قایق سنتی «کلاز» آستارا ثبت جهانی می‌شود

سیامک احدی
سیامک احدی چهار شنبه، ۲ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۳۵
قایق سنتی «کلاز» آستارا ثبت جهانی می‌شود

تلاش برای ثبت جهانی قایق سنتی «کلاز» که متعلق به شهرستان آستارا است، آغاز شد.

«داریوش ملک‌زاده» رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بندر مرزی آستارا گفت:

میراث‌فرهنگی شامل آثار، مجموعه‌ها و محوطه‌های تاریخی و فرهنگی و میراث طبیعی نیز شامل آثار، مجموعه‌ها و محوطه‌های طبیعی، ترکیبات زمین‌شناسی و جغرافیایی ویژه‌ای هستند که قابلیت ثبت ملی و در صورت معرفی ویژگی‌های منحصر به فرد، قابلیت ثبت جهانی را دارند.

ملک‌زاده همچنین از آثار ملی ثبت شده این شهرستان نام برد:

مدرسه حکیم نظامی، بقعه شیخ محمود خیوی، مدرسه داریوش (شهید مدنی)، خانه بلژیکی‌های گمرک و غار کهیل در روستای آق مسجد، آثار تاریخی هستند که از بخش مرکزی شهرستان در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده‌اند.

ملک‌زاده افزود:

در سفر معاون میراث‌فرهنگی و معاون گردشگری میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان گیلان به آستارا، از قایق چوبی سنتی آستارا به نام «کلاز» رونمایی شد.

وی بیان کرد:

این قایق توسط خاندان کوهی از اهالی روستای دربند به موزه مردم‌شناسی داریوش اهدا شد. «کلاز» نوعی قایق دست‌ساز از درخت توسکاست که برای کندوکاو بر روی آن از هیچ ابزار صنعتی به غیر از یک تیشه استفاده نمی‌شود.

ملک‌زاده عمر مفید کلاز را ۲۵ الی ۳۵ سال دانست و افزود:

نحوه ساخت این قایق‌ها و مدل آن‌ها در کشور منحصر بفرد است و با استناد به نظر کارشناسان خبره کشور، از این مدل قایق در هیچ منطقه‌ای از کشور تولید نمی‌شود.

وی با اشاره به این‌که «کلاز» بیشتر توسط بومیان مناطق حاشیه‌ای تالاب استیل عباس‌آباد و آب‌بندان دربند استفاده می‌شد، یادآور شد:

می‌کوشیم تا پس از تهیه مستندی از چگونگی ساخت این قایق دست‌ساز، ابتدا نسبت به ثبت ملی آن و سپس برای ثبت جهانی آن اقدام کنیم.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه