یونیورسال، پارک موضوعی ژوراسیک در لس‌ آنجلس را بازسازی می‌کند

علیرضا حیدری
علیرضا حیدری یکشنبه، ۱۳ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۲۰:۰۰
یونیورسال،  پارک موضوعی ژوراسیک در لس‌ آنجلس را بازسازی می‌کند

مقر کمپانی یونیورسال در لس‌آنجلس است، از این جهت برای رقابت با دیزنی‌لندِ والت‌دیزنی، تم‌پارک ژوراسیک این شهر را بازسازی می‌کند.

زمانی که مایکل کرایتون در سال ۱۹۹۰ کتاب پارک ژوراسیک را منتشر می‌کرد، احتمالا از حاصل کار خود راضی بود؛ با این حال گمان نمی‌کرد که به فاصله ۳ سال، یعنی در سال ۱۹۹۳، استیون اسپیلبرگ فیلمی از این داستان علمی-تخیلی بسازد که در تاریخ سینما ماندگار شود.

حتی خود اسپیلبرگ هم گمان نمی‌کرد که در بین کارهای پرشمارش، این اثری شود که در کنار شاهکارهایی نظیر ایندیانا جونز و جنگ ستارگان، سطح و جریانی جدید در عالم سینما پدید آورد و کمپانی بلاک‌باسترساز یونیورسال را صاحب اثری اینچنین پول‌ساز کند.

حالا یونیورسال نه تنها از فروش این سری فیلم‌ها و محصولات جانبی آن که تبدیل به بخشی از فرهنگ عمومی به خصوص در آمریکا شده‌اند، پول به جیب می‌زند، بلکه تم‌ پارک‌های برگرفته از این فیلم که در سراسر جهان ایجاد شده‌اند، سبک و سطحی از سرگرمی را پدید آورده‌اند که از جهاتی از خود صنعت سینما جذاب‌تر محسوب می‌شوند.

به علاوه اینکه ژوراسیک پارک‌های یونیورسال بدل به رقیبی برای دیزنی‌لندهای والت‌دیزنی شده‌اند، جایی که صنعت سینما در آمریکا و کمپانی‌های قدرتمند حاضر در آن، عرصه‌ها و سطوح جدیدی از «خدمات سرگرمی» و رقابت در حوزه‌های مختلف آن نظیر فیلم و سریال و شبکه تلویزیونی و تم پارک‌های باشکوه را تجربه می‌کنند.

پارک ژوراسیک

حالا اما خبر می‌رسد که ژوراسیک پارک یونیورسال در  لس‌آنجلس که از ۱۹۹۶ مشغول به کار بوده است و از حیث استفاده از آب و جذابیت‌های مربوط به آن، بیشترین شباهت به یک پارک آبی را دارد، بعد از ۲۲ سال و در سپتامبر سال جاری تعطیل می‌شود تا در سال ۲۰۱۹ با استفاده از آخرین تکنولوژی‌ها و داستان‌های جدیدتر فیلم‌های اخیر ژوراسیک پارک به‌روزرسانی شده و ارتقا یابد.

هرچند معلوم نیست ژوراسیک پارک مدرن و تکنولوژیک یونیورسال همچون پارک قدیمی، سرزنده و کودکانه و باب میل همه باشد.

با توجه به سال ساخت این پارک، فضای کلی آن با وجود کلاسیک و اصیل بودن، فضاها، کاراکترها و حال و هوای فیلم‌های پس از خود، به خصوص، ژوراسیک پارک ۳، اکران شده در سال ۲۰۱۱، دنیای ژوراسیک، اکران شده در سال ۲۰۱۵ و دنیای ژوراسیک: سقوط پادشاهی، که اخیرا اکران شده است را بازنمایی نمی‌کند.

