رکورددار فتح اورست در دنیا چه کسی است؟

نیکی قره گوزلویان
نیکی قره گوزلویان چهار شنبه، ۹ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۳۰
رکورددار فتح اورست در دنیا چه کسی است؟

اورست بلندترین قله در دنیا است که افراد بسیاری تابه‌حال به آن صعود کرده‌اند، اما اشخاص انگشت شماری رکورددار این صعود هستند.

قله اورست بلندترین قله دنیا با ارتفاع ۸۸۴۸ متر است. به‌جز احتمالاتی از فتح آن در سال ۱۹۲۴، اطلاع دیگری از صعود به اورست در گذشته در دسترس نیست. در دهه‌های اخیر کوهنوردان بسیاری این قله را فتح کرده‌اند. اولین ثبت تاریخی فتح اورست در سال ۱۹۵۳ اتفاق افتاد و تا سال ۱۹۸۷، تنها ۲۰۰ نفر توانستند این کوه را فتح کنند. در سال ۲۰۱۲، این کوه بیش از ۵۶۵۰ بار فتح شد که ۲۲۳ مرگ در پی داشت. اما رکوردداران فتح اورست چه کسانی هستند؟

آپا شرپا

آپا شرپا یک کوهنورد نپالی است که به‌صورت مشترک با پوربا تاشی شرپا رکورددار فتح اورست است. او بیست و یکمین صعود خود را به‌عنوان عضوی از «اردوی کوهنوردی پاکسازی اورست» در سال ۲۰۱۱ انجام داد. آپا متولد ۱۹۶۰ در شهر تِیم نپال است. او پس از ۴ تلاش، توانست برای نخستین بار قله اورست را در ۱۰ می ۱۹۹۰ به‌همراه اردویی از نیوزلند به رهبری راب هال فتح کند. او از همان سال صعود خود به ارتفاعات را ادامه داد و تا سال ۲۰۱۱، به‌جز سال‌های ۱۹۹۶ و ۲۰۰۱، هر سال اورست را فتح کرد. تمامی صعودهای او به‌جز سه عدد در ماه می بوده است.

آپا شرپا

پوربا تاشی شرپا

پوربا تاشی شرپا نیز به‌طور مشترک با آپا شرپا رکورددار فتح اورست شناخته می‌شود. او رکورددار ۳۰ صعود است که ۲۱ عدد از آن‌ها فتح قله اورست بوده است. ۵ صعود دیگر در کوه چوایو، یک صعود کوه لوتسه و یک صعود کوه شیشاپانگما از دیگر فتوحات او محسوب می‌شود. او در سال ۲۰۰۷ سه بار به قله اورست صعود کرد و بیست و یکمین فتح خود را در ۲۱ می ۲۰۱۳ انجام داد. تاشی شخصیت اصلی مستندی در سال ۲۰۱۵ بود که حادثه بهمن کوه اورست را در سال ۲۰۱۴ بازگو می‌کرد. او هم‌اکنون از کوهنوردی بازنشسته شده است و در شهر کومیونگ نپال زندگی می‌کند.

پوربا تاشی شرپا

آنگ دورجی شرپا

آنگ دورجی یک راهنمای کوهنوردی نپالی و یک صعودگر است که کوه اورست را ۱۸ بار فتح کرده است. او برای شرکت در اردوی صعود به اورست در بهار سال ۱۹۹۶ معروف است؛ در این سال طوفانی مهیب ۸ نفر را از اردوهای مختلف کوهنوردی به کام مرگ کشاند و به‌عنوان فاجعه‌بار ترین اتفاق تاریخ اورست شناخته شد. او اولین صعود خود را در سال ۱۹۹۲ و هجدهمینِ آن را در سال ۲۰۱۶ انجام داد. او همچنین از سال ۱۹۹۵ تابه‌حال ۷ بار به قله چوایو صعود کرده و کوه‌های برودپیک، گاشربروم ۲، آمادابلام را نیز فتح کرده است.

آنگ دورجی شرپا

دیو هان

دیو هان یک روزنامه‌نگار و راهنمای کوهنوردی است که در دانشگاهی در ژاپن نیز سخنرانی می‌کند. او رکورددار بیشترین فتح اورست به تعداد ۱۵ بار به‌عنوان یک غیر شرپایی است. او اولین صعود خود را در ۱۹۹۴ و پانزدهمین صعود خود را در می سال ۲۰۱۳ انجام داد. از دستاوردهای دیگر او می‌توان به ۳۵ بار صعود به کوه وینسون ماسیف و ۲۱ بار صعود به کوه دنالی در بیش از ۳۰ اردوی کوهنوردی اشاره کرد.

دیو هان

مطالب مرتبط:

دیدگاه