بقایای کلیسای کاتولیک در ماکائوی چین

رضا اردو
رضا اردو پنجشنبه، ۳ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۰۰
بقایای کلیسای کاتولیک در ماکائوی چین

وجود کلیسای کاتولیک در شرق دور نمایانگر فعالیت‌های گسترده‌ی مسیحیان در قرون وسطی است. این کلیسا، که تنها نمای ورودی‌اش باقی مانده، گردشگران را به سمت خود جذب می‌کند.

شهر ماکائو در جنوب چین را شاید بیشتر به کازینوها و هتل‌های لوکسش بشناسند اما باارزش‌ترین جاذبه‌اش در واقع یک کلیسا، یا بقایای یک کلیسا، است.

کلیسای پولس مقدس (St. Paul)، که با نام «Mater Dei» نیز شناخته شده، کلیسایی پرتغالی از سده‌ی هفدهم است که به نام حواری پولس مقدس ساخته شده است. راهبان مسیحی، که برای گسترش مذهب کاتولیک به شرق دور سفر کرده بودند، بین سال‌های ۱۶۰۲ تا ۱۶۴۰ این کلیسا را ساختند. مسیحیان ابتدا به واسطه‌ی حضور پرتغالی‌ها در شهر ماکائوی چین مستقر شدند و این کلیسا اولین کلیسایشان بود.

کلیسا

کلیسای پولس مقدس بعدها درون مجموعه‌ای قرار گرفت که به آن اولین دانشگاه غربی در شرق آسیا گفتند. خود کلیسا در آن زمان یکی از بزرگ‌ترین کلیساهای کاتولیک در آسیا به حساب می‌آمد.

کلیسا

بیشتر کلیسا از چوب ساخته شد اما نمای باشکوه از بلوک‌های گرانیتی داشت. این نما تنها بخشی است که از آن ساختمان عظیم، پس از طوفان سخت و آتش‌سوزی بعد از آن در سال ۱۸۳۵، باقی مانده. آتش‌سوزی سال ۱۸۳۵ در واقع سومین آتش‌سوزی در تاریخ کلیسا بود.

کلیسای پولس مقدس

کلیسای ابتدایی در سال ۱۵۸۰ ساخته شد اما دوبار – در سال‌های ۱۵۹۵ و ۱۶۰۱ – آتش گرفت؛ در نتیجه مسیحیان آن را بازسازی کردند. دیوار گرانیتی جلویی را توسعه دادند، همچنین نمایی گرانیتی، که مسیحیان ژاپنی بر آن حکاکی کرده بودند، را بین سال‌های ۱۶۲۰ تا ۱۶۲۷ به آن اضافه کردند. وقتی کلیسا برای سومین‌بار آتش گرفت دیگر آن را بازسازی نکردند؛ زیرا بیش از هفتاد سال از متروکه شدنش می‌گذشت. پرتغالی‌ها مسیحیان متولی کلیسا را اخراج کرده بودند. با این حال، دیوار و نمای بیرونش‌اش مستحکم شده است.

کلیسای پولس مقدس

نمای باقی‌مانده از چهار ردیف ستون تشکیل شده که با حکاکی‌ها و مجسمه‌هایی پوشیده شده‌اند. مجسمه‌ها نمایانگر روزهای نخستین حضور کلیسای کاتولیک در آسیا هستند. تندیس‌هایی از مریم مقدس و قدیسان به همراه نمادهایی از باغ عدن و مصلوب شدن مسیح بر نما وجود دارد. علاوه بر اینها، فرشتگان و شیطان، اژدهای چینی، گل داوودی ژاپنی، کشتی دریانوردی پرتغالی و کلمات مقدس به خط چینی در آنجا حکاکی شده‌اند.

کلیسای پولس مقدس

از روی نقاشی‌ای که ویلهلم هاینه (Wilhelm Heine)، هنرمند آلمانی-آمریکایی، در سال ۱۸۵۴ کشیده حدس زده می‌شود که سه طاق‌ پایین نما احتمالاً حاوی درهای دوجداره بوده است. در نقاشی، یکی از درها بسته و زنگ‌هایی در طاق‌های شرقی و غربی نصب شده است.

کلیسای پولس مقدس

نقاشی ویلهلم هاینه از نمای کلیسای پولس مقدس در سال ۱۸۵۴

سازه خم شده بود و در وضعیت خطرناکی قرار داشت تا آنکه در دهه‌ی ۱۹۹۰ با استفاده از پایه‌های بتونی و فولادی آن را محکم کردند. راه‌پله‌ی فولادی در پشت نما به گردشگران اجازه می‌دهد از آن بالا روند تا هم حکاکی‌ها را از نزدیک ببینند و هم از چشم‌انداز شهر لذت ببرند.

کلیسای پولس مقدس

کلیسای پولس مقدس

مطالب مرتبط:

منبع amusingplanet

دیدگاه