برگزاری نمایشگاه آشنایی با بناهای تاریخی و ثبت ملی منطقه‌ آزاد اروند در موزه آبادان

فرناز رهبران رنجبر
فرناز رهبران رنجبر دوشنبه، ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۵۰
برگزاری نمایشگاه آشنایی با بناهای تاریخی و ثبت ملی منطقه‌ آزاد اروند در موزه آبادان

نمایشگاه آشنایی با بناهای تاریخی و ثبت‎ملی شهرستان‌های آبادان و خرمشهر به مناسبت روز جهانی موزه‎ها و هفته میراث فرهنگی در موزه آبادان اجرا شده است.

به مناسبت روز جهانی موزه‎ها و هفته میراث فرهنگی، باحضور مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان، اعضای شورای شهر، رؤسای برخی دانشگاه‎های سطح شهر و تعدادی از سرمایه‎گذاران، نمایشگاهی با عنوان «آشنایی با بناهای تاریخی و ثبت ملی منطقه‌ آزاد اروند» در موزه آبادان برگزار شده است.

نجلا درخشانی مسئول پژوهش اداره‌های میراث فرهنگی آبادان و خرمشهر یکشنبه ۳۰ اردیبهشت در مراسم افتتاح این رویداد گفت:

این نمایشگاه با هدف آشنایی عموم مردم با فرهنگ و هویت معماری شهری و بناهای ثبت ملی شهرستان‎های آبادان و خرمشهر برپا شده است. در نمایشگاه آشنایی با بناهای تاریخی و ثبت ملی در مجموع ۲۲ پوستر به نمایش در آمده که شش پوستر آن به جاذبه‎های گردشگری و ۱۷ پوستر نیز به بناهای ثبت ملی منطقه تخصیص یافته است.

در کل ۹۶ بنای تاریخی ثبت ملی در ‌منطقه آزاد اروند وجود دارند اما به دلیل کمبود ‌فضا، تنها مهم‌ترین بناها و جاذبه‎هایی که بیشترین جذب گردشگر را دارند‎ در این نمایشگاه معرفی شده‎اند.

به منظور معرفی سایر بناهای تاریخی منطقه آزاد اروند نشستی برای امروز (دوشنبه ۳۱ اردیبهشت) در مرکز علمی-کاربردی منطقه‌ آزاد اروند ترتیب داده شده است. این نشست از ساعت ۱۷ تا ۱۹ برپا می‌شود و همه می‌توانند در آن شرکت کنند.

درخشانی در رابطه با برپایی نمایشگاه آشنایی با بناهای تاریخی در موزه باستان‎شناسی آبادان بیان کرد:

موزه آبادان یکی از بناهای ثبتی و یکی از مهم‎ترین جاذبه‎های گردشگری این منطقه است و به همین دلیل این نمایشگاه در این موزه برپا شده است.

هدف از برپایی این نمایشگاه این است که با روش‌های دیگر جذب مخاطب صورت گیرد.

علیرضا ایزدی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان نیز در این مراسم گفت:

پیشینه ارزشمند منطقه آزاد آروند درخصوص دفاع مقدس در کنار ظرفیت‎‎های این منطقه و ابنیه تاریخی این قابلیت را دارا است که این منطقه را به یک نقطه پایلوت در گردشگری و میراث تبدیل کند. در آبادان و خرمشهر نیاز است تا در سه حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کار کنیم.

به گفته وی پیشینه ارزشمند این منطقه درخصوص دفاع مقدس در کنار ظرفیت‎های‎های منطقه آزاد و ابنیه‎ تاریخی این قابلیت را دارا است که این منطقه را به یک نقطه پایلوت در گردشگری و میراث تبدیل کند.

موزه باستان‎شناسی آبادان یکی از موزه‎های با ارزش کشور است اما از نظر تجهیز کمی و کیفی به توجه بیشتری نیاز دارد.

بنا به گفته ایزدی سرمایه‌گذارانی در زمینه گردشگری آمادگی به همکاری را دارند و اتفاقات خوبی نیز در این زمینه ایجاد شده است. او ابراز امیدواری کرد در کنار پتانسیل سازمان میراث فرهنگی کشور و تسهیلات و اقدامات جانبی این سازمان، شاهد حضور سرمایه‌گذاران در حوزه گردشگری باشیم و از طرفی باتوجه به پتانسیل منطقه آزاد و حضور گردشگران و برداشته شدن ویزا در این منطقه بتوان بازار خوبی را در حوزه گردشگری خارجی داشت.

توریست درمانی و توریست سلامت از نظر وی یکی دیگر از مباحثی است که می‎توان برای آن در منطقه آزاد برنامه ریزی کرد، همچنین باید در بحث صنایع دستی به ویژه حصیر، آموزش و فرهنگ‎سازی آن و نیز معرفی پتانسیل‎های منطقه معرفی بهتری داشت.

این نمایشگاه از ۳۰ اردیبهشت تا هفتم خرداد از ساعت ۹ تا ۱۹ در موزه آبادان در اختیار بازدیدکنندگان قرار دارد.

مطالب مرتبط:

دیدگاه