ماکو یا ترکیه؛ این طرف مرز می‌مانید یا می‌روید؟

زلیخا رحمانیان
زلیخا رحمانیان دوشنبه، ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۳۵
ماکو یا ترکیه؛ این طرف مرز می‌مانید یا می‌روید؟

در نوروز ۹۷ نزدیک به ۳۰۰ هزار نفر گردشگر به  کشور ترکیه سفر کرده‌اند. دلیل اینکه گردشگران ایرانی به خارج از کشور می‌روند و از جاذبه‌های فراوان داخل دیدن نمی‌کنند، چیست؟

گردشگری در کشور همسایه، ترکیه به صنعتی پرمنفعت تبدیل شده است که این مقوله سبب پویایی اقتصاد، ارزآوری و اشتغال‌زایی در آن کشور شده به طوریکه طبق اعلام مقامات ترکیه، در نوروز ۹۷ نزدیک به ۳۰۰ هزار نفر گردشگر به آن کشور سفر کرده‌اند.

این میزان خروج گردشگر از کشور، یک زنگ خطری است که باید با برنامه‌ریزی مناسب در جهت بهبود کیفیت و تقویت گردشگری و جذب توریسم به منطقه گام برداشت.

در نگاهی کوتاه و تحلیلی به میزان سفرهای داخلی در سال‌های گذشته متوجه می‌شویم که هر چقدر زیرساخت‌ها و بسترهای گردشگری در کشور بهبود یابد، به همان اندازه گردشگری داخلی نیز رشد خواهد یافت.

در منطقه‌ای چون منطقه آزاد تجاری-صنعتی ماکو که از انواع جاذبه‌های طبیعی، باستانی، فرهنگی و دیگر عامل‌های جذب گردشگری برخوردار است، باید بتوان این شاخص‌ها را به‌عنوان مهم‌ترین ابزار در جهت تقویت گردشگری داخلی ارتقا بخشید که هرگونه بی‌توجهی و اهمال‌کاری در این راستا، فرصت‌سوزی در این حوزه به شمار می‌رود، چراکه کشور به‌دلیل فشارهای اقتصادی ناشی از تحریم‌ها به‌شدت نیازمند صنعتی جایگزین است تا تکیه صرف بر منابع نفتی و درآمدهای حاصل از آن، جای خود را به منابع درآمدی حاصل از صنعت غیرنفتی که جز گردشگری نیست، بدهد.

امکانات رفاهی در مسیر جاذبه‌های گردشگری مناسب نیست 

 این موضوع از زبان مسافران بیان می‌شود.

کیفیت سفرهای داخلی با استاندارد فاصله دارد

اگرچه ارتقای کیفیت سفر در کشور اتفاق افتاده است، با این وجود کیفیت سفرهای داخلی با تعریفی که از سفرهای استاندارد وجود دارد، فاصله زیادی دارد.

حسن یزدانی، مدیر آژانس گردشگری و ایران‌گردی نیز معتقد است:

در گذشته سفر تنها یک نوع جابه جایی بود که بیشتر در مبدأ و مقصد تعریف می‌شد، در حالی که در چند سال گذشته به مسیر سفر و طول راه تا رسیدن به مقصد و جاذبه‌های آن نیز توجه و تأکید می‌شود.

جذاب‌تر شدن سفر دغدغه امروز مسافران است

مهدی عبدالهی، مدیر گردشگری سازمان منطقه آزاد ماکو نیز گفت:

افزایش تعداد گردشگر و اقامت در نوروز ۹۷ نسبت به سال پیش از آن و بازدید از بناهای تاریخی نشان می‌دهد، سفر دیگر به جابه‌جایی، خلاصه نمی‌شود. افراد به‌دنبال جذاب‌تر کردن سفرهای خود هستند و توجه به حوزه‌های میراث فرهنگی و تاریخی بیشتر شده و این یعنی هویت یابی و جذاب‌تر کردن سفر به‌طور قطعی رخ داده است.

اسکان مسافران نوروزی در اقامتگاه‌های ارزان‌قیمت، خوابگاه‌ها، مهمان‌پذیرها و مسافرخانه‌ها یا در چادرها در سالن‌های ورزشی در منطقه آزاد ماکو نشان از علاقه‌مندی آنان به حداقل یک شب اقامت در منطقه دارد که در صورت تأمین زیرساخت‌های گردشگری می‌توان انتظار داشت مسافران شب اقامت به چندین برابر آمار فعلی برسد.

گردشگری پزشکی هنوز با مطلوب‌ها فاصله دارد

عزیزی، یک فعال حوزه گردشگری و پزشک عمومی نیز گفت:

گردشگری سلامت «health tourism» از حوزه‌هایی است که با تکیه بر آن می‌توان سبب رونق صنعت گردشگری شد. بخش‌هایی که مربوط به «گردشگری پزشکی» است، هنوز با ایدئال‌ها و مطلوب‌ها فاصله دارد.

در مناطق مرزی به‌خصوص منطقه آزاد تجاری صنعتی ماکو به‌دلیل هم‌جواری به جمهوری نخجوان و ترکیه برای جذب توریست درمانی نیازمند انجام دادن کارهای اصولی است و آژانس‌های مسافرتی و دفاتر خدماتی باید تعریف درستی از آن ارائه کنند.

 

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه