برنامه سفر جاده ای ۶ روزه از اصفهان به تبریز

احمدرضا فرهبد
احمدرضا فرهبد پنجشنبه، ۲۳ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۱۵
برنامه سفر جاده ای ۶ روزه از اصفهان به تبریز

تبریز  که به‌عنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام در سال ۲۰۱۸ انتخاب شده است با برخورداری از موزه‌هلی متنوع و متعدد که بسیاری از آن‌ها در خانه‌های تاریخی زیبا ایجاد شده‌اند، یکی از برترین مقاصد گردشکری ایران است.

تبریز شهری سراسر زیبایی با فرهنگ و تاریخ بسیار غنی با مردمی بسیار مهمان‌نواز یکی از برترین مقاصد گردشگری (و شاید هم برترین مقصد) ایران است. این شهر با برخورداری از ابنیه تاریخی کهن، ساختمان‌های مدرن و زیبا، غذاهای محلی لذیذ، صنایع دستی زیبا و ارزشمند و پارک‌های زیبا هر ساله مسافران زیادی را مجذوب خود می‌کند. تبریز کلکسیونی کامل از خوبی‌ها است و تا خودتان به دیار ستارخان و باقرخان سفر نکنید، نمی‌توانید زیبایی‌های این شهر را با تمام وجود درک کنید. خوشحال می‌شویم شما نیز در این سفر همراه ما باشید.

در این مطلب که در قالب یک برنامه سفر جاده‌ای از اصفهان به تبریز تهیه و تدوین شده است، قصد داریم پس از گذر از شهرهای محلات، ساوه، تاکستان و زنجان و بازدید از شاخص‌ترین جاذبه‌های این شهرها، وارد تبریز شویم و با غرق شدن در زیبایی‌های آن، از بودن در چنین شهر بی‌نظیری لذت ببریم.

اطلاعات کلی سفر

مسیر سفر روی گوگل مپ

نوع سفر: جاده‌ای

مسافت بین دو شهر: ۹۷۵ کیلومتر

فاصله زمانی بین دو شهر: ۱۱ ساعت و ۳۶ دقیقه

شهرهای بین مسیر: محلات، زنجان، ساوه و تاکستان

البته مسیر نزدیکتری نیز بین این دو شهر وجود دارد. شما می‌توانید از اصفهان مستقیم به‌سمت زنجان و سپس مستقیم به سوی تبریز حرکت کنید. در این صورت فاصله این دو شهر به ۹۰۸ کیلومتر کاهش پیدا می‌کند و طی کردن این مسیر ۱۰ ساعت طول می‌کشد (۹ ساعت بدون ترافیک)ِ؛ البته ما نخستین مسیر را به شما پیشنهاد می‌کنیم. با این حال انتخاب با شما است.

روز اول | روز دوم | روز سوم | روز چهارم | روز پنجم | روز ششم

روز اول

جاده

ساعت ۷ صبح حرکت خود را از اصفهان به‌سمت محلات آغاز می‌کنیم. فاصله این دو شهر ۲۰۹ کیلومتر است و طی کردن این مسیر تقریبا دو ساعت و نیم طول می‌کشد.

محلات

محلات شهری پاک، بدون آلودگی و مملو از گل‌های رنگین و زیبا است و به همین دلیل به القابی همچون هلند ایران، بهشت افسانه‌ای و شهر گل‌ها شهرت یافته است.

محلات که مهد پرورش گل و گیاهان زینتی محسوب می‌شود، دارای بیشترین وسعت مزارع گل در کشور بوده و رتبه اول پرورش گل در کشور را به خود اختصاص داده است. محلات از محلات متعدد با فرهنگ‌های گوناگون تشکیل شده و دلیل نام‌گذاری آن نیز همین موضوع است. در ضمن این شهر دارای معادن غنی سنگ‌های زینتی است.

توصیه می‌کنیم قبل از ورود به شهر محلات آب تنی در چشمه‌‌های آبگرم را از آن دست ندهید تا هم خستگی راه از تن شما به در شود و هم از خاصیت درمانی آب این چشمه‌ها برخوردار شوید.

چشمه‌های آب گرم محلات

چشمه آبگرم محلات

مجتمع جهانگردی چشمه آبگرم محلات مدت زمان زیادی است که بر فراز کوه و در کنار مظهر چشمه‌ها تاسیس شده است. این مجتمع دارای دو مجموعه مردانه و زنانه است که در هر یک از آن‌ها استخر شنا، وان‌های آبگرم و دوش‌های بهداشتی انفرادی ایجاد شده است. در اطراف این مجتمع مسافرخانه‌ها، مهمانپذیرها و حمام‌های خصوصی زیادی ایجاد شده است که هر ساله باعث جذب هزاران مسافر به این محل می‌شود.

دمای این چشمه به ۵۰ درجه سانتی‌گراد می‌رسد و آب آن برای درمان بیماری‌های کبدی، صفراوی، کلیوی، رماتیسمی و بیماری‌های پوستی شفابخش است؛ البته لازم به ذکر است بیماران ریوی و قلبی مجاز به استفاده از این چشمه آبگرم نیستند. بهترین زمان استفاده از چشمه‌های آبگرم محلات بهار و تابستان است.

  • نشانی: ۲۶ کیلومتری شمال شرق محلات
  • ساعات بازدید: در طول روز
  • مدت زمان بازدید: دو ساعت

توصیه می‌کنیم پس از آب تنی در چشمه آبگرم محلات به‌سمت شهر محلات حرکت کنید و ناهار را در یکی از رستوران‌های این شهر میل کنید. فاصله مجتمع جهانگردی آبگرم محلات تا شهر ۲۵٫۶ کیلومتر است و طی کردن این مسیر تقریبا ۲۶ دقیقه طول می‌کشد.

پیشنهاد ناهار

رستوران هتل آبگرم محلات

ناهار را می‌توانید در رستوران و سفره‌خانه سنتی جنبیل‌ یا رستوران لمکده خاطره‌ها واقع در ورودی شهر، خیابان آیت‌الله خامنه‌ای میل کنید. هر دو رستوران دارای فضای سنتی و بسیار دلنشین هستند و غذاهای با کیفیتی نیز عرضه می‌کنند.

توصیه می‌کنیم پس از صرف ناهار از بوستان سرچشمه محلات که در مرتفع‌ترین نقطه شهر واقع شده است، بازدید کنید.

پارک بوستان سرچشمه

بوستان سرچشمه محلات

وجود چشمه‌ای پرآب در میان این پارک که پرآب‌ترین سرچشمه استان مرکزی است .

  • نشانی: خیابان شهید محلاتی
  • ساعات بازدید: در طول روز
  • مدت زمان بازدید: یک ساعت و نیم
  • فاصله از رستوران جنبیل: با خودرو ۴ دقیقه (یک کیلومتر)
  • فاصله از رستوران لم‌کده خاطره‌ها: با خودرو ۱۵ دقیقه (۷٫۶ کیلومتر)

در ضمن در کنار پارک چشمه درخت چنار بسیار کهنی قد بر افراشته که عمر آن به ۱۱۰۰ سال می‌رسد و به‌عنوان یکی از آثار تاریخی محلات به ثبت رسیده است. 

چنار محلات

پیشنهاد می‌کنیم پس از بازدید از پارک سرچشمه به‌سمت دهکده گل محلات حرکت کنید که حقیقتا بهشتی رویایی برای علاقه‌مندان گل و گیاه است..

دهکده گل محلات

دهکده گل محلات

 دهکده گل محلات دهکده‌ای به وسعت ۱۱۰ هکتار است که از ۳۰۰ گلخانه تشکیل شده است و بزرگ‌ترین دهکده پرورش گل و گیاه در کشور محسوب می‌شود. در ضمن هر سال در اردیبهشت ماه نمایشگاه گل و گیاه در این محل برگزار می‌شود.

  • نشانی: بلوار گل، جاده دلیجان- محلات
  • ساعات بازدید: ۱۰ تا ۲۰
  • مدت زمان بازدید: یک ساعت و نیم
  • فاصله از جاذبه قبلی: با خودرو ۱۷ دقیقه (۱۰٫۴ کیلومتر)

پیشنهاد می‌کنیم پس از بازدید از دهکده گل محلات به‌سمت غار آزادخان حرکت کنید.

غار آزادخان

غار آزادخان

یکی از شگفتی‌های شهر محلات غار آزادخان بوده که در ۱۰ کیلومتری شمال غربی محلات و شمال روستای سنجه باشی واقع شده است.

برای دسترسی به این غار ابتدا باید جاده محلات - خمین را در پیش گرفته که پس از طی چند کیلومتر در آن باید به‌سمت مسیر سمت چپ جاده بپیچید که پس از ۴ کیلومتر به روستای سنجه باشی ختم می‌شود. پس از عبور از روستا و دو معدن تراورتین باید مسیر خود را به‌سمت سد آبخیزداری ادامه دهید. پس از طی ۵۰۰ متر از سد دره‌ای در سمت چپ خود مشاهده می‌کنید که پس از طی مسیری تقریبا مناسب به طول ۶٫۵ کیلومتر به پایین غار می‌رسید. برای رسیدن به دهانه غار باید ۲۰ دقیقه کوهنوردی کنید.

  • نشانی: ۱۰ کیلومتری شمال غربی محلات، شمال روستای محلات
  • ساعات بازدید: در طول روز
  • مدت زمان بازدید: یک ساعت
  • فاصله از جاذبه قبلی: با خودرو ۲۸ دقیقه (۲۰٫۸ کیلومتر)

پیشنهاد اقامتگاه

هتل آبگرم محلات

محلات تنها دو هتل دارد که هزینه اقامت در هر دو هتل کمی زیاد است. هتل اقصی محلات در خیابان امام خمینی، پایین‌تر از سه راه جمهوری و هتل جهانگردی آبگرم محلات واقع درجاده سلفچگان به اصفهان - ۱۸ کیلومتری نرسیده به دلیجان - جاده آب گرم - کیلومتر ۲۱ - شرکت توسعه دهکده محلات تنها هتل‌های محلات هستند.

روز دوم

ساعت ۷ صبح روز دوم حرکت خود را از محلات به‌سمت ساوه آغاز می‌کنیم. فاصله این دو شهر از نزدیک‌ترین مسیر ۱۶۱ کیلومتر است و طی کردن آن تقریبا ۲ ساعت طول می‌کشد.

ساوه

ساوه، شهر یاقوت‌های سرخ با قدمتی ۵۰۰۰ ساله و با برخورداری از جاذبه‌های طبیعی بکر مانند چشمه بالقو و جاذبه‌های تاریخی بی‌نظیر مانند مسجد جامع ساوه و گنبد چهارسوق (موزه مردم شناسی ساوه) ، هر ساله گردشگران زیادی را مجذوب خود می‌کند.

بازدید خود از جاذبه‌های ساوه را با بازدید از مسجد جامع این شهر آغاز می‌کنیم که گل سرسبد جاذبه‌های این شهر است.

