تغییرات اقلیمی تاثیر قابل توجهی در صنعت گردشگری دارد

سحر ارجمند
سحر ارجمند پنجشنبه، ۳ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۴۵
تغییرات اقلیمی تاثیر قابل توجهی در صنعت گردشگری دارد

اخیراً دانشمندان طی مطالعاتی به این نتیجه رسیدند که نه‌تنها تغییرات اقلیمی بر صنعت گردشگری تاثیر می‌گذارد، بلکه این صنعت هم می‌تواند یکی از دلایل اصلی ایجاد این تغییرات باشد.

تأثیر صنعت گردشگری بر تغییرات اقلیمی به شدت دست‌کم گرفته شده است و در نتیجه، بسیاری از کشورها تصمیم بر توسعه پروژه‌های گردشگری در مقیاس بزرگ گرفته‌اند.

به گفته گروهی از دانشمندان دانشگاه استرالیا در سیدنی، دانشگاه «کویینزلند» (Queensland) و همچنین دانشگاه ملی «چنگ‌کونگ» (Cheng Kung) در تایوان، ردپای کربن حاصل از گردشگری هشت درصد از کل ردپای کربن جهانی را شامل می‌شود، که چهار برابر مقدار پیش‌بینی شده قبلی است. در تحقیقات اخیر، افزایش قابل توجهی در این مقدار مشاهده شده است، چون دانشمندان برای اولین بار برای شناسایی زنجیره تأمین در گردشگری تمام جوانب را سنجیده‌اند.  

آن‌ها حمل‌ونقل، اقامتگاه‌ها، غذاها، نوشیدنی‌ها، سوغات، لباس‌ها، لوازم آرایشی و تمام کالاهای مورد استفاده در صنعت گردشگری را مورد بررسی قرار دادند. محققان جریان‌های کربن را در ۱۶۰ کشور از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳ شناسایی کردند.

«آرونیما ملک» (Arunima Malik) از دانشگاه سیدنی، یکی از نویسندگان این گزارش می‌گوید: «مطالعات پیشین تنها برخی از کالاها و زنجیره‌های تأمین را مورد بررسی قرار می‌داد، اما گروه ما برای ردیابی بیش از یک میلیارد زنجیره تأمین مرتبط با طیف وسیعی از کالاها، از تجزیه و تحلیل ورودی - خروجی چند منطقه‌ای استفاده کرده است.»

افراد ثروتمند بیشتر مسافرت می‌کنند و بنابراین در افزایش گازهای گلخانه‌ای مؤثر هستند. میل ما به سفرهای خارجی باعث افزایش وابستگی به حمل‌ونقل هوایی و کالاهای لوکس می‌شود و این تمایل بیش از آن چیزی که اکثر مسافران گمان می‌کنند بر سیاره زمین اثر می‌گذارد.

به توصیه ملک: «گردشگران متعهد با آگاهی از سهم خود در تولید گازهای گلخانه‌ای متأثر از فعالیت‌هایی که انجام می‌دهند یا کالاهایی که می‌خرند، تا جایی که امکان دارد می‌توانند اقدامات لازم برای کاهش گازهای گلخانه‌ای را انجام دهند.»

مطالب مرتبط:

دیدگاه