چشمه آب، افسانه ای درون تنه درختی در مونته نگرو

رضا اردو
رضا اردو پنجشنبه، ۱۰ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۳۰
چشمه آب، افسانه ای درون تنه درختی در مونته نگرو

فوران آب از تنه‌ی درخت به تنهایی می‌تواند محل شکل‌گیری افسانه توسط بومیان و جاذبه‌‌ای طبیعی برای گردشگران باشد.

رادیو اروپای آزاد (Radio Free Europe) اخیرا ویدیویی را منتشر کرده که در آن پدیده‌ی طبیعی بی‌همتایی در دهکده‌ی دینوشا (Dinoša)، در جنوب شرقی مونته‌نگرو، به نمایش درآمده است. در این ویدیو درخت توتی در چمنزار نشان داده شده که هرگاه باران سنگین می‌بارد، درخت به چشمه‌ای جوشان تبدیل می‌شود. در این هنگام، آب فراوانی از حفره‌ی روی تنه‌ی درخت فوران می‌کند.

ظاهرا قضیه از این قرار است که وقتی باران ‌می‌بارد به چشمه‌های زیرزمینی فشار وارد می‌کند که باعث می‌شود آب به سمت بالا حرکت کرده و از حفره‌ها بیرون بزند. همان‌طور که در ویدیو مشخص است، زمین آنجا کاملا درهم و برهم است که وجود آب‌های زیرزمینی در خاک را نشان می‌دهد. همچنین می‌توانید دیگر حفره‌های درون چمنزار را ببینید که آب از آن‌ها می‌جوشد. در کل، تمام محوطه مثل رودخانه‌ی کوچکی در جریان است.

دانلود ویدیو

بنا بر گفته‌های بومیان منطقه، این پدیده بیش از ۲۰ تا ۲۵ سال است که رخ می‌دهد. تخمین زده می‌شود که درخت بیش از ۱۰۰ تا ۱۵۰ سال سن داشته باشد.

با آنکه چشمه‌ی درختی مونته‌نگرو منحصر به فرد است، اما تنها نمونه از این گونه درخت‌ها نیست. در دهکده‌ی توهالا (Tuhala) در استونی، چاهی وجود دارد که آن هم پس از باران شدید آب از خودش در می‌کند!

چاه استونی

چاه درست روی یک نهر زیرزمینی قرار گرفته است. پس از باران، آب وارد این نهر شده، فشار آن را زیاد می‌کند که نتیجه‌اش بالا آمدن آن از چاه است تا حدی که گاهی ارتفاع آب به نیم متر نیز می‌رسد.

چاه استونی

این پدیده چند روز ادامه می‌یابد. طی این زمان، بیش از ۱۰۰ لیتر آب در هر ثانیه بیرون می‌زند.

چاه استونی

برای توجیه این پدیده افسانه‌ای محلی نیز شکل گرفته است که می‌گویند در این زمان جادوگران توهالا دارند در زیر زمین همدیگر را با شاخه‌های درخت توس می‌زنند. آن‌ها این پدیده را «چاه جادوگر» می‌نامند.

چاه استونی

مطالب مرتبط:

منبع amusingplanet

دیدگاه