مسجد جامع ساوه

مسجد جامع ساوه

مسجد جامع ساوه کلکسیونی بی‌نظیر از آثار هنری و ویژگی‌های معماری سه دوره مختلف تاریخی یعنی دوران پیش از اسلام ساسانی، قرون نخستین ورود اسلام به ایران و عصر صفویه است. این مسجد که جزو نخستین مساجد ایران محسوب می‌شود، علاوه بر ارزشمند بودن از لحاظ تاریخی، مجموعه‌ای بی‌نظیر از هنر ایرانیان در معماری، نقاشی، کاشی‌کاری و برخی از تزیینات مانند گچ‌بری را در خود جای داده است.  

مسجد جامع ساوه

مناره مسجد که به ثبت ملی هم رسیده است، نیز یکی دیگر از جذابیت‌‌های مسجد جامع ساوه است که قسمت فوقانی با هنر آجرکاری به زیبایی تمام آراسته شده است.

مناره مسجد جامع

گنبد مسجد جامع ساوه

دو ایوان بزرگ این مسجد که نمای بیرونی آن‌ها با هنر آجر‌کاری زینت داده شده‌اند، هر گردشگری را برای مدتی هر چند کوتاه به خود خیره می‌کنند. 

  • نشانی: جنوبی‌ترین نقطه ساده، خیابان سلمان ساوجی
  • ساعات بازدید: در طول روز
  • مدت زمان بازدید: یک ساعت

پس از بازدید از مسجد جامع ساوه به‌سمت گنبد چهارسوق حرکت می‌کنیم که به موزه مردم‌شناسی ساوه تبدیل شده است.

گنبد چهارسوق

گنبد چهارسوق ساوه

چهارسوق یکی از بناهای به‌جای‌مانده از دوران صفویه است که دارای دهانه ۱۵ متری و ارتفاعی به همین اندازه است. این بنا در زمان‌های مختلف کاربردهای گوناگونی داشته است؛ زمانی نقطه اتصال راسته اصلی و مسیر بازار بوده است، مدتی محل برگزاری مراسم عزاداری بوده و مدتی هم محل تجمع پهلوانان و انجام ورزش‌های باستانی بوده است؛ اما امروزه به موزه مردم‌شناسی ساوه  این شهر تبدیل شده است.

گنبد چهارسوق

گنبد چهارسوق

  • نشانی: حد فاصل میدان عاشورا به میدان انقلاب
  • ساعات بازدید: ۸ تا ۲۰
  • مدت زمان بازدید: یک ساعت
  • فاصله از جاذبه قبلی: با خودرو ۲ دقیقه (۷۵۰ متر)، پیاده ۹ دقیقه (۷۰۰ متر)

توصیه می‌کنیم پس از بازدید از بنای تاریخی چهارسوق و موزه مردم‌شناسی به‌سمت دریاچه مصنوعی ساوه حرکت کنید.

دریاچه مصنوعی ساوه

دریاچه مصنوعی ساوه

دریاچه مصنوعی ساوه که با ۳۳ هزار متر مربع سطح آبگیر و ۶۰ هزار متر مکعب در فضایی به وسعت ‍۱۲۰ هکتار در مجتمع تفریحی امام خمینی ایجاد شده است، مکان مفرح و خوبی برای انجام این کار است.

از امکانات رفاهی و تفریحی این دریاچه مصنوعی می‌توان به تفریحاتی همچون قایق‌سواری و ماهی‌گیری و امکاناتی همچون شهربازی، پیست اسکیت و دوچرخه‌سواری، جاده تندرستی، میادین ورزشی و نمازخانه‌ اشاره کرد. درختان جنگلی قدبرافراشته اطراف دریاچه نیز جلوه زیبایی به آن بخشیده‌اند.

  • نشانی: بلوار تختی
  • ساعات بازدید: در طول روز
  • مدت زمان بازدید: یک ساعت
  • فاصله از جاذبه قبلی: با خودرو ۱۰ دقیقه (۴٫۹ کیلومتر)

پیشنهاد ناهار

رستوران شب های ساوه

در صورت تمایل برای صرف ناهار در رستوران، می‌توانید غذاهای خوشمزه و با کیفیت رستوران ناهارخوران کشاورز را واقع در میدان سرداران، بلوار معصومیه امتحان کنید که دارای محیط فرهنگی خوبی است و یک کتابخانه هم در آن ایجاد شده است. رستوران سنتی شب‌های ساوه واقع در کمربندی اصفهان هم دارای محیط فوق‌العاده زیبایی است و غذا خوردن در چنین محیطی واقعا لذت‌بخش است. اگر هم هوس فست‌فود کرده‌اید، می‌توانید سری به پیتزا دومینوز واقع در بلوار مطهری، نبش مطهری ۲۰ بزنید.

پس از صرف ناهار و اندکی استراحت به‌سمت چشمه بالقلو، پرآب‌ترین چشمه آب ساوه حرکت کنید.

چشمه بالقلو

چشمه بالقلو

گردشگران همیشه از چشمه‌ها که معمولا در نقاط خوش آب‌و‌هوا قرار دارند، استقبال می‌کنند و چشمه بالقلوه در منتهی‌الیه روستایی به همین نام آب در جنوب شهرستان غرق‌آباد در ۵۵ کیلومتری غرب ساوه واقع شده است، نیز از این قائده مستثتی نیست.

  • نشانی: روستای بالقلو در جنوب شهرستان غرق آباد
  • ساعات بازدید: در طول روز
  • مدت زمان بازدید: یک ساعت
  • فاصله از رستوران ناهارخوران کشاورز: با خودرو ۵۱ دقیقه (۶۰٫۶ کیلومتر)
  • فاصله از رستوران شب‌های ساوه: با خودرو ۵۲ دقیقه (۵۹٫۵ کیلومتر)
  • فاصله از پیتزا دومینوز: با خودرو ۵۲ دقیقه (۵۹٫۶ کیلومتر)

در حدود ساعت ۱۵ تا ۱۵:۱۰ از چشمه بالقلوه به‌سمت تاکستان حرکت می‌کنیم. تاکستان ۱۸۷ کیلومتر با این روستا فاصله دارد و طی کردن این مسیر  تقریبا دو ساعت و ۴۵ دقیقه طول می‌کشد؛ بنابراین تقریبا باید ساعت ۱۷:۴۰ به تاکستان برسید.

تاکستان

تاکستان با برخورداری از ۳۵ هزار هکتار باغ انگور دومین شهر تولیدکننده انگور در کشور است و یکی از شهرهای کهن استان قزوین محسوب می‌شود. این شهر آثار باستانی زیادی را در خود جای داده است که تعداد زیادی از آن‌ها به ثبت ملی رسیده‌اند.

بقعه پیر تاکستان یکی از آثار تاریخی شاخص این شهر است که توصیه می‌کنیم حتما از آن بازدید کنید.

بقعه پیر تاکستان

بقعه پیر تاکستان

بقعه پیر یک آرامگاه مربع مستطیل است که دارای طاقی گنبدی شکل است. این بنا  متعلق به دوران سلجوقی است. تزیینات آجرکاری ورودی بنا و تزیینات آجرکاری بخش هشت‌ضلعی زیر گنبد (که عمدتا صلیب شکسته هستند) به‌همراه تکه‌های کوچک گچبری شده نظر هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند.

  • نشانی: شهرستان تاکستان، خیابان عاشورا
  • ساعات بازدید: در طول روز
  • مدت زمان بازدید: ۲۰ دقیقه

توصیه می‌کنیم پس از بازدید از بقعه پیر تاکستان به‌سمت امامزاده کمال در شهرستان ضیاآباد از توابع بخش دو دانگه شهرستان تاکستان حرکت کنید.

امامزاده کمال

امامزاده کمال

امامزاده کمال بنایی متعلق به قرن نهم هجری است. 

فضای درون امامزاده و قسمت آرامگاه نیز با نقوش گلدان و گل و بوته و رنگ‌های آبی آسمانی، سبز و صورتی آراسته شده است. شیوه معماری این امامزاده در منطقه بی‌نظیر است. البته دو بخش الحاقی کاملا نوساز بوده و هیچ ارزش تاریخی ندارد.

  • نشانی: بخش ضیاءآباد، شهر ضیاءآباد، روستای حیدریه
  • ساعات بازدید: در طول روز
  • مدت زمان بازدید: نیم ساعت
  • فاصله از جاذبه قبلی: ۳۷ دقیقه (۳۲٫۵ کیلومتر)

در صورتی که به طبیعت‌گردی علاقه‌مند هستید، می‌توانید پس از بازدید از  این بنای شب را در تاکستان سپری کنید و روز بعد سفر خود را با گردش در منطقه گردشگری خراسانلو آغاز کنید که منطقه‌ای خوش آب‌و‌هوا و مأمن گونه‌های جانوری مختلفی از جمله قوچ و میش وحشی، خرس قهوه‌ای، پلنگ و پرندگانی همچون کبک است.

-> سایر جاهای دیدنی ساوه را در کجارو ببینید.

منطقه شکار ممنوع خراسانلو

 پس از بازدید از امامزاده کمال حرکت خود را به زنجان آغاز می‌کنیم. امامزاده کمال ۱۵۴ کیلومتر با زنجان فاصله دارد و طی کردن این مسیر یک ساعت و ۴۳ دقیقه طول می‌کشد؛ بنابراین شما حدودا ساعت ۲۱:۰۰ به زنجان می‌رسید.

رختشورخانه زنجان

زنجان با برخورداری از جاذبه‌های تاریخی شاخص مانند گنبد سلطانیه با شهرت جهانی، موزه رختشورخانه که نظیر آن در کشور وجود ندارد، عمارت ذوالفقاری که آرامگاه ابدی سه تن از مردان نمکی معروف است، بازار سنتی رنجان که طولانی‌ترین بازار سرپوشیده ایران است و چندین جاذبه طبیعی و شگفت‌انگیز دیگر، شهری است که به‌سادگی نمی‌توانید از آن عبور کنید.

پیشنهاد اقامتگاه

هتل بزرگ زنجان

چنانچه قصد دارید شب را در یک هتل مجلل سپری کنید، هتل بزرگ زنجان واقع در میدان بسیج را به شما پیشنهاد می‌کنیم. در صورتی که قصد انتخاب یک هتل میان‌رده را دارید، هتل آسیا واقع در خیابان امام، میدان استقلال، رو‌به‌روی پمپ بنزین یا هتل پارک واقع در میدان آزادی گزینه‌های خوبی هستند و اگر قصد اقامت در یک هتل ارزان‌قیمت را دارید، هتل قصر واقع در خیابان امام، سبزه میدان، پشت پاساژ تهران را به شما پیشنهاد می‌کنیم. اگر هم می‌خواهیم هزینه اندکی برای اقامت خود بپردازید، مهمانپذیر فرد یا مهمانپذیر سعدی را که هر دو در میدان انقلاب واقع شده‌اند، به شما توصیه می‌کنیم.

-> لیست کاملی از هتل های زنجان را در کجارو ببینید.

روز سوم

روز سوم سفر خود را با بازدید از مسجد جامع زنجان آغاز می‌کنیم.

مسجد جامع زنجان

مسجد جامع زنجان

یکی از یادگاری دوران قاجار در زنجان مسجد جامع این شهر است که در قرن سیزدهم هجری قمری (سال ۱۲۴۲) احداث شده است. صحن این مسجد به‌صورت مستطیلی بوده و چهار ایوان به‌شکل قرینه در چهار طرف آن ایجاد شده است.

