نگرانی های حاصل از افزایش گردشگران در کوه رنگین کمان پرو

سحر ارجمند
سحر ارجمند جمعه، ۴ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۳۰
نگرانی های حاصل از افزایش گردشگران در کوه رنگین کمان پرو

شهرت روزافزون کوه رنگین‌کمان پرو در میان گردشگران و علاقه‌مندان به عکاسی باعث شده است که سیل عظیمی از گردشگران از این منطقه بازدید کنند. این امر موجب نگرانی فراوانی برای فعالان محیط‌زیست و دولت پرو شده است. 

 کوه رنگین‌کمان پرو به خاطر اشتراک‌گذاری تصاویر زیبایی از لایه‌های رنگارنگ مواد معدنی در اینستاگرام، به سرعت به یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های این کشور تبدیل شده است. در حال حاضر نگرانی‌های زیادی وجود دارد و ممکن است مردم محلی آمادگی این توجه را نداشته باشند و از سوی گردشگران تحت فشار قرار گیرند.

کوه رنگین‌کمان که با نام «وینیکونکا» (Vinicunca) هم شناخته شده است، تنها چند ساعت از مشهورترین جاذبه این کشور، یعنی «ماچو پیچو» (Machu Picchu) فاصله دارد و از طریق شهر «کوزکو» (Cuzco) هم قابل دسترسی است. این کوه در میان افرادی محبوب است که به دنبال موقعیت‌های فوق‌العاده و نابی برای عکاسی هستند. روزانه ۱۰۰۰ نفر از این مکان بازدید می‌کنند تا از این کوه زیبا و رنگارنگ بالا روند.

کوه رنگین کمان پرو

گردشگران برای تماشای این لایه‌های رنگارنگ از این کوه بازدید می‌کنند.

هجوم گردشگران به این منطقه برای بسیاری از مناطق اطراف، نعمت و برکت به ارمغان آورده است. جامعه محلی «پامپاچیری» (Machu Picchu)، هزینه ورود گردشگران را دریافت می‌کند و با این کار سرمایه نقدی بیشتری برای منطقه فراهم می‌آورد. حدود ۵۰۰ شغل هم تحت عنوان راهنمای کوهنوردان برای رفت و آمد گردشگران به کوه، ایجاد شده است. با این حال، از نظر زیست‌محیطی نگرانی‌هایی وجود دارد و محققان معتقدند که این منطقه آمادگی مواجهه با چنین جریانی را ندارد.

مسیری که کوهنوردان معمولاً از آن برای بالا رفتن از کوه استفاده می‌کردند، در ۱۸ ماه گذشته بر اثر رفت و آمد زیاد بازدیدکنندگان و اسب‌هایی که آن‌ها را در سربالایی بالا می‌بردند، به شدت ساییده شده است. این مسیر در شرایط هوایی مرطوب، بسیار لیز و حتی خطرناک است و اغلب کوهنوردان برای امنیت بیشتر، مجبور به حرکت در خارج از مسیر می‌شوند و این کار باعث می‌شود مسیر گسترده‌تر شود و چشم‌انداز را زشت کند.

کوه رنگین کمان پرو

گردشگران علاوه بر بازدید از کوه رنگین‌کمان، می‌توانند آلکاپا و مناظر زیبای این منطقه را هم ببینند.

روی تالابی در نزدیکی این کوه، یک پارکینگ بزرگ برای خودروهای توریستی ساخته شده است. بعضی از وبلاگ‌نویسان هم، نگرانی‌های خود نسبت به مسیر ناامن و خطرناک این کوه را از طریق اینترنت اطلاع‌رسانی کرده‌اند. کوه رنگین‌کمان با ارتفاع ۵۲۰۰ متر، تقریباً به بلندی کمپ پایگاه کوه اورست است و بازدیدکنندگان زیادی در هنگام بالا رفتن از آن، دچار ارتفاع‌زدگی می‌شوند که همین امر ادامه مسیر را سخت می‌کند.

بازدید بیش از حد گردشگران ، تنها تهدیدی نیست که کوه رنگین‌کمان پرو با آن روبه‌رو است. شرکت توسعه معادن کانادایی، اخیراً مجوز استخراج مواد معدنی در اطراف این منطقه، از جمله کوه رنگین‌کمان را دریافت کرده است. اگر موفق به انجام این کار شود، چشم‌انداز این منطقه به طور کلی تغییر می‌کند.

پروژه‌های توسعه گردشگری بسیاری در این کشور وجود دارد که با انجام آن‌ها می‌توان مشکل ازدحام جمعیت در این منطقه را حل کرد. در حال حاضر پرو با ایجاد دو نوبت برای ورود بازدیدکنندگان در ماچو پیچو، سعی دارد از ازدحام بیش از حد گردشگران جلوگیری کند. همچنین قصد دارد دسترسی به یکی دیگر از «خرابه‌های اینکا» (Inca ruin) به نام Choquequirao را افزایش دهد و آن را با برنامه‌های بالقوه‌ای مانند ساخت تله‌کابین، به عنوان یک مقصد جایگزین معرفی کند.  

 

مطالب مرتبط:

منبع lonelyplanet

دیدگاه