دیدنی های کازان ؛ پایتخت ورزشی روسیه

شیدا  خرمشاهی
شیدا خرمشاهی شنبه، ۱۵ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۰۲
دیدنی های کازان ؛ پایتخت ورزشی روسیه

کازان پایتخت ورزشی کشور روسیه است که علاوه بر جذابیت و اهمیت مسابقات فوتبال، جاذبه‌های گردشگری بسیار جذابی نیز دارد.

نسخه اولیه این مقاله در تاریخ ۱۳۹۷/۰۳/۰۶ منتشر شده و در تاریخ ۱۳۹۹/۰۹/۱۵ به‌روزرسانی شده است.

شهر کازان یا قازان یکی از شهرهای مهم کشور روسیه محسوب می‌شود که در بخش اروپایی این کشور، در محل تلاقی رودهای «ولگا» و «کازانکا» واقع شده است. این شهر خاستگاه یکی از تیم‌های معروف و پرافتخار لیگ فوتبال روسیه است که علاقه‌مندان به فوتبال حتما با آن آشنا هستند. کازان به‌عنوان پایتخت ورزشی روسیه شناخته می‌شود؛ زیرا در سال ۲۰۱۳ میلادی میزبان مسابقات المپیاد تابستانی دانشجویی، در سال ۲۰۱۵ میلادی میزبان مسابقات جهانی ورزش‌های آبی، در سال ۲۰۱۷ میلادی میزبان بازی‌های جام کنفدراسیون و در سال ۲۰۱۸ میلادی نیز یکی از شهرهای میزبان جام جهانی فوتبال کشور روسیه بوده است. این شهر علاوه بر جذابیت و اهمیت مسابقات فوتبال، جاذبه‌های گردشگری بسیار جالبی نیز دارد که در این مقاله به مهم‌ترین و جالب‌ترین آن‌ها اشاره‌ای کوتاه کرده‌ایم.

کاخ تاریخی کرملین کازان (Kazan Kremlin)

کاخ تاریخی کرملین کازان از دیدنی‌های این شهر است که سالانه هزاران گردشگران را به سوی خود می‌کشاند. این کاخ در میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت رسید و تنها قسمت باقی‌مانده از قلعه تاتارها در روسیه به شمار می‌رود. قدمت بخش‌هایی از کاخ تاریخی کرملین کازان به قرن دهم میلادی باز می‌گردد.

برج اسپاسکایا (Spasskaya Tower)

بنای سفید و ساعت بزرگ برج اسپاسکایا (Spasskaya Tower)

برج اسپاسکایا، یکی از بناهای تاریخی مجموعه کرملین کازان است که به‌عنوان ورودی اصلی این مجموعه شناخته می‌شود. این برج توسط معمار بزرگ «پوستنیک یاکلووف» (Postnik Yakovlev) بنا شده و ساعت روی آن متعلق به قرن هجدهم میلادی است. بنای این برج در سال ۱۹۳۰ میلادی تخریب شد و در حال حاضر، تنها دروازه برج ساعت آن باقی مانده است.

موزه هرمیتاژ کازان (Kazan Hermitage Museum)

بنای عظیم و دیوارهای طولانی موزه هرمیتاژ کازان (Kazan Hermitage Museum)

موزه هرمیتاژ یا آرمیتاژ کازان یکی از بناهای تاریخی و باشکوه مجموعه کاخ کرملین است که بیشتر آثار آن از موزه هرمیتاژ شهر سن پترزبورگ است. بنای این موزه با مساحت تقریبی هزار مترمربع در قرن نوزدهم میلادی ساخته شد و در سال ۲۰۰۵ میلادی به‌عنوان موزه هرمیتاژ کازان افتتاح شد. در موزه هرمیتاژ کازان امکاناتی نظیر مناطق نمایشگاهی، سالن‌های سخنرانی، اتاق‌های اطلاعاتی و سالن‌های کامپیوتر نیز برای درک بهتر مفاهیم تاریخی فراهم شده است.

مسجد کول شریف (Kul Sharif Mosque)

و انعکاس آن روی آب مسجد کول شریف (Kul Sharif Mosque)

مسجد کول شریف یکی از مهم‌ترین نمادها واز جاهای دیدنی شهر کازان است که به نام امامی که در دفاع از شهر کازان در برابر نیروهای وحشی ایوان در قرن شانزدهم به قتل رسید، نام‌گذاری شده است. داستان ظهور و مسیر اسلام را در این موزه خواهید فهمید و نسخ خطی وسایل و لباس‌های زنانه آن دوران را نیز می‌توانید مشاهده کنید. این مسجد نیز در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است و یکی از بزرگترین مساجد اروپا به شمار می‌رود که آرشیوی از غنی‌ترین کتاب‌های باستانی دارد.

کلیسای سنت پیتر و پائول (Apostles Peter and Paul)

تزیینات طلایی و زینتی کلیسای پیتر و پاول (Apostles Peter and Paul)

کلیسای سنت پیتر و پائول با نام کلیسای رنگارنگ نیز شناخته می شود

کلیسای سنت پیتر و پائول با معماری کمی متفاوت نسبت به دیگر کلیساهای اروپایی، همراه با گنبدهای آبی و سفید در قرن هجدهم بنا شده است. این کلیسا محلی برای تجمع مسیحیان ارتدکس در شهر کازان است. مردم محلی کازان به خاطر نمای گنبدها و طراحی داخلی این کلیسا، آن را کلیسای رنگارنگ نیز صدا می‌کنند. کلیسای پیتر و پاول نزدیک مرکز شهر قرار دارد، به طوری که تنها با چند دقیقه پیاده‌روی از مرکز شهر می‌توانید به آن برسید.

معبد همه ادیان (Temple of All Religions)

گنبدهای رنگارنگ و معماری روسی معبد همه ادیان

معبد همه ادیان، یکی از معبدهای زیبا و دیدنی شهر کازان است که نمادی برای همه مذاهب، فرهنگ‌ها و تمدن‌هایی است که در روسیه، خصوصا در شهر کازان، در کنار هم به زندگی خود ادامه می‌دهند. ساخت بنای این معبد در سال ۱۹۹۴ آغاز و افزودن جزئیات و تزئینات بنا، همچنان ادامه دارد و به صورت دوره‌ای انجام می‌شود. معبد همه ادیان، همچنین به‌عنوان یک سمبل زیبا، میان گردشگران بسیار محبوب است. درست است که این بنا را یک معبد می‌نامند، ولی این سازه در واقع یک معبد نیست و تنها یک سمبل معماری از سبک و سیاق بناهای مذهبی مختلف را گرد هم آورده و تنها بازدید آن از بیرون ممکن است.

دریاچه کوئری (Quarry Lake)

عکس هوایی از دریاچه کوئری (Quarry Lake)

دریاچه کوئری یکی از دریاچه‌های تماشایی و زیبای شهر کازان در کشور روسیه است. این دریاچه یکی از نقاط محبوب مخصوص شنا کردن، میان مردم محلی است. مردم محلی کازان بر این باور هستند که آب این دریاچه خاصیت شفابخشی دارد.

کاخ کشاورزان (Palace Of Farmers)

منظره بارانی از کاخ کشاورزان (Palace Of Farmers)

کاخ کشاورزان یکی از مکان‌های رویایی و دیدنی شهر کازان است که علاوه بر تماشای کاخ، می‌توانید در باغ جلوی آن قدم بزنید و چشم‌اندازهای خیره‌کننده از رودخانه شهر را مشاهده کنید. ویژگی اصلی این کاخ، یک مجسمه درخت بیست متری است که درون قوس اصلی کاخ جای گرفته و سمبلی از باروری و رفاه محسوب می‌شود. ساختمان کاخ کشاورزان اکنون به‌عنوان ساختمان وزارت کشاورزی روسیه استفاده می‌شود.

خیابان بائومان (Bauman Street)

عابران پیاده در حال گذر از خیابان بائومان

اگر در سفر به کازان، قصد کمی خیابان‌گردی دارید، حتما به خیابان بائومان بروید. بیشتر هتل‌های معروف، فروشگاه‌های معتبر، رستوران‌های شیک و مراکز تاریخی شهر کازان در این خیابان قرار گرفته‌اند. همینطور سوغاتی‌های خود را نیز می‌توانید از خیابان بائومان خریداری کنید.

دریاچه قابان (Kaban Lake)

طبیعت سرسبز اطراف دریاچه قابان

دریاچه قابان یا کابان، بزرگ‌ترین دریاچه تاتارستان است که توسط کانال بولاک به رودخانه کازانسو (Qazamsu River) متصل می‌شود. در سفر خود به کازان حتما به این دریاچه سر بزنید؛ به خاطر اینکه چشم‌اندازهای اطراف این دریاچه بسیار دیدنی و زیبا هستند.

موزه ملی تاریخ طبیعی جمهوری تاتارستان 

اسکلت دایناسور در موزه ملی تاریخ طبیعی جمهوری تاتارستان (The National Museum of the Republic of Tatarstan)

در موزه ملی تاریخ طبیعی جمهوری تاتارستان (Tatarstan Museum of Natural History) می‌توانید داستان زندگی زمین، جغرافیا، مواد معدنی، توسعه اشکال زندگی در زمان دایناسورها تا پستانداران را بفهمید. در این موزه همچنین با مجموعه‌ای باستانی از جواهرات، سلاح‌ها و شخصیت‌های ادبی، ملی و همینطور مردم‌شناسی تاتارهای آشنا شوید.