مسجد جامع زنجان

در ضمن کاشی‌کاری‌های هفت‌رنگ و نگاره‌های گیاهی ایوان‌های شرقی و غربی زیبایی آن‌ها را افزون کرده‌اند. گنبد این مسجد که از نوع دو پوسته است، با کاشی‌کاری فیروزه‌ای آراسته شده و یک گوی برنزی نیز بر بالای آن خودنمایی می‌کند.

  • نشانی: میدان امام خمینی
  • ساعات بازدید: در طول روز
  • مدت زمان بازدید: یک ساعت

پس از بازدید از مسجد جامع زنجان به‌سمت خانه تاریخی ذوالفقاری که یادگاری از دوران قاجار است، حرکت می‌کنیم.

خانه ذوالفقاری

عمارت ذوالفقاری

اگر به خانه‌های تاریخی و موزه‌های باستان‌شناسی علاقه‌مند هستید، بازدید از این خانه را اصلا از دست ندهید. خانه ذوالفقاری‌ قدمتی صد ساله دارد و زمانی محل اقامت حکمرانان زنجان بوده است؛ اما امروزه فقط عمارت بیرونی آن باقی مانده است

موزه باستان شناسی زنجان

در حال‌حاضر این عمارت تبدیل به موزه باستان‌شناسی زنجان شده و سه تن از مردان نمکی معروف در این موزه در معرض نمایش هستند.

  • نشانی: تقاطع خیابان زینبیه با طالقانی، عمارت ذوالفقاری
  • ساعات بازدید: ۶ ماهه اول سال ۹ تا ۱۳ و ۱۴ تا ۲۰ و ۶ ماهه دوم سال ۹ تا ۱۳ و ۱۵ تا ۱۸:۳۰ (روزهای سه‌شنبه تعطیل است)
  • مدت زمان بازدید: یک ساعت
  • فاصله از جاذبه قبلی: با خودرو ۴ دقیقه (۱ کیلومتر)، پیاده ۵ دقیقه (۴۰۰ متر)

پس از بازدید از عمارت ذوالفقاری به‌سمت موزه رختشورخانه حرکت می‌کنیم که موزه مردم‌شناسی زنجان نیز محسوب می‌شود.

موزه رختشورخانه

موزه رختشورخانه زنجان

بنای این موزه در سال ۱۳۰۷ برای تأمین آسایش و امنیت زنان زنجانی ساخته شده است که با امنیت و آسایش کامل لباس‌های خود را بشویند؛ اما امروزه به موزه مردم‌شناسی زنجان تبدیل شده و در آن مجسمه زنان با لباس‌های محلی که در حال شست‌‌و‌شوی لباس‌های خود هستند، زیورآلات آن‌ها و همچنین وسایل مورد استفاده آن‌ها در معرض نمایش گذاشته شده است. این بنا از لحاظ ویژگی‌های معماری و کاربری در کشور نمونه مشابهی ندارد.

حیاط مجموعه دارای فضای سبز زیبایی است و معماری سنتی خزینه و سالن رختشورخانه واقعا هر گردشگری را وادار به تحسین می‌کند. خزینه رختشورخانه دید جالبی به سالن اصلی رختشورخانه دارد. در سالن اصلی رختشورخانه ۱۱ ستون قرینه این بخش را به دو قسمت تقسیم کرده است و در میان آن‌ها چهار حوضچه با چندین مجاری آب دیده می‌شود.

موزه رختشورخانه

در موزه صنایع دستی این مجموعه هم می‌توانید صنایع دستی تهیه شده از مس و روی را مشاهده کنید. در ضمن می‌توانید چاقوی زنجان و دیگر صنایع دستی این شهر را با قیمت مناسب از فروشگاه‌های این موزه تهیه کنید.

  • نشانی: خیابان سعدی، وسط کوچه رختشورخانه، موزه رختشورخانه
  • ساعات بازدید: ۶ ماهه اول سال ۹ تا ۱۳ و ۱۵:۳۰ تا ۲۰ و شش ماهه دوم ۹ تا ۱۳ و ۱۵ تا ۱۸:۳۰ (روزهای دوشنبه و تعطیلات رسمی تعطیل است)
  • مدت زمان بازدید: یک ساعت
  • فاصله از جاذبه قبلی: با خودرو ۴ دقیقه (۹۰۰ متر) پیاده ۱۱ دقیقه (۷۵۰ متر)

پیشنهاد می‌کنیم پس از بازدید از موزه رختشورخانه به‌سمت پل تاریخی حاج میر بهاءالدین حرکت می‌کنیم که مناظر زیبایی نیز در اطراف آن وجود دارد

پل میر بهاءالدین

پل تاریخی میر بهاءالدین

یکی دیگر از آثار به‌جای‌مانده از دوران قاجار در زنجان پل میر بهاءالدین بوده که توسط خیری به همبن نام ساخته شده است. این پل که طول آن به ۱۰۰ متر و عرض آن با احتساب جان‌‌پناه به ۶٫۷۰ متر می‌رسد تماما از آجر ساخته شده و روی پایه‌های آهکی و سنگی ایجاد شده روی سنگ‌فرش‌ها، استوار شده است. در هر یک از پایه‌ها دو فضای توخالی ایجاد شده که هم حجم زیاد آب در هنگام طغیان رود را از خود عبور می‌‌دهند و هم فشار وارد آمده روی پایه‌ها را کاهش می‌دهند.

در نمای داخلی بزرگترین طاق پل ذکر یاعلی به‌صورت قرینه در دو طرف نقش بسته شده است. این پل روی رودخانه زنجانرود ساخته شده است.

  • نشانی: ابتدای جاده بیجار، رود زنجانرود
  • ساعات بازدید: در طول روز
  • مدت زمان بازدید: ۴۰ دقیقه
  • فاصله از جاذبه قبلی: ۹ دقیقه با خودرو (۲٫۶ کیلومتر)

توصیه می‌کنیم پس از بازدید از این پل تاریخی به  زنجان بازگردید و ناهار را در یکی از رستوران‌های خوب این شهر میل کنید.

پیشنهاد ناهار

رودخانه زنجان رود

رستوران پلو یکی از بهترین رستوران‌های زنجان است و به احتمال زیاد از هر زنجانی که سراغ یک رستوران خوب را بگیرید، این رستوران را که در خیابان خرمشهر، خیابان معلم، رو‌به‌روی کوچه اول واقع شده است، به شما معرفی می‌کند؛ اگر به این رستوران رفتید کباب‌های خوشمزه آن را از دست ندهید.

رستوران صدف هم یکی دیگر از رستوران‌های خوب زنجان است که به سرویس‌دهی خوب شهرت دارد؛ پیشنهاد می‌کنیم شیشلیک، کباب برگ، باقالی پلو، جوجه‌کباب و زیتون پروده این رستوران را دست ندهید. این رستوران در خیابان خرمشهر، رو‌به‌روی پارک ملت (شهربازی) واقع شده است.

اگر هوس دیزی کرده‌اید دیزی سرای عابدینی واقع در راسته پایین بازار زنجان را از دست ندهید. در این دیزی سرا دیزی با مخلفات کامل سرو می‌شود. اگر هم تمایل دارید پیتزا و فست فود بخورید، فست فود ارگانو واقع در رو‌به‌روی محل برگزاری نمایشگاه بین‌المللی زنجان را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

فاصله زمانی پل میر بهاءالدین از رستوران پلو ۱۰ دقیقه (۵٫۲کیلومتر)، از رستوران صدف ۱۰ دقیقه (۶٫۲کیلومتر)، از دیزی سرای عابدینی ۱۰ دقیقه (۳٫۲کیلومتر) و از فست فود ارگانو ۱۹ دقیقه (۶٫۳ کیلومتر) است.

پس از صرف ناهار به‌سمت مجموعه تفریحی ائل داغی (گاوه زنگ) حرکت می‌‌کنیم که یکی از تفرجگاه‌های محبوب زنجانی‌ها است.

مجموعه تفریحی ائل داغی

مجموعه تفریحی ائل داغی

این مجموعه تفریحی که به بام زنجان نیز شهرت دارد، در شمالی‌ترین ناحیه زنجان و در دامنه کوهی به نام گاوازنگ واقع شده است. از امکانات رفاهی و تفریحی این مجموعه می‌توان به آلاچیق‌های چوبی، کافی‌شاپ، رستوران و آبشار مصنوعی اشاره کرد. میل کردن یک عصرانه خوشمزه در این مجموعه تفریحی یا تماشای غروب آفتاب از فراز آن لذت خاصی دارد

  • نشانی: شمالی‌ترین نقطه زنجان، دامنه کوه گاوازنگ
  • ساعات بازدید: در طول روز
  • مدت زمان بازدید: یک ساعت و نیم
  • فاصله زمانی مجموعه تفریحی ائل داغی از رستوران پلو ۱۹ دقیقه (۵٫۸ کیلومتر)، از رستوران صدف ۲۱ دقیقه (۱۱٫۹ کیلومتر)، از دیزی سرای عابدینی ۲۲ دقیقه (۸٫۲ کیلومتر) و از فست فود ارگانو ۸ دقیقه ( ۲٫۸ کیلومتر) است.

پیشنهاد می‌کنیم پس از گشت‌و‌گذار در این مجموعه تفریحی به‌سمت بازار تاریخی زنجان، طولانی‌ترین بازار سرپوشیده ایران حرکت می‌کنیم و پس از گشت‌وگذار در این بازار و بازدید از حمام تاریخی حاج داداش که اکنون به چای‌خانه و سفره‌خانه سنتی تبدیل شده است، روز دوم سفر خود را به پایان می‌رسانیم.

بازار زنجان

بازار زنجان

بازار زنجان یکی دیگر از یادگارهای دوران قاجار در زنجان است،  از راسته‌های مختلفی همچون راسته بزازان، زرگرها و کفاشان  و قسمت‌های دیگری همچون کاروان‌سراها، تیمچه‌ها، میادین، مسجد و گرمابه تشکیل شده است. در این بازار می‌توانید کالاهای متنوع را با قیمت مناسب خریداری کنید؛ از صنایع دستی زنجان مانند چاقو، ظروف ملیله کاری و چاروق گرفته تا سبزی‌های کوهی و شیرینی‌های محلی زنجان.

  • نشانی: راسته اصلی بازار از خیابان سعدی شروع شده و پس از قطع آن در بازار فردوسی در خیابان اصغریه به پایان می‌رسد.
  • ساعات بازدید: از ساعت ۸ صبح تا ۲۲
  • مدت زمان بازدید: یک ساعت و نیم
  • فاصله از جاذبه قبلی: ۲۴ دقیقه (۸٫۲ کیلومتر)

حمام تاریخی حاج داداش

حمام حاج داداش

این حمام که اکنون به چای‌خانه و سفره‌خانه سنتی تبدیل شده است، یکی از قدیمی‌ترین بناهی تاریخی زنجان است. اولین چیزی که در این حمام توجه ما را به خود جلب می‌کند، سقف این بنا با گج‌بری‌های زیبا تزیین شده است.

