سفر با هواپیما بدون آلودگی؛ رویایی که به زودی به واقعیت بدل می‌شود

زینب موحدی
زینب موحدی چهار شنبه، ۲ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۰۰
سفر با هواپیما بدون آلودگی؛ رویایی که به زودی به واقعیت بدل می‌شود

آلوده‌ترین بخش هر هواپیما همان قسمتی است که مسافرها، سینی غذا و سرشان را روی آن می‌گذارند!

طبق گفته‌های یک تولیدکننده، میکروب‌ها و آلودگی‌هایی که با چشم غیرمسلح دیده نمی‌شوند و معمولا در صندلی‌های هواپیما به وفور یافت می‌شوند، به زودی به تاریخ می‌پیوندند. کارخانه‌ی سازنده‌ی صندلی هواپیمای «Recaro» تأیید کرده که آن‌ها در حال تولید صندلی‌های جدیدی هستند که با استفاده از ضد عفونی کننده‌ای که به درون صندلی‌ها تزریق می‌شود، تقریبا تمام میکروب‌ها را از بین می‌برد. «Recaro» می‌گوید که روی بخش‌های پلاستیکی صندلی که زیاد لمس می‌شوند (مانند سینی‌های میز و سطوح پلاستیکی پشت صندلی) نوعی پوشش بهداشتی کشیده می‌شود و سطح محافظت از مسافران از باکتری‌ها را بالا می‌برد.

صندلی هواپیما

دکتر مارک هیلر، مدیر عامل شرکت «Recaro» در مصاحبه‌ای با لونلی پلنت گفت که این شرکت امیدوار است که بتواند این محصول را ظرف یک یا دو سال آینده به بازار معرفی کند. بیشتر هواپیماهای مدرن از سیستم‌های فیلترینگ متشکل از ذرات آرستانت با کارآیی بالا استفاده می‌کنند که گفته می‌شود ۹۹٫۹۷٪ از ذرات هوا را از بین می‌برند. اما هیلر خاطرنشان می‌کند که دلیل تصمیم آن‌ها برای توسعه‌ی این صندلی‌ها، بهره گیری از ویژگی‌هایی است که ارزش واقعی را به صندلی‌ها بیفزایند. شرکت «Germfalcon»، شرکتی که این دستگاه ضدعفونی کننده را اختراع و به ثبت رسانده، چندین سواب بهداشتی را در اطراف صندلی‌ها نصب کرده است. این شرکت به این نتیجه رسیده که بخشی که دارای بیشترین آلودگی است، بالش‌هایی است که در صندلی‌های راهرو استفاده می‌شوند و مردم در حین راه رفتن، به آن‌ها تکیه می‌کنند.

هیلر ضمن اشاره به مطالعه‌ای که توسط دکتر الکساندرا منگیلی و دکتر مارک گندرو انجام شده است، می‌گوید با این که هواپیماها در حال حاضر بیشتر آلودگی‌ها را فیلتر می‌کنند، اما موادی که باکتری کمتری را جذب خود می‌کنند، قابلیت بیشتری برای کاهش خطر انتقال بیماری عفونی دارند. او می‌گوید:

ما به شدت به دنبال ارتقاء فناوری ضد باکتریایی خود هستیم تا ایمنی و آسایش بیشتری را برای مسافران به ارمغان بیاوریم.

بهداشت

چه کار دیگری برای کاهش میکروب‌ها می‌توان انجام داد؟

به تازگی، تحقیقی که توسط شرکت بوئینگ انجام شده، به این نتیجه رسیده است که بعید به نظر می‌رسد یک فرد بیمار کل هواپیما را بیمار کند، اما نشستن در کنار یک فرد بیمار خطر مبتلا شدن را بالا می‌برد. این تحقیق ثابت کرد که بهترین کار برای کاهش این احتمال آن است که یک صندلی را در کنار پنجره برگزینید؛ چرا که در این صورت شما افراد کمتری در تماس خواهید بود. همچنین، توصیه می‌شود که ماندن در صندلی خودتان هم به کم کردن تعاملات شما کمک خواهد کرد. افرادی که در صندلی‌های راهرو می‌نشینند بیشتر از بقیه رفت و آمد می‌کنند و در نتیجه، ریسک ابتلا به بیماری در این افراد افزایش می‌یابد.

مطالب مرتبط:

منبع lonelyplanet

دیدگاه