باد و کار با دریچه‌های جانبی بالون را به‌خوبی بلد باشید. با این حال تمام بالون‌ها توسط یک ماشین از زمین دنبال می‌شوند و بعد از نشستن روی زمین مسافران را سوار می‌کنند.

بالون هوای گرم

هدایت بالون هوای گرم

راندن بالون را به‌طور حرفه ای یاد بگیرید

پیش از اینکه راندن بالون را شروع کنید دوره‌ی آموزشی این کار را بگذرانید تا با تمام مسئولیت‌ها و مهارت‌های آن آشنا شوید. گذراندن دوره‌های مخصوص هزینه‌ی زیادی می‌برد ولی می‌توانید به‌صورت داوطلبانه در تیم هدایت بالون حضور داشته باشید. پس از گذراندن آموزش‌های پیش از پرواز باید حدود ۱۰ تا ۱۵ ساعت پرواز واقعی داشته باشید تا مجوز بگیرید. این میزان پرواز در کشورهای مختلف متفاوت است.

شرایط باد را بررسی کنید

باید بدانید چه زمانی پرواز کردن بلامانع است" چون پرواز در شرایط بد جوی گاهی خطرناک می‌شود. مبتدیان پرواز بهتر است ساعات ابتدایی روز و ساعات پیش از غروب خورشید را انتخاب کنند. در این ساعات باد قابل پیش‌بینی است و سرعت پایینی دارد.

بالون هوای گرم

لوازم مورد نیاز در بالون را به همراه داشته باشید

کپسول آتش نشانی، کیت کمک‌های اولیه، نقشه‌ی توپوگرافی، نقشه‌ی هوانوردی، ارتفاع سنج و یک دفتر برای وارد کردن تمام جزئیات پرواز، تجهیزات ضروری در پرواز هستند. مخزن سوخت را چک کنید تا به‌اندازه‌ی کافی پر شده باشد. برای هر ساعت پرواز باید ۱۱۴ لیتر سوخت به‌همراه داشته باشید. در پروازهایی با مسافت بیشتر تجهیزات بیشتری به‌همراه داشته باشید.

بالون هوای گرم

بلند شدن بالون از زمین به همکاری بقیه نیاز دارد

تمام بالون‌ها برای بلند شدن از زمین به کمک چندین نفر احتیاج دارند. بالون توسط چند طناب به زمین وصل است. ابتدا شعله به قسمت بالایی سبد متصل می‌شود سپس قسمت پارچه‌ای بالون به‌آرامی از روی زمین بلند می‌شود. دهانه‌ی بالون توسط یک فن قوی باز و سپس کاملا برافراشته می‌شود. سپس شعله، هوای داخل بالون را گرم می‌کند و سرنشینان به سبد وارد می‌شوند. با بیشتر شدن شدت شعله، طناب‌های بسته‌‌شده به زمین باز می‌شوند و بالون به هوا می‌رود.

بالون هوای گرم

برای شرایط اورژانسی آمادگی داشته باشید

روشن کردن شعله‌ی بالون را تمرین کنید تا بتوانید در حین پرواز و در شرایط اورژانسی این کار را تکرار کنید. اگر نمی‌توانید به‌راحتی آن را دوباره روشن کنید احتمالا بخش سوخت دچار مشکل شده است. در بدترین شرایط اگر بالون در حال جمع شدن است، سوخت موجود را با بیشترین شدت ممکن بسوزانید؛ به این ترتیب سرعت پایین رفتن بالون به حداقل می‌رسد.

نشستن با بالون را یاد بگیرید

یاد گرفتن این مرحله و پیدا کردن موقعیت مکانی مورد نظر برای نشستن بالون زمان زیادی می‌برد. روش‌ها و تکنیک‌های مختلفی برای انجام این کار وجود دارد. بهتر است در بهترین شرایط موجود تمرین‌تان را شروع کنید. یعنی فضای وسیعی را برای پایین بردن بالون انتخاب کنید. ابتدا حفره‌ی بالایی بالون را باز کنید تا به‌آرامی به طرف پایین حرکت کنید. این کار را به‌آرامی و کنترل شده انجام دهید. به محض اینکه سبد بالون روی زمین قرار گرفت، باقی‌مانده‌ی هوای گرم موجود در بالون را تخلیه کنید تا بالون کاملا جمع شود.

حالا شما تمام فوت و فن پرواز با بالون هوای گرم را یاد گرفته‌اید.

مطالب مرتبط:

منبع Wikihow

دیدگاه