زیباترین قسمت حمام بخش سربینه است که سقف آن بر چهار ستون سنگی استوار است. هنر کاشی‌کاری و گچ‌کاری در این مکان به‌طرز ماهرانه‌ای در این مکان با یکدیگر ترکیب شده‌اند. این حمام در ورودی بازار واقع شده است

  • نشانی: ورودی بازار زنجان
  • ساعات بازدید: ۹ تا ۲۴
  • مدت زمان بازدید: نیم ساعت

پس از بازدید از حمام تاریخی داداش به‌سمت گنبد سلطانیه، بزرگ‌ترین گنبد خشتی جهان حرکت می‌کنید.

گنبد سلطانیه

گنبد سلطانیه

بی تردید این بنا که همچون نگینی فیروزه‌ای در قلب دشت سلطانیه در شهرستان سلطانیه خودنمایی می‌کند، شاهکار معماری ایرانی و هنر کاشی‌کاری است. گنبد با عظمت سلطانیه که به‌صورت دو پوسته ساخته شده و کاشی‌کاری‌های لاجوردی و فیروزه‌ای آن نظر هر کسی را به خود جلب می‌کند، بزرگترین گنبد خشتی جهان بوده و پس از  گنبد کلیسای سانتاماریا دلفیوره فلورانس و گنبد مسجد ایاصوفیه استانبول، سومین گنبد بزرگ محسوب می‌شود. این بنا که یکی از شاهکارهای معماری دوره ایلخانی است، در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت رسیده است.

  • نشانی: سلطانیه، ۳۶ کیلومتری غرب
  • ساعات بازدید: در شش ماهه اول سال ۸ تا ۲۰ و در شش ماهه دوم سال ۸ تا ۱۸:۳۰
  • مدت زمان بازدید: یک ساعت
  • فاصله از جاذبه قبلی: ۴۵ دقیقه با خودرو (۴۳٫۸ کیلومتر)

به‌منظور کسب اطلاعات جامع و مشاهده سایر جاهای دیدنی زنجان، می‌توانید آن‌ها را در کجارو بیابید.

پس از بازدید از گنبد باشکوه سلطانیه مستقیما به‌سمت تبریز حرکت می‌‌‌کنیم. فاصله گنبد سلطانیه تا تبریز ۳۴۶ کیلومتر است و طی کردن این مسیر تقریبا ۳ ساعت و ۴۵ دقیقه طول می‌کشد؛ بنابراین تقریبا ساعت ۲۲:۵۰ تا ۲۳ به تبریز می‌رسید.

تبریز

تبریز، پاک‌ترین، زیباترین، بهداشتی‌ترین، مدرن‌ترین و توسعه‌یافته‌ترین شهر ایران و پایتخت گردشگری جهان اسلام در سال ۲۰۱۸ یکی از بهترین مقاصد گردشگری شمال شرق ایران است که هر ایرانی برای یک بار هم شده است باید به این شهر سفر کند.

شما در کجارو می‌توانید فهرستی کامل از تورهای تبریز را ببینید، قیمت‌ها را مقایسه کرده و در نهایت ارزان‌ترین تور تبریز را انتخاب کرده و به‌راحتی خریداری کنید.

پیشنهاد اقامتگاه

هتل پارس ائل گلی

چنانچه قصد دارید در چند روز خود اقامت خود در تبریز در یک هتل لوکس اقامت کنید؛ هتل پتروشیمی واقع در بلوار استاد شهریار، مجتمع تفریحی پتروشیمی یا هتل پارس ائل گلی واقع در جاده ائل گلی جنب پارک ائل گلی را به شما پیشنهاد می‌کنیم. اگر می‌خواهید شب را در یک هتل صخره‌ای با معماری جذاب و منحصر‌به‌فرد بگذارنید، هتل لاله کندوان واقع در دهکده توریستی کندوان را به شما پیشنهاد می‌کنیم. چنانچه قصد اقامت در یک هتل میان‌رده را دارید، هتل دریا واقع در  خیابان راه‌آهن (۲۲ بهمن) رو‌به‌روی مرکز درمانی یا یا هتل اهراب واقع در خیابان امام خمینی، چهارراه‌ باغ گلستان، خیابان اهراب را به شما توصیه می‌کنیم. اگر هم متمایل به اقامت در یک هتل ارزان‌قیمت هستید، هتل سینا واقع در خیابان امام‌ خمینی، فلکه باغ گلستان را به شما پیشنهاد می‌کنیم

اگر هم می‌خواهید هزینه اندکی برای خود بپردازید، مهمانپذیر ایران واقع در خیابان راه‌آهن، رو‌به‌روی بیمارستان بابک می‌تواند گزینه خوبی باشد.

-> فهرست کامل هتل های تبریز را در کجارو ببینید.

روز چهارم

اولین سفر اقامت در تبریز را با بازدید از موزه باستان‌شناسی آذربایجان آغاز کنید.

موزه آذربایجان

موزه آذربایجان

اگر به تاریخ ایران باستان علاقه‌مند هستید، بازدید از این موزه را به‌هیچ‌وجه از دست ندهید. این موزه دومین موزه تاریخی ایران پس از موزه ملی ایران است و در آن بیش از ۱۲ هزار اثر ارزشمند تاریخی مربوط به دوران پیش از اسلام در ایران و دوران اسلامی است.

در تالار زیرزمین شاهد مجسمه‌های یکی از هنرمند تبریزی (احد حسینی) با مضامین اجتماعی در جوامع بشری هستیم. در ضمن مجموعه‌ای از مجسمه‌های انسانی، سنگ قبر، قوچ‌های سنگی و مجسمه‌های سنگی نیز در این بخش از موزه در معرض دید قرار گرفته‌اند.

در طبقه همکف آثار مربوط به دوران پیش از اسلام و ماقبل تاریخ به نمایش گذاشته شده است و در طبقه فوقانی که به سه بخش دوره اسلامی، بخش سکه و کتابخانه تقسیم شده است، آثار اسلامی از قرن اول تا چهاردم هجری قمری، سکه‌های متعلق به ادوار مختلف تاریخی، مهرهای گوناگون از هزاره سوم قبل از میلاد با اشکال مختلف و سه هزار جلد کتاب ارزشمند نگه‌داری می‌شود.

  • نشانی: خیابان امام خمینی، جنب مسجد کبود
  • ساعات بازدید: بهار ۸ تا ۲۰، تابستان ۸ تا ۱۴ و پاییز و زمستان ۹ تا ۱۸ (روزهای دوشنبه و روزهای سوگواری تعطیل، تعطیل است)
  • مدت زمان بازدید: یک ساعت

پس از بازدید از این موزه غنی به‌سمت مسجد کبود تبریز حرکت کنید.

مسجد کبود تبریز

مسجد کبود تبریز

مسجدی با کاشی‌های لاجوردی که یکی از شاهکارهای معماری اسلامی در تبریز است و به‌دلیل رنگ فیروزه‌ای و لاجوردس کاشی‌های معرق به کار رفته در این مسجد به فیروزه اسلام شهرت پیدا کرده است. این مسجد که ساخت آن طبق روایات تاریخی ۳۰ سال طول کشیده است، جزو ده مسجد برتر جهان اسلام است.

مسجد کبود تبریز

غیر از مسجد کبود تبریز تنها در سه مسجد دیگر در دنیا از کاشی‌هایی با رنگ آبی لاجوردی استفاده شده است که آن‌ها را نیز مسجد کبود می‌نامند و در استانبول، مزارشریف و ایروان واقع شده‌اند. از جذابیت‌های این مسجد می‌توان به گنبد فیروزه‌ای و عظیم مسجد، سنگ‌فرش زیبای کف بنا، استفاده از کاشی‌های لاجوردی با طرحی استثنایی و سردر رفیع آن که در حال مرمت است، اشاره کرد.

  • نشانی: خیابان امام، مابین خیابان خاقانی و چهارراه منصور، جنب بوستان خاقانی
  • ساعات بازدید: شش ماهه اول ۹ تا ۲۰ و شش ماهه دوم سال ۸ تا ۱۷ (امکان بازدید از مسجد در روزهای رحلت امام خمینی (ره)، شهادت حضرت علی (ع)، شهادت امام جعفر صادق (ع)، تاسوعا و عاشورا و رحلت پیامبر (ص) وجود ندارد)
  • مدت زمان بازدید: یک ساعت
  • فاصله از جاذبه قبلی: با خودرو ۱ دقیقه (۱۱۰ متر)، پیاده‌ ۸ دقیقه (۶۵۰ متر)

 پس از بازدید از موزه آذربایجان به‌سمت ارگ علیشاه یا ارگ تبریز که یکی از نمادهای این شهر محسوب می‌شود، حرکت می‌کنیم

ارگ علیشاه

ارگ علیشاه یا ارگ تبریز

ارگی با ۷۰۰ سال قدمت که بقایای به‌جای‌مانده از یک مسجد بوده و در نوع خود یکی از شاهکاری معماری اسلامی است. ظاهرا این بنا که اکنون چیزی به‌جز سه دیوار عریض و یک محراب نیست و به‌شکل یک ایوان دیده می‌شود، قسمت مسقف مسجد بوده است.

دو دیوار داخلی آن‌ها با طاق‌های متعدد به یکدیگر متصل شده‌اند. این ارگ در طول تاریخ حوادث زیادی را به خود دیده و آسیب‌های زیادی را تحمل کرده است؛ از به توپ بسته شدن توسط متجاوزان روس گرفته تا تعرض‌های متعدد به حریم آن که تا به امروز هم ادامه دارد.

ارگ تبریز

البته این ارگ که یکی از عظیم‌ترین و بلندترین بناهای آجری تبریز است در تاریخ مشروطیت تبریز هم نقش مهمی داشته است و انبار مهمات مشروطه‌خواهان است. این ارگ را می‌توان سنگر قدبرافراشته تبریز دانست.

  • نشانی: خیابان امام، چهارراه شریعتی به‌سمت میدان ساعت، جنب مصلی امام
  • ساعات بازدید: در طول روز
  • مدت زمان بازدید: ۱۵ دقیقه
  • فاصله از جاذبه قبلی: با خودرو ۴ دقیقه و پیاده ۲۱ دقیقه (۱٫۷ کیلومتر)

پس از بازدید از ارگ تبریز به‌سمت خانه استاد شهریار حرکت کنید.

خانه استاد شهریار

خانه استاد شهریار

قطعا شما هم می‌خواهید از نزدیک از خانه استاد شهریار، دیدن کنید. این خانه علاوه بر معماری سنتی و حال‌ و هوای جالبی دارد، موزه‌ای را نیز در خود جای داده است که با بازدید از آن، بیشتر با استاد شهریار آشنا می‌شوید.

این موزه بیش از ۵۰۰ اثر ارزشمند را در خود جای داده که عمدتا شامل آثار استاد از جمله کتب و دستخط‌های او و آثار و اشیای دیگر از جمله انواع یادبودها، هدایای اهدا شده به استاد از سوی هواداران ایرانی و خارجی استاد و بخشی از لوازم زندگی او  بوده و در دو بخش در زیر زمین خانه و طبقه فوقانی ایجاد شده است.

  • نشانی: خیابان ارتش، محله مقصودیه
  • ساعات بازدید: ۷:۳۰ تا ۱۴:۳۰ و ۱۵ تا ۱۷
  • مدت زمان بازدید: یک ساعت
  • فاصله از جاذبه قبلی: با خودرو ۶ دقیقه (۱٫۹ کیلومتر)، پیاده ۱۱ دقیقه (۸۵۰ متر)

در صورت تمایل می‌توانید پس از بازدید از خانه استاد شهریار، ناهار را در یکی از رستوران‌های خوب اطراف میل کنید.

