راهنمای سفر به استان چومپون

استان چومپون با پیشینه‌ای طولانی در تاریخ، دروازه جنوبی ورود به کشور تایلند به شمار می‌رود. سواحل زیبای چومپون از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری این استان است.

درباره استان چومپون بیشتر بخوانید:

معرفی استان چومپون

تاریخچه استان چومپون

آب و هوای استان چومپون

راهنمای سفر به استان چومپون

سوغات استان چومپون

جاهای دیدنی استان چومپون

معرفی استان چومپون

استان چومپون یکی از استان‌های جنوبی کشور تایلند، واقع در قاره آسیا است. این استان که در خلیج تایلند قرار دارد، با استان‌های پراچواب خیری خان، سورات تانی و رانونگ در تایلند و با استان تانینتاریی در کشور میانمار همسایه است. مرکز این استان، چومپون نام دارد.

چومپون

استان چومپون نزدیک به ۵۰۰ هزار نفر جمعیت و مساحتی با ابعاد ۶ هزار کیلومتر مربع دارد. حدود ۹۰٪ جمعیت این استان را بودایی‌ها تشکیل می‌دهند و مسلمانان و مسیحیان درصد بسیار کمی را به خود اختصاص داده‌اند. زبان مردم چومپون تایلندی است.

استان چومپون تحت حکومت مرکزی تایلند قرار دارد. این حکومت یک‌پارچه، از نوع پادشاهی مشروطه است. در راس، سران نظامی و ارتشی قرار می‌گیرند و سه قوه مجریه، قضایی و مقننه دولت را تشکیل می‌دهند. به‌دلیل وجود سران نظامی در بالاترین مقام‌‌های حکومتی، نوعی دیکتاتوری بر جو تایلند حکمفرما است.

تاریخچه استان چومپون

کمتر از یک قرن پیش، قسمت جنوبی استان چومپون، به‌عنوان استانی جداگانه‌ شناخته می‌شد که لانگ سوان نام داشت. این دو استان در سال ۱۹۳۲ ادغام شدند. در نوامبر سال ۱۹۸۹، توفان گای در این استان تلفات سنگینی به جا گذاشت. میزان کشته‌ها به بیش از ۵۰۰ نفر تجاوز کرد و ۱۶۰ هزار نفر خانه خود را از دست دادند. توفان گای ۱۹۸۹، تنها توفان استوایی در تاریخ بود که توانست با آن قدرت به مرزهای تایلند برسد.

چومپون

آب و هوای استان چومپون

آب و هوای استان چومپون استوایی است. بیشترین میزان بارندگی در تابستان صورت می‌گیرد و در فصل زمستان این میزان کاهش می‌یابد. دمای متوسط در این استان حدود ۲۶ درجه سانتی‌گراد گزارش شده است.

راهنمای سفر به استان چومپون

فرودگاه چومپون در ۳۰ کیلومتری شمال شهر چومپون واقع شده است و پروازهایی روزانه‌ به مقصد بانکوک در آن به زمین می‌نشیند. سیستم قطار ملی در مرکز شهر چومپون قرار دارد و قطارهای سریع‌السیر به مقصد بانکوک و دیگر شهرها به‌صورت روزانه برقرار است. برای جابه‌جایی‌های درون‌شهری می‌توانید از اتوبوس‌های عمومی، تاکسی، تاکسی‌های موتوری و سانگتیو استفاده کنید.

از مهم‌ترین شهرهای این استان می‌توان به چومپون و لانگ سوان اشاره کرد.

سوغات استان چومپون

سوغات استان چومپون شامل موز‌های محلی، میوه رامبوتان، میوه منگوستین و قهوه دوریان می‌شود. یکی از خاص‌ترین و گران‌ترین سوغاتی‌های چومپون، لانه پرنده نام دارد. این خوراکی مغذی برای کودکان و زنان توصیه شده است. شما برای خرید می‌توانید به «بازار شبانه خیابانی» (Street Night Market) در شهر چومبون سر بزنید.

چومپون

جاهای دیدنی استان چومپون

یکی از جاهای دیدنی استان چومپون سواحل منطقه پاتیو است. این سواحل با طول ۳۰ کیلومتر در نزدیکی فرودگاه چومپون قرار گرفته‌اند.

دیدنی‌ های استان چومپون شامل موزه‌های متنوع می‌شود که از آن جمله می‌توان «کاخ سلطنتی کروم لوانگ چومپون خت اودومساک» (Krom Luang Chumphon Khet Udomsak Royal Palace) و «موزه ملی چومپون» (Chumphon National Museum) را نام برد.

از دیگر دیدنی‌ های استان می‌توان به «منطقه کائو ماتسی» (Khao Matsee)، «ساحل تونگ ووا لائن» (Thung Wua Laen Beach)، «پارک ملی مو کو چومپون» (Mo Ku Chumphon National Park) و «مقبره شاهزاده چومپون» (Prince of Chumphon Shrine) اشاره کرد.  

نویسنده: صنم وفقی

از کجا شروع کنیم

نقشه جاهای دیدنی، هتل‌ها و رستوران‌ها

map