برگزاری سه نمایشگاه در کاخ گلستان به مناسبت هفته میراث فرهنگی

فرناز رهبران رنجبر
فرناز رهبران رنجبر سه شنبه، ۱ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۱۵
برگزاری سه نمایشگاه در کاخ گلستان به مناسبت هفته میراث فرهنگی

به مناسبت هفته میراث فرهنگی سه نمایشگاه در مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از دوم خرداد ماه به نمایش گذاشته می‌شود.

مقاله‌ی مرتبط:

نمایشگاه‌های «گزیده نامه‌نگاری‌های عهد قاجار در کاخ گلستان»، «عکس باسمه‌ای آلبوم خانه کاخ گلستان»، «فرش‌های کاشان در کاخ و تأثیر آن در مناطق دیگر» در کاخ گلستان به نمایش گذاشته می‌شود.

مسعود نصرتی مدیر این مجموعه گفت:

کاخ گلستان گنجینه‌ای از هنر دوره قاجار است که برای معرفی این گنجینه، سه نمایشگاه در هفته میراث فرهنگی برگزار می‌شود، در نمایشگاه «گزیده نامه‌نگاری‌های قاجار در کاخ گلستان» بیش از ۱۰۰ پاکت نامه مصرف‌شده و نشده، انواع سربرگ‌های مصور و غیر مصور، برچسب پاکت‌ها و نامه‌ها، نمونه‌هایی از نامه‌ها، تلگراف‌ها و برخی از اشیای مورد استفاده در نامه‌نگاری از دوره ناصرالدین شاه قاجار تا انقراض این سلسله به نمایش گذاشته می‌شود.

به گفته وی سیر تحول نامه و نامه‌نگاری در ایران در این نمایشگاه با محوریت کاخ گلستان و قاجار با دیدگاه فرهنگی و تاریخی به نمایش گذاشته شده است. مجموعه کاخ گلستان به‌دلیل داشتن کاخ‌های گوناگون، سیستم‌های نامه‌رسانی ویژه خود را داشته است؛ به همین دلیل برخی از سربرگ‌ها مخصوص یک کاخ بوده و نامه‌نگاری روی آن‌ها انجام می‌شد.

چهارمین نمایشگاه فرش‌های قاجاری با موضوع «قالیچه‌‌های کاشان» در عمارت چادرخانه برگزار خواهد شد، نصرتی دراین‌باره بیان کرد:

با تأسیس سلسله قاجاریه و تحکیم موقعیت سیاسی ایران فرصت دوباره تجدید حیات به صنعت قالی‌بافی داده شد به طوری‌که پادشاهان قاجار نقش مؤثری در تجدید حیات هنری ایران داشته‌اند، در این دوره مردم علاقه و توجه خاص به قالی‌بافی و تجارت قالی پیدا کردند و در نتیجه کارگاه‌های زیاد در شهرهای مختلف به وجود آمد که دلیل آن بیشتر توسعه تجارت خارجی و صدور فرش به خارج از کشور بوده است.

شهر کاشان از جمله مناطقی است که بافت قالی‌های آن تا به امروزه مایه افتخار موزه‌ها بوده است؛ چراکه در تجدید حیات هنر قالی‌بافی ایران نقش مهمی را ایفا کرده است.

طرح‌های فرش کاشان از طرح‌های اصفهان و نقش‌های سنتی ایران تاثیر پذیرفته است؛ با این تفاوت که از گل و بته و طرح‌های افشان و نقوش ساده‌تر مربوط به پارچه‌بافی در نقش‌‌های فرش‌های کاشان به میزان بیشتری استفاده شده است.

در نمایشگاه فرش کاشان، ۱۳ تخته قالی و قالیچه به نمایش درآمده که یکی از آثار شاخص نمایشگاه، قالیچه بافت محتشم است. همچنین یکی از قالی‌ها از پشم منچستر بافته شده است.

همچنین نمایشگاه عکس با چاپ لیتوگرافی برای اولین بار در این مجموعه برپا خواهد شد. در این نمایشگاه ۳۰ قطعه عکس با چاپ لیتوگرافی و تکنیک باسمه و گراور به سبک اروپایی و متعلق به اواخر قرن ۱۸ تا ۲۰ میلادی‌ به نمایش گذاشته می‌شود. معرفی شخصیت‌های شاهزادگان و تصویری از ناپلئون بناپارت، زن عثمانی، دختر فرانسوی، جشن روستایی، یگان پیاده نظام، نمایی از کلیسا در مسکو، مناظری از فواره، اقوام مختلف، پرندگان شامل طوطی و دارکوب از موضوعات این نمایشگاه است.

 این سه نمایشگاه از دوم خرداد ماه و از ساعت ۱۴ افتتاح خواهد شد و به‌مدت دو هفته ادامه خواهد داشت. علاقه‌مندان برای بازدید از این نمایشگاه می‌توانند از ساعت ۹ تا ۱۸ به مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان واقع در میدان ارگ مراجعه فرمایند.

مطالب مرتبط:

دیدگاه