پیشنهاد ناهار

رستوران

در صورت تمایل برای صرف ناهار در رستوران می‌توانید ناهار را در رستوران یاقوت واقع در خیابان امام خمینی، رو‌به‌روی مسجد کبود، جنب بانک خون ایران یا رستوران سالار ارک واقع در خیابان شریعتی جنوبی، کوچه ارک هستند. هر دو رستوران دارای کیفیت بالایی هستند.

فاصله خانه استاد شهریار با رستوران یاقوت تبریز با خودرو ۵ دقیقه (۴٫۱ کیلومتر) و پیاده ۱۴ دقیقه (۱٫۱ کیلومتر) و با رستوران سالار ارک با خودرو ۷ دقیقه (۱٫۵ کیلومتر) و پیاده ۱۶ دقیقه (۱٫۳ کیلومتر) است

پس از صرف ناهار و اندکی استراحت به‌سمت خانه بهنام، زیباترین خانه تاریخی تبریز حرکت می‌کنیم.

خانه بهنام

خانه بهنام

خانه‌های تاریخی تبریز همه زیبا هستند، اما بدون تردید خانه بهنام گل سرسبد آن‌ها است. برای ورود به این خانه که مانند بیشتر خانه‌های تاریخی دارای دو حیاط اندرونی و بیرونی است.

یکی از زیباترین قسمت‌های این خانه، گچبری‌های هنرمندانه و نمای سرخ رنگ خود و حوض بزرگی که در میان خود جای داده است، هر ببینده‌ای را شیفته خود می‌کند.

خانه بهنام

 نقاشی‌های زیبای دیواره‌ها و سقف برخی از این اتاق‌ها، ظرافت اورسی‌ها با شیشه‌های رنگین زیبا، آینه‌کاری و گج‌بری‌ و آجرکاری‌ زیبایی هستند و حوضخانه زیبای این عمارت، زیبایی آن را دو چندان کرده‌اند.

این بنا اکنون بخشی از  دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه هنرهای اسلامی تبریز است و می‌توانید علاوه بر بازدید از این خانه از دیگر ابنیه تاریخی این مجموعه یعنی خانه‌های تاریخی قدکی، گنجه ای زاده و صدقیانی نیز بازدید کنید.

  • نشانی: تقاطع خیابان مصلا و مقصودیه در میدان ساعت، دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه هنراسلامی تبریز
  • ساعات بازدید: ۱۰ تا ۱۴ و ۱۶ تا ۱۸
  • مدت زمان بازدید: یک ساعت
  • فاصله از رستوران یاقوت: با خودرو ۴ دقیقه و پیاده ۱۳ دقیقه (یک کیلومتر)
  • فاصله از رستوران سالار ارک: با خودرو ۷ دقیقه (۱٫۵ کیلومتر) و پیاده ۱۴ دقیقه (۱٫۱ کیلومتر)

پس از بازدید از خانه بهنام به‌سمت خانه نیکدل حرکت می‌کنیم.

خانه نیکدل

خانه نیکدل

خانه نیکدل یکی دیگر از خانه‌های تاریخی تبریز است. آینه‌کاری‌های این خانه واقعا شما را شیفته خود می‌کند. 

 در بازدید از این خانه حتما از حیاط بیرونی آن با دو حوض سنگی زیبا و موزه لوازم‌خانگی آن دیدن کنید.

  • نشانی: میدان ساعت، خیابان مقصودیه، پلاک ۷
  • ساعات بازدید: شش ماه اول سال ۸ تا ۱۹ و شش ماهه دوم سال ۷ تا ۱۴ (جمعه ها تعطیل است)
  • مدت زمان بازدید: یک ساعت
  • فاصله از جاذبه قبلی: با خودرو ۳ دقیقه (۷۰۰ متر) و پیاده ۲ دقیقه (۲۰۰متر)

پس از بازدید از خانه نیکدل به‌سمت کاخ موزه شهرداری که بدون تردید زیباترین ساختمان تبریز است، حرکت می‌کنیم.

کاخ موزه شهرداری

کاخ شهرداری تبریز

با بازدید از کاخ موزه شهرداری که از سال ۱۳۱۸ تاکنون ساختمان شهرداری تبریز است و در‌حال‌حاضر نخستین و تنها موزه شهر و شهرداری کشور است، در حیاط این ساختمان نخستین خودروی آتش‌نشانی و نخستین تاکسی تبریز به نمایش گذاشته شده است.

کاخ موزه شهرداری

کاخ موزه شهرداری

از جمله اشیای جالب نمایش داده در این کاخ موزه می‌توان به هدایای اهدا شده به شهرداری از سوی مقامات و شخصیت‌های داخلی و خارجی، اسناد تاریخی شهرداری، وسایل مورد استفاده توسط شهرداران در دوران مختلف، تصاویر اماکن تاریخی تبریز، تصاویر سرداران مشروطه به‌همراه اشیای تاریخی مرتبط با شهرداری مانند اسلحه قاسم خان والی، نخستین شهردار تبریز، اولین پمپ آتش خاموش کن و بسیاری از اسناد و اشیای دیگر اشاره کرد.

کاخ موزه شهرداری تبریز

همچنین به‌تازگی در این کاخ موزه مجموعه‌ای از ۲۰۰ جفت کفش‌ سنتی و زیبا متعلق به ادوار تاریخی و اقوام مختلف تحت‌عنوان موزه کفش جمع‌آوری شده که بازدید از آن خالی از لطف نیست. یکی از آثار ارزشمند این موزه، اولین کفش چرمی دنیا با قدمت ۵۰۰۰ سال است.

موزه کفش تبریز

عمارت شهرداری دارای یک برج ساعت با چهار ساعت نیز است که هر ۱۵ دقیقه با صدای آهنگین خود گذر زمان را به مردم تبریز گوشزد می‌کند. نمای خارجی این عمارت که از سنگ تراشیده شده است، نظر هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند. در ضمن نورپردازی بسیار زیبا و حرفه‌ای این ساختمان در شب واقعا آن را دیدنی می‌کند

  • نشانی: خیابان امام خمینی، میدان ساعت، ساختمان شهرداری
  • ساعات بازدید: ۸ تا ۱۴ و ۱۴ تا ۲۰
  • مدت زمان بازدید: دو ساعت
  • فاصله از جاذبه قبلی: با خودرو ۳ دقیقه (۳۰۰ متر) پیاده ۴ دقیقه (۲۹۰ متر)

پس از بازدید از کاخ موزه شهرداری به‌سمت موزه سنجش که موزه منحصر‌به‌فردی است، حرکت می‌کنیم.

موزه سنجش

موزه سنجش

در این موزه هر شی تاریخی را که مربوط به‌اندازه‌گیری میزان مواد مختلف و همچنین سنجش موارد مختلف است، می‌توانید مشاهده کنید. در ضمن در این موزه تنه یک درخت ۵ میلیون ساله هم نگه‌داری می‌شود که می‌تواند برای شما جالب است. یک پمپ بنرین صد ساله و ساعت تاریخی امپراتور روم باستان از ارزشمندترین اشیای در معرض دید این موزه هستند.

موزه سنجش تبریز

معماری زیبای ساختمان خانه تاریخی هم توجه شما را به خود جلب می‌کند.

نشانی: خیابان امام خمینی، کوچه مقصودیه، پشت ساختمان شهرداری، بن‌بست سلماسی

ساعات بازدید: بهار ۸ تا ۱۴:۳۰، تابستان ۸ تا ۱۴و ۱۶ تا ۲۰ و پاییز و زمستان ۹ تا ۱۵ (روزهای جمعه و ایام سوگواری تعطیل، تعطیل است)

مدت زمان بازدید: یک ساعت

فاصله از جاذبه قبلی: با خودرو ۵ دقیقه ( ۱٫۴ کیلومتر)، پیاده ۴ دقیقه (۴۰۰ متر)

پس از بازدید از موزه سنجش تبریز به‌سمت برج آتش‌نشانی حرکت می‌کنیم.

برج آتش‌نشانی تبریز

برج آتشنشانی تبریز (یانقین)

برج آتش‌نشانی تبریز (برج یانقین) بنایی مدور به ارتفاع ۲۳ متر و متعلق به دوران قاجار است که با یک راه پله مارپیچی می‌توان به قسمت بالای آن راه پیدا کرد. در زمان قدیم همیشه نگهبانی در بالای این برج مشغول دیده‌بانی بوده است و اگر در نقطه‌ای از شهر آتشی را مشاهده می‌کرد، با به صدا درآوردن زنگ بلای سر خود آتش‌نشانان تبریز را که در آن زمان (قاجار) جزو مجهزترین آتش‌نشانان کشور بوده‌اند، مطلع می‌کرد. آتشنشانان تبریز در زمان قاجار دارای دستگاه‌های اطفای حریق و پمپ‌های مسی دستی بوده‌اند که امروزه می‌توانید در کاخ موزه شهرداری شاهد آن‌ها باشید.

برج آتشنشانی تبریز

علاوه بر این همیشه چراغی در این برج روشن بوده تا اگر کسی در شب احتیاج به کمک داشت، بتواند به ‌راحتی این برج را پیدا کند و به آن پناه ببرد. قسمت فوقانی برج دارای هشت روزنه در جهات مختلف برای سهولت در دیده‌بانی است.

  • نشانی: محوطه ایستگاه آتش‌نشانی در نبش خیابان خاقانی و بهادری
  • ساعات بازدید: در طول روز
  • مدت زمان بازدید: ۲۰ دقیقه
  • فاصله از جاذبه قبلی: با خودرو ۳ دقیقه (۱٫۳ کیلومتر)، پیاده ۱۰ دقیقه (۸۰۰ متر)

پس از بازدید از این برج منحصر‌به‌فرد به‌سمت موزه عصر آهن حرکت می‌کنیم.

موزه عصر آهن

موزه عصر آهن تبریز

وارد این موزه که می‌شوید خود را در میان فضایی خوفناکی می‌بینید و به‌سادگی نمی‌توانید ترس خود را پنهان کنید. در این موزه که قدمتی به‌اندازه تاریخ دارد، اجسادی با قدمت ۴۰۰۰ سال در کنار اموال خود آرمیده‌اند این موزه ظاهرا متعلق به پیروان آیین مهرپرستی است. 

موزه عصر آهن

  • نشانی: خیابان خاقانی، خیابان روشنایی، جنب پارکینگ کبود
  • ساعات بازدید: ۹ تا ۲۱ ( روزهای تعطیلی موزه دوشنبه و ایام سوگواری تعطیل است)
  • مدت زمان بازدید: نیم ساعت
  • فاصله از جاذبه قبلی: با خودرو ۲ دقیقه (۶۵۰ متر) پیاده ۷ دقیقه (۵۵۰ متر)

پس از بازدید از موزه عصر آهن به‌سمت میدان شهید بهشتی تبریز حرکت می‌کنیم تا از بزرگترین فرش سنگی جهان بازدید کنید.

