سفر ۲ روزه به سارانسک؛ شهر اسطوره‌ ها در روسیه

عادله حقیقت حسینی
عادله حقیقت حسینی سه شنبه، ۱ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۰۰
سفر ۲ روزه به سارانسک؛ شهر اسطوره‌ ها در روسیه

سارانسک شهر افسانه‌ها و اسطوره‌ها در بخش اروپایی روسیه است که میزبان جام جهانی 2018 است؛ با داشتن برنامه سفر در این شهر می‌توانید با زمان‌بندی بهتری در این شهر به گشت و گذار بپردازید.

اگر برای تعطیلات قصد دارید تور روسیه رزرو کنید، یا در تورهای جام جهانی روسیه روسیه شرکت کنید، بهتر است با شهر سارانسک که شهری مهم است، بیشتر آشنا شوید و با داشتن یک برنامه سفر به آن سفر کنید.

سارانسک شهری در بخش اروپایی روسیه است که آن را شهر اسطوره‌ها و افسانه‌ها می‌دانند و شهری با جاذبه‌های بسیار است. این شهر زیبا میزبان بسیاری از جشنواره‌های قومی و ملی است و همین موضوع آن را به شهری برجسته تبدیل کرده است. این شهر با معماری شهری که ریشه در سبک‌های هنری قرن ۱۷ و ۱۸ میلادی دارد، یکی از زیباترین شهرهای روسیه محسوب می‌شود.

برنامه سفر سارانسک

در ادامه، برنامه سفر ۲ روزه به سارانسک ارائه خواهد شد که در آن تلاش شده است علاوه بر ذکر دیدنی‌ها و جاذبه‌های مشهور و مورد علاقه گردشگران، عوامل موثر دیگری نظیر زمان بازدید، بعد سفر و سهولت در حمل و نقل در بهترین حالت ممکن لحاظ شود. بدیهی است این برنامه سفر از جانب کجارو تعیین شده است و طبیعتا گردشگران می‌توانند با توجه به زمانبندی خود و برنامه‌ای که دارند، نوعی دیگر برنامه‌ریزی کنند؛ دوستان کجارویی عزیز در این برنامه سفر و برای گشت و گذار در این منطقه زیبا، با ما همراه باشید.

روز اول | روز دوم

روز اول

میدان هزاره (Millennium Square)

میدان هزاره (Millennium Square)

  • آدرس: Saransk, Russia
  • مدت زمان بازدید: ۳۰ دقیقه
  • زمان بازدید: ۲۴ ساعت شبانه‌روز

میدان هزاره یکی از جاذبه‌های گردشگری سارانسک است که وقف اتحاد مردم کشور روسیه شده است. المان اصلی این میدان جذاب و دیدنی یک فواره استثنایی و منحصر به فرد است که عصرها در این میدان نمایش‌های موزیکال برگزار می‌کند. 

موزه‌ی هنرهای تجسمی موردوویان ارزیا (Mordovian Erzia Museum of Visual Arts)

موزه‌ی هنرهای تجسمی موردوویان ارزیا (Mordovian Erzia Museum of Visual Arts)

  • آدرس: Kommunisticheskaya St., 61Saransk 430005, Russia
  • مدت زمان بازدید: ۱ ساعت و ۳۰ دقیقه تا ۲ ساعت
  • فاصله از جاذبه قبلی: ۳ دقیقه با ماشین – ۱۱ دقیقه پیاده‌روی

موزه‌ی هنرهای تجسمی ارزیا را به افتخار استفان ارزیا، هنرمند مجسمه‌ساز مشهور قرن بیستم، نام‌گذاری کرده‌اند. این هنرمند مشهور در جمهوری موردوویا به دنیا آمده است و بزرگترین مجموعه از آثار او در این موزه نگهداری می‌شود. البته به غیر از آثار او، در این موزه مجموعه‌ای از آثار سایر هنرمندان موردوویایی و هنر معاصر روسی و موردوویایی به نمایش درآمده است. این موزه به عنوان یکی از مهم‌ترین موسسه‌های هنری میراث فرهنگی موردوویا شناخته می‌شود.