صومعه رایفا (Raifa Monastery)

گنبدهای طلایی صومعه رایفا

صومعه رایفا یکی از زیباترین بناهای تاریخی تاتارستان و از جاهای دیدنی روسیه است که برای مسیحیان ارتدکس قرن هفدهم میلادی تاسیس شد. این صومعه از دیوارهای سنگی گران‌بهای سفید رنگ، صلیب‌های طلایی در بالای گنبد، معبد سبز رنگ و منار‌های آبی رنگ تشکیل شده است که نمای بی‌نظیر و باشکوهی به این صومعه داده‌اند.

رودخانه کازانکا (Kazanka River)

ساختمان ها در حاشیه رودخانه کازانکا

رودخانه کازانکا یا کازانسو یا قازانسو، رودخانه در شهر کازان است که از رودخانه ولگا و کوبیشف سرچشمه می‌گیرد. مناظر اطراف این رودخانه بسیار زیبا و دیدنی هستند.

برج سویوم بایک (Suyumbike Tower)

معماری طبقاتی برج سویوم بایک (Suyumbike Tower)

برج سویوم بایک، برجی بلند و باریک است و یکی از مرموزترین اماکن دیدنی شهر کازان به شمار می‌رود که براساس افسانه‌های این منطقه، شاهزاده سویوم بایک خود را از بالای این برج به پایین انداخته تا با ایوان مخوف ازدواج نکند. قابل ذکر است که برج سویوم بایک پس از حمله ایوان مخوف به کازان احداث شده است.

 دریاچه گلوبوی را طبیعتی دل‌انگیز در بر گرفته است

دریاچه گلوبوی (Goluboye Lake)

دریاچه گلوبوی یکی از دریاچه‌های زیبای کازان است که به‌عنوان دریاچه کارنیز شناخته می‌شود. عمق این دریاچه ۱۸ متر است و اطراف آن را پوشش سرسبز و جنگل احاطه کرده‌اند.

موزه ملی جمهوری تاتارستان (National Museum of the Republic Tatarstan)

در ورودی موزه ملی جمهوری تاتارستان (National Museum of the Republic Tatarstan)

موزه ملی جمهوری تاتارستان یکی از مهم‌ترین موزه‌های شهر کازان است که در آن می‌توانید مجموعه متنوعی از انواع آثار و اشیای به جای مانده از دوران مختلف تاریخی را تماشا کنید. اگر از علاقه‌مندان به تاریخ و هنر بومی هستید، حتما از این موزه بازدید کنید.

پل هزاره (Millennium Bridge)

منظره غروب خورشید و پل کابلی هزاره

پل هزاره یکی از پل‌های کابلی و مجهز شهر کازان و همینطور بلندترین پل این شهر است. این پل روی رودخانه کازانکا احداث شده و دو خیابان اصلی شهر را به هم وصل می‌کند.

موزه هزارمین سالگرد کازان (Museum of the 1000th Anniversary)

اسناد تاریخی در موزه هزارمین سالگرد کازان (National Museum of the Republic Tatarstan)

موزه هزارمین سالگرد کازان، یکی از بهترین موزه‌های این شهر برای علاقه‌مندان به فرهنگ و تاریخ کازان است. در این موزه مجموعه ارزشمندی از دوران باستان، قرون وسطی و فرهنگ و دستاوردهای مهم تاتارستان دیده می‌شود. متاسفانه تنها نمونه‌های کپی شده از نمونه اصلی آثار در این موزه نگهداری می‌شود و آثار اصلی در دیگر موزه‌های دولتی شهر کازان هستند.

کاخ ریاست جمهوری تاتارستان (Tatarstan Presidential Palace)

پرچم های روسیه در سردر کاخ ریاست جمهوری تاتارستان (Tatarstan Presidential Palace)

کاخ ریاست جمهوری تاتارستان یکی از سازه‌های قدیمی و کلاسیک کشور روسیه است که روی ویرانه‌های کاخ خان (Khan’s Palace) در بین سال‌های ۱۸۴۵ تا ۱۸۴۸ در شهر کازان ساخته شده است.

خیابان پیتربورگاسکایا (Peterburgskaya Street)

عابران پیاده در حال عبور از خیابان پیتربورگاسکایا (Peterburgskaya Street)

خیابان پیتربورگاسکایا یکی از خیابان‌های محبوب شهر کازان است که هتل‌ها، رستوران‌ها و مراکز خرید معروفی در آن واقع شده‌اند. از دیگر نقاط دیدنی و تفریحی این خیابان می‌توان به بناهای قدیمی، کلیساهای تاریخی، کافه، موزه و زمین‌های بازی مخصوص کودکان اشاره کرد.

نظر شما در مورد دیدنی‌های کازان چیست؟ کدام یک از این جاذبه‌های گردشگری را تا به حال از نزدیک دیده‌اید؟ شما کاربران کجارو می‌توانید نظرات خود را در بخش دیدگاه‌ها با ما در میان بگذارید.

مطالب مرتبط:

منبع کجارو

دیدگاه