فرش سنگی تبریز

فرش سنگی تبریز

این فرش با ابعاد ۴۲ در ۲۹ متر بزرگ‌ترین فرش جهان بوده از ۵۰۰ هزار قطعه سنگی با ابعاد ۵ سانتی‌متر در ۵ سانتی‌متر در ۱۲ رنگ تشکیل شده است. طرح این فرش از طرح یکی از فرش‌های نفیس تبریز متعلق به قرن یازدهم هجری شمسی با طرح باغ ایرانی، اقتباس شده است.

  • نشانی: میدان شهید بهشتی تبریز
  • ساعات بازدید: در طول روز
  • مدت زمان بازدید: ۱۵ دقیقه
  • فاصله از جاذبه قبلی: با خودرو ۵ دقیقه (۱٫۳ کیلومتر)، پیاده ۱۰ دقیقه (۸۰۰ متر)

پس از بازدید از فرش سنگی تبریز به‌سمت خیابان تربیت، یکی از قدیمی‌ترین و زیباترین خیابان‌های تبریز حرکت کنید

عابرگذر تربیت

خیابان تربیت

وقتی وارد عابرگذر تربیت می‌شوید، احساس می‌کنید به تبریز قدیم سفر کرده‌اید؛ زیرا این عابرگذر که در  حقیقت یک خیابان است، یکی از قدیمی‌ترین خیابان‌های تبریز است. بنای قدیمی درب نوبر که در نزدیکی این خیابان واقع شده است، دروازه زیبایی است که هر فردی برای چند دقیقه در کنار آن توقف می‌کند و برای عکاسی هم سوژه جالبی است. تنها با سه دقیقه پیاده‌‌روی از خیابان تربیت می‌توانید به این بنای زیبا برسید 

درب نوبر

درب نوبر

یکی دیگر از جذابیت‌های این خیابان قدیمی، تندیس‌های جالبی از جمله مرد فرش‌ فروش، بستنی فروش، پینه‌چی (کفاش)، سلمانی و عکاس و چند مجسمه دیگر هستند که هم نمای زیبایی به خیابان بخشیده‌اند و هم مردم را با مشاغل سنتی آشنا می‌کنند.  

وجود کوچه‌‌های قدیمی که خانه‌های تاریخی زیادی را در خود جای داده‌‌اند و مسجد قدیمی شعبان از دیگر  عواملی هستند که باعث منحصر‌به‌فرد شدن این خیابان شده‌اند. 

کوچه انجمن در خیابان تربیت تبریز

بازار تاریخی شیشه‌گر خانه یکی دیگر از آثار تاریخی خیابان تربیت است که همانند بازار تاریخ تبریز معماری زیبایی دارند. این بازار زمانی محل عرضه شیشه‌جات و ظروف بلور بوده استِ؛ اما امروزه جایگاه مغازه‌های عطاری و عرضه کننده گیاهان دارویی و سایر کالاهای این‌چنینی است.

بازار شیشه گرخانه تبریز

نشانی: میدان ساعت، خیابان تربیت

بهترین زمان بازدید: صبح یا عصر

مدت زمان بازدید: دو ساعت

فاصله از جاذبه قبلی: با خودرو ۶ دقیقه (۱٫۹ کیلومتر) و پیاده ۱۷ دقیقه (۱٫۴ کیلومتر)

پس از  بازدید از خبابان ترتبیت و بازار شیشه‌گران تبریز به‌سمت حمام نوبر که یکی از زیباترین رستوران‌های سنتی تبریز است، حرکت کنید.

حمام نوبر

حمام نوبر تبریز

حمام نوبر که اولین و بزرگ‌ترین سفره‌خانه سنتی تبریز است، یکی از زیباترین و قدیمی‌ترین آثار به‌جای‌مانده از دوران قاجار در تبریز است، فضای سربینه و گرم‌خانه این حمام به سفره‌خانه سنتی و فضای پشت‌بام به چایخانه و محلی برای نقالی و پرده‌خوانی اختصاص داده شده است. توصیه می‌کنیم شام خود را نیز در این سفره‌خانه سنتی میل کنید تا حداکثر استفاده را از فضای دلنشین آن ببرید

حمام نوبر

  • نشانی: ‌میدان ساعت، نبش خیابان تربیت
  • ساعات بازدید: ۱۲ تا ۲۴
  • مدت زمان بازدید: یک ساعت یا بیشتر
  • فاصله از جاذبه قبلی: با خودرو ۵ دقیقه (۱٫۶ کیلومتر) و پیاده ۳ دقیقه (۲۷۰ متر)

روز پنجم

روز پنجم بازدید خود را با بازدید از خانه مشروطه آغاز می‌کنیم.

خانه مشروطه

خانه مشروطه

در دوران مبارزات مشروطیت این خانه محل تجمع مردان آزاده‌خواه تبریز از جمله ستارخان و باقرخان بوده و نقش مهمی در تقویت نهضت مشروطه داشته است.

تزیینات فوق‌العاده زیبای این بنا از جمله آینه‌کاری‌ها و شیشه‌های رنگین سرسرای طبقه اول، ستون‌ها و سرستون‌های گچبری شده بنا و پنجره‌های ارسی بنا با شیشه‌های رنگین که هنگام تابش نور آفتاب در آن‌ها، تصویر بسیار زیبایی از بازی نور و رنگ در داخل اتاق‌ها خلق می‌شود و درهای منبت کاری اتاق اصلی موسوم به طنبی هرکدام به نوبه خود تجلی بی‌بدیلی از معماری اصیل و هنر ایرانی هستند.

خانه مشروطه

زیباترین قسمت بنا شاه‌نشین آن است که با در و پنجره‌های مشبک و تزیین شده با شیشه‌های الوان. 

در موزه این خانه تاریخی هم آثار ارزشمندی مشاهده می‌شود که از میان آن‌ها می‌توان به اسلحه کمری ستارخان، فرش مشروطه، اسناد مرتبط به انقلاب مشروطه، تندیس سران مشروطه، مهرهای مختلف گروه‌های انقلابی و یک دستگاه چاپ ژلاتینی اشاره کرد.

  • نشانی: غرب بازار تبریز، راسته کوچه رو‌به‌روی مسجد جامع
  • ساعات بازدید: بهار ۸ تا ۲۰، تابستان ۸ تا ۱۴ و ۱۶ تا ۲۱ و پاییز و زمستان ۸ تا ۱۸ (روزهای دوشنبه و این سوگواری تعطیل است)
  • مدت زمان بازدید: یک ساعت

پس از بازدید از خانه مشروطه به‌سمت مسجد جامع تبریز حرکت‌ می‌کنیم.

مسجد جامع تبریز

مسجد جامع تبریز

مسجد جامع تبریز اثری ارزشمند به‌جای‌مانده از دوران سلجوقیان و قاجار است که از چهار بخش تشکیل شده است.

مسجد جامع تبریز

محراب سفید و مرمرین این مسجد که قدیمی‌ترین محراب تبریز است، با گچبری‌های سه‌بعدی و تو در توی خود نظر شما را به خود جلب می‌کند. شبستان عظیم بنا که طاق‌های گنبدی شکل روی ستون‌های هشت‌ضلعی آجری جا خوش کرده‌اند، یکی دیگر از قسمت‌های مسجد است که نباید بازدید از آن را از دست بدهید.

  • نشانی: بازار تبریز، خیابان شهید مطهری، رو‌به‌روی خانه مشروطه
  • ساعات بازدید: شش ماهه اول سال ۸ تا ۲۰ و شش ماه دوم سال ۸ تا ۱۷:۳۰
  • مدت زمان بازدید: یک ساعت
  • فاصله از جاذبه قبلی: ۴ دقیقه با خودرو (۵۵۰ متر)، ۸ دقیقه پیاده (۶۰۰ متر)

پس از بازدید از این مسجد زیبا تنها با یک دقیقه پیاده‌روی می‌توانید به بازار تاریخی تبریز برسید.

بازار تاریخی تبریز

بازار تاریخی تبریز

بازار تاریخی تبریز بزرگ‌ترین بازارهای سرپوشیده جهان، اولین بازار ثبت شده در فهرست میراث فرهنگی جهانی یونسکو است و یکی از شاهکارهای معماری ایرانی اسلامی محسوب می‌شود. طاق‌ها و گنبدهای مرتفع با کاربندی‌های زیبا، آرایش مغازه ها، وجود تعداد زیادی از تیمچه‌ها در کنار مساجد، مدارس و سراها باعث شده است این بازار به نمونه‌ای عالی از ترکیب محیط‌های مذهبی، آموزشی و تجاری تبدیل شود.

معماری تیمچه‌ها با درهای بزرگ و با ابهت و سقف‌های گنبدی شکل و مرتفع که دارای روزنه‌های نورگیر هستند، قطعا برای شما جذاب خواهد بود.

  • نشانی: مرکز تبریز
  • ساعات بازدید: از صبح تا ساعت ۱۹
  • مدت زمان بازدید: دو ساعت

پیشنهاد ناهار

ناهار

ناهار را می‌توانید در رستوران امیرجلالی تبریز واقع در خیابان امام خمینی یا رستوران یاقوت میل کنید. فاصله بازار تاریخی تبریز از رستوران امیر تبریز ۱۵ دقیقه (۵٫۱ کیلومتر) و تا رستوران یاقوت ۱۱ دقیقه (۴٫۴ کیلومتر) است

پیشنهاد می‌کنیم پس از صرف ناهار و کمی استراحت به‌سمت خانه پروین اعتصامی حرکت کنید.

خانه پروین اعتصامی

خانه پروین اعتصامی

خانه پایین اعتصامی که متعلق به دوران پهلوی اول است، هم دارای ارزش تاریخی بوده و هم به‌نوعی ارزش معنوی دارد، زمانی که وارد خانه می‌شوید. در نگاه اول نقاشی مشاهیر تبریز روی دیوار سمت چپ خانه و پس از آن حیاط ۹۲۰ متری این خانه با حوض و باغچه‌های زیبا نظر شما را به خود جلب می‌کند. مجسمه پروین اعتصامی در ورودی ساختمان خانه نیز نگاه شما را برای چند لحظه به خود ذخیره می‌کند.

در داخل خانه هم اشعار زیبای بانوی شعر ایران از جمله شعر حک شده بر سنگ مزارش به نمایش گذاشته شده است. در ضمن شعری به دست خط پروین که در سوگ از دست دادن پدرش سروده است، نیز روی یکی از دیوارهای طبقه نخست خانه دیده می‌شود.

  • نشانی: محله شش گلان
  • ساعات بازدید: ۹ صبح تا ۱۷
  • مدت زمان بازدید: یک ساعت
  • فاصله از رستوران امیر تبریز: با خودرو ۹ دقیقه (۳٫۳ کیلومتر)
  • فاصله از رستوران یاقوت: ۵ دقیقه (۲٫۲ کیلومتر)

پس از بازدید از خانه دیدنی پروین اعتصامی به‌سمت موزه قاجار حرکت می‌کنیم.

موزه قاجار

موزه قاجار

این موزه در حقیقت خانه تاریخی امیر نظام گروسی بوده که تبدیل به موزه بی‌نظیر قاجار شده است. عمارت این بنا یک ساختمان دو طبقه است که ایوان آن ۱۶ ستون با سرستون‌های بسیار زیبا دارد. منظره حیاط اندرونی و بیرونی این عمارت در زمانی که درختان غرق در شکوفه می‌شوند و حوض‌ها پر از آب می‌شوند، حقیقتا تماشایی است. 