 همین مسئله، در کنار سالخورده بودن این پارک باعث شد تا نهایتا یونیورسال آینده‌نگرانه تصمیم بگیرد با توجه به اهمیت ژوراسیک پارک لس‌آنجلس برای این کمپانی (مقر اصلی و شهرک سینمایی یونیورسال نیز در لس‌آنجلس کالیفرنیا است)  و با وجود محبوبیت و امتیازهای بالای این پارک در سایت‌های گردشگری و سرگرمی نظیر تریپ ادوایزر، برای آن که از رقبایی همچون دیزنی که در حال افتتاح تم پارک‌های جدید خود هستند عقب نماند، دست به بازسازی اساسی این پارک با آخرین داستان‌ها، کاراکترها و تکنولوژی‌ها جدید بزند، از این رو علاقه‌مندان برای حداقل یک سال باید قید پارک محبوب خود را بزنند.

همچنین از یونیورسال خبر می‌رسد که یکی از کاراکترهای  اصلی این تم‌پارک، شخصیت اوون گریدی خواهد بود که با بازی کریس پِرَت تبدیل به نقش و نماد اصلی دو فیلم اخیر، یعنی دنیای ژوراسیک و دنیای ژوراسیک: سقوط پادشاهی شده است؛ در تاثیر این بازیگر بر دو فیلم اخیر ژوراسیک پارک شکی نیست، با این حال بین کریس پَرِت و نقشش با مثلا جک اسپارو در دزدان دریای کاراییب و دکتر جونز در ایندیانا جونز تفاوت‌های زیادی وجود دارد.

بی‌شک نه کریس پِرَت جانی دپ و هریسون فورد است و نه نقش اوون گریدی دلنشینی جک اسپارو و دکتر جونز را دارد، همین است که عده‌ای از طرفداران ژوراسیک پارک‌ها معتقد هستند بهتر بود یونیورسال به جای سرمایه‌گذاری روی یک شخصیت انسانی در دنیای ژوراسیک که اصولا با داستان و دنیای دایناسورها پیوند خورده است، همچنان بر دایناسورهای مخوف و محبوبی مانند تی-رکس تمرکز و توجه بیشتری می‌کرد.

دنیای ژوراسیک

با این حال یک خبر خوب برای طرفداران آن است که ۲۵‌ سال پس از اکران اولین فیلم پارک ژوراسیک در سال ۹۳ و تنها چند ماه تا برچیده شدن پارک موضوعی ژوراسیک لس‌آنجلس، قرار است سالگرد این فیلم کلاسیک که این پارک اصولا بر اساس آن ساخته شد، گرامی داشته و برنامه‌های ویژه‌ای در این پارک سالخورده اجرا شود.

شاید برنامه مذکور حسن ختام خوبی برای این پارک و خاطره‌ای برای ثبت در اذهان طرفدارانی باشد که ظرف سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۱۸ از این پارک در برهه‌های مختلف زندگی خود، خاطرات شیرین و هیجان‌انگیزی دارند.

اما تمام تلاش‌های یونیورسال معطوف به پارک خود در لس‌آنجلس نبوده، برای افرادی که نمی‌توانند نبود پارک محبوب‌شان در لس آنجلس حداقل تا اواخر سال ۲۰۱۹ را تحمل کنند، گزینه‌های دیگری در حکم «هم فال و هم تماشا» هستند که کام‌شان را شیرین کنند.

مثلا اگر به تم پارک این کمپانی در اورلاندوی فلوریدا سر بزنند، تکاپوی زیاد جمعیت بسیاری را مشاهده می‌کنند، جایی که پارک موضوعی یونیورسال اورلاندو فوق‌العاده از مهمانانش در هر سنی پذیرایی می‌کند؛ یک محیط آفتابی و عالی که دنیای انیمیشن آن را آفتابی‌تر هم می‌کند؛ به خصوص برای کودکان و افرادی که کودک درون زنده‌ای دارند، محیطی فراهم شده که برای چند ساعت بهترین لحظات زندگی آن‌ها را بسازد.

پارک موضوعی فلوریدا

شخصیت‌های محبوبی نظیر مینیون‌ها، شِرِک و باب اسفنجی و دنیای هری‌ پاتر آنقدر وسوسه‌انگیز هستند که بزرگسالان را در حسرت کودکی فرو ببرند و این آرزو را در کودکان ایجاد کنند که ای کاش مدت این دوره تمدید شود!

مطالب مرتبط:

دیدگاه