کلیسای جامع سنت فئودور اوشاکوف (Cathedral of St. Fyodor Ushakov)

کلیسای جامع سنت فئودور اوشاکوف (Cathedral of St. Fyodor Ushakov)

  • آدرس: Ulitsa Sovetskaya, 53, Saransk, Respublika Mordoviya, Russia, 430005
  • مدت زمان بازدید: ۲ ساعت
  • زمان بازدید: ۷:۴۵ صبح تا ۶ بعدازظهر
  • فاصله از جاذبه قبلی: ۳ دقیقه با ماشین – ۷ دقیقه پیاده‌روی

در اوایل قرن بیست‌ویکم، مسیحیت ارتدکس در روسیه احیا شد. کلیساهایی که پیش از این در شهر وجود داشتند، پاسخگوی نیاز روزافزون مردم نبودند. به همین دلیل، یک کلیسای جدید به نام کلیسای جامع سنت فیدور اوشاکوف در این شهر ساخته شد. ساخت و ساز کلیسا در سال ۲۰۰۶ به پایان رسید و منابع مالی برای ساخت آن از طریق اسپانسرهای خصوصی تامین شد. این کلیسا که طراحی آن از سبک کلاسیک معماری کشور فرانسه الهام گرفته است، ظرفیت ۳ هزار نفر را دارد و نمونه‌ای عالی از کلیساهای مدرن ارتدکس روسی است.

پیشنهاد ناهار

غذا روسیه سارانسک

در سفر به روسیه یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی که نباید ساده از آن گذشت، تست غذاهای محلی روسی است. غذاهای محلی روسی عمدتا محصول شرایط خاص آب و هوایی و زیست محیطی روسیه هستند. کوتاه بودن فصل کشت و در مقابل طولانی بودن زمستان‌های سخت و سوزان، باعث شده رژیم غذایی روسیه به طور سنتی بیشتر ترکیبی از دانه‌های آسیاب شده، محصولات انباری (مانند سیب زمینی، چغندر، هویج و کلم)، به علاوه ماهی، مرغ و گوشت گاو باشد. رستوران‌های پیشنهادی زیر را با توجه به موقعیت آن‌ها نسبت به جاذبه‌ها خواهیم داشت:

رستوران مالینا (Malina)

رستوران مالینا (Malina)

رستوران مالینا، یک رستوران با فضای داخلی خاص و عجیب است و منویی بسیار لذیذ و متنوع دارد. در منوی این رستوران بین غذاهایی مثل انواع پاستا، سوپ، پیتزا، برگر و اسنک‌های سرد و گرم، غذای دریایی، غذای گوشتی و انواع سوشی، هر کدام را که متناسب با ذائقه‌‌تان بود، امتحان کنید. منوی نوشیدنی‌های رستوران هم بسیار متنوع است. یک منوی مخصوص کودکان هم دارد که بدون تردید مورد علاقه‌ی بچه‌ها خواهد بود. این رستوران، با وجود همه‌ی این ویژگی‌ها، یکی از رستوران‌هایی است که در سفر به سارانسک، فرصت حضور در آن را نباید از دست بدهید. این رستوران تنها ۳ دقیقه پیاده‌روی از کلیسا فاصله دارد و به راحتی می‌توان به آن رسید.

رستوران بیگ پیگ (Big Pig)

رستوران بیگ پیگ (Big Pig)

رستوران بیگ پیگ، مجموعه‌ای از بهترین غذاهای محلی و بین‌المللی را سرو می‌کند. فضای داخلی رستوران، زیبا و مدرن است و یک آشپزخانه اپن دارد. در کمال تعجب، منوی این رستوران تنوع قابل توجهی از غذاهای دریایی هم دارد. میان‌وعده نیز در این رستوران سرو می‌شود و وعده‌های غذایی حجم قابل قبولی دارند. اگر گروهی سفر می‌کنید و سلیقه‌های مختلفی دارید، حتما در این رستوران می‌توانید مناسب ذائقه‌ی خود غذای خوبی پیدا کنید. تنها با ۸ دقیقه پیاده‌روی می‌توانید به این رستوران خاص دسترسی داشته باشید.

بنای یادبود الکساندر نوسکی (Alexander Nevsky Chapel)

بنای یادبود الکساندر نوسکی (Alexander Nevsky Chapel)

  • آدرس: Часовня Александра Невского, улица Советская, Saransk, Russia
  • مدت زمان بازدید: ۳۰ دقیقه
  • فاصله از جاذبه قبلی: ۱ دقیقه با ماشین – ۴ دقیقه پیاده‌روی

کلیسای الکساندر نوسکی یکی از بناهای مذهبی است که در سال ۲۰۰۰ میلادی در مجاورت کلیسای بزرگ سنت فئودور به یاد شهروندان این شهر که در درگیری‌ها و جنگ‌های تاریخی کشته شده‌اند، بنا شده است.

کلیسای تاریخی سنت جان (Church of St. John the Apostle)

کلیسای تاریخی سنت جان (Church of St. John the Apostle)

  • آدرس: Demokraticheskaya Ulitsa, 28, Saransk, Respublika Mordoviya, Russia, 430005
  • مدت زمان بازدید: ۱ ساعت و ۳۰ دقیقه تا ۲ ساعت
  • زمان بازدید: ۷ صبح تا ۷ بعدازظهر
  • فاصله از جاذبه قبلی:

کلیسای تاریخی سنت جان یکی از قدیمی‌ترین بناها در سارانسک است که در سال ۱۹۶۳ میلادی ساخته شده است. معماری ساختمان این کلیسا یکی از نمونه‌های با ارزش معماری مذهبی و کلاسیک روسیه به شمار می‌رود. کلیسای تاریخی سنت جان همچنین از جایگاه مذهبی و فرهنگی بسیار مهمی در میان مردم سارانسک برخوردار است و تا قبل از ساخت کلیسای جامع سنت فئودور، مکان اصلی برگزاری مراسم مذهبی سارانسک بوده است.

پارک پوشکین (Pushkin’s Park)

پارک پوشکین (Pushkin’s Park)

  • آدرس: Krasnoarmeiskaya, 12, Saransk 430004, Russia
  • مدت زمان بازدید: ۲ تا ۳ ساعت
  • زمان بازدید: ۲۴ ساعت شبانه‌روز
  • فاصله از جاذبه قبلی: ۲ دقیقه با ماشین – ۱۲ دقیقه پیاده‌روی

اهالی روسیه علاقه‌ی زیادی به پارک‌ها دارند. سارانسک هم از این قاعده مستثنی نیست. تمام شهر، مثل یک فضای سبز بزرگ است و پارک‌های کوچک و بزرگ متعددی دارد. پارک پوشکین، یکی از بزرگترین و محبوب‌ترین پارک‌های شهر است. اینجا مکانی ایده‌آل برای گذراندن چند ساعت از روز در روزهای آخر هفته است. در این پارک می‌توانید با اهالی شهر آشنا شوید، سبک زندگی آن‌ها را از نزدیک ببینید، بچه‌ها را سرگرم کنید و به گشت و گذار در فضای سبز مشغول شوید. این پارک یک جاذبه‌ی سرگرم‌کننده برای کسانی است که همراه با بچه‌ها سفر می‌کنند.

روز دوم

کلیسای تاریخی سنت نیکلاس (Saint Nicholas of Mirlikia Church)

کلیسای تاریخی سنت نیکلاس (Saint Nicholas of Mirlikia Church)

  • آدرس: Volgogradskaya, 90Saransk 430009, Russia
  • مدت زمان بازدید: ۱ ساعت و ۳۰ دقیقه
  • زمان بازدید: ۷ صبح تا ۶ بعدازظهر

کلیسای تاریخی سنت نیکلاس یکی دیگر از اماکن مذهبی و تاریخی سارانسک است. این کلیسای ارتدوکس در قرن نوزدهم میلادی در شرق شهر سارانسک بنا شده است. نام کلیسای تاریخی سنت نیکلاس به نام یکی از مبلغان مذهبی این منطقه که بسیار مورد احترام مردم بود و در قرن چهاردهم میلادی می‌زیست، نامگذاری شده است.