موزه قاجار

این موزه دارای تالارهای متعددی است که در کدام از آن‌ها بعدی از تاریخ سلسله قجر بیان شده است.

  • نشانی: خیابان ششگلان، جنب اداره صنعت، معدن و تجارت، جنب مقبره الشعرای تبریز
  • ساعات بازدید: ۹ تا ۱۸ (روزهای دوشنبه و روزهای تاسوعا و عاشورا، رحلت پیامبر (ص)، رحلت امام خمینی (ره)، شهادت حضرت علی (ع) و شهادت امام صادق (ع) تعطیل است)
  • مدت زمان بازدید: یک ساعت
  • فاصله از جاذبه قبلی: با خودرو ۵ دقیقه (۱٫۱ کیلومتر) و پیاده ۱۲ دقیقه (۹۵۰ متر)

پس از بازدید از این موزه به‌سمت مقبره ‌الشعرا حرکت می‌کنیم که آرامگاه استاد شهریار نیز در میان این مجموعه قرار دارد.

مقبره الشعرا

مقبره الشعرا

یکی از مهم‌ترین میراث ادبی و فرهنگی تبریز مقبره ‌الشعرا، مدفن ۴۰۰ تن از شعرای سرزمین پارسی ایران بوده که نظیر آن در کشور وجود ندارد و سالانه پذیرای میلیون‌ها گردشگر داخلی و خارجی است. نماد یادبود این بنای تاریخی که بیش از ۳۰ متر ارتفاع دارد و مستحکم و استوار بر بلندای آن خودنمایی می‌کند، تلفیقی خاص از معماری سنتی و مدرن است.

  • نشانی: خیابان ثقه الاسلام، جنب حرم مطهر سید حمزه
  • ساعات بازدید: در طول روز
  • مدت زمان بازدید: نیم ساعت
  • فاصله از جاذبه قبلی: با خودرو دو دقیقه (۵۵۰ متر)، پیاده ۶ دقیقه

پس از بازدید از مقبره‌الشعرا به‌سمت موزه سفال حرکت می‌کنیم که در صورت تمایل می‌توانید علاوه بر بازدید از از سفال‌های متنوع و زیبا، ظرف سفالی موردعلاقه خود را نیز بخرید.

موزه سفال

موزه سفال تبریز

این موزه هم در حقیقت خانه تاریخی صرافلار است که توسط سازمان میراث فرهنگی تبریز خریداری شده و به موزه سفال تبدیل شده است. حوضخانه این خانه زیباترین قسمت آن است که به‌هیچ‌وجه نباید بازدید از آن را از دست بدهید.

موزه سفال

جالب است بدانید که مراسم‌های مختلفی نیز در این موزه برگزار می‌شود که شامل نمایشگاه سفره هفت‌سین از انتهای اسفند تا سیزدهم فروردین، مراسم ویژه افطاری در ماه رمضان و جشن سالگرد افتتاح موزه می‌شود که هر سال در دهم شهریور برگزار می‌شود.

  • نشانی: خیابان شمس تبریزی، رو‌به‌روی ایستگاه گرو، خیابان شهید نوروزی، کوچه صرافلار، خانه علو، پلاک ۱۰۰
  • ساعات بازدید: ۹ تا ۱۷
  • مدت زمان بازدید: یک ساعت
  • فاصله از جاذبه قبلی: با خودرو ۴ دقیقه و پیاده ۱۰ دقیقه (۸۵۰ متر)

پیشنهاد می‌کنیم پس از موزه سفال به‌سمت مجموعه تفریحی عون‌بن‌علی حرکت کنید. با استفاده از خط تله‌کابین این مجموعه می‌توانید مناظر کوهستانی بسیار زیبایی را تماشا کنید.

تفرجگاه عون‌بن‌علی

مجموعه تفریحی عون ابن علی

تفرجگاه عون‌بن‌علی یکی از جذاب‌ترین و منحصر‌به‌فرد‌ترین تفرجگاه در تبریز است که در آن می‌توانید از تفریحات هیجان‌انگیزی نظیر تله‌کابین و زیپ‌ لاین استفاده کنید. پیشنهاد می‌‌کنیم حتما از تله‌کابین این مجموعه تفریحی استفاده کنید؛ زیرا وقتی در کابین‌های این تله‌کابین بسیار مجهز و پیشرفته قرار می‌گیرید، هم چشم‌اندازی بی‌نظیر از شهر تبریز را مشاهده می‌کنید و هم می‌توانید از تماشای مناظر کوهستانی کوه عینالی و قله دند نهایت لذت را ببرید.

تله کابین تبریز

در ضمن اگر اهل صخره‌نوردی هستید، می‌توانید از صخره‌ای استاندارد و طبیعی واقع در کنار دکل دوم تله‌کابین لذت ببرید. وقتی به بالاترین نقطه تله‌کابین می‌رسید (که بالاترین نقطه کوه عیلانی است)، سکوت بسیار آرامش‌بخشی را تجربه می‌کنید. در ضمن این تله‌کابین از امکاناتی نظیر کافی‌شاپ، رستوران، سرویس‌بهداشتی و نمازخانه هم برخوردار است. ساعات کار این تله‌کابین ۶ تا ۲۰ است.

فضای سبز مجموعه تفریحی عون ابن علی

پیشنهاد می‌کنیم زیپ‌لاین این مجموعه را که عنوان پرشیب‌ترین زیپ‌لاین کشور را به خود اختصاص داده و طول مسیر آن به ۵۰۰ متر می‌رسد، نیز از دست ندهید. با استفاده از این زیپ‌لاین علاوه بر تجربه هیجانی وصف‌ناپذیر، مناظری زیبا از شهر تبریز و کوه عینالی را نیز مقابل روی خود می‌بینید.

زیپ لاین عون ابن علی

از دیگر جاذبه‌های این مجتمع تفریحی کم‌نطیر می‌توان به دریاچه مصنوعی داغ گلی در غرب بنای یادبود یادمان شهدا، رودخانه آجی چای و چشمه‌های متعدد این منطقه (معروف‌ترین چشمه این تفرجگاه چشمه ترلان بولاغی است که در نزدیکی بقعه عون‌بن‌علی و در سمت شمال آن قرار دارد)، آبشار مصنوعی و مزرعه شتر مرغ اشاره کرد.

بد نیست از بقعه عون‌بن‌علی نیز بازدید کوتاهی داشته باشید که دارای معماری جالبی است. از ویژگی‌های شاخص معماری آن می‌توان به وجود ۶ گنبد و ۵ ستون سنگی بزرگ در آن اشاره کرد.

بقعه عون ابن علی

برج یادمان شهدای گمنام که مدفن ۸ شهید گمنام است و با ارتفاع ۱۴ متر روی پایه‌ای به ارتفاع ۲ متر ایجاد شده است، یکی دیگر از بناهای جالب این تفرجگاه است که از اکثر نقاط آن قابل‌مشاهده است. تماشای منظره شب تبریز و عکاسی هم در این تفرجگاه خالی از لطف نیست.

برج یادمان شهدا

تصویر از مسعود سپهری نیا

  • نشانی: اتوبان پاسداران، ورودی تله‌کابین عینالی
  • ساعات بازدید: در طول روز
  • مدت زمان بازدید: ۳ ساعت
  • فاصله از جاذبه قبلی: ۱۳ دقیقه با خودرو (۵ کیلومتر)

توصیه می‌کنیم روز  پنجم سفر  خود را با بازدید از پارک موزیکال تبریز، یکی از  بهترین پارک های تبریز با فضاسازی و طراحی منحصربه فرد که در شب جلوه واقعا زیبایی دارد و تماشای نمایش فوق‌العاده جذاب دلفین‌ها و فک‌ها به پایان برسانید. نمایش دلفین‌ها ساعت ۲۲:۳۰ آغاز می‌‌شود.

پارک موزیکال تبریز

پارک موزیکال تبریز

اگر  می‌خواهید رقص زیبایی از آب و نور ببینید، بازدید از این پارک را از دست ندهید. معماری و طراحی منحصر‌به‌فرد این پارک آن را از سایر پارک‌های تبریز متمایز ساخته است. آب‌نمای هوشمند آن که به‌صورت کاملا حرفه‌ای با هفت رنگ نورپردازی شده و شب‌ها جلوه واقعا زیبایی دارد.

  • نشانی: بلوار ولیعصر، رو‌به‌روی دادگستری
  • ساعات بازدید: شبانه‌روز اما توصیه می‌کنیم شب‌ها از این پارک بازدید کنید.
  • مدت زمان بازدید: یک ساعت
  • فاصله از جاذبه قبلی: با خودرو ۱۲ دقیقه (۶٫۱ کیلومتر)

سرای دلفین‌های خوشحال

سرای دلفین های خوشحال تبریز

تماشای حرکت نمایشی  و آکروباتیک دلفین‌ها، فک‌ها و شیردریایی و نمایش مربیان این حیوانات باهوش با آن‌ها تجربه‌ای است که هرگز از یاد نخواهید برد. این حرکت نمایشی که واقعا شما را به وجد می‌آورد و خستگی یک روز تبریزگردی مفصل را از تن شما به در می‌کند، در فضایی به وسعت ۱۴۰۰ متر انجام می‌شود.

سرای دلفین های خوشحال تبریز

توجه داشته باشید این نمایش هیجان‌انگیز هر شب راس ساعت ۲۲:۳۰ آغاز می‌شود و امکان تهیه بلیط به‌صورت آنلاین نیز وجود دارد. در ضمن در این مجموعه امکان شنا با دلفین‌ها و گرفتن عکس یادگاری نیز وجود دارد.

  • نشانی: بلوار استاد شهریار، مجتمع فرهنگی و تفریحی باغلار باغی، مجموعه سرای دلفین های خوشحال
  • فاصله از جاذبه قبلی: با خودرو ۲ دقیقه (۸۵۰ متر)

روز ششم

روز ششم بازدید خود را با بازدید از موزه تاریخ طبیعی تبریز آغاز می‌کنیم

موزه تاریخ طبیعی

موزه تاریخ طبیعی تبریز

در این موزه نمونه تاکسیدرمی شده بسیاری از گونه‌های جانوری مختص آذربایجان و سایر گونه‌های جانوری ایران و جهان نگه‌داری می‌‌شود. فضایی موزه به صورتی طراحی شده که بازدیدکنندگان علاوه بر بازدید از حیوانات، با محیط طبیعی پیرامون آن‌ها نیز آشنا شوند. علاوه بر این در قسمتی از موزه ماکت حرفه‌ای جانوران منقرض شده از جمله دایناسورها نیز به نمایش گذاشته شده است.

      • نشانی: بلوار آزادی- موزه‌ی تاریخ طبیعی
      • ساعات بازدید: ۸ تا ۱۴
      • مدت زمان بازدید: یک ساعت

پس از بازدید از این موزه جالب به‌سمت موزه کارتون تبریز نخستین موزه کاریکاتور در آسیا و پنجمین موزه در سطح جهان است، حرکت می‌کنیم.

موزه کاریکاتور

موزه کارتون تبریز

موزه کاریکاتور در ساختمانی ایجاد شده که قبلا متعلق به کتابخانه ملی تبریز بوده و اکنون به خانه هنر تبریز تبدیل شده است. این موزه دارای دو گالری است که در آ‌ن‌ها شاهد ۶۰ اثر از آثار برزگ‌ترین کارتونیست‌های جهان هستید و در مخزن این موزه هم بیش از ۱۴ هزار اثر از کارتونیست‌های مطرح جهان نگهداری می‌شود.

از دیگر بخش‌های این موزه می‌توان به کتابخانه آن اشاره کرد که بیش از هزار آلبوم به‌همراه آرشیو کاملی از نشریات داخلی و خارجی را در خود جای داده است؛ البته ممکن است این موزه تنها موردعلاقه قشر خاصی از مردم باشد.

موزه کارتون تبریز

در ضمن در ساختمان این موزه می‌توانید از موزه آثار استاد بهتونی که شامل ۱۰ هزار مجسمه گچی و سیمانی از میوه‌جات، خشکبار، غذاهای محلی آذربایجانی، حبوبات، شیرینی‌جات‌ و همچنین مجسمه‌هایی با موضوعات مرتبط با موضوع‌های ضرب‌المثل‌ها، آداب و رسوم و... می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم بازدید از این موزه منحصر‌به‌فرد را نیز از دست ندهید.

نشانی: باغ گلستان، رو‌به‌روی هنرستان وحدت. خانه هنر تبریز٫موزه کاریکاتور تبریز

ساعات بازدید: ۹:۳۰ تا ۱۴

مدت زمان بازدید: دو ساعت (به‌همراه بازدید از موزه آثار استاد بهتونی)

فاصله از جاذبه قبلی: با خودرو ۱۹ دقیقه (۷٫۸ کیلومتر)

پیشنهاد می‌کنیم پس از بازدید از این دو موزه منحصربه‌فرد به‌سمت پارک مینیاتوری حرکت می‌کنیم که یکی از پارک‌های منحصر‌به‌فرد تبریز است.

پارک مینیاتوری تبریز

پارک مینیاتوری تبریز

در این پارک نمونه مینیاتوری و کوچک شده برخی از آثار تاریخی تبریز که شامل عمارت ائل گلی، کاخ شهرداری، ارک علیشاه، مقبره الشعرا، برج خلعت پوشان، مسجد کبود، برج یانقین، کلیسای مریم مقدس، ساختمان بانک ملی، ساختمان ایستگاه راه‌آهن، پل کابلی و کاخ استانداری می‌شود، در معرض دید عموم قرار گرفته است. همچنین در این پارک از تابلوهای سخنگویی استفاده شده است که اماکن نمایش‌ داده شده در پارک را به زبان‌های مختلف به مراجعان معرفی می‌کند.

در ضمن در این پارک که مورد استقبال شهروندان تبریزی و گردشگران قرار گرفته است، گلکاری‌های انبوه فضای بسیار زیبا و دل‌انگیزی را به وجود آورده است

  • نشانی: خیابان گلکار، انتهای پارک آنالار و آتالار
  • ساعات بازدید: در طول روز
  • مدت زمان بازدید: یک ساعت
  • فاصله از جاذبه قبلی: با خودرو ۱۹ دقیقه (۷٫۱ کیلومتر) 

پیشنهاد ناهار

رستوران جلالی سردرود

پیشنهاد می‌کنیم که ناهار را در رستوران جلالی سردرود واقع در بلوار ۲۹ بهمن، رو‌به‌روی جام جم، برج شهر، طبقه ۱۰ یا رستوران دلستان واقع در بلوار ۲۹ بهمن، رو‌به‌روی جام جم میل کنید.

فاصله زمانی پارک مینیاتوری تا رستوران جلالی سردرود ۵ دقیقه (۲٫۸ کیلومتر) و تا رستوران دلستان ۵ دقیقه (۲٫۷ کیلومتر) است.

پس از صرف ناهار به‌سمت گل سرسبد جاذبه‌های گردشگری تبریز یعنی پارک ائل گلی حرکت می‌کنیم.

پارک ائل گلی

پارک ائل گلی

اگر می‌خواهید از محبوب‌ترین و مهم‌ترین تفرجگاه تبریز دیدن کنید، این پارک را از دست ندهید. در این پارک دریاچه مصنوعی عظیمی با وسعت ۵ هکتار و عمق ۱۲ متر و گنجایش ۷۲۰ هزار متر مکعب ایجاد شده است که امکان قایق‌سواری نیز در آن وجود دارد.

در بخش جنوبی این دریاچه تپه نسبتا بلندی وجود دارد که با درختان بلندی پوشانیده است و چندین آبشار مصنوعی از آن به داخل دریاچه سرازیر می‌شود. در زمستان سطح این دریاچه یخ می‌زند که جلوه واقعا زیبایی به آن می‌بخشد.

پارک ائل گلی تبریز

لاله‌های پارک ائل گلی

در ضمن در میان دریاچه عمارت کلاه‌فرنگی دو طبقه هشت‌ضلعی زیبایی نیز خودنمایی می‌کند که امروزه از آن به‌عنوان تالار پذیرایی استفاده می‌شود. این عمارت همچون یک شبه‌جزیره در میان دریاچه جا خوش کرده و دسترسی به آن از طریق مسیر منتهی به آن کاملا راحت است. پیشنهاد می‌کنیم پیاده‌روی در این پارک را به‌هیچ‌وجه از دست ندهید.

  • نشانی: آزادراه کنار گذر جنوبی تبریز
  • ساعات بازدید: شبانه‌روز
  • مدت زمان بازدید: دو ساعت
  • فاصله از رستوران جلالی سردرود: با خودرو ۱۳ دقیقه (۷٫۳ کیلومتر)
  • فاصله از رستوران دلستان: با خودرو ۱۴ دقیقه (۷٫۵ کیلومتر)

پس از بازدید از پارک زیبای ایل گلی به یکی از شگفت‌انگیزترین روستاهای ایران یعنی روستای تاریخی کندوان حرکت می‌کنیم.

روستای تاریخی کندوان

روستای کندوان

روستای کندوان یکی از روستاهای فوق‌العاده شگفت‌انگیز ایران و نمونه‌ای عالی از معماری صخره‌‌ای است. در این روستا خانه‌ها از دل کوه و صخره‌های خشن و سخت خلق شده‌اند و درست همانند یک کله قند به نظر می‌رسند.

در ساخت این خانه‌ها از هیچ نوع مصالح دیگری استفاده نشده و قسمت‌های مختلف خانه تنها با حفاری در دل کوه ایجاد شده است. خانه‌های این روستا که کران نام دارند، دارای بخش‌های مختلفی از جمله، اتاق نشیمن، آشپزخانه هستند. خود روستا نیز دارای بخش‌های مختلفی از جمله حمام، مسجد، مدرسه است و مسجد بزرگ‌ترین کران روستا است.

روستای تاریخی کندوان

جالب است بدانید تنها دو روستای مشابه این روستا در دنیا وجود دارد که یکی از آن‌ها در ترکیه (کاپادوکیا) و دیگری در آمریکا (داکوتا) واقع شده است؛ البته هر دو روستا فاقد سکنه هستند و تنها در کندوان زندگی جاری است.

روستای کنداون از چندین تپه متعدد تشکیل شده که ارتفاع برخی از آن‌ها به ۴۰ متر هم می‌رسد و صدها آغل، انبار و خانه را در دل خود جای داده‌اند. جالب است بدانید از دل یکی از تپه‌های این روستا چشمه آب معدنی گواریی می‌جوشد که خود شگفتی دیگری است. در صورت تمایل می‌توانید شب را در هتل مجهز و مجلل صخره‌ای کندوان سپری کنید. در ضمن این روستا در منطقه‌ای بسیار خوش آب و هوایی قرار گرفته است

  • نشانی: ۶۰ کیلومتری جنوب شرقی تبریز
  • بهترین زمان بازدید: بهار و تابستان
  • مدت زمان بازدید: ۲ ساعت
  • فاصله از جاذبه قبلی: با خودرو یک ساعت و ۷ دقیقه (۶۱٫۸ کیلومتر)

اگر به خودروهای کلاسیک می‌توانید به‌جای اینکه از کندوان مستقیما به‌سمت تبریز حرکت کنید، مسیر خود را در میانه به‌سمت آزاد راه زنجان تبریز و سپس به‌سمت جاده هریس تبریز منحرف کنید و از موزه خودروهای کلاسیک دیدن کنید.

موزه خودروهای کلاسیک تبریز

موزه خودروهای کلاسیک تبریز

در موزه‌‌ی خودروهای کلاسیک ۲۰ خودروی کلاسیک ارزشمند که برخی از آن‌ها در تعداد معدودی تولید شده‌اند، از برندهای مطرح مانند مرسدس بنز، بی. ام. دبلیو، فورد، شورلت، بیوک، دوج، فولکس واگن و سایر برندهای معتبر دنیا در معرض دید عموم قرار گرفته‌اند. همچنین خودروی استاد شهریار نیز در این موزه در معرض نمایش قرار گرفته است.

  • نشانی: کیلومتر ۱۰ دروازه تهران
  • ساعات بازدید: جمعه ها از ساعت ۱۲ تا ۲۱ و در سایر ایام هفته ۱۶ تا ۲۱
  • مدت زمان بازدید: یک ساعت
  • فاصله از جاذبه قبلی: یک ساعت و ۱۰ دقیقه (۶۸٫۶ کیلومتر)

در صورت تمایل می‌توانید یک روز بیشتر در تبریز بمانید و از پارک آبی بزرگ و مجهز آن نیز لذت ببرید.

پارک آبی تبریز

پارک آبی تبریز

اگر شما هم دیوانه هیجان هستید و دوست دارید آدرنالین خونتان به اوج برسد، حتما تفریح و ماجراجویی در پارک آبی تبریز را تجربه کنید. امکانات این پارک آبی به شرح زیر است: 

  •  سرسره های آهسته و مارپیچ مالتی اسلاید
  • سرسره چاله فضایی
  •  سرسره های سرعتی تونلی و روباز
  • سرسره موج ( U شکل)
  •  سرسره های ران اوت تونلی و روباز ( ویژه افرادی که شنا بلد نیستند.)
  •  سرسره های مخصوص کودکان رودخانه‌ای به طول ۱۷۰ متر و عرض ۳ متر
  •  استخر موج با ۲۴ مدل موج گوناگون استخر شنا
  •  استخر و سرسره ویژه کودکان ۳ تا ۷ سال
  •  استخر و سرسره ویژه کودکان ۷ تا ۱۲ سال
  •  استخر فرود سرسره‌ها
  •  سونا و جکوزی
  • تونل‌های وحشت
  •  فست‌فود و کافی‌شاپ

در پایان پیشنهاد می‌کنیم برای آشنایی بیشتر با جاهای دیدنی تبریز، فهرست کاملی از آن را در کجارو ببینید.

نشانی: شهرک یاغچیان، خیابان توحید، بعد از مخابرات، جنب پارک اوشاخلار باغچاسی

ساعات بازدید: آقایان روزهای فرد و جمعه ساعت ۱۴ تا ۲۲ و بانوان روزهای زوج ۱۴ تا ۲۱

مطالب مرتبط:

دیدگاه