موزه‌ی فرهنگ عامیانه موردوویا (Museum of Mordovia Folk Culture)

موزه‌ی فرهنگ عامیانه موردوویا (Museum of Mordovia Folk Culture)

  • آدرس: Ulitsa Sovetskaya, 19, Saransk, Мордовия Републиц, Russia, 430005
  • مدت زمان بازدید: ۲ ساعت
  • زمان بازدید: ۹ صبح تا ۶ بعدازظهر
  • فاصله از جاذبه قبلی: ۳ دقیقه با ماشین – ۱۱ دقیقه پیاده‌روی

موزه‌ی فرهنگ عامیانه‌ی موردوویا، در ابتدا به عنوان شعبه‌ای از موزه‌ی هنرهای تجسمی افتتاح شد. این موزه تماما به فرهنگ عامیانه‌ی اهالی بومی این منطقه اختصاص یافته است. این موزه در سال ۱۹۹۹ افتتاح شده و از آن زمان تاکنون نقش مهمی در ایجاد هویت ملی در بین جوانان منطقه داشته است. نمایشگاه‌های این موزه شامل آثاری از جنبه‌های مختلف زندگی بومی اهالی است و در یک بنای بسیار زیبا قرار دارد که خودش به تنهایی یک جاذبه‌ی معماری قرن نوزدهمی است.

پیشنهاد ناهار

رستوران Otmennaya Pelmennaya

رستوران Otmennaya Pelmennaya

رستوران Otmennaya Pelmennaya یک رستوران سنتی روسی است که تخصص آن در انواع پلمنی است. پلمنی نوعی دامپلینگ روسی است که آن را با مواد مختلفی مثل انواع گوشت پر می‌کنند. فضای داخلی رستوران بسیار دنج و جذاب است و نوشیدنی‌ها و غذاهای محلی لذیذی دارد. در مجموع هر آنچه که از یک رستوران سنتی انتظار دارید، در این رستوران پیدا می‌شود. ضمن اینکه قیمت آن نسبت به سطح کیفیت خدمات، قیمتی معقول و مقرون‌به‌صرفه است.

کافه Kubik Rubikova

کافه Kubik Rubikova

روسیه زادگاه ایده‌ای به نام آنتی کافه است. جایی که در آن به ازای دسرها و نوشیدنی‌هایی که می‌خورید، هزینه نمی‌پردازید؛ بلکه بابت مدت زمانی که در کافه هستید، هزینه‌ای پرداخت می‌کنید. آنتی کافه‌ها بیش از هر چیز، محلی برای دورهمی‌های اجتماعی است. اگر می‌خواهید با گروه‌های مختلف فکری و فرهنگی معاشرت داشته باشید، سری به این کافه‌ها بزنید. به طور مرتب، رویدادهای مختلفی در این آنتی‌کافه‌ها برگزار می‌شود. جنبش‌ آنتی‌کافه از مسکو شروع شد و اکنون در سراسر روسیه و فراتر از آن رواج دارد و هر کدام از شهرهای بزرگ این کشور، حداقل یک آنتی‌کافه دارد. سارانسک هم از این قاعده مستثنی نیست. کافه کوبیک روبیکا یکی از آنتی‌کافه‌های شهر است. این کافه بهترین جا برای گذراندن بعدازظهر و کسب تجربه‌های خاص بومی و منحصربه‌فرد است.

سالن تئاتر موزیکال یائوشف (Yaushev State Music Theater)

سالن تئاتر موزیکال یائوشف (Yaushev State Music Theater)

  • آدرس: Ulitsa Bogdana Khmel'nitskogo, 36, Saransk, Respublika Mordoviya, Russia, 430000
  • مدت زمان بازدید: ۲ ساعت با توجه به زمان برنامه‌ها
  • زمان بازدید: سه شنبه و جمعه ها ۱۱ صبح تا ۶:۳۰ بعدازظهر – شنبه و یکشنبه‌ ۱۰ صبح تا ۵ بعدازظهر
  • فاصله از جاذبه قبلی: ۴ دقیقه با ماشین

سالن تئاتر موزیکال یائوشف یکی از قدیمی‌ترین سالن‌های تئاتر در کشور روسیه است که در سال ۱۹۳۵ میلادی بنا شده است. جالب است بدانید که اولین گروه اپرای شهر سارانسک، در این سالن برنامه‌های هنری خود را اجرا می‌کردند. نام این سالن به افتخار نوازنده معروف سولو در اولین اپرای این سالن به نام «ایلاریون یائوشف» (Illarion Yaushev) نامگذاری شده است.

موزه‌ی جنگ سارانسک (Saransk War Museum)

موزه‌ی جنگ سارانسک (Saransk War Museum)

  • آدرس: Museum of War and Work Efforts, Sovetskaya 34A, Saransk, Republic of Mordovia, Russia
  • مدت زمان بازدید: ۱ساعت و ۲۰ دقیقه
  • فاصله از جاذبه قبلی: ۵ دقیقه با ماشین

موزه‌ی جنگ یکی از موزه‌های نسبتا جدید و غیرمعمول در شهر سارانسک است. این موزه به سربازانی اختصاص یافته که از اهالی منطقه بودند و در جنگ کبیر میهنی جنگیدند و جان خود را از دست دادند. جنگ کبیر میهنی اصطلاحی است که در روسیه رواج دارد و به بخشی از جنگ جهانی دوم اشاره می‌کند که روسیه نیز در آن درگیر بود. در روسیه و جمهوری‌های سابق شوروی برای توصیف دوره بین ۲۲ ژوئن ۱۹۴۱ تا ۹ مه‌ ۱۹۴۵ در بسیاری از جبهه‌های شرقی نبرد جنگ جهانی دوم بین اتحاد شوروی و رایش آلمان و متحدان‌اش از این عبارت استفاده می‌کنند. به غیر از سربازان و کشته شدگان جنگ جهانی دوم، بخشی از موزه به سربازان جنگ چچن تقدیم شده است. آن چیزی که باعث می‌شود این موزه غیرمعمول به نظر برسد، ساختمانی است که موزه در آن قرار گرفته است. شکل کلی ساختمان، شبیه به نقشه‌ی جمهوری موردوویا است و سقف آن شبیه به کوکوشنیک، یک نوع کلاه سنتی زنانه است. ظاهر سیاه و نارنجی بنا، نمادی از شجاعت نظامی ارتش روسیه است.

مرکز فرهنگی ژرار دوپاردیو (Kinoteatr Rossiya)

مرکز فرهنگی ژرار دوپاردیو (Kinoteatr Rossiya)

  • آدرس: Prospekt 50 Let Oktyabrya, 17 Б, Saransk, Respublika Mordoviya, Russia, 430019
  • مدت زمان بازدید: ۲ ساعت
  • فاصله از جاذبه قبلی: ۶ دقیقه با ماشین

ژرار دوپاردیو، بازیگر مشهور فرانسوی است که از ژانویه ۲۰۱۳ به دستور ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه شهروندی روسیه به او اعطا شد. به عنوان هدیه‌ای برای ملیت جدیدش، او یک سینمای قدیمی را بازسازی کرد و یک مرکز فرهنگی به نام خود ایجاد کرد. هدف این مرکز فرهنگی، ارائه‌ی بهترین فیلم‌های روسی و خارجی است. این سینما یکی از جاذبه‌های شهری مدرن است که دوستداران فرهنگ و هنر می‌توانند برای بازدید از آن برنامه‌ریزی کنند.

برنامه سفر سارانسک

پس از سفری ۲ روزه در سارانسک به انتهای سفر خود می‌رسیم. خاطر نشان می‌شویم که در ساعات آزاد و شب‌ها می‌توان به مراکز خرید برویم و از تفریحاتی که در داخل شهر وجود دارد، بهره ببریم. این تنها یک برنامه پیشنهادی سفر است و شما می‌توانید با توجه به علایق خود و تعداد روزهایی که در این شهر اقامت دارید، برنامه سفر دیگری برای خود تنظیم کنید. اگر به این شهر زیبا سفر کردید، تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

 

مطالب مرتبط:

